• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mest underskattade klocktillverkaren?

Ursäkta att jag var otydlig. GS är underbara, men det spiller även över på deras billigare produktion. Till exempel min alpinist är sjukt fin men hade jag haft en vintage Omega för samma peng hade folk noterat det på ett annat sätt. Det handlar väl om varumärken helt enkelt

Guinand - drevs av Helmut Sinn innan han dog. Företaget gick under för ett tag sedan och har startats upp igen, i samma fabrik som tidigare. Tillverkar i små serier och testar samtliga klockor. Man får testcertifikat med varje klocka som visar gångavvikelse osv. T.o.m lite billigare än Sinn ibland, men håller en likvärdig kvalitet.

Företaget grundades på 1800-talet i Schweiz och flyttades senare till Frankfurt. Man tillverkade klockor åt Sinn i början. När Helmut Sinn sedan sålde Sinn så köpte han upp Guinand och drev Guinand vidare ganska länge.

Guinand tillverkar det mesta i Frankfurt, förutom urverken och skriver därför ”Hergestellt in Deutschland” kl.6 på sina klockor.

Riktigt intressant märke med många häftiga modeller, båda nya och vintage.

Denna modell har jag beställt och väntas få levererad på fredag, den är just nu under testfasen och väntas bli klar imorgon vid lunch. Ja, så detaljerad information fick jag av kundservice:n när jag mailade idag.
Den har en urtavla i stål som blivit värmebehandlad likt blånerade visare. Det är alltså en ”blued dial”, riktigt coolt.
B12C3E45-587E-4620-98BD-30DCAFB97BA9.jpeg

B0B7E6C8-70AE-42AE-8418-3788112F946C.jpeg
Intressant! Ser fram emot en liten recension :)

Guinand - drevs av Helmut Sinn innan han dog. Företaget gick under för ett tag sedan och har startats upp igen, i samma fabrik som tidigare. Tillverkar i små serier och testar samtliga klockor. Man får testcertifikat med varje klocka som visar gångavvikelse osv. T.o.m lite billigare än Sinn ibland, men håller en likvärdig kvalitet.

Företaget grundades på 1800-talet i Schweiz och flyttades senare till Frankfurt. Man tillverkade klockor åt Sinn i början. När Helmut Sinn sedan sålde Sinn så köpte han upp Guinand och drev Guinand vidare ganska länge.

Guinand tillverkar det mesta i Frankfurt, förutom urverken och skriver därför ”Hergestellt in Deutschland” kl.6 på sina klockor.

Riktigt intressant märke med många häftiga modeller, båda nya och vintage.

Denna modell har jag beställt och väntas få levererad på fredag, den är just nu under testfasen och väntas bli klar imorgon vid lunch. Ja, så detaljerad information fick jag av kundservice:n när jag mailade idag.
Den har en urtavla i stål som blivit värmebehandlad likt blånerade visare. Det är alltså en ”blued dial”, riktigt coolt.
B12C3E45-587E-4620-98BD-30DCAFB97BA9.jpeg

B0B7E6C8-70AE-42AE-8418-3788112F946C.jpeg
Ett litet förtydligande kanske?
Företaget gick inte under av finansiella orsaker; https://wornandwound.com/the-return-of-guinand/
google translate;
"År 2006 överlämnade Helmut Sinn, då 90 år gammal, slutligen regeringstiden till sin långvariga medarbetare Horst Hassler. Mr. Hassler skulle fungera som verkställande direktör för varumärket till 2014 och driva företaget ungefär som Mr. Sinn gjorde. Det vill säga att klockorna förblev fantastiskt byggda och konkurrenskraftiga priser och såldes direkt till konsumenten via deras showroom där (eller, intressant nog, för oss utanför Frankfurt, via fax, snigelpost och banköverföring). Det kan ha varit en besvärlig process i en tid av omedelbar tillfredsställelse, men också ett utmärkt exempel på Helmut Sinns gamla skolmetod för företag och kundservice. År 2014, efter åtta år vid Guinands ledning, skulle Hassler gå i pension. Eftersom han inte hittat en lämplig efterträdare för att leda företaget bestämde sig Hassler och hans huvudägare för att stänga Guinand."

Sen kom Matthias Klüh in som ägare.
Lustig detalj; Som barn bodde han i lägenheten ovanför Helmut Sinn.

Men Orient och Citizen passar bra i tråden, mycket klocka för pengarna.
Seiko blir en underskattad klocktillverkare den dagen dom fixar linjeringsproblemen på sina klockor.

Mycket intressant frågeställning som definitivt liknar denna:
- Hur långt är ett snöre....egentligen? 🤔

Lägger dock in en personlig åsikt ändå:
Vintageklockor: Enicar, utan tvekan, uppskattas i princip bara av oss som är helsålda men det tar sig! 🤩🥳
Nutida: Seiko, Tissot, mfl

...men mest överskattade då? :bookworm:

Piaget gör många väldigt fina och avskalade klockor. Dyra i nypris men rätt överkomliga som begagnade. De var tidigt ute med att bygga riktigt tunna urverk.

Senast ändrad:
Mycket intressant frågeställning som definitivt liknar denna:
- Hur långt är ett snöre....egentligen? 🤔

Lägger dock in en personlig åsikt ändå:
Vintageklockor: Enicar, utan tvekan, uppskattas i princip bara av oss som är helsålda men det tar sig! 🤩🥳
Nutida: Seiko, Tissot, mfl

...men mest överskattade då? :bookworm:
Rolex.

Tillbaka
Topp