• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Min morfars Omega försvunnen i samband med service hos Erikson Ur

Fina klockor men tyvärr en bra bit över min prisklass.
Du får förlåta mig om jag har fel nu men sett till ditt användarnamn, om jag antar att du är kvinna och inte superinsatt i klockor och inte vill lägga en förmögenhet men ändå få nått fint som finns i deras butik. Spana in Tissot, Sinn eller Sjöö Sandström.

Jag köpte själv en Sjöö Sandström till min sambo när hon fyllde 30. Denna https://www.eriksonurhandel.se/sjoo-sandstrom/royal-steel-classic-32-champagne.html

Nu brukar man kunna få en del rabatt på Sjöö Sandström redan utan detta strul du råkat ut för. Jag köpte den inte på Erikssons ur men fick 15% där jag handlade så du har det i åtanke om klockan kan vara intressant.

Fördelen är att du får en modern klocka som tål de mesta, kvarts (batteri klocka) vilket gör den väldigt exakt och en klocka från ett svenskt märke vilket kanske är lite kul också.

Du har absolut ingen aning om vilka Erikson Urhandel är, uppenbarligen med en sån kommentar..
Jag frågar igen eftersom du verkade missa det sist: Ska jag tolka det som att du är säker på att de använt Värde? Undrar om du missförstod mig. Jag ville inte antyda det ena eller det andra svaret.

Fina klockor men tyvärr en bra bit över min prisklass.
De köper in dem för inte mycket mer än hälften av listpris. Det känns som en mer relevant siffra i sammanhanget, vad det skulle kosta butiken att ersätta dig med en aktuell modell ur Omegas sortiment. Jag häpnar över förslagen i tråden som går ut på att du som drabbats ska betala den som slarvat bort klockan. Jag tvivlar på att de som föreslår sådant skulle vara nöjda med en sådan lösning om det var deras egendom som försvunnit. Hur har det gått sedan sist? Har det kommit något vettigare förslag än en schleten Genève?

Jag frågar igen eftersom du verkade missa det sist: Ska jag tolka det som att du är säker på att de använt Värde? Undrar om du missförstod mig. Jag ville inte antyda det ena eller det andra svaret.
De har själva skrivit här på forumet att de använder sig av REK, Mypack och andra enklare tjänster men har utöver det en egen försäkring som är tänkt att täcka förlust och skada. Detta gäller inrikes men jag antar att det är samma procedur när klockor skickas iväg utomlands för service och det fanns ju enligt uppgift ett kolli-ID i polisanmälan så det är rätt enkelt att kontrollera.

Bästa Klocksnackare, Alla våra leveranser/paket oavsett fraktbolag eller fraktsätt Är försäkrade. Skulle ett paket försvinna på vägen till våra kunder så är det vår försäkring som täcker förlusten, alltså inte du som kund. Hoppas detta reder ut vissa frågetecken.
Vi har en sk. Transportförsäkring genom vårt försäkringsbolag.

Hej,
Detta har ännu inte löst sig utan vi är fortfarande på jakt efter en ny klocka och har en diskussion om hur vi skall gå vidare med detta.

Det är tydligen svårt att hitta en likvärdig klocka på marknaden , "Det finns Omega guldur, flertalet på marknaden, men inte jämförbar med den du hade." Så jag har fått frågan från Erikson Ur nu gällande om jag står fast vid att jag vill ha ett automatiskt urverk likt den försvunna klockan eller om jag kan tänka mig ett manuellt istället. Hur ska man tänka kring denna fråga? Enligt Erikson Ur så ligger inte exklusiviteten i att det är automatiskt urverk. Men uppenbarligen verkar det ju svårt att hitta en likvärdig klocka med automatiskt urverk, spontant tänker jag att om någonting sådant är mer sällsynt borde de vara lite mer värdefulla?

Hur skulle ni ha ställt er till detta?

Vet inte om en automat i detta fall är mer exklusivt och därmed dyrare, så jag kommenterar inte det. Generellt har jag lika gärna en mekanisk manuell klocka som en mekanisk automatisk klocka. Skillnaden är ju att den manuella måste man dra upp t ex varje morgon. Fördelen med manuell är att den tjuvstoppar inte om man inte är så rörlig, eller lägger ifrån sig klockan under dagen och sedan på natten också. Så hur man använder uret har betydelse. Vill man ha vattentätt så föredrar jag automat för det sliter på kronan att skruva upp/åt den varje dag för att kunna dra upp. Bara lite allmänna tankar som kanske är självklara för de flesta.

Vid det här laget hade jag nog valt den klocka dom rekommenderar och gått vidare, om du nu inte vill be dom om bra rabatt på en ny klocka du kan bära vidare som minne.

Jag menar tid är pengar och dom vill nog lika väl som du dra ett streck över detta och gå vidare. Ni har ju snart letat ersättningsklocka i 7 månader.

Vid det här laget hade jag nog valt den klocka dom rekommenderar och gått vidare, om du nu inte vill be dom om bra rabatt på en ny klocka du kan bära vidare som minne.

Jag menar tid är pengar och dom vill nog lika väl som du dra ett streck över detta och gå vidare. Ni har ju snart letat ersättningsklocka i 7 månader.
En repig manuell Genève med tunnare boett vill jag minnas. Hade du själv tyckt att det var en tillfredsställande lösning om det var din klocka Erikssons slarvat bort?

En repig manuell Genève med tunnare boett vill jag minnas. Hade du själv tyckt att det var en tillfredsställande lösning om det var din klocka Erikssons slarvat bort?

Dom har ju svårt att hitta en likvärdig klocka och det har gått sju månader, hur länge skulle du hållit på och lagt tid på detta?

Själv hade jag ställt hårdare krav på dom långt tidigare om jag nu hade velat ha en liknande modell men det hade enligt mig känts fel och jag hade börjat om på nytt med en ny klocka som fått gå i arv.

Dom har ju svårt att hitta en likvärdig klocka och det har gått sju månader, hur länge skulle du hållit på och lagt tid på detta?

Själv hade jag ställt hårdare krav på dom långt tidigare om jag nu hade velat ha en liknande modell men det hade enligt mig känts fel och jag hade börjat om på nytt med en ny klocka som fått gå i arv.
Jag föreställer mig att det knappast är något heltidsjobb att vänta på att Erikssons gör rätt för sig. Håller med om att en ny klocka vore vettigt men med tanke på nivån på det tidigare erbjudandet så hade jag nog inte hållit andan medan jag väntade på ett sådant erbjudande...

Jag föreställer mig att det knappast är något heltidsjobb att vänta på att Erikssons gör rätt för sig. Håller med om att en ny klocka vore vettigt men med tanke på nivån på det tidigare erbjudandet så hade jag nog inte hållit andan medan jag väntade på ett sådant erbjudande...

Något heltidsjobb är det nog inte men med tanke på att dom inte verkar super engagerade (rätta mig om jag har fel) hade jag personligen börjat ställa andra krav efter så pass lång tid

Men om TS verkligen vill ha en likadan modell är det tålamod som gäller :)

Hej,

Som sagt är jag inte kunnig inom klockvärlden och har därför försökt ta hjälp här för att lösa det här. När jag fick reda på att klockan hade försvunnit hade det redan gått två månader och jag försökte då be om ersättning och fråga hur vi skulle gå vidare och den info jag fick då var att en "ersättningsklocka" så lik min som möjligt var det som erbjöds. I och med min okunskap inom klockvärlden och min förvåning över att det här ens inträffat vågade jag inte ställa "hårdare krav", där och då visste jag heller inte vad för krav som var lämpliga eller möjliga att ens ställa utan har med tiden försökt ta hjälp av er här istället.

Jag håller med om att det gått en väldigt lång tid nu, det hade jag inte heller förväntat mig, jag trodde att det skulle gå betydligt fortare att hitta en likadan klocka (men utan gravering såklart) då det enligt Erikson var tur att det var Omegan som försvann och inte Jaegern då den skulle vara svårare att hitta en likadan. Förhoppningsvis dyker det upp någon klocka snart.

Hej,

Som sagt är jag inte kunnig inom klockvärlden och har därför försökt ta hjälp här för att lösa det här. När jag fick reda på att klockan hade försvunnit hade det redan gått två månader och jag försökte då be om ersättning och fråga hur vi skulle gå vidare och den info jag fick då var att en "ersättningsklocka" så lik min som möjligt var det som erbjöds. I och med min okunskap inom klockvärlden och min förvåning över att det här ens inträffat vågade jag inte ställa "hårdare krav", där och då visste jag heller inte vad för krav som var lämpliga eller möjliga att ens ställa utan har med tiden försökt ta hjälp av er här istället.

Jag håller med om att det gått en väldigt lång tid nu, det hade jag inte heller förväntat mig, jag trodde att det skulle gå betydligt fortare att hitta en likadan klocka (men utan gravering såklart) då det enligt Erikson var tur att det var Omegan som försvann och inte Jaegern då den skulle vara svårare att hitta en likadan. Förhoppningsvis dyker det upp någon klocka snart.

Jätte trist att detta öht har inträffat och jag hoppas att allt löser sig i slutändan, oavsett hur det blir.

Jag jobbar i logistikbranschen och vet att reklamationsprocesser kan bli långdragna men i det här fallet när det rör sig om arvegods och det har gått så lång tid hade jag nog erbjudit min kund ett vettigt alternativ av en ny modell som finns på lager eftersom det inte ens är säkert att dom någonsin kommer hitta en liknande modell?

Goodwill kan man komma långt med.

Jätte trist att detta öht har inträffat och jag hoppas att allt löser sig i slutändan, oavsett hur det blir.

Jag jobbar i logistikbranschen och vet att reklamationsprocesser kan bli långdragna men i det här fallet när det rör sig om arvegods och det har gått så lång tid hade jag nog erbjudit min kund ett vettigt alternativ av en ny modell som finns på lager eftersom det inte ens är säkert att dom någonsin kommer hitta en liknande modell?

Goodwill kan man komma långt med.
100%. Vet ej om TS gillar just den modellen men värdet för honom låg ju i att det var hans morfars gamla ur. Då känns det rätt värdelöst att ersätta med en likadan modell minus proveniensen.

Det blir ungefär "Det här är klockan som liknar den jag egentligen ärvde av min morfar". Så jag hade också erbjudit honom något annat då det viktigaste för honom på den stulna klockan kanske satt i gravyren.

Att ersätta med likadan/likvärdig modell är galet.
Hela grejen med dessa klockor är affektionsvärdet och precis som @FrankyFourFingers säger kan man inte visa sin klocka och säga "Ja, denna är typ som den min morfar hade, den försvann i posten tyvärr" - utan här säger jag istället: Gå vidare, släpp morfars Omega och förhandla fram en vettig deal med Erikson.

En Sinn 556i till KRAFTIGT rabatterat pris med gravering kanske? Bara ett förslag.

Är inte hans klocka du får så då kanske du snarare får tänka att det är att hedra genom att välja en annan och då ska du väl välja det du gillar istället för liknar. Sen kan man gravera något i stil med ”till minne av morfar” - och kanske hans spann av år då han gick bort eller något liknande.

Senast ändrad:
Som fler är inne på, välj en annan klocka, oavsett om du hittar en likadan eller ej så kommer det aldrig att vara morfars klocka.
Lycka till :)

Hej!

I mars lämnade jag in min morfars gamla Omega och en Jaeger som jag ärvt för service hos Erikson Urhandel i Sundbyberg. Jag är inte insatt i klockvärlden och fick därför hjälp av Erikson Urhandel att värdera klockorna innan servicen och blev då informerad om att värdet på Omegan skulle motsvara ungefär lika mycket som servicen skulle kosta.

Då klockan hade ett stort affektionsvärde för mig eftersom det varit morfars klocka som han fick efter lång tjänstgöring och dessutom var graverad med hans namn beslutade jag mig för att lämna in den för service ändå.

Nu i maj blev jag uppringd av butikspersonal och fick reda på att Jaegern var redo att hämtas men att Omegan tyvärr blivit stulen i samband med frakt.

Jag fick information om att paketet med klockan sprättats upp och att klockan tillgripits under transport mellan Erikson Urhandel och någon för mig okänd destination i Uppsala, sannolikt verkstad. Jag fick ta del av polisanmälan och där står att den blev stulen 15-16 mars

Har ni varit med om eller hört talas om något liknande och hur har det i sådana fall hanterats?

Att jag ska få återse min morfars klocka känns föga troligt, att ersätta arvegods med affektionsvärde är svårt och går inte riktigt att sätta ett pris på, men vad hade varit en rimlig ersättning enligt er?

Butiken har erbjudit sig att hitta en likadan ersättningsklocka som jag ska få godkänna innan köp, de har ännu inte bestämt sig för om jag kommer behöva betala fullt pris för servicen på ersättningsklockan eller ej.

Har ni några tips eller tankar kring detta?

Bilder på klockan nedan:
Omega.jpg

Omega 2.jpg
Många olika svar i tråden, jag kan inte instämma med de som tycker du ska köpa en ny klocka av butiken. Butiken har blivit av med klockan under frakt och är försäkrade. Vilka alternativ de använder är ointressant för dig, bara att dom är försäkrade och att du därmed också är det. Ersättningen du borde kräva tycker jag är värdet på klockan + eventuellt något plåster på såret, sentimentalt värde kan man tyvärr inte värdera. Något nämndes om att betala fullt för service på ersättningsklockan?! Om jag hade gått till en butik för att serva en ärvd klocka med affektionsvärde och sedan blev erbjuden en ersättare, som dessutom också måste servas... nej tack!! Eriksons må vara oskyldiga till stölden (sånt som kan hända, därför man har försäkring) men uppföljningen tycker jag inte smakar gott.

Börja med att få ersättning för klockan som försvann.
Om du sedan vill göra affär i samma butik gör du det med det tidigare nämnda plåstret på såret.

Många olika svar i tråden, jag kan inte instämma med de som tycker du ska köpa en ny klocka av butiken. Butiken har blivit av med klockan under frakt och är försäkrade. Vilka alternativ de använder är ointressant för dig, bara att dom är försäkrade och att du därmed också är det. Ersättningen du borde kräva tycker jag är värdet på klockan + eventuellt något plåster på såret, sentimentalt värde kan man tyvärr inte värdera. Något nämndes om att betala fullt för service på ersättningsklockan?! Om jag hade gått till en butik för att serva en ärvd klocka med affektionsvärde och sedan blev erbjuden en ersättare, som dessutom också måste servas... nej tack!! Eriksons må vara oskyldiga till stölden (sånt som kan hända, därför man har försäkring) men uppföljningen tycker jag inte smakar gott.

Om du sedan vill göra affär i samma butik gör du det med det tidigare nämnda plåstret på såret.
Det var ett tag sen tråden var aktuell så jag minns inte detaljerna men har det inte lagts fram något erbjudande om monetär ersättning enligt marknadsvärdet för modellen? Det känns som den enklaste lösningen för samtliga inblandade istället för att lägga orimligt mycket tid på att dividera om detaljer och försöka hitta en nästan identisk ersättare även om det verkade vara det mest önskvärda alternativet för kunden.

Även om Erikson "köper loss" klockan finns det ju inget som hindrar TS från att leta reda på en liknande klocka på egen hand med lite hjälp från KS och rent ekonomiskt blir väl resultatet detsamma om Erikson nu har erbjudit sig att försöka hitta ett motsvarande exemplar i liknande prisklass. 🙂

Det var ett tag sen tråden var aktuell så jag minns inte detaljerna men har det inte lagts fram något erbjudande om monetär ersättning enligt marknadsvärdet för modellen? Det känns som den enklaste lösningen för samtliga inblandade istället för att lägga orimligt mycket tid på att dividera om detaljer och försöka hitta en nästan identisk ersättare även om det verkade vara det mest önskvärda alternativet för kunden.

Även om Erikson "köper loss" klockan finns det ju inget som hindrar TS från att leta reda på en liknande klocka på egen hand med lite hjälp från KS och rent ekonomiskt blir väl resultatet detsamma om Erikson nu har erbjudit sig att försöka hitta ett motsvarande exemplar i liknande prisklass. 🙂
Jo, tråden startades 5 juni, men hela sista sidan är ju färsk... Det nämndes av @Sabinas att service skulle kosta 6-7K tyckte jag mig se... Det bör ju dessutom vara det belopp Erikson kräver sitt försäkringsbolag på? Bara att betala kunden för sin förlorade klocka och beklaga det inträffade tycker jag, och ska butiken erbjuda en ersättare ska det ju rimligen vara en NY klocka dom erbjuder, typ en NOR...

Hej,
Ja frågan om jag ska betala för service på "ersättningsklockan" ställde jag när jag var i butiken direkt efter att detta inträffat. Svaret jag fick då var att han inte kunde svara på det just då.

Jag ska till Erikson i nästa vecka så får vi prata muntligen om det här istället så förhoppningsvis slutar den här processen strax efter det. Tack för alla era svar, att köpa en annan klocka känns kanske aktuellt men jag vill nog fortsatt ha en äldre modell, då det var halva grejen, att klockan var från 60-talet.

Hej,
Ja frågan om jag ska betala för service på "ersättningsklockan" ställde jag när jag var i butiken direkt efter att detta inträffat. Svaret jag fick då var att han inte kunde svara på det just då.

Jag ska till Erikson i nästa vecka så får vi prata muntligen om det här istället så förhoppningsvis slutar den här processen strax efter det. Tack för alla era svar, att köpa en annan klocka känns kanske aktuellt men jag vill nog fortsatt ha en äldre modell, då det var halva grejen, att klockan var från 60-talet.
Så då är det bättre att sikta på att få ut pengar och sen leta efter en själv. Vi här på forumet hjälper dig säkert så att du får en korrekt och inte renoverad klocka. Förresten vet du vad det var för referens på klockan? Eller om du har bild? Det är en bra start. Sen får du ha lite is i magen och vänta tills ett tillräckligt bra ex dyker upp. Sen tror jag att du gör bättre att göra service hos annan aktör istället i nästa skede.

Så då är det bättre att sikta på att få ut pengar och sen leta efter en själv. Vi här på forumet hjälper dig säkert så att du får en korrekt och inte renoverad klocka. Förresten vet du vad det var för referens på klockan? Eller om du har bild? Det är en bra start. Sen får du ha lite is i magen och vänta tills ett tillräckligt bra ex dyker upp. Sen tror jag att du gör bättre att göra service hos annan aktör istället i nästa skede.
Hej, här kommer bild på klockan igen.

Bilagor

• 20211122_092636_938.jpeg
    20211122_092636_938.jpeg
    90.2 KB · Visningar: 18
  • 20211122_092635_096.jpeg
    20211122_092635_096.jpeg
    120.4 KB · Visningar: 23
Hej! Tyvärr har vi inte lyckats hitta en klocka ännu som vi kommit överrens om.

Nu har jag blivit erbjuden en Omega Constellation från 70-80talet med guld på stål. Funderar på att tacka ja bara för att få det hela överstökat, men jag tänkte fråga er som kan mer än vad jag kan. Min klocka som försvann var av guld och från 60-talet, dock inte en constellation. Om man ska jämföra värdet på dessa.. Är det likvärdigt trots att det är guld på stål eller hur ser man på värdet?

Bilagor

• IMG_20220923_011907_edit_404149341615414.jpg
    IMG_20220923_011907_edit_404149341615414.jpg
    37.3 KB · Visningar: 11
Värdemässigt är väl någorlunda likvärdigt.
Hade nog ändå sagt att det felar något - och då åt ditt håll.
Tror att jag tidigare skrivit något om att det så klart borde vara på andra hållet, om man nu inte kan matcha värde exakt.

Hej,

Jag undrar hur man skall tänka gällande värde på äldre klockor. En klocka som är "guld på stål" är den automatiskt värderad lägre än en liknande klocka men som är enbart guld? Jag försöker jämföra en guld automatisk Omega från 1960talet med en automatisk constellation från 1970-80talet

Bilagor

• Screenshot_20220926_151051.jpg
    Screenshot_20220926_151051.jpg
    72.5 KB · Visningar: 10
  • IMG_20220923_011907_edit_404149341615414.jpg
    IMG_20220923_011907_edit_404149341615414.jpg
    37.3 KB · Visningar: 7
Tillbaka
Topp