Guinand - drevs av Helmut Sinn innan han dog. Företaget gick under för ett tag sedan och har startats upp igen, i samma fabrik som tidigare. Tillverkar i små serier och testar samtliga klockor. Man får testcertifikat med varje klocka som visar gångavvikelse osv. T.o.m lite billigare än Sinn ibland, men håller en likvärdig kvalitet.
Företaget grundades på 1800-talet i Schweiz och flyttades senare till Frankfurt. Man tillverkade klockor åt Sinn i början. När Helmut Sinn sedan sålde Sinn så köpte han upp Guinand och drev Guinand vidare ganska länge.
Guinand tillverkar det mesta i Frankfurt, förutom urverken och skriver därför ”Hergestellt in Deutschland” kl.6 på sina klockor.
Riktigt intressant märke med många häftiga modeller, båda nya och vintage.
Denna modell har jag beställt och väntas få levererad på fredag, den är just nu under testfasen och väntas bli klar imorgon vid lunch. Ja, så detaljerad information fick jag av kundservice:n när jag mailade idag.
Den har en urtavla i stål som blivit värmebehandlad likt blånerade visare. Det är alltså en ”blued dial”, riktigt coolt.