• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mest överskattade märket?

Ja, jo för så är det ju :confused:.

Några av världens mest intressanta modeller och ikoner inom klockvärlden är producerade av IWC.

Finns nog inget så mångsidigt märke som IWC. Kolla deras flygarklockor, dykarur, dress ur m.m. Alla i toppklass och bland dem främsta i sina led.

IWC-Portuguese7Days2.jpg

IWC-Big-Pilot-Perpetual-Petit-Prince-IW502802-01.jpg

IWC_Aquatimer_Deep_Two_SS_Black_Rubber_strap_1.jpg

Jag tror det är just den varierande mångsidigheten som inte riktigt går hem hos folk.

John Mayer sammanfattade det rättså bra:
http://www.hodinkee.com/blog/an-open-letter-to-iwc-from-john-mayer

IWC's svar:
http://www.hodinkee.com/blog/an-open-letter-to-john-mayer--from-iwc

Hublot, definitivt! Min polare har en Big Bang Steel Ceramic, och visst, lite cool är den väl, men kvalitén verkar vara riktigt dålig. Ena kronografknappen lossnade helt plötsligt och rotorn låter mer än en LP-skiva på full rulle. En sisådär 100 lök för den klockan!

Jag kollade runt lite på uret.se nyss. Har ni sett Hublot Tutti frutti ? Får mig att vilja vomera... Nej men allvarligt, finns det någon här som tycker dessa är fina ?

• Like
Reactions: jhm
Jag kollade runt lite på uret.se nyss. Har ni sett Hublot Tutti frutti ? Får mig att vilja vomera... Nej men allvarligt, finns det någon här som tycker dessa är fina ?

Jag skulle kunna tänka mig denna som sommarklocka:
hublot-341.PO.2010.LR.1906_MED.jpg

Men jag hade aldrig betalat 300k för den, oavsett hur förmögen jag var.

Hade hellre köpt någon från Town & Country:
image-jpg.113529

Kanske inte exakt samma sak, men cirka tusen gånger billigare! :)

Hublot, definitivt! Min polare har en Big Bang Steel Ceramic, och visst, lite cool är den väl, men kvalitén verkar vara riktigt dålig. Ena kronografknappen lossnade helt plötsligt och rotorn låter mer än en LP-skiva på full rulle. En sisådär 100 lök för den klockan!

Håller med, en bekant hade någon variant av en dyrare hublot och den var ju inne mer på lagning än vad han hade den på sig till slut av olika små saker som ramlade av...

Det är väl bara att kolla vilka klockor som i princip alltid säljs med rabatt; Breitling, Hublot, Omega.
Sen gör de bra klockor, men priserna är löjliga och utifrån det har de fullträffmodeller men även överprisade modeller.

Jag tycker däremot att det är fjantigt att säga att ett erkänt märke är generellt överskattat.

Omega har ju otroligt många ikoner i sitt sortiment och de andra märkena har också modeller som stått sig över tid och har hög status. Omega har även bidragit mycket till nya tekniska lösningar, framförallt i utvecklingen av kvartsurverk.

Hublot experimenterar med material så det står härliga till vilket jag tycker är kul. De går sin egna knasiga väg.

Gemensamt för dessa märken är däremot att de inte uteslutande levt på sina egna meriter utan de har varit beroende av andras tekniska utveckling och urverk utifrån. Inte så konstigt med tanke på att det är ekonomiskt gynnsamt, men lite tråkigt.

Så, är de överskattade? Vet inte, kanske. De är överskattade utifrån sina listpriser.

Jag tycker att det är galet att en Rolex GMT batman kostar mera bara för att det är en annan färg?? Folk blir ju som galna, både köpare och säljare. Jag såg en på blocket som ville ha 90k för sin 2015 batman.... Är det inte överskattat så säg? Antar att det är "demand and supply" som gäller här.

Jag tycker att det är galet att en Rolex GMT batman kostar mera bara för att det är en annan färg?? Folk blir ju som galna, både köpare och säljare. Jag såg en på blocket som ville ha 90k för sin 2015 batman.... Är det inte överskattat så säg? Antar att det är "demand and supply" som gäller här.
Själva färgnings processen ska visst vara rätt krånglig. Annars är det som du säger. Tillgång och efterfrågan.

Alla mekaniska klockor är överskattade, valfri stål modell från valfri tillverkare kostar aldrig mer än några tusen att tillverka.

Vad de sedan listar har ingen som helst betydelse.

Men det skiter jag i, köper å njuter :D

Alla mekaniska klockor är överskattade, valfri stål modell från valfri tillverkare kostar aldrig mer än några tusen att tillverka.

Säg 7?

Men nu när du ställde frågan så tänkte jag ett varv till, eventuellt så är en SKX007 direkt från Singapore inte överskattad med sina ≈ 1500 SEK i inköp.
Intressant. Du anser alltså att alla mekaniska klockor är överskattade (bortsett från SKX007). Är på allvar nyfiken hur du vet tillverkningskostnaden för alla tillverkare och alla modeller. Kan du utveckla ditt resonemang och gärna lägga fram fakta som stödjer detta. Tack på förhand. :)

Intressant. Du anser alltså att alla mekaniska klockor är överskattade (bortsett från SKX007). Är på allvar nyfiken hur du vet tillverkningskostnaden för alla tillverkare och alla modeller. Kan du utveckla ditt resonemang och gärna lägga fram fakta som stödjer detta. Tack på förhand. :)

Givetvis har jag inga exakta siffror och detta visste du nog när du ställde den frågan?
Jag funderar varför du ställde en fråga som du redan visste svaret på?
Som egen företagare inom produktion så har jag full respekt för att dessa siffror stannar innanför väggarna, det man producerar skall såklart bekosta långt mycket mer än vad själva produkten i sig kostar att tillverka, detta är dock poster som man själv har möjlighet att styra, skall man t.ex vara huvudsponsor för PGA, Olympiska spelen osv så är det en kostnad som produkten måste bära, samma gäller en state of the art byggnad för produktion, löner till styrelse, vd och ägare osv osv.

Själva priset på själva produkten har inte så mycket med SJÄLVA produkten att göra.

Jag förstår om detta är Tabu, men varför inte bara acceptera att det är såhär världen ligger?

Givetvis har jag inga exakta siffror och detta visste du nog när du ställde den frågan?
Jag funderar varför du ställde en fråga som du redan visste svaret på?
Som egen företagare inom produktion så har jag full respekt för att dessa siffror stannar innanför väggarna, det man producerar skall såklart bekosta långt mycket mer än vad själva produkten i sig kostar att tillverka, detta är dock poster som man själv har möjlighet att styra, skall man t.ex vara huvudsponsor för PGA, Olympiska spelen osv så är det en kostnad som produkten måste bära, samma gäller en state of the art byggnad för produktion, löner till styrelse, vd och ägare osv osv.

Själva priset på själva produkten har inte så mycket med SJÄLVA produkten att göra.

Jag förstår om detta är Tabu, men varför inte bara acceptera att det är såhär världen ligger?

Att sätta ihop en evighetskalender är inget tvåtimmarsjobb, om du tror det så vet du nada.. Bara att ordna en boettpolering för något highend klocka tar längre tid. Att tro att produktionskostnaden för ett dyrt ut stannar under mer än 10 tusen är dumt. Att en Breitling skulle kosta under 2000 kr i tillverkning finns inte på kartan..

Att sätta ihop en evighetskalender är inget tvåtimmarsjobb, om du tror det så vet du nada.. Bara att ordna en boettpolering för något highend klocka tar längre tid. Att tro att produktionskostnaden för ett dyrt ut stannar under mer än 10 tusen är dumt. Att en Breitling skulle kosta under 2000 kr i tillverkning finns inte på kartan..

Äpplen och päron. Mekanisk evighetskalender, tala om att at det till det yttersta eller hur?

Låt jämföra en SKX007 och en 16610, hyfsat jämförbara eller hur?

Oja, jag finner ingen större skillnad i mekaniskt upplevd kvalitet, att sedan 16610 går inom cosc är såklart fint, men känns det mekaniskt som en 30ggr bättre klocka?
Nej det tycker jag inte, tycker du det?
Men om du gör det, vilka mekaniska egenskaper åsyftar du i så fall?

ps. jaja, jag vet det vart mycket snack om mekaniskt, men det är där kärnan ligger.

Nja, nu är du ute och cyklar.
PP 5711, AP 15202, PP5016A osv kostar nog en slant att tillverka, även Rolex DSSD, SD4000, Submariner etc kostar nog mer än några tusenlappar att tillverka.

Oja, jag finner ingen större skillnad i mekaniskt upplevd kvalitet, att sedan 16610 går inom cosc är såklart fint, men känns det mekaniskt som en 30ggr bättre klocka?
Nej det tycker jag inte, tycker du det?
Men om du gör det, vilka mekaniska egenskaper åsyftar du i så fall?

ps. jaja, jag vet det vart mycket snack om mekaniskt, men det är där kärnan ligger.

"Min VW Golf går minsann lika att åka i som en Rolls Royce."
Ja, men den är sketful, tråkig, billig att bygga, billigare material, avsevärt sämre toleranser i produktionen, avsevärt mindre kompetenta perosner som är inblandade i tillvernings samt monteringsprocessen och säger inte mycket om din personliga smak, snarare motsatsen.

Men det är bara min åsikt.

Tillbaka
Topp