• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mest exklusiva klockmärke?

Läs rubrik

• Patek

Röster: 43 30.7%
  • Lange

Röster: 13 9.3%
  • Vacheron Constanin

Röster: 3 2.1%
  • Fp journe

Röster: 10 7.1%
  • Philippe Dufour

Röster: 18 12.9%
  • Blancpain

Röster: 3 2.1%
  • Richard mille

Röster: 30 21.4%
  • Övrigt

Röster: 18 12.9%
  • Breguet

Röster: 2 1.4%

• Totala väljare
    140
Jacob & co..
Lånad bild från nätet.. för den finns inte i min klocklåda!
Screenshot_20180530-180603.jpeg

Jag har ju med sällsynt(mycket ovanlig) :), eftertraktad borde vara med ja.
Anledningen att jag inte kan lägga till rolex är att de flesta modellerna är inte så super exklusiva, om vi skulle snackat on ref/modeller så skulle det vara en annan historia men nu snackar vi envar om mest exklusiva märke.
Vi pratar inte enskilda modeller. Vi pratar märke. Rolex är det absolut hetaste märket idag med flertalet auktionsrekord. Det känns iaf i mina ögon som mer relevant än om Vacheron har en avancerad och fint finisherad kronograf som ingen vill ha.

Vi pratar inte enskilda modeller. Vi pratar märke. Rolex är det absolut hetaste märket idag med flertalet auktionsrekord. Det känns iaf i mina ögon som mer relevant än om Vacheron har en avancerad och fint finisherad kronograf som ingen vill ha.

Nä, inte särskilt..

Huruvida ett märke "är hett" är fullständigt irrelevant om frågeställningen handlar om exklusivitet. Tycker Kalle att han bär en mer exklusiv klocka med en Hulk på armen än en AP Chrono, VC Chrono, eller Patek Chrono betyder det inte att det är så; Kalle är i sådant fall fullständigt ute och cyklar..

Att Rolex är hett som märke förnekar ingen, men det hör hemma i en helt annan diskussion än den TS initierat.. Det går förvisso att lägga olika betydelser i ordet "exklusivitet", men utifrån TS inledning känns exklusivitet som något annat än ett märkes popularitet..

Att Rolex är hett som märke förnekar ingen, men det hör hemma i en helt annan diskussion än den TS initierat..
Givetvis ska vi bortse ifrån att en stor del av de mest intressanta och därmed också dyraste objekten på de finaste auktionerna är rollar? :)

Ett varumärke är så mycket mer än de klockor som idag lämnar fabriken.

Givetvis ska vi bortse ifrån att en stor del av de mest intressanta och därmed också dyraste objekten på de finaste auktionerna är rollar? :)

Ett varumärke är så mycket mer än de klockor som idag lämnar fabriken.
Visst är många av de hetaste "individuella" klockorna som sålts under flera år Rollar, men om vi uttrycker det så här då.. Ta en Paul Newman som sålts för flera miljoner och ställ upp den bredvid valfri motsvarande modell från tex någon av De Tre Stora.. Har Rollen öht något att komma med sett till hantverk, kvalitet, finish etc. etc? Naturligtvis inte. PN är objektivt sett utifrån relevanta jämförelser inte ens en vidare bra klocka..

Ser man till de aspekter du fiskar efter är det naturligtvis en helt annan historia.

Tror vi aldrig kommer landa det här mer än att konstatera att ens individuella syn på exklusivitet avgör ens åsikt i frågan, och i åtminstone detta fall har vi skilda tolkningar..

Visst är många av de hetaste "individuella" klockorna som sålts under flera år Rollar, men om vi uttrycker det så här då.. Ta en Paul Newman som sålts för flera miljoner och ställ upp den bredvid valfri motsvarande modell från tex någon av De Tre Stora.. Har Rollen öht något att komma med sett till hantverk, kvalitet, finish etc. etc? Naturligtvis inte. PN är objektivt sett utifrån relevanta jämförelser inte ens en vidare bra klocka..

Ser man till de aspekter du fiskar efter är det naturligtvis en helt annan historia.

Tror vi aldrig kommer landa det här mer än att konstatera att ens individuella syn på exklusivitet avgör ens åsikt i frågan, och i åtminstone detta fall har vi skilda tolkningar..
I min värld så är det rimligare att exklusivitet handlar om att något är svårt att få tag på snarare än enbart dyrt. Att hitta en perfekt PN är absolut möjligt men det är betydligt svårare än att gå in i en butik och köpa en välarbetad, avancerad klocka för motsvarande peng. Vilken som är mer intressant är givetvis upp till var och en att avgöra men jag vet vilken av dem som jag tycker är mer exklusiv.

Sedan så finns det givetvis otroligt många andra intressanta och exklusiva rollar än daytonor. Du har alltifrån superfina kalenderur till dykare till kronografer. Det är ganska så okunnigt att enbart klumpa ihop det till dåliga och överskattade klockor. Det finns absolut sånna också men Rolex är ett av de mer intressanta varumärkena. Like it or not.

I min värld så är det rimligare att exklusivitet handlar om att något är svårt att få tag på snarare än enbart dyrt. Att hitta en perfekt PN är absolut möjligt men det är betydligt svårare än att gå in i en butik och köpa en välarbetad, avancerad klocka för motsvarande peng. Vilken som är mer intressant är givetvis upp till var och en att avgöra men jag vet vilken av dem som jag tycker är mer exklusiv.

Sedan så finns det givetvis otroligt många andra intressanta och exklusiva rollar än daytonor. Du har alltifrån superfina kalenderur till dykare till kronografer. Det är ganska så okunnigt att enbart klumpa ihop det till dåliga och överskattade klockor. Det finns absolut sånna också men Rolex är ett av de mer intressanta varumärkena. Like it or not.
Som jag sa handlar det om enstaka modeller och inte Rolex som ett märke.
Men låt oss agree to disagree o sluta skicka uppsatser till varandra:)

När denna köptes 1954 så ansågs den vara det absolute finaste och mest exklusiva som då gick att få tag på. Något som absolut än idag fortfarande kan gälla. Det är inte en ”dålig” klocka. :)

6D841B53-9497-401E-A4E7-CA08E6A84D9C.jpeg

Du bekräftar bara det jag skriver. Vad har man för syn på exklusivitet, eller i detta fall hur har man tolkat TS frågeställning..

Klumpa ihop? Ok, då får jag nästa gång ännu tydligare poängtera att PN-exemplet handlade om just ett exempel om det inte framgick tillräckligt tydligt. Man vill ju inte framstå som okunnig inom Rolexsfären..
Vad gäller åtminstone contemporary Rolex är det ju inte direkt med på topp 10-listan över exklusiva märken (och ja, jag exkluderar givetvis generell varumärkesstyrka från det uttalandet)..

Vad gäller like it or not; big like! Det ger ju alla oss som har Rolex väsentligt längre bak i prioriteringslistan mer spelrum för det vi gillar :cigar:

När denna köptes 1954 så ansågs den vara det absolute finaste och mest exklusiva som då gick att få tag på. Något som absolut än idag fortfarande kan gälla. Det är inte en ”dålig” klocka. :)

6D841B53-9497-401E-A4E7-CA08E6A84D9C.jpeg
I Rolex fall var det ibland bättre förr ;)
Helt klart en underbar pjäs i alla avseenden.

Har kikat lite på Mb&F. Sen om man kan kalla det "klockmärke", de gör väl mest konst, men några enstaka skapelser går att bära på handleden i alla fall!

Masahiro Kikuno har nog gjort under 10 klockor som sålts, det är nog svårt att hitta någon som bevisligen (AHCI medlem) är urmakare på heltid som producerat färre. Vet inte om man kan kalla en person för ett märke dock.
Och när man sett hans yrkesskicklighet blir man rätt ödmjuk !

Undrade vem han var och letade på youtube, sedan var jag fast.

Men du har nog rätt i att det inte är ett märke så som man normalt ser det.

Ett märke som tillverkar runt en miljon klockor per år kan inte räknas som exklusivt i mina ögon.

Tillbaka
Topp