• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min kvartsklocka går för fort.. alldeles för fort

WilleK

Omega
Tagit kontakt med säljaren, denne vill helst se att jag kontaktar urmakaren direkt men kan tänka sig att lämna den till honom om jag skulle frakta direkt till honom. Dock vägrar han stå för fraktkostnaden och hänvisar till att det står "Ingen retur" i annonsen, trots att han sålt mig en klocka som anlänt defekt trots att beskrivningen säger att den fungerar fint.:woot:

Hade jag varit du så hade jag försökt häva köpet. Är ju knappast en "retur" det handlar om och att säljaren överhuvudtaget har mage att småkrångla kring en sån här sak bådar inte gott. Är ju köplagen som gäller (utgår från att du köpt från privatperson i egenskap av privatperson) och "går som en quartz ska" skulle ju säkerligen kunna ses som en utfästelse, vilket i så fall skulle innebär att fel föreligger i varan (om man nu inte argumenterar för att quartz klockor "ska" diffa ett par timmar per dygn):

"Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet."
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Tagit kontakt med säljaren, denne vill helst se att jag kontaktar urmakaren direkt men kan tänka sig att lämna den till honom om jag skulle frakta direkt till honom. Dock vägrar han stå för fraktkostnaden och hänvisar till att det står "Ingen retur" i annonsen, trots att han sålt mig en klocka som anlänt defekt trots att beskrivningen säger att den fungerar fint.:woot:
Rätta mig om jag har fel, men du gjorde köpet i Norge(?), så det faller därför under norsk köplag. Jag har ingen större koll på köplagen i Norge, men detta bryter mot flera paragrafer i svensk lagstiftning, som torde vara tämligen lik den norska. Tycker du kan påpeka det och häva köpet. Och som säljare bygger man inga positiva erfarenheter på forumet genom att sälja dåliga klockor och sedan vara vrång mot köparen.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Trist att den inte fungerar som den ska. Blir ofta högt tonläge i denna typ av trådar. Klockan har ju nyligen fått service av verket hos en urmakare i Oslo där säljaren också förefaller bo. Rimligt är väl att du @Painting Golem skickar klockan till säljaren @Audjoh och att han, då han servat klockan, lämnar den åter till urmakaren för fix. Därefter sänder han den tillbaka till dig. Du tar frakten åt ena hållet och han åt andra i bästa KS anda. Slutet gott allting gott.
 

Audjoh

Omega
Først og fremst synes jeg det er unødvendig å lage en tråd om dette, da du ikke har svart på min siste PM angående dette @Painting Golem .

Klokken har fått den servicen som er beskrevet i papirene @Painting Golem har fått av meg sammen med klokken. På service hos min urmaker var avtalen at han skulle få klokken til å gå skikkelig. Dette ble gjort og klokken fungerte perfekt i de ukene/ månedene jeg har hatt den etter service. Det medfulgte 12 måneders garanti. Det betyr at hvis urverket ikke går som det skal dekkes det av garantien. Etter at klokken var på service brukte jeg den flere ganger og jeg merket ingen problemer. Slik var det også da jeg pakket den skikkelig ned og sendte den til @Painting Golem .

Jeg synes det er leit at det viser seg nå etter at klokken har kommet frem at det er problemer med den. Den har vært under transport i en uke, og jeg har heller ingen anelse om hvordan den har blitt behandlet etter den kom frem. Jeg har tilbudt meg å få klokken tilsendt til meg slik at jeg kan ta den med til min urmaker for å få den reparert på garantien. Jeg har også sagt at jeg ikke vil betale for fraktkostnadene og momsen dette medfører. Dette fordi det er garanti på klokken og reprasjonen blir kostnadsfri.

Jeg foreslo at @Painting Golem skulle ta kontakt med sin lokale urmaker for å se på klokken, da dette kanskje viser seg å være billigere enn å sende den frem og tilbake til Oslo. Jeg forslo også at han skulle ta direkte kontakt med min urmaker i Oslo for å slippe meg som mellomledd hvis han vil benytte seg av garantien, men at jeg kunne være mellomledd hvis ønskelig.

Jeg liker ikke at dette blir en "sak", da jeg ikke har vært urimelig på noe vis. Jeg har solgt en klokke som har garanti på service og som fungerte godt i mitt eie og i det sekundet jeg pakket den ned og sendte den avgårde. Hvis det egentlige problemet her er de hundre kronene det koster å få sendt den fra Oslo etter ny service hos urmaker kan jeg nå endre mening og si at jeg betaler det det koster å sende klokken fra Oslo for å få løst denne saken.

Jeg har ikke interesse av å selge en defekt klokke for å så få et dårlig rykte på Klocksnack. Jeg har gjort flere handler som både kjøper og selger og har fått gode anmeldelser tidligere, og vil gjerne fortsette med dette.
 

Golem

Omega
Först och främst var mitt syfte med tråden inte att klaga över affären utan att få reda på vad som var fel med urverket (och hur det ev. kunde åtgärdas) vilket jag tyckte mig tydliggöra i första inlägget.

Momsen går, som vi sa i konversationen, att undvika och problemet vi har ligger egentligen i vem som ska stå för fraktkostnaden. Utöver det är jag faktiskt nöjd med hur du behandlat mig och jag har inte för avsikt att ge dig dåligt rykte pga detta eftersom att jag inte tror att det var ett problem du kände till. Därav tänkte jag inte nämna dig i tråden och räknade med att ingen skulle göra sig mödan att söka upp dig, i alla fall inte innan vi fått rätsida på problemet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hörde av mig till honom igår, vi kom överens om att jag skulle vänta och se hur den går och uppdatera honom så hitills är han samarbetsvillig. Min plan är att be honom fråga urmakaren om garantin skulle kunna nyttjas, därefter skicka tillbaka klockan och beroende på vad denne säger antingen kräva pengar tillbaka om garantin inte täcker eller begära klockan tillbakaskickad om garantin skulle täcka. Hoppas även att denne vill stå för samtliga fraktkostnader, wish me luck.
Varför vela? Skicka tillbaka skräpet och köp en klocka som funkar istället. Att fixa vintagekvarts kan vara väldigt meckigt och ta lång tid.

Som säljare bör man vara medveten om att sånt här kan hända och som köpare ska man kunna känna sig trygg med att klockan man köper ska fungera bra. Vill köparen däremot hellre få klockan fixad så är det ju en helt annan sak.
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
Varför vela? Skicka tillbaka skräpet och köp en klocka som funkar istället. Att fixa vintagekvarts kan vara väldigt meckigt och ta lång tid.

Som säljare bör man vara medveten om att sånt här kan hända och som köpare ska man kunna känna sig trygg med att klockan man köper ska fungera bra. Vill köparen däremot hellre få klockan fixad så är det ju en helt annan sak.

Saken är väl att säljaren inte vill köpa tillbaka klockan/häva köpet i huvud taget?
 

Golem

Omega
Uppdatering: Jag och @Audjoh har kommit till en lösning som innebär att jag skickar tillbaka klockan till säljaren för att denne personligen ska nyttja garantin efter servicen och vi delar på de fraktkostnader detta innebär. Jag tror, för att förtydliga, inte att @Audjoh avsiktligt sålt mig en defekt klocka då garantin på klockan fortfarande var giltig när den skickades och han enkelt kunde ha fått den reparerad gratis om så hade varit fallet. I början uppstod, som beskrivits tidigare i tråden, en konflikt mellan oss men jag tycker trots våra meningsskiljaktigheter i frågan att @Audjoh varit väl bemötande och fört fram resonabla argument genom hela processen vilket jag kan respektera.

För att summera det hela vill jag tydliggöra att jag ej har för avsikt att ge @Audjoh dåligt rykte som säljare. Jag är nöjd med den lösning vi kommit till och anser att han varit mycket tillmötesgående, trots omständigheterna.
 

Joseph

Cartier
Rätta mig om jag har fel, men du gjorde köpet i Norge(?), så det faller därför under norsk köplag. Jag har ingen större koll på köplagen i Norge, men detta bryter mot flera paragrafer i svensk lagstiftning, som torde vara tämligen lik den norska. Tycker du kan påpeka det och häva köpet. Och som säljare bygger man inga positiva erfarenheter på forumet genom att sälja dåliga klockor och sedan vara vrång mot köparen.
Svensk lag gäller om klockan annonserats på en svensk sida, som klocksnack(.se) är. Men var ett tag sen man läste JÖK:en så kan ha fel.
 
Topp