• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Min morfars Omega försvunnen i samband med service hos Erikson Ur

Sabinas

Basic
Hej!

I mars lämnade jag in min morfars gamla Omega och en Jaeger som jag ärvt för service hos Erikson Urhandel i Sundbyberg. Jag är inte insatt i klockvärlden och fick därför hjälp av Erikson Urhandel att värdera klockorna innan servicen och blev då informerad om att värdet på Omegan skulle motsvara ungefär lika mycket som servicen skulle kosta.

Då klockan hade ett stort affektionsvärde för mig eftersom det varit morfars klocka som han fick efter lång tjänstgöring och dessutom var graverad med hans namn beslutade jag mig för att lämna in den för service ändå.

Nu i maj blev jag uppringd av butikspersonal och fick reda på att Jaegern var redo att hämtas men att Omegan tyvärr blivit stulen i samband med frakt.

Jag fick information om att paketet med klockan sprättats upp och att klockan tillgripits under transport mellan Erikson Urhandel och någon för mig okänd destination i Uppsala, sannolikt verkstad. Jag fick ta del av polisanmälan och där står att den blev stulen 15-16 mars

Har ni varit med om eller hört talas om något liknande och hur har det i sådana fall hanterats?

Att jag ska få återse min morfars klocka känns föga troligt, att ersätta arvegods med affektionsvärde är svårt och går inte riktigt att sätta ett pris på, men vad hade varit en rimlig ersättning enligt er?

Butiken har erbjudit sig att hitta en likadan ersättningsklocka som jag ska få godkänna innan köp, de har ännu inte bestämt sig för om jag kommer behöva betala fullt pris för servicen på ersättningsklockan eller ej.

Har ni några tips eller tankar kring detta?

Bilder på klockan nedan:
Omega.jpg

Omega 2.jpg

Senast ändrad:
Tråkigt, det rimliga är att du får en liknande klocka och ej behöver betala fullpris för servicen.

Men affektionsvärdet var ju det viktiga, så väldigt tråkigt.

Riktigt tråkigt, både för dig men också Erikson urhandel.
Jag vet inte vad som är rimligt, men tycker dock att transportbolaget ska ersätta dig/Erikson urhandel.

Trakig historia.

De flesta har pa foumet lovordar Erikssons sa att ni i samforstand kan losa detta bor vara gott. Som kund skulle jag trycka pa att den forsvunna klockan hade hogt sentimentalt varde,vilket den nya inte riktigt har.
Da du har en bild pa graveringen kanske Eriksson kan losa det pa ersattningsklockan,och du betalar for den service du anda skulle ha fatt betala for pa urspungliga?

Pa sa vis sa kommer du sa nara ursprunget som mojligt,samt Eriksson far betalt for det arbete som nu utforts tva ganger. Givetvis bor de ha forsaringar som tacker just sadana har handelser.

Sjukt tråkigt, men känns som tyvärr det är bortom deras kontroll när det sker stöld av denna typ. Kan dock tycka de borde bjuda på en ev service av ersättningsklocka. Hoppas de hittar en liknande. Inte samma sak men med denna historia i beaktning tror jag ändå du kommer tänka på morfar varje ggn en ”ny ersättningsklocka” används ändå.

Trist. Servad ersättningsklocka är väl rimligt, omöjligt att veta servicebehovet på din ursprungliga klocka kontra ersättningsklocka, känns bara sniket att sätta en uppskattning på det.

Trist, jag hoppas ni blir ersatta av transportbolaget och att du kanske få tillbaka din klocka med tiden, den lär ju dyka upp, jag tvivlar på att det var en vintage Omega som tjuvarna var ute efter.

Hej!

I mars lämnade jag in min morfars gamla Omega och en Jaeger som jag ärvt för service hos Erikson Urhandel i Sundbyberg. Jag är inte insatt i klockvärlden och fick därför hjälp av Erikson Urhandel att värdera klockorna innan servicen och blev då informerad om att värdet på Omegan skulle motsvara ungefär lika mycket som servicen skulle kosta.

Då klockan hade ett stort affektionsvärde för mig eftersom det varit morfars klocka som han fick efter lång tjänstgöring och dessutom var graverad med hans namn beslutade jag mig för att lämna in den för service ändå.

Nu i maj blev jag uppringd av butikspersonal och fick reda på att Jaegern var redo att hämtas men att Omegan tyvärr blivit stulen i samband med frakt.

Jag fick information om att paketet med klockan sprättats upp och att klockan tillgripits under transport mellan någon för mig okänd destination i Uppsala och Erikson Urhandel. Förmodligen en urmakare/verkstad?

Har ni varit med om eller hört talas om något liknande och hur har det i sådana fall hanterats?

Att jag ska få återse min morfars klocka känns föga troligt, att ersätta arvegods med affektionsvärde är svårt och går inte riktigt att sätta ett pris på, men vad hade varit en rimlig ersättning enligt er?

Butiken har erbjudit sig att hitta en likadan ersättningsklocka som jag ska få godkänna innan köp, de har ännu inte bestämt sig för om jag kommer behöva betala fullt pris för servicen på ersättningsklockan eller ej.

Har ni några tips eller tankar kring detta?

Bilder på klockan nedan:
Omega.jpg

Omega 2.jpg
Vansinnigt tråkigt och jag beklagar verkligen. Erikssons ska vara riktigt reko så som nämnts tidigare kom överens med dem först. Men det är ju alltid svårt när det kommer till affektionsvärdet.

”Fördelen” i detta fallet är gravyren, håll ögonen uppe på typ tradera/blocket etc. Skulle inte bli förvånad om den dyker upp där.
Hoppas verkligen att du får åter se den snart.

Med risken att framstå som en cyniker hade jag nog bett om en bra rabatt på en ny klocka ur deras sortiment. Vad är poängen men en likadan klocka om affektionsvärdet ändå låg i faktumet att din morfar ägde och använde den och inte i själva modellen? Du kommer förmodligen aldrig ha samma känslor för ersättningsuret.

Senast ändrad:
Jag skulle aldrig ta en ersättningsklocka, gravera den för att få den "så lik som möjligt originalet som jag ärvde". Finns ju NOLL affektionsvärde i det..
Lost is lost. Detta är ju utom Eriksons kontroll och de kommer att hjälpa dig med lämplig ersättning förstås även om det inte blir samma sak. Jag skulle släppa det efter att ha sörjt ett tag - finns inget som får den klockan och historiken tillbaka så att säga.

Tycker däremot rubriken är lite väl mycket "Aftonbladet".. det första jag tänkte var: "Har Erikson gjort bort sig?" Vilket såklart inte är fallet.

Trist, jag hoppas ni blir ersatta av transportbolaget och att du kanske få tillbaka din klocka med tiden, den lär ju dyka upp, jag tvivlar på att det var en vintage Omega som tjuvarna var ute efter.
Jag vet inte hur ofta saker som blir stulna på PostNord dyker upp, men jag hoppas verkligen det.

Jag skulle aldrig ta en ersättningsklocka, gravera den för att få den "så lik som möjligt originalet som jag ärvde". Finns ju NOLL affektionsvärde i det..
Lost is lost. Detta är ju utom Eriksons kontroll och de kommer att hjälpa dig med lämplig ersättning förstås även om det inte blir samma sak. Jag skulle släppa det efter att ha sörjt ett tag - finns inget som får den klockan och historiken tillbaka så att säga.

Tycker däremot rubriken är lite väl mycket "Aftonbladet".. det första jag tänkte var: "Har Erikson gjort bort sig?" Vilket såklart inte är fallet.
Nej jag håller med dig om att låta gravera en ersättningsklocka känns väldigt onödigt.. Gravyren tappar lite av sin betydelse när den inte är i original, så är inget jag kommer göra. Vad hade du själv sett som lämplig ersättning om detta hade hänt dig?

Tack för input, ändrade rubriken nu!

Hur vet du det? Har det framgått om de använt Värde eller snålat och använt en mindre säker tjänst?
har flr mig att dom skickar som postpaket /rek med en egen tilläggsförsäkring

har för mig att eriksons har skrivit det nånstans

hade klockan skickats som värde hade detta aldrig hänt.

men flr att skicka värde så måste dom ta sig till ett företagscenter men nör man skickar rek/postpaket så blir dom ofta upphömtade direkt hos avsändaren

har flr mig att dom skickar som postpaket /rek med en egen tilläggsförsäkring

har för mig att eriksons har skrivit det nånstans

hade klockan skickats som värde hade detta aldrig hänt.

men flr att skicka värde så måste dom ta sig till ett företagscenter men nör man skickar rek/postpaket så blir dom ofta upphömtade direkt hos avsändaren
Jo, det är just omständigheten att det hänt som fick mig att misstänka att man inte använt Värde. Kan tycka att det inte vore alltför besvärligt eftersom Postnords företagscenter enligt Google ligger 850 m, eller tre minuter med bil om man så vill, bort på Svetsarvägen 10. Personligen hade jag legat sömnlös om jag skickat någon annans arvegods med någon annan tjänst hos Postnord.

Jo, det är just omständigheten att det hänt som fick mig att misstänka att man inte använt Värde. Kan tycka att det inte vore alltför besvärligt eftersom Postnords företagscenter enligt Google ligger 850 m, eller tre minuter med bil om man så vill, bort på Svetsarvägen 10. Personligen hade jag legat sömnlös om jag skickat någon annans arvegods med någon annan tjänst hos Postnord.
Jag vet inte vilken tjänst som användes men via polisanmälan så har jag fått ett spårningsnummer så jag kanske kan ringa och fråga PostNord om detta på måndag, om det nu spelar någon roll eftersom det inte går att ändra på det som redan skett. Jag antar dock att butiken har lämpliga rutiner för försändelser då det sannolikt inte är första gången de skickar varor.

Oerhört tråkigt, hoppas ni hittar en lösning på det hela. Måste bara dubbelkolla om jag förstod det hela rätt: blev klockan stulen 15-16:e mars men du fick informationen om det i maj?

Oerhört tråkigt, hoppas ni hittar en lösning på det hela. Måste bara dubbelkolla om jag förstod det hela rätt: blev klockan stulen 15-16:e mars men du fick information i maj?
Ja det är riktigt tråkigt, det hoppas jag med.

Ja precis, enligt polisanmälan som butiken upprättat så är brottsdatumet satt till 15-16 mars, så jag antar att det stämmer men jag har mailat till butiken för att dubbelkolla detta.

Ja det är riktigt tråkigt, det hoppas jag med.

Ja precis, enligt polisanmälan som butiken upprättat så är brottsdatumet satt till 15-16 mars, så jag antar att det stämmer men jag har mailat till butiken för att dubbelkolla detta.
Ok. Alltid bra att dubbelkolla, men om det är som du skriver så hade åtminstone jag uppskattat lsnabbare kontakt. Förändrar ju inget i sak (klockan fortfarande försvunnen), men kommunikation ska aldrig underskattas.

Senast ändrad:
Otroligt tråkigt att höra och jag beklagar verkligen. Jag håller med flera före mig, en ”ersättningsklocka” har ju inget som helst affektionsvärde för dig. Jag hade försökt lösa det på så sätt att jag fått en bra rabatt på en ny klocka hos dom och sedan gjort något speciellt med den som gör att du minns din morfar. Kanske någon gravering som hedrar din morfars minne eller liknande?
Visst, det är inte ursprungsklockan eller ursprungliga graveringen såklart, men du kommer minnas din morfar med den.

Och sedan kan jag tycka att man självklart ska bli underrättad om stölden omgående, att vänta med detta tills det är tänkt att kunden ska återkomma för att hämta den andra klockan låter extremt märkligt?

Hoppas att det löser sig för dig, och som många nämnt tidigare så ska ju Eriksson Urhandel vara riktigt bra att ha att göra med, så dom löser säkert detta på ett bra sätt.

Otroligt tråkigt att höra och jag beklagar verkligen. Jag håller med flera före mig, en ”ersättningsklocka” har ju inget som helst affektionsvärde för dig. Jag hade försökt lösa det på så sätt att jag fått en bra rabatt på en ny klocka hos dom och sedan gjort något speciellt med den som gör att du minns din morfar. Kanske någon gravering som hedrar din morfars minne eller liknande?
Visst, det är inte ursprungsklockan eller ursprungliga graveringen såklart, men du kommer minnas din morfar med den.

Och sedan kan jag tycka att man självklart ska bli underrättad om stölden omgående, att vänta med detta tills det är tänkt att kunden ska återkomma för att hämta den andra klockan låter extremt märkligt?

Hoppas att det löser sig för dig, och som många nämnt tidigare så ska ju Eriksson Urhandel vara riktigt bra att ha att göra med, så dom löser säkert detta på ett bra sätt.
Håller med om att det är lite märkligt att det dröjt så mellan brottsdatum och datumet jag blev underrättad, men jag gissar att det säkerligen finns någon rimlig förklaring till detta. Förmodligen hade butiken inte fått kännedom om det förrän i maj

Hej! Fick svar angående att brottstiden var satt i mars men att jag fick kännedom om det i maj.

"Din ena klocka försvann under transport till serviceverkstaden.

Detta uppdagades när vi efter ett antal veckor fick tillbaka din Jaeger efter genomförd reparation, men inte din Omega, med påföljd att vi kontaktar serviceverkstaden som då bekräftar att någon Omega inte fanns med i paketet som skickades från oss i mars"

Klockan är ju borta och det är vad det är, men jag har fortfarande så många frågor angående hur det brukar gå till när man skickar klockor på service, men kommer nog inte få svar på det från butiken. Så jag undrar, har ni här kännedom om hur det brukar gå till? Skickar man flera klockor i samma paket? Skickar man inte med någon form av följesedel så att urmakaren vet vad som ska finnas i paketet?

/Sabina

Vansinnigt tråkigt och jag beklagar verkligen. Erikssons ska vara riktigt reko så som nämnts tidigare kom överens med dem först. Men det är ju alltid svårt när det kommer till affektionsvärdet.

”Fördelen” i detta fallet är gravyren, håll ögonen uppe på typ tradera/blocket etc. Skulle inte bli förvånad om den dyker upp där.
Hoppas verkligen att du får åter se den snart.
Tänkte exakt samma sak.
Ingen dussinklocka med den gravyren.

Hej!

Butiken har nu hittat en klocka som skulle kunna vara aktuell som "ersättningsklocka". Som jag har nämnt tidigare så har jag inte särskilt bra koll på klockor och vill därför kolla med er som är mer kunniga hur jag skall tänka kring det här alternativet, hur skulle ni ha gjort? Är det här en likadan klocka?

På bilden med två klockor är det den till höger utan band som är klockan som försvann.

Bilagor

• Screenshot_20210803_210529.jpg
    Screenshot_20210803_210529.jpg
    175.4 KB · Visningar: 46
  • IMG_20210802_205641.jpg
    IMG_20210802_205641.jpg
    260.7 KB · Visningar: 49
Hej!

Butiken har nu hittat en klocka som skulle kunna vara aktuell som "ersättningsklocka". Som jag har nämnt tidigare så har jag inte särskilt bra koll på klockor och vill därför kolla med er som är mer kunniga hur jag skall tänka kring det här alternativet, hur skulle ni ha gjort? Är det här en likadan klocka?

På bilden med två klockor är det den till höger utan band som är klockan som försvann.
Det är ju fortfarande inte din klocka, och affektionssvärdet kan ju inte föras över...?

Skulle du vara ok med detta, eller är det bättre att kräva ersättning / pengar?

Hej!

Iom att en identisk inte ersätter skulle jag ge upp att försöka ersätta med en likadan. Om urmakaren kan ge ett kraftigt reducerat pris på typ en ny Aqua Terra så kan det ge en intressant historia för den nya klockan. Lite generationsskifte och ”bygga på” affektionsvärdet på den nya.

De borde ha en försäkring som täcker sådant och därmed ha möjligheten att ge dig ersättning i form av pengar tillbaka, nedsatt pris på service till Jaegern eller liknande.

Tillbaka
Topp