• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Minns du känslan när du köpte din första "riktiga" klocka, a trip down memory lane...

Innan jag började intressera mig för klockor av den kaliber som brukar diskuteras här på KS var enstaka inslag i tidningar och böcker den enda kontakten jag hade. Några som fastnade i minnet var American Psycho och den lista med utomordentligt konstiga klockor att rekommendera till någon som precis börjat skapa en basgarderob som finns i Per Nilssons bok Snyggt: En stilguide för män:

141208-116613LB-01.jpg

Boken innehåller även goda råd som t.ex. att skaffa sig en "valpig hund" för att bli en "brudmagnet", att lyssna på Basement Jaxx om strykningen måste gå undan och att tandborste är en riktigt smart grej att ha i badrumsskåpet om man vill verka världsvan och framgångsrik.

Hur som helst, riktiga klockor var intressanta att betrakta på avstånd, ungefär som tokigt dyr konst eller en superexklusiv bil, inte något som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att betala pengar för.

Ytterligare ett fönster in i klockvärlden fanns, nämligen Nick Hackos nyhetsbrev som jag prenumererat på sedan 90-talet. Hur jag under min studietid kom i kontakt med en urmakare i Australien kan jag inte svara på, men så var det i alla fall.

Nick skriver långa, passionerade och intressanta inlägg om allt möjligt som rör klockor tillsammans med aktuella försäljningserbjudanden. Genom dessa nyhetsbrev fick jag en näst intill passiv kunskap om olika tillverkare, teknik, historia och prissättning, information som jag aldrig använde till någonting.

Allt det förändrades över en natt den här kvällen:

Jag var på en hotellbar i Kuala Lumpur där jag tidigare suttit med en bekant (Matt från Kanada) och önskat låtar. En dag tidigare hade jag iklädd kostym och svarta skor haft några timmar ledigt från den mässa jag deltog i och hade slagit mig ner hos en urhandlare i det stora köpcentret Suria KLCC. Den nya Sub:en hade precis släppts på Basel-mässan, och jag frågade den äldre mannen bakom disken om han hade en sådan.

Han sa att han skulle ringa några samtal och bad mig återkomma på eftermiddagen. Något skamsen över att det hade blivit så stor grej av något som bara var ett tidsfördriv kände jag mig tvungen att gå tillbaka senare för att titta. Det slutade med att jag satt i flera timmar, till långt efter stängningsdags, och jämförde en 16613 med den 116613 som handlaren hade lyckats trolla fram från en annan butik.

Till slut var jag ändå tvungen att säga som det var, att jag inte hade några planer på att köpa någon av dem. (Fast antagligen var det inte alls så, jag ljög nog och sa att jag skulle "fundera på saken".)

Åter till Monkey Bar då. Matt hade åkt hem, jag hade önskat Avril åt honom i hans frånvaro, supit ett helt grabbgäng australier under bordet och slutligen lärt den mest tålige av dem att häfva øhl. Plötsligt dök en av deras polare upp med en prostituerad som tydligen erbjöd mängdrabatt i släptåg och lika plötsligt hade hela sällskapet gått upp i rök.

Minnet efter det är inte superskarpt, men jag kommer ihåg att den äldre mannen såg rätt förskräckt ut, och inte alls verkade känna igen mig, när jag dök upp framför disken i jeans och nerspilld t-shirt vilt gestikulerande med kreditkortet.

På väg därifrån tog jag vad jag misstänker är mitt första wristshot någonsin:

141208-116613LB-02.jpg

Och väl hemma, det första som inte togs med den då ganska mediokra iPhone-kameran:

141208-116613LB-03.jpg

Det gick månader utan att jag tog av klockan. Bokstavligt, aldrig. Den var med överallt, hela tiden.

Det blev en del fototrixande.

141208-116613LB-04.jpg

Den vann en och annan fototävling.

141208-116613LB-17.jpg

Den hamnade i absurda situationer som jag inte i efterhand kunnat förklara.

141208-116613LB-05.jpg

Den har varit med från hundragradig vedeldad bastu ...

141208-116613LB-06.jpg

... till riktigt, riktigt kallt.

141208-116613LB-19.jpg

141208-116613LB-07.jpg

Klockan gick som förväntat alldeles utmärkt efter testet, och har fått en komplett service hos Rob sedan dess.

Den var med och firade dyk nummer 200 ...

141208-116613LB-08.jpg

... tillsammans med flera andra färgstarka individer.

141208-116613LB-09.jpg

141208-116613LB-10.jpg

141208-116613LB-11.jpg

Och självklart även blöta kvällar på land.

141208-116613LB-12.jpg

141208-116613LB-13.jpg

141208-116613LB-14.jpg

Den var med när jag, till flickan i frågas stora förvåning, friade.

Vi hade skojat inför dyket om sköldpaddor och delfiner, och lustigt nog dök båda upp. Sköldpaddan syns i slutet på filmen, men delfinen var för snabb. Det är första och enda gången jag har sett en delfin under ytan på luft. (Tydligen gillar de inte ljudet av regulatorn.)

Klockan syns inte i videon, men väl på foton tagna både under dyket och strax efter:

141208-116613LB-15.jpg

141208-116613LB-16.jpg

Sen sålde jag den.
Makalöst intressant story. Tack för att du delar med dig

Jag såg den nya tråden för vilken klocka som väckte intresset, att den låstes och hänvisade hit.

Nu råkar det vara så att den klocka som väckte mitt intresse inte var min, utan min brors! Swatch var stort i början/mitten av 90-talet och jag hade haft ett par innan som väl kanske egentligen förde mig in på klockorna, men brorsan fick en klocka som jag tyckte var så makalöst häftig och det var den första jag kom att tänka på när man ställde sig frågan vilken som gjorde att man fastnade för klockor:

1656485837433.png

Idag är det inte riktigt lika lätt att förstå tjusningen, men gud så tuff den var. :D

Den första dyrare klocka jag köpte för egna pengar är en annan femma och det beror väl också på vad som är "dyrare", men jag köpte en Seiko mini-turtle på en blöt resa till Andorra en kväll/natt. Gillar den ännu, så jag kanske borde köpa fler klockor berusad. Känslan var väl att man var kung.

Senast ändrad:
Jag köpte min första riktiga klocka 2009. Jag spanade runt i olika forum och fastnade för en Breitling Superocean Steelfish, med vit tavla. Ringde runt till några olika försäljare i USA, där jag bodde då och fick lite olika prisuppgifter. Det slutade med att jag åkte till en AD i Michigan för att titta på den. Priset var några hundra dollar högre än jag hade fått höra från andra jag ringt runt till. När jag påpekade det sänkte butiken priset för att matcha.

På det hela taget en trevlig upplevelse. Det är ju en lyxig känsla att gå in hos en AD och välja ut en klocka.

Spola fram till i år. Jag fyller 40 och ville köpa en klocka. Rolex har jag ju uteslutit för att jag inte har lust att betala de för tillfället rådande priserna. Jag tittade istället på Tudor. Var inne hos en AD och provade olika modeller, funderade hemma ett tag och bestämde mig till sist för en BB58 i svart. Jag gillar hur den drar inspiration från tidiga Submariners. Jag åkte tillbaka till min AD, väl medveten om att jag inte skulle få med mig en hem samma dag, men i hopp om att jag kunde få sätta upp mig på väntelistan. Det jag fick höra var dock att jag kanske, eventuellt, fick ställa mig på väntelistan till hösten. Och att leverans tidigast kan ske under 2023. För mig förtar det allt med att gå till en AD.

Kontrasterna till mitt första köp är stora och jag tycker att det är synd att andra som ska köpa sin första klocka går miste om det trevliga i att gå in i en butik och känna på klockor, bestämma sig för en och ha den på handleden på väg ut ur butiken. Som nu påminner ju klockbutikerna mer om sovjetiska mataffärer med tomma hyllor. Jag hoppas innerligt att det går över.

Något år innan jag skulle fylla 40 (2007) bestämde jag mig för att det var dags för en Rolex. Sparade och hittade en några månader gammal annons (på gamla TTT) på en DJ som var precis det jag ville ha. Den var köpt av första ägaren som var god vän med handlaren som köpte den så jag fick historien om köpet ända från det att den var ny. Nu var den tyvärr såld till en handlare i Köpenhamn. Jag kontaktade den handlaren i Danmark och fick köpa den för 12500kr. Boxen försvann redan mellan Sverige och Danmark så jag fick den utan box men med papper. Klockan servades och användes tills dess att det var dags att köpa hus så den såldes. Några år senare var den till salu igen så jag köpte tillbaka den och nu skulle den aldrig släppas. Då var det verkligen ingen populär modell men den var min och den var fantastisk.

Köpte senare en Bond Omega som fick funka som vardagsklocka. Datejusten lades i ett skåp och frugan tjatade om att lägga undan den. En dag skulle vi på kalas och Datejusten skulle få följa med. Men den var inte där. Hade jag lagt undan den?, hade barnen varit där och pillat? Hade frugan lagt undan den? Under det kommande året letade jag lite överallt i huset men hittade den inte. Något år till gick och jag någon tanke om att den var stulen dök upp. Hade städet snott den? Fick ett ryck att kolla efter den på nätet och där fick jag napp. Lyckades med hjälp spåra den bakåt till Tradera. Någonstans på vägen byttes tavlan till en i champagne men var klockan fanns nu visste man inte.

Hur som helst visste jag att den som sålt den på Tradera var den första i ledet efter mig som hade den. dvs. den personen var inblandad i stölden. polisanmälan gjordes. Polisen ringde upp och bad mig utreda det vidare!!! Lite som att gå på restaurang och bli ombedd att laga och servera maten själv. Skickade in screenshots på Traderaannons som klart visade att det var min klocka. (tjuven skrev ut serienumret på Tradera och jag hade ju certifikatet kvar). Hade också screenshots på betalningen med namn och allt. Det var det sista jag hörde från polisen om den utredningen.

Min dotter skulle få den klockan.
Av olika skäl kan jag inte konfrontera tjuven med uppgifterna och det skulle ha räckt för mig om polisen hade ringt upp personen och sagt. -Du sålde en stulen Rolex på Tradera, hur gick det till?, Vi har meddelat ägaren om saken.
Jag är inte intresserad av någon dom av något slag.
Kommer varken få klockan tillbaka eller någon ersättning för den men tjuven borde få veta att vi vet.

Nåväl, en trist historia men klockan var fantastisk.
(klockan såldes från början på ett stålarmband. ADn vägrade först att sälja den så men kunden tjatade till sig den konfigurationen. Armbandet på bilden är aftermarket)
mindj.jpg

Senast ändrad:
Något år innan jag skulle fylla 40 (2007) bestämde jag mig för att det var dags för en Rolex. Sparade och hittade en några månader gammal annons (på gamla TTT) på en DJ som var precis det jag ville ha. Den var köpt av första ägaren som var god vän med handlaren som köpte den så jag fick historien om köpet ända från det att den var ny. Nu var den tyvärr såld till en handlare i Köpenhamn. Jag kontaktade den handlaren i Danmark och fick köpa den för 12500kr. Boxen försvann redan mellan Sverige och Danmark så jag fick den utan box men med papper. Klockan servades och användes tills dess att det var dags att köpa hus så den såldes. Några år senare var den till salu igen så jag köpte tillbaka den och nu skulle den aldrig släppas. Då var det verkligen ingen populär modell men den var min och den var fantastisk.

Köpte senare en Bond Omega som fick funka som vardagsklocka. Datejusten lades i ett skåp och frugan tjatade om att lägga undan den. En dag skulle vi på kalas och Datejusten skulle få följa med. Men den var inte där. Hade jag lagt undan den?, hade barnen varit där och pillat? Hade frugan lagt undan den? Under det kommande året letade jag lite överallt i huset men hittade den inte. Något år till gick och jag någon tanke om att den var stulen dök upp. Hade städet snott den? Fick ett ryck att kolla efter den på nätet och där fick jag napp. Lyckades med hjälp spåra den bakåt till Tradera. Någonstans på vägen byttes tavlan till en i champagne men var klockan fanns nu visste man inte.

Hur som helst visste jag att den som sålt den på Tradera var den första i ledet efter mig som hade den. dvs. den personen var inblandad i stölden. polisanmälan gjordes. Polisen ringde upp och bad mig utreda det vidare!!! Lite som att gå på restaurang och bli ombedd att laga och servera maten själv. Skickade in screenshots på Traderaannons som klart visade att det var min klocka. (tjuven skrev ut serienumret på Tradera och jag hade ju certifikatet kvar). Hade också screenshots på betalningen med namn och allt. Det var det sista jag hörde från polisen om den utredningen.

Min dotter skulle få den klockan.
Av olika skäl kan jag inte konfrontera tjuven med uppgifterna och det skulle ha räckt för mig om polisen hade ringt upp personen och sagt. -Du sålde en stulen Rolex på Tradera, hur gick det till?, Vi har meddelat ägaren om saken.
Jag är inte intresserad av någon dom av något slag.
Kommer varken få klockan tillbaka eller någon ersättning för den men tjuven borde få veta att vi vet.

Nåväl, en trist historia men klockan var fantastisk.
(klockan såldes från början på ett stålarmband. ADn vägrade först att sälja den så men kunden tjatade till sig den konfigurationen. Armbandet på bilden är aftermarket)
mindj.jpg
Trist historia och förstår om den för med sig en bitter eftersmak nu. Det finns säkert bra skäl till att inte konfrontera tjuven, men om det varit jag skulle jag gjort detta. Om köparen på Tradera dessutom köpt den till ett lite för bra pris så kan det ju även denna gjort sig skyldig till häleri. Vad var köparens reaktion när hen fick reda på att det var stöldgods?

Trist historia och förstår om den för med sig en bitter eftersmak nu. Det finns säkert bra skäl till att inte konfrontera tjuven, men om det varit jag skulle jag gjort detta. Om köparen på Tradera dessutom köpt den till ett lite för bra pris så kan det ju även denna gjort sig skyldig till häleri. Vad var köparens reaktion när hen fick reda på att det var stöldgods?
Som sagt så finns det skäl till att inte göra detta själv. Köparen kände sig lite skamsen men när han köpte den var den ju inte ens anmäld stulen så även om han hade gjort alla undersökningar i världen så var den ju då vit så ingen skugga falla över säljare och köpare efter Tradera auktionen. Eftersom den såldes på Auktion var det väl marknadsvärde.

Första posten på tråden nedanför var min första riktiga klockköp som blev en Rolex datejust:

"När jag skulle köpa min första Rolex, en TT DJ för nästan 10 år sedan av en äldre herre som har pensionerat sig. Bland de saker jag vet om Rolex klockor då var att deras safir glas kunde inte repas av vassar saker som en kniv, så när vi träffades så ville jag testar att det var en äkta Rolex så jag gick in i köket och hämtade en kniv och började skära på glaset. Men det visade sig att Rolexen hade en akryl glas :facepalm: och inte en safir glas :banghead: men jag visste inte ens att Rolexar hade akryl glas då :bag:. Som tur var så gjorde jag ingen större skada på den, vi åkte senare till en Rolex butik där de kontrollerade att den var reko"

Letade efter vart jag skulle investera mina 20.000kr.
Såg en fin Breitling B13050 och klippte den.
Sedan dess har intresset bara vuxit
ursäkta extremt dålig bild
tempImage0bVhSJ.jpg

Jag såg den nya tråden för vilken klocka som väckte intresset, att den låstes och hänvisade hit.

Nu råkar det vara så att den klocka som väckte mitt intresse inte var min, utan min brors! Swatch var stort i början/mitten av 90-talet och jag hade haft ett par innan som väl kanske egentligen förde mig in på klockorna, men brorsan fick en klocka som jag tyckte var så makalöst häftig och det var den första jag kom att tänka på när man ställde sig frågan vilken som gjorde att man fastnade för klockor:

1656485837433.png

Idag är det inte riktigt lika lätt att förstå tjusningen, men gud så tuff den var. :D

Den första dyrare klocka jag köpte för egna pengar är en annan femma och det beror väl också på vad som är "dyrare", men jag köpte en Seiko mini-turtle på en blöt resa till Andorra en kväll/natt. Gillar den ännu, så jag kanske borde köpa fler klockor berusad. Känslan var väl att man var kung.
Hade gärna sett att fler tillverkare vågade sig på boetter och band som den Nike’n hade. Känns som att Richard Mille hade sett ut så om de tillverkade digitala klockor 😂

Minns faktiskt också den modellen vagt från reklam, nått glasskåp på lokala intersportbutiken och typ 100meters sprinters?

Tillbaka
Topp