• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mest överskattade märket?

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Måste nog skriva under på det några tidigare skrivit. Tycker Breitling är något överdrivna i sin prissättning i jämförelse med det man får.
Även "billigare" Tag Heuer, dvs ~20k, där man snålat på för mycket i kvalitén. Var alltmera mycket bättre då det bara var Heuer...
 

Rivalen

Rolex
En rakt av jämförelse av enbart byggkvalité och tidshållning vs 30-50 ggr högre värde utelämnar ju fler faktorer som ger bruksvärde.

Så det går inte att dra ut de delar i en jämförelse som passar ens tes och sedan söka objektivitet utifrån det.
 

Rivalen

Rolex
Vem är föregångare och vem är efterföljare ur en teknisk vinkel? Samma ur en utseendemässig vinkel. Vad man helst vill äga avgör vad man vill betala och att då försöka bortse från t ex ovannämnda och söka enbart en teknisk jämförelse låter sig knappast göras. Lyft ur enbart tekniken och byggkvalité och kom överens om att Rolex är värd 8,24 ggr mer än nämnd Seiko. Resten är, ja vad är resten? Forskning och teknikutveckling i framkant, design i världsklass, skicklig marknadsföring, stabil värdetillväxt, lönt att serva och reparera i ett helt liv osv osv. Vad hjälper det att komma överens om 8,2 eller 15,76 ggr avseende bygg och funktionskvalité? Jag köper inte bara en teknisk pryl som håller tiden. Jag köper något jag gärna vill äga och om marknaden säger 40 ggr, så ... Kan nog översättas på båtar, bilar, smycken, väskor, kläder, boende etc.

Äger en Rolex från 1940 som är 2.3 ggr mer värd för mig än vad marknaden betalar och marknaden betalar nånstans 10-15k.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Måste nog skriva under på det några tidigare skrivit. Tycker Breitling är något överdrivna i sin prissättning i jämförelse med det man får.
Även "billigare" Tag Heuer, dvs ~20k, där man snålat på för mycket i kvalitén. Var alltmera mycket bättre då det bara var Heuer...
Beror väl på vad du köper för något.. Breitlings b01 urverk anses ju vara ett av de bästa som finns.
 

ScubaKing

Audemars
Tycker absolut inte Breitling är överprissatta. Kolla på boetten och allt arbeta kring detaljerna på dessa klockor. Pilotlänken anses fortfarande vara en av världens bäst byggda länkar. Titta på urtavlorna, bezel, raiders m,m. Sedan har Breitling en riktigt fin historia med flygarur.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Måste nog skriva under på det några tidigare skrivit. Tycker Breitling är något överdrivna i sin prissättning i jämförelse med det man får.
Även "billigare" Tag Heuer, dvs ~20k, där man snålat på för mycket i kvalitén. Var alltmera mycket bättre då det bara var Heuer...

Vad är det man får lite av då?
 

F-L-P

Panerai
Måste nog skriva under på det några tidigare skrivit. Tycker Breitling är något överdrivna i sin prissättning i jämförelse med det man får.
Även "billigare" Tag Heuer, dvs ~20k, där man snålat på för mycket i kvalitén. Var alltmera mycket bättre då det bara var Heuer...

Tycker pre tag debatten är lite överdriven.. Om något är dagens tag underskattade. Vad är det i kvalitén på dagens tag som inte håller måttet?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hublot är mest överskattat. Kollar man utanför KS så känns det som att varenda jävel vill ha en och ser dem som the shit. Framförallt big bang modellerna och helst 44.5mm modellerna. Coola, annorlunda och kan tycka att vissa är rätt snygga men snacka om att man kan få så mycket mer för samma pengar.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hublot är mest överskattat. Kollar man utanför KS så känns det som att varenda jävel vill ha en och ser dem som the shit. Framförallt big bang modellerna och helst 44.5mm modellerna. Coola, annorlunda och kan tycka att vissa är rätt snygga men snacka om att man kan få så mycket mer för samma pengar.
Hoho, jag var likadan när jag var yngre. Hublot BB var drömklockan, men sedan läste jag på, och växte upp...
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Det skrev du inte, det var därför jag frågade. Breitling har alltså dålig kvalité på boett, bezel och länkar?
Vad jämför du med då?

Menade att du skulle notera prisklassen på TH jag nämnde. Jag jämför med du kan få i samma prisklass, som inte snålar. Detta gäller deras dykare som jag har erfarenhet av. Lägger hellre de pengarna på en Tudor, Longines eller Oris.
 
Senast ändrad:
Topp