• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Med eller utan datum/dag?

OddD

Panerai
2-Faktor
Det man lär tänka på ju att se till så man ser datumet både till placering och storleksmässigt. Om du inte ser/hittar datumet så känns det onödigt att betala för en funktion man ändå inte har glädje av.
Klart att en klocka blir mer stilren utan datum, men om det är en lite sportigare klocka kanske det känns fel utan datum.
För egen del så blir min nästa med datum lurar på en Rolex Explorer II med vit tavla att ha som daglig klocka.
Medsänder en bild på mitt nyförvärv där datumet är totalt värdelöst om man inte har exceptionellt bra syn.
 

Bilagor

  • 15290757888916802262669884742354.jpg
    15290757888916802262669884742354.jpg
    98.4 KB · Visningar: 4
Det man lär tänka på ju att se till så man ser datumet både till placering och storleksmässigt. Om du inte ser/hittar datumet så känns det onödigt att betala för en funktion man ändå inte har glädje av.
Klart att en klocka blir mer stilren utan datum, men om det är en lite sportigare klocka kanske det känns fel utan datum.
För egen del så blir min nästa med datum lurar på en Rolex Explorer II med vit tavla att ha som daglig klocka.
Medsänder en bild på mitt nyförvärv där datumet är totalt värdelöst om man inte har exceptionellt bra syn.
Byt glas så ser du datumet.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har inget större behov av datum men ett bra datumfönster kan bli en favoritdel på klockan
IMG_20180615_184028.png
IMG_20180416_220201.png
 

Ronnie

Rolex
Telefonen visar rätt datum hela året. :)
Det är lite behagligt att ha datum till hands på armen, men personligen orkar jag inte hålla på och ställa in det.
Tycker det finns många klockor med fina datumfönster, framförallt stora datumfönster som hos Glashütte Original och Union Glashütte.
Jag undviker nog datum i framtiden ändå, om jag inte nån gång slår till på en billigare annual eller perpetual från Maurice LaCroix eller Union Glashütte eller så.
 

davestoni

Panerai
Jag har aldrig ägt en klocka med datum. Jag gillar enkelheten och den jämna urtavlan med att inte ha datum. Om valet fanns skulle jag alla dagar välja utan datum. Däremot är det vissa modeller såsom en Rolex GMT som jag gärna skulle äga där datum verkligen känns som en historisk självklarhet, inte för att man har något val där men för den typen av klocka det är.
 

Pgpg

Breitling
Datumvisare tycker jag är givet på din dagliga klocka. Dagvisaren är dock inte lika viktigt tycler jag.
 

Frejj8

Breitling
Det positiva med armbandsur som har datum är att man enkelt har kolla på datumet. Dock jobbigt när man ska ändra tiden senare på kvällen.
 

JensBenO

Omega
Jobbar i en bransch där det inte går att bära klocka och har således endast på mig mina klockor på kvällar och helger (oftast bara helger). Även om jag har några klockor i winder händer det att de bara hamnar på en byrå några nätter och då är det skönt om det råkar vara ett ur utan datum även om det inte är en arbetsinsats i hästväg att ställa in rätt igen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jobbar i en bransch där det inte går att bära klocka och har således endast på mig mina klockor på kvällar och helger (oftast bara helger). Även om jag har några klockor i winder händer det att de bara hamnar på en byrå några nätter och då är det skönt om det råkar vara ett ur utan datum även om det inte är en arbetsinsats i hästväg att ställa in rätt igen.
Kvarts är lösningen.
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Är det en klocka jag ska ha på jobbet måste den ha datum. Jag kollar datumet flera gånger om dagen på jobbet.
Är det en finklocka som bara skulle användas på helgen så hade jag inte brytt mig om datum. Så det beror ju lite på vad man ska använda den till. Du har rätt i att man blir lite lat med att komma ihåg datumet men för mig räcker det att det kommer en helg och på måndagen har jag ingen aning om vad det är för datum. Dag är inget jag behöver ha på klockan, det brukar jag lyckas ha koll på. Dag funktion på klockan hade varit bra att ha på semestern:D
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Dag är viktigare än datum för mig på semestern när man gått ner i hastighet:) Frågar mig oftare vilken dag det är än vilket datum. Oavsett så är varken datum eller dag ett måste för mig i någon situation eller vid val av klocka.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Är det en klocka jag ska ha på jobbet måste den ha datum. Jag kollar datumet flera gånger om dagen på jobbet.
Är det en finklocka som bara skulle användas på helgen så hade jag inte brytt mig om datum. Så det beror ju lite på vad man ska använda den till. Du har rätt i att man blir lite lat med att komma ihåg datumet men för mig räcker det att det kommer en helg och på måndagen har jag ingen aning om vad det är för datum. Dag är inget jag behöver ha på klockan, det brukar jag lyckas ha koll på. Dag funktion på klockan hade varit bra att ha på semestern:D
Dag är viktigare än datum för mig på semestern när man gått ner i hastighet:) Frågar mig oftare vilken dag det är än vilket datum. Oavsett så är varken datum eller dag ett måste för mig i någon situation eller vid val av klocka.
Just det ni säger angående dag har jag också reflekterat över nu under semestern. Man blir ju dagvill ganska fort. Farsan fyller 60 i höst och tanken var att köpa en schysstare klocka till honom (har lutat åt en Tudor BB) Men börjar nu fundera på om då daganvisning bör finnas med?!? Vore ju trist om han försöker köpa en flaska rödtjut på en söndag eller liknande;) Kanske får kika på någon dag+datum istället!?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Är det en klocka jag ska ha på jobbet måste den ha datum. Jag kollar datumet flera gånger om dagen på jobbet.
Är det en finklocka som bara skulle användas på helgen så hade jag inte brytt mig om datum. Så det beror ju lite på vad man ska använda den till. Du har rätt i att man blir lite lat med att komma ihåg datumet men för mig räcker det att det kommer en helg och på måndagen har jag ingen aning om vad det är för datum. Dag är inget jag behöver ha på klockan, det brukar jag lyckas ha koll på. Dag funktion på klockan hade varit bra att ha på semestern:D
Du kollar datumet flera gånger per dag? Är du en guldfisk? :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
På en Chronolink hittar man en ren tavla. Men poppar man huven så finns dag, datum, vecka etc. :D:sjoosandstrom:
 

Riffraff

Cartier
Ja jäklar!
Då kan man ju passa på och kolla vad klockan är varje gång man kollar datumet under dagen!
Nu behöver jag ingen klocka längre. Tack för den här tiden, Klocksnack!


;)

Men faktiskt :), att man bara kan kolla mobilen är ju samma argument som folk använder till varför det är meningslöst med en automatisk handledsklocka (som ju är ett underlägset alternativ för tidsvisning)

Jag vill helst att mina klockor har datum. Jobbar skift, kvällar o helger o ledig lite då o då i veckorna. Addera att man är lite glömsk av sig och jag finner påfallande ofta att jag måste kolla dagens datum. Då vill jag helst bara kunna höja armen. Det är ingen dealbreaker och verkligen ett lyxproblem att behöva lokalisera telefonen för att kolla men får man välja så.......
 
Topp