Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Rolex och vinbärhypen börjar bli rätt så tröttsam, trodde att den skulle klinga av men den bara ökar och ökar.Ingen annan som reagerat Rolex och vinbär alltså, måste vara jag som fått det om bakfoten då...
Hata autostavning och promenad!!
Ja, jo för så är det ju.
Några av världens mest intressanta modeller och ikoner inom klockvärlden är producerade av IWC.
Finns nog inget så mångsidigt märke som IWC. Kolla deras flygarklockor, dykarur, dress ur m.m. Alla i toppklass och bland dem främsta i sina led.
![]()
![]()
![]()
Jag kollade runt lite på uret.se nyss. Har ni sett Hublot Tutti frutti ? Får mig att vilja vomera... Nej men allvarligt, finns det någon här som tycker dessa är fina ?
Hublot, definitivt! Min polare har en Big Bang Steel Ceramic, och visst, lite cool är den väl, men kvalitén verkar vara riktigt dålig. Ena kronografknappen lossnade helt plötsligt och rotorn låter mer än en LP-skiva på full rulle. En sisådär 100 lök för den klockan!
Själva färgnings processen ska visst vara rätt krånglig. Annars är det som du säger. Tillgång och efterfrågan.Jag tycker att det är galet att en Rolex GMT batman kostar mera bara för att det är en annan färg?? Folk blir ju som galna, både köpare och säljare. Jag såg en på blocket som ville ha 90k för sin 2015 batman.... Är det inte överskattat så säg? Antar att det är "demand and supply" som gäller här.
Hur många tusen?Alla mekaniska klockor är överskattade, valfri stål modell från valfri tillverkare kostar aldrig mer än några tusen att tillverka.
Vad de sedan listar har ingen som helst betydelse.
Men det skiter jag i, köper å njuter![]()
Hur många tusen?
Svårt att överskatta ett märke som knappt någon pratar om?Kul att ingen skrivit Corum än)
Alla mekaniska klockor är överskattade, valfri stål modell från valfri tillverkare kostar aldrig mer än några tusen att tillverka.
Intressant. Du anser alltså att alla mekaniska klockor är överskattade (bortsett från SKX007). Är på allvar nyfiken hur du vet tillverkningskostnaden för alla tillverkare och alla modeller. Kan du utveckla ditt resonemang och gärna lägga fram fakta som stödjer detta. Tack på förhand.Säg 7?
Men nu när du ställde frågan så tänkte jag ett varv till, eventuellt så är en SKX007 direkt från Singapore inte överskattad med sina ≈ 1500 SEK i inköp.
Va bra! Skönt att 98% av alla som ser min Corum inte kommer veta vad det ärSvårt att överskatta ett märke som knappt någon pratar om?![]()
Det kan jag förståVa bra! Skönt att 98% av alla som ser min Corum inte kommer veta vad det är![]()
Intressant. Du anser alltså att alla mekaniska klockor är överskattade (bortsett från SKX007). Är på allvar nyfiken hur du vet tillverkningskostnaden för alla tillverkare och alla modeller. Kan du utveckla ditt resonemang och gärna lägga fram fakta som stödjer detta. Tack på förhand.![]()
Givetvis har jag inga exakta siffror och detta visste du nog när du ställde den frågan?
Jag funderar varför du ställde en fråga som du redan visste svaret på?
Som egen företagare inom produktion så har jag full respekt för att dessa siffror stannar innanför väggarna, det man producerar skall såklart bekosta långt mycket mer än vad själva produkten i sig kostar att tillverka, detta är dock poster som man själv har möjlighet att styra, skall man t.ex vara huvudsponsor för PGA, Olympiska spelen osv så är det en kostnad som produkten måste bära, samma gäller en state of the art byggnad för produktion, löner till styrelse, vd och ägare osv osv.
Själva priset på själva produkten har inte så mycket med SJÄLVA produkten att göra.
Jag förstår om detta är Tabu, men varför inte bara acceptera att det är såhär världen ligger?
Att sätta ihop en evighetskalender är inget tvåtimmarsjobb, om du tror det så vet du nada.. Bara att ordna en boettpolering för något highend klocka tar längre tid. Att tro att produktionskostnaden för ett dyrt ut stannar under mer än 10 tusen är dumt. Att en Breitling skulle kosta under 2000 kr i tillverkning finns inte på kartan..
Äpplen och päron. Mekanisk evighetskalender, tala om att at det till det yttersta eller hur?
Låt jämföra en SKX007 och en 16610, hyfsat jämförbara eller hur?
Alla mekaniska klockor är överskattade, valfri stål modell från valfri tillverkare kostar aldrig mer än några tusen att tillverka.
Oja, jag finner ingen större skillnad i mekaniskt upplevd kvalitet, att sedan 16610 går inom cosc är såklart fint, men känns det mekaniskt som en 30ggr bättre klocka?
Nej det tycker jag inte, tycker du det?
Men om du gör det, vilka mekaniska egenskaper åsyftar du i så fall?
ps. jaja, jag vet det vart mycket snack om mekaniskt, men det är där kärnan ligger.
Intressant. Tänkte aldrig på att det var mycket jobb med själva färgningen. Man tar sådant för givet. Men men.Själva färgnings processen ska visst vara rätt krånglig. Annars är det som du säger. Tillgång och efterfrågan.