• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mest nästan Lange eller Dufour...

Hentschel är jäkligt fina dom är redan på listan. Deras H1 med small seconds i 37 är superfin. Dock har jag inte hittat så mycket om dom och vet inte riktigt vilken nivå dom ligger på kontra andra märken som nämns här i samma prisklass. Dom ligger väl någonstans 50 o uppåt i stål här jag för mig?
Fick deras prislista för nåt år sedan. H1 i stål låg på 7500 EUR, 11k i guld.

skulle säga att Glashutte Senator Excellence eller Panomatic Lunar/Panoreverse är mitt absoluta toppval för ”Lange-styla”

Tror Franks Ur är enda AD i Sverige, eller iaf Sthlm

skulle säga att Glashutte Senator Excellence eller Panomatic Lunar/Panoreverse är mitt absoluta toppval för ”Lange-styla”

Tror Franks Ur är enda AD i Sverige, eller iaf Sthlm
Synd bara att dom snyggaste Senatorerna är 42. Det är way for stort för min smak. Men fina är dom. Jag gillar också både sixties o seventies men den senare blir också lite stor.

Efter att ha fortsatt i det här spåret ett tag måste jag säga att Chopards LU modeller med 1.96 verk Geneva Seal eller som här 9.96 med Qualite Fleurier stämpel....den här är ju sjukt snygg om man står ut med lume vilket är helt ok för mig och urverket är ju i en klass för sig sig rent funktionsmässigt och med rätt finishering så verkar det svårslaget för pengarna. Hittar man rätt beg exemplar här så tror jag man kan sluta leta. (Sedan är det ju bedrövligt svårt att förstå alla referenser i kombo med urverksfinishering men något skall man ju syssla med när man inte drar in brödet.)
chopard_image.3750223.jpg
QF_Header_mobile.jpg

1648497348438.png
1648497572104.png

Chopard är väldigt underskattade, sen är ju också Parmigiani Fleurier tonda 1950 och Girard Perregaux 1966 förhållandevis prisvärda.

Ett ruggigt prisvärt alternativ är ju Credor. Deras gclp995 i 38mm med springdrive och big date verkar fantastiskt fin och går att få ny för typ 55k. Verkar ganska prisvärd. På totalen är det ju mycket hantverk även om jag inre tror art verket är handfinisherat så är ju tavla index visare boett o säkert en del på verket det. Och det som inte är det håller sannolikt hög klass också.
Seiko-Credor-GCLP995-Big-Date-6-1024x579.jpeg
Seiko-Credor-GCLP995-Big-Date-13-1104x1104.jpg
Seiko-Credor-GCLP995-Big-Date-9-1229x1536.jpeg
Seiko-Credor-GCLP995-Big-Date-5-1104x1104.jpeg

1648497348438.png
1648497572104.png

Chopard är väldigt underskattade, sen är ju också Parmigiani Fleurier tonda 1950 och Girard Perregaux 1966 förhållandevis prisvärda.
Nu har jag kollat GPn också. Den var helt OK verkar som du säger ganska prisvärd!
Helst skulle jag dock inte vilja ha en vanlig auto. Manuell eller mikrorotor vore roligast.

Tillbaka
Topp