• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mest nästan Lange eller Dufour...

Bezelman

Guld
2-Faktor
Jag söker idéer o förslag kring klockor av typen "klassiskt fina inhouse/manufaktur tillverkare" som ändå kan ligga inom "rimliga" prisnivåer. Om man egentligen vill ha en Lange men "bara" har pengar till en GO, eller Dornblueth eller JLC eller liknande. Var får man mest pang för pengarna sett till nivå på tavla, visare, finish, historia o precision på verket etc. Om man mest gillar fina men sportigare klockor men ändå vill ha EN riktig klocknörds klocka... vad skulle Ni köpa?

Chopard o GP verkar vara bra fiskevatten... Glashütte Original också. Gillar deras sixties i Glacier blue. Den ligger högt på listan just nu.
Glashutte_Original_Sixties_Annual_Edition_2020_6-e1585901648181.jpg

Ja dom har jag nog glömt bort lite. Vet just ingenting om deras urverk. Jag tänker mig gärna en klocka som man blir frestad att bära upp o ned på armen...😃
Läs på lite , jag vart impad vart fall, de ligger definitivt i topp, men ej i priser ( beg that is) , men ej helt gratis, och kan med fördel bäras upp och ned ;), lite mer querky men cool, Ulysse Nardin kanske…

Läs på lite , jag vart impad vart fall, de ligger definitivt i topp, men ej i priser ( beg that is) , men ej helt gratis, och kan med fördel bäras upp och ned ;), lite mer querky men cool, Ulysse Nardin kanske…
Ulysse har jag aldrig gillat men den Breguet jag lite snabbt hittade o klippte in här var riktigt fin.

Jag söker idéer o förslag kring klockor av typen "klassiskt fina inhouse/manufaktur tillverkare" som ändå kan ligga inom "rimliga" prisnivåer. Om man egentligen vill ha en Lange men "bara" har pengar till en GO, eller Dornblueth eller JLC eller liknande. Var får man mest pang för pengarna sett till nivå på tavla, visare, finish, historia o precision på verket etc. Om man mest gillar fina men sportigare klockor men ändå vill ha EN riktig klocknörds klocka... vad skulle Ni köpa?
Kolla på https://www.definewatches.com.au/
De saluför många roliga märken som man inte ser på andra ställen. Ett märke som jag tycker verkar vara väldigt prisvärda är Habring2

WG080008_wempe_01.jpg
Wempe Glashütte, varuhusets manufaktur, bör väl klassas som prisvärd i sammanhanget. 120 k för guld. Heltillverkade i Glashütte.
Alla Chronometerwerke ska ha in-house-kalibrar.
Finns stål också betydligt billigare.

Senast ändrad:
Har kikat en del på IWC Portofino. Tycker de inte gör sig rättvisa på bild. Men så kom jag över Chopard Classic i guld och perfekta 36 mm för runt 40tkr! Vad är det som jag missar?

1262-361-1_FP.png

Bilden är stulen från internet.
Tror inte du har missat något alls! Kalasfin, bra tillverkare, riktigt bra pris.

Ulysse har jag aldrig gillat men den Breguet jag lite snabbt hittade o klippte in här var riktigt fin.
950x950_3203-136-2_E3_Watc.png

Vad är det som gör att du säger att du inte gillar UN? Är det vad varumärket står för? För det man på modellutbudet skulle jag våga påstå att det finns klockor som vill vara med och utmana mot både Glashütte och JLC (som exempel).

Titta på deras classic så ser du lite olika varianter, ett exempel ovan, som är långt ifrån deras marineserie.

950x950_3203-136-2_E3_Watc.png

Vad är det som gör att du säger att du inte gillar UN? Är det vad varumärket står för? För det man på modellutbudet skulle jag våga påstå att det finns klockor som vill vara med och utmana mot både Glashütte och JLC (som exempel).

Titta på deras classic så ser du lite olika varianter, ett exempel ovan, som är långt ifrån deras marineserie.
Njae jag kanske är lite för kategorisk där. Jag kopplar det till klumpig design med en massa flaggor o grejer 😁. Denna var dock riktigt juste... får kanske djupa lite i det...

Kanske inte den nivån men kolla in.

Finns senare modeller av Dornblüth som är tydligt inhouse, men denna är så nära inhouse jag kunde komma inom mina ekonomiska ramar. Sedan är det ju en upplevelse i sig att handla av en tillverkare som kanske bygger ca 150 klockor per år. Där finns mycket mervärde att hämta. T ex genom att åka ner och hämta sin klocka och det trevliga bemötande man då får. Möjligheten att påverka utformningen av sin klocka så att den blir mer eller mindre unik för dig är ett annat mervärde. Jag ville ha Breguet Spring graverat, man kan tycka vad man vill om det, men den funktionen är klockhistoria och det är få tillverkare som skulle gravera på detta sätt en annan tillverkares namn på sin klocka även om det i detta fall ju mer är en benämning på en klassisk funktion av balansfjädern och dess uppfinnare än något annat. Likaså Minute Arrét är inget man behöver, men är man nördig och vill ha det lite personligt så är det prisvärt

Bilagor

• 2017-11-02 12.49.47 Balansen 9.jpg
    2017-11-02 12.49.47 Balansen 9.jpg
    183.3 KB · Visningar: 17
  • Baksida.jpg
    Baksida.jpg
    493.9 KB · Visningar: 19
  • Front spegling.jpg
    Front spegling.jpg
    443.5 KB · Visningar: 20
  • 2017-11-11 12.50.27 front skön brun.jpg
    2017-11-11 12.50.27 front skön brun.jpg