• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mest underskattade klocktillverkaren?

Definitivt A Lange. Hur ofta ser man en sådan? Sen tycker jag att Rolex Explorer 2 (med svart tavla) inte får det erkännande den förtjänar.

Tror iofs inte att Rolex prisbild passar den större massan heller
En Rolex för 50 eller en Lange för 150.. Klart det är skillnad, lägg därtill att många inte har en aning om vad Lange är men alla känner till Rolex. Klart är att det är en image produkt för den breda massan och därför ser du dom..

Vacheron Constantin borde rankas högre. Även Seiko borde få lite mera erkännande (framför allt av icke "klocknördar" ) sedan är även Hamilton en tillverkare som man inte ska glömma bort.

Piaget kanske. Inte ofta man ser en sådan här skönhet på en arm.

post_1_3862.jpg

Guinand - drevs av Helmut Sinn innan han dog. Företaget gick under för ett tag sedan och har startats upp igen, i samma fabrik som tidigare. Tillverkar i små serier och testar samtliga klockor. Man får testcertifikat med varje klocka som visar gångavvikelse osv. T.o.m lite billigare än Sinn ibland, men håller en likvärdig kvalitet.

Företaget grundades på 1800-talet i Schweiz och flyttades senare till Frankfurt. Man tillverkade klockor åt Sinn i början. När Helmut Sinn sedan sålde Sinn så köpte han upp Guinand och drev Guinand vidare ganska länge.

Guinand tillverkar det mesta i Frankfurt, förutom urverken och skriver därför ”Hergestellt in Deutschland” kl.6 på sina klockor.

Riktigt intressant märke med många häftiga modeller, båda nya och vintage.

Denna modell har jag beställt och väntas få levererad på fredag, den är just nu under testfasen och väntas bli klar imorgon vid lunch. Ja, så detaljerad information fick jag av kundservice:n när jag mailade idag.
Den har en urtavla i stål som blivit värmebehandlad likt blånerade visare. Det är alltså en ”blued dial”, riktigt coolt.
B12C3E45-587E-4620-98BD-30DCAFB97BA9.jpeg

B0B7E6C8-70AE-42AE-8418-3788112F946C.jpeg

Ja. Vilka märken är ”fina”? Klockor från Swiss. Jag menar att exempelvis GS kan mäta sig med Rolex, Omega osv. Gemene man tror jag inte jämställer GS med Omega. Att folk här gör det förstår jag ju såklart😊

Ja. Vilka märken är ”fina”? Klockor från Swiss. Jag menar att exempelvis GS kan mäta sig med Rolex, Omega osv. Gemene man tror jag inte jämställer GS med Omega. Att folk här gör det förstår jag ju såklart😊
Ah men Grand Seiko är en annan sak. Trodde du syftade på vanliga Seikos.
GS är definitivt underskattat bland "vanligt" folk.

Tillbaka
Topp