• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mest nästan Lange eller Dufour...

WG080008_wempe_01.jpg
Wempe Glashütte, varuhusets manufaktur, bör väl klassas som prisvärd i sammanhanget. 120 k för guld. Heltillverkade i Glashütte.
Alla Chronometerwerke ska ha in-house-kalibrar.
Finns stål också betydligt billigare.
Wempe verkar fina generellt! Gillar deras Iron walker men det är ju annan kategori. Denna var fin!

Nypris på ca 60' och eta 7001? Inte så sexigt kanske.
Nej faktiskt inte....för att platsa i den katergorin jag tänker så blir jag faktiskt "Inhouse snobb" här. Jag tänker mycket manuellt jobb, egna verk och gärna egentillverkade tavlor osv....no offence till IWC för den delen men särskilt prisvärda är dom väl inte...

Där var faktiskt riktigt mycket fint! Men vad gör Habring2 till en favorit tro?
Här finns lite mer info om dem.

Rekommenderar annars https://quillandpad.com/ Ofta recensioner av ovanliga och independent urmakare.

Finns senare modeller av Dornblüth som är tydligt inhouse, men denna är så nära inhouse jag kunde komma inom mina ekonomiska ramar. Sedan är det ju en upplevelse i sig att handla av en tillverkare som kanske bygger ca 150 klockor per år. Där finns mycket mervärde att hämta. T ex genom att åka ner och hämta sin klocka och det trevliga bemötande man då får. Möjligheten att påverka utformningen av sin klocka så att den blir mer eller mindre unik för dig är ett annat mervärde. Jag ville ha Breguet Spring graverat, man kan tycka vad man vill om det, men den funktionen är klockhistoria och det är få tillverkare som skulle gravera på detta sätt en annan tillverkares namn på sin klocka även om det i detta fall ju mer är en benämning på en klassisk funktion av balansfjädern och dess uppfinnare än något annat. Likaså Minute Arrét är inget man behöver, men är man nördig och vill ha det lite personligt så är det prisvärt
Känns som en oerhört personlig och trevlig klocka tycker jag...helt klart en kandidat...

Själv är jag för tillfället rätt insnöad på GO (Vilket jag ju får lite bra hjälp att komma ur här! :)
Men PanomaticLunar har ju alla ingredienser men kan begära till ett startpris på runt 70 kakor.
Liiite tjock o klumpig men här får man nogså mycket hantverk och horologi som möjligt för pengarna.
Glashutte-Original-PanoMaticLunar-watch-in-rose-gold-2015-back-feature-1366x512.jpg
1-90-02-46-32-35-glashutte-original-panomaticlunar-kapak.jpg

Här finns lite mer info om dem.

Rekommenderar annars https://quillandpad.com/ Ofta recensioner av ovanliga och independent urmakare.
Skall läsas....

Jajamänn! Den där var faktiskt riktigt fin! Bild på baksidan också kanske?
Finns bild i paketöppningstråden, men är inget speciellt, här är fokus mer på hantverket i tavlan än i verket. Grand Feu-emalj kombinerat med guillochemönster (visserligen pressat).

är det verk du är mest intresserad av så är det nog Breguet, GO och Dornblüth som är heta kandidater av det som nämnts i tråden,

annars finns också Hentschel

Bilagor

• Hentschel_H1_Gd_Werk_151116_024_Gravur_2500x1400px-1200x672.jpg
    Hentschel_H1_Gd_Werk_151116_024_Gravur_2500x1400px-1200x672.jpg
    106.5 KB · Visningar: 7
Parmigiani Fleurier. Tonda om man letar nytt och lite klassiskt utförande (många av PF's senare modeller har ett lite ...intressant... formspråk), annars de tidiga Toric/Ionica om man gillar sånt.

Lockar inte mig det minsta, och känns inte riktigt som den hör hemma i denna tråd?
Fanns det definierade kriterier? Jag trodde det handlade om alternativ till A.Lange et al som dels var utanför mittfåran och dessutom var inom vad som får anses vara den breda massans räckhåll.

Älskar att man på Parmigianis hemsida kan filtrera på modeller utifrån material på armbandet. Såsom alligator i länken nedan.

Fanns det definierade kriterier? Jag trodde det handlade om alternativ till A.Lange et al som dels var utanför mittfåran och dessutom var inom vad som får anses vara den breda massans räckhåll.
Inte så att jag bestämmer eller styr något, men handlade väl om egna verk och hög finish? Tror inte riktigt vi kan placera eta-choparden där. Blir ju extremt brett annars.

Nu känns det som att tråden tappar topic: Nomos är absolut fina men de är så långt ifrån Lange eller Dufour som man kan bara komma. Hantverket i verkbearbetning är väl i fokus eller missar jag något?
Håller med här.... men samtidigt tycker jag man kan se en koppling via Glashütte och prismässiga nivåer mellan Nomos, GO och Lange. Men som sagt det är inte det jag avsåg med tråden!

Inte så att jag bestämmer eller styr något, men handlade väl om egna verk och hög finish? Tror inte riktigt vi kan placera eta-choparden där. Blir ju extremt brett annars.
Jag var nog inte supertydlig i trådstarten men i stora drag JA. Massproducerade ETA verk är för långt bort från det jag tänker även om jag absolut inte har något emot dom som så. Sedan kan det ju finnas intressanta hybrider också så länge nivån på utförande är hög rakt igenom.

Finns bild i paketöppningstråden, men är inget speciellt, här är fokus mer på hantverket i tavlan än i verket. Grand Feu-emalj kombinerat med guillochemönster (visserligen pressat).

är det verk du är mest intresserad av så är det nog Breguet, GO och Dornblüth som är heta kandidater av det som nämnts i tråden,

annars finns också Hentschel
Hentschel är jäkligt fina dom är redan på listan. Deras H1 med small seconds i 37 är superfin. Dock har jag inte hittat så mycket om dom och vet inte riktigt vilken nivå dom ligger på kontra andra märken som nämns här i samma prisklass. Dom ligger väl någonstans 50 o uppåt i stål här jag för mig?

Vad kul ändå att den här tråden fick lite liv! Kan man bilda en undernivå på forumet för dom som är intresserade av klockor kanske?😂 (Dit räknar jag redan Kobra kai men den blir ju förstås lite snäv).

Tillbaka
Topp