• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mest exklusiva klockmärke?

Läs rubrik

• Patek

Röster: 43 30.7%
  • Lange

Röster: 13 9.3%
  • Vacheron Constanin

Röster: 3 2.1%
  • Fp journe

Röster: 10 7.1%
  • Philippe Dufour

Röster: 18 12.9%
  • Blancpain

Röster: 3 2.1%
  • Richard mille

Röster: 30 21.4%
  • Övrigt

Röster: 18 12.9%
  • Breguet

Röster: 2 1.4%

• Totala väljare
    140
Just denna modell får man ändå kalla för exklusiv:
IMG_3142.JPG

Borde inte Piaget kvala in som ett av de mer exklusiva märkena? Fina urverk och ligger väldigt långt fram när det gäller att göra tunna klockor.

Alltså, Dufour och R W Smith är i topp om man anser hur många klockor som tillverkad, nivån av finish, kvalité av hantverk, timmar av produktion och efterfrågan.

Man får nog särskilja på större etablerade företag eller independents, lite svårt att jämföra dem rättvist med varandra.

Av de större företagen så är nog RM högst överlag som märke, men Patek har en mycket hög plats på listan med tanke hur vissa modeller är extremt svåra att få tag på.

Då kan jag göra en klocka av torkad banan med keramik plättring, med ett armband som är gjord av snö leopard skin, jag tycker inte det är innovativt.

Svar på din följdfråga är för att det är mina kriterier :)
Men det kräver ju ny teknik för att kunna producera en funktionell klocka av torkad banan och ost? Det kräver ju nytänkande, att slipa och polera metall har vi gjort allt förlänge eller?

Rent krasst Patek Philippe om du går på pris och common knowledge. Bland ickeintresserade så slår Rolex högt. Kollar du på auktioner så är vintage-rolex hett tillsammans med gammel-patek.

Richard Mille är skoj om man går förbi svennebananversionerna som bara är överprisat skräp men jag vet i tusan om jag tycker det är superexklusivt. Det är en acquired taste.

Independents är skoj och hur mycket jag än gillar FPJ, Laurent Ferrier och andra så är det för smalt för att vinna något sorts epitet. Dufour är i en klass för sig själv när det gäller teknisk nivå och hantverk men det är återigen för smalt.

Det tråkiga svaret är Patek. Det roliga svaret är vintage-rolex. Det tokiga svaret är RM och det nördiga svaret är Dufour. Allt annat är fel.

Rent krasst Patek Philippe om du går på pris och common knowledge. Bland ickeintresserade så slår Rolex högt. Kollar du på auktioner så är vintage-rolex hett tillsammans med gammel-patek.

Richard Mille är skoj om man går förbi svennebananversionerna som bara är överprisat skräp men jag vet i tusan om jag tycker det är superexklusivt. Det är en acquired taste.

Independents är skoj och hur mycket jag än gillar FPJ, Laurent Ferrier och andra så är det för smalt för att vinna något sorts epitet. Dufour är i en klass för sig själv när det gäller teknisk nivå och hantverk men det är återigen för smalt.

Det tråkiga svaret är Patek. Det roliga svaret är vintage-rolex. Det tokiga svaret är RM och det nördiga svaret är Dufour. Allt annat är fel.
Kunde inte ha sagt det bättre själv

Hantverk och tekniskt kunnande är en sak, och exklusivitet en annan. Exklusivitet är det som inte kan köpas för pengar: som efterfrågan, och historien bakom varumärket. Alla kan göra en orimligt dyr klocka, men skapa ett exklusivt varumärke med hög efterfrågan är en annan. Tycker Patek ligger bra till

Hantverk och tekniskt kunnande är en sak, och exklusivitet en annan. Exklusivitet är det som inte kan köpas för pengar: som efterfrågan, och historien bakom varumärket. Alla kan göra en orimligt dyr klocka, men skapa ett exklusivt varumärke med hög efterfrågan är en annan. Tycker Patek ligger bra till
De brukar gå hand i hand med varandra ( hantverk/teknik och exklusivitet)
T.ex: Fp journe och Dufour, och det är även hög efterfrågan på dessa klockor, Dufour sälj ju endast på auktion så vitt jag vet?

Hade tänkt göra en utläggning om att man måste definiera kriteriet "mest exklusiv" men skriver istället under på den här formuleringen.

Kriterierna borde vara sällsynt och eftertraktad. Dyrt och avancerat är nödvändigtvis inte något som gör ett märke exklusivt.
Jag har ju med sällsynt(mycket ovanlig) :), eftertraktad borde vara med ja.
Anledningen att jag inte kan lägga till rolex är att de flesta modellerna är inte så super exklusiva, om vi skulle snackat on ref/modeller så skulle det vara en annan historia men nu snackar vi envar om mest exklusiva märke.

Konstigt att Lange och VC har Färre röster en Patek.

Trode de låg på ungefär samma nivå i alla fall Lange och Patek.

Röstar nog på PP vad gäller exklusivitet. Lagom välkänt, höga prislappar och väldigt konservativt.

Tillbaka
Topp