• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Min morfars Omega försvunnen i samband med service hos Erikson Ur

Hej,

Jag undrar hur man skall tänka gällande värde på äldre klockor. En klocka som är "guld på stål" är den automatiskt värderad lägre än en liknande klocka men som är enbart guld? Jag försöker jämföra en guld automatisk Omega från 1960talet med en automatisk constellation från 1970-80talet
Guld på stål är värt mycket mindre än solitt guld av den enkla anledningen att guld är dyrare än stål. Så en klocka i solitt guld har ju ett guldvärde, utöver värdet för själva urverk osv.

Såg din post i den andra tråden, om det var en i solitt guld som tappades bort, skulle jag kräva en i solitt guld. Inte någon som enbart är guld på stål…
Får sådana vintage Omega skulle jag säga att de i solitt guld är värda många tusenlappar mer jämfört med motsvarande modell i guld på stål.

Hej,

Jag undrar hur man skall tänka gällande värde på äldre klockor. En klocka som är "guld på stål" är den automatiskt värderad lägre än en liknande klocka men som är enbart guld? Jag försöker jämföra en guld automatisk Omega från 1960talet med en automatisk constellation från 1970-80talet
Nyckelord i @Limeee's post ovan är "motsvarande modell", dock. Av de två klockorna du postade så är nog Constellation C-shape värd mer om den är guld på stål jämfört med den andra "bara Omega" även om den är i solitt guld. Constellation är en åtråvärd modell som i regel är värd mer än andra Omega-modeller från samma tid, eventuellt med undantag från dykare och kronografer.

Hej,

Nja, lite långt draget det du beskriver men byt ut "liknande" mot "likadan" vad gäller modell och övriga jämförelser så svarar jag Ja på din fråga.
Men om man med liknande menar random omega vintage automat i guld jämfört med vissa constellaton i guld på stål kan jag mycket väl tänka mig fall den senare betingar det högre priset.

Beror på hur liknande och jämförbara de är.

Nyckelord i @Limeee's post ovan är "motsvarande modell", dock. Av de två klockorna du postade så är nog Constellation C-shape värd mer om den är guld på stål jämfört med den andra "bara Omega" även om den är i solitt guld. Constellation är en åtråvärd modell som i regel är värd mer än andra Omega-modeller från samma tid, eventuellt med undantag från dykare och kronografer.
Så är det helt klart, bra att du förtydligade detta!
En sådan Constellation kan säkerligen vara jämförbar i prisklass. Med det sagt tycker jag fortfarande att han ska kräva en i solitt guld om det var en sådan som försvann.

Mitt bästa tips för att jämföra vintage Omega är att spana på Tradera, Kaplans mm för att se vad de olika modellerna brukar gå för🙂

Hej! Tyvärr har vi inte lyckats hitta en klocka ännu som vi kommit överrens om.

Nu har jag blivit erbjuden en Omega Constellation från 70-80talet med guld på stål. Funderar på att tacka ja bara för att få det hela överstökat, men jag tänkte fråga er som kan mer än vad jag kan. Min klocka som försvann var av guld och från 60-talet, dock inte en constellation. Om man ska jämföra värdet på dessa.. Är det likvärdigt trots att det är guld på stål eller hur ser man på värdet?
Du startade tråden 5 juni 2021. Idag är det 26 september 2022. Utifrån de olika råd du fick i tråden, hur har du lyckats hålla detta ärende vid liv fortfarande??
Vad i detta ärende är det som gör att ni fortfarande inte kommit till en vettig förlikning?

Du startade tråden 5 juni 2021. Idag är det 26 september 2022. Utifrån de olika råd du fick i tråden, hur har du lyckats hålla detta ärende vid liv fortfarande??
Vad i detta ärende är det som gör att ni fortfarande inte kommit till en vettig förlikning?
För mig framstår det mer som att det är butiken som håller liv i ärendet. Se erbjudandet om en repig Genève en bit upp i tråden t ex. Känns otroligt snålt.

För mig framstår det mer som att det är butiken som håller liv i ärendet. Se erbjudandet om en repig Genève en bit upp i tråden t ex. Känns otroligt snålt.
Njae, butiken ger olika erbjudanden som kompensation för den bortslarvade klockan (som borde varit försäkrad), men nog ligger beslutet hos kund i slutändan.

Den största delen av värdet ligger väl i att det var din morfars klocka och det går ju inte att ersätta med en liknande. Erikson Ur borde bara ge dig en väl tilltagen summa pengar (klockans monetära värde + något extra för affektionsvärdet, besväret och ren goodwill). Då kan båda parter gå vidare och lägga det här bakom sig.

Tillbaka
Topp