• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min kvartsklocka går för fort.. alldeles för fort

Golem

Omega
Jag köpte nyligen en must de cartier tank med kvartsverk här på forumet. Urverket har i januari detta år fått komplett service hos en respekterad urmakare i Oslo men klockan drar sig ändå mellan 1 och 6 timmar varje dag (säkert mer om jag inte ställt om den) och detta inte på något konventionellt sätt. Vid slumpmässiga tillfällen börjar minutvisaren att röra sig i rasande fart och klockan fortar sig flera timmar under loppet av några sekunder. Därefter går klockan som vanligt tills nästa session inleds.

Får ursäkta att jag gör en tråd av detta men hittar inget liknande på internet. Har bristande erfarenhet av kvartsklockor men med tanke på att verket blivit servat och att batteriet väl antagligen blivit bytt borde det väl fungera? Eller vad är felet? (Har förvisso garanti kvar på servicen, dock vill jag gärna vad som är fel innan jag betalar rek. frakt tillbaka till grannlandet :) )

Edit: Tråden är nog mer lämpad för hemslöjd, modd och fix. @admin får gärna flytta.

(Kass bild med webbkamera då jag för tillfället inte har tillgång till min telefon :banghead: )
IMG_20180413_204825.jpg
 

mace

Cartier
2-Faktor
En kvartsklocka ska inte kunna rusa så där - det är som det sägs ovan: kortslutning (läs el-fel). Magnetism ska egentligen inte kunna få ett kvartsur att påverkas (mer än att det tillfälligt kan stanna).

Vet du om den servades för att byta mekaniska slitdelar eller elektroniska komponenter? Om det var enbart det första kanske det kan bli svårt att reklamera. Lycka till!
 

Golem

Omega
Uppgav säljaren att tidsavvikelsen var så stor?
Nej, stod i annonsen att klockan "går som en quartz ska". Dock kompletterades det med ingen retur, får hoppas att jag kan lösa detta ändå.

En kvartsklocka ska inte kunna rusa så där - det är som det sägs ovan: kortslutning (läs el-fel). Magnetism ska egentligen inte kunna få ett kvartsur att påverkas (mer än att det tillfälligt kan stanna).

Vet du om den servades för att byta mekaniska slitdelar eller elektroniska komponenter? Om det var enbart det första kanske det kan bli svårt att reklamera. Lycka till!
Stod i papperet jag fick från servicen att klockan var rostskadad och därav inte gick och att urmakaren servade för att få urverket funktionellt igen. Dock verkar det konstigt att lämna ut en garanti på service som inte täcker att den drar sig flera timmar varje dag men det lär jag väl märka så småningom.
 

Golem

Omega
Update: Rycken klockan får verkar bara infinna sig när jag bär klockan, dvs inte på natten. Tyder detta på glapp?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Tror att en Quartz klocka har en broms som reglerar visarna, kan det vara denna det är fel på?
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Nej, stod i annonsen att klockan "går som en quartz ska". Dock kompletterades det med ingen retur, får hoppas att jag kan lösa detta ändå.


Stod i papperet jag fick från servicen att klockan var rostskadad och därav inte gick och att urmakaren servade för att få urverket funktionellt igen. Dock verkar det konstigt att lämna ut en garanti på service som inte täcker att den drar sig flera timmar varje dag men det lär jag väl märka så småningom.

”Går som en Quartz ska” är väldigt mycket KS-annonsuttryck. Vad säger säljaren? Finns det en vilja att lösa problemet hos hen? En förståelse? Det finns garanti utfärdad på reparationen så vad säger urmakaren? Är det realistiskt att nyttja garantin?
 

Golem

Omega
”Går som en Quartz ska” är väldigt mycket KS-annonsuttryck. Vad säger säljaren? Finns det en vilja att lösa problemet hos hen? En förståelse? Det finns garanti utfärdad på reparationen så vad säger urmakaren? Är det realistiskt att nyttja garantin?
Hörde av mig till honom igår, vi kom överens om att jag skulle vänta och se hur den går och uppdatera honom så hitills är han samarbetsvillig. Min plan är att be honom fråga urmakaren om garantin skulle kunna nyttjas, därefter skicka tillbaka klockan och beroende på vad denne säger antingen kräva pengar tillbaka om garantin inte täcker eller begära klockan tillbakaskickad om garantin skulle täcka. Hoppas även att denne vill stå för samtliga fraktkostnader, wish me luck.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hörde av mig till honom igår, vi kom överens om att jag skulle vänta och se hur den går och uppdatera honom så hitills är han samarbetsvillig. Min plan är att be honom fråga urmakaren om garantin skulle kunna nyttjas, därefter skicka tillbaka klockan och beroende på vad denne säger antingen kräva pengar tillbaka om garantin inte täcker eller begära klockan tillbakaskickad om garantin skulle täcka. Hoppas även att denne vill stå för samtliga fraktkostnader, wish me luck.
Om klockan genomgick en fullständig service i januari hos en respekterad urmakare, har jag svårt att se att det inte skulle gå på garanti (om det inte visar sig att du åverkat skadan sedan dess).

Varför urmakaren eller säljaren skulle stå för frakt förstår jag dock inte, när köpte du klockan?
 

Golem

Omega
Om klockan genomgick en fullständig service i januari hos en respekterad urmakare, har jag svårt att se att det inte skulle gå på garanti (om det inte visar sig att du åverkat skadan sedan dess).

Varför urmakaren eller säljaren skulle stå för frakt förstår jag dock inte, när köpte du klockan?
Har haft kontakt med honom och det verkar inte vara några problem att ta det på garanti.

Vet förvisso inte hur fraktkostnader brukar fördelas men säljaren har skickat mig en klocka som anlände defekt trots att detta inte nämndes i beskrivningen. Är det inte då rimligt att jag åtminstone slipper betala frakten tillbaka?
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Nej, stod i annonsen att klockan "går som en quartz ska". Dock kompletterades det med ingen retur, får hoppas att jag kan lösa detta ändå.


Stod i papperet jag fick från servicen att klockan var rostskadad och därav inte gick och att urmakaren servade för att få urverket funktionellt igen. Dock verkar det konstigt att lämna ut en garanti på service som inte täcker att den drar sig flera timmar varje dag men det lär jag väl märka så småningom.
Spelar ingen roll om säljaren angivit att det inte finns returmöjlighet om han inte beskrivit klockan på ett korrekt sätt. Precis som @thewordfox säger tycker jag att säljaren ska ta tillbaks den, eller i alla fall stå för alla extra kostnader som detta innebär för dig.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har haft kontakt med honom och det verkar inte vara några problem att ta det på garanti.

Vet förvisso inte hur fraktkostnader brukar fördelas men säljaren har skickat mig en klocka som anlände defekt trots att detta inte nämndes i beskrivningen. Är det inte då rimligt att jag åtminstone slipper betala frakten tillbaka?
Beror väl på hur länge du har ägt den? Som jag uppfattade det så köpte du den kort efter servicen och att den till en början fungerade som den skulle?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det är bara radiosynken som har dålig mottagning, eller GMT modulen :D
Aldrig sett något liknande, men som dom flesta redan påpekat bör det vara någon typ av elfel. Det vore kul med en uppdatering om du får till det.
 

Golem

Omega
Tagit kontakt med säljaren, denne vill helst se att jag kontaktar urmakaren direkt men kan tänka sig att lämna den till honom om jag skulle frakta direkt till honom. Dock vägrar han stå för fraktkostnaden och hänvisar till att det står "Ingen retur" i annonsen, trots att han sålt mig en klocka som anlänt defekt trots att beskrivningen säger att den fungerar fint.:woot:
 
Topp