• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Misstänkt förfalskning?

Muyfa666

Basic
Jag köpte en klocka för några år sedan via Blocket. Säljaren hade köpt den ny från en handlare på Chrono24 och jag fick kopior på transaktionen. För en tid sedan sålde jag klockan vidare via Chrono24.

Nu har köparen vissa misstankar om att det skulle vara en förfalskning. Vi har bra kontakt och givetvis har han även kontaktat Omega direkt för att se vad de säger, men min fråga är - vad tusan händer nu?

Vad göra? Om det är en fake så får jag väl ge honom pengarna tillbaka såklart, men då tänker jag inte tiga stilla, utan då vill jag ju ge mig på både den privata säljaren och Chrono24. Någon som varit med om något liknande?

Jag köpte en klocka för några år sedan via Blocket. Säljaren hade köpt den ny från en handlare på Chrono24 och jag fick kopior på transaktionen. För en tid sedan sålde jag klockan vidare via Chrono24.

Nu har köparen vissa misstankar om att det skulle vara en förfalskning. Vi har bra kontakt och givetvis har han även kontaktat Omega direkt för att se vad de säger, men min fråga är - vad tusan händer nu?

Vad göra? Om det är en fake så får jag väl ge honom pengarna tillbaka såklart, men då tänker jag inte tiga stilla, utan då vill jag ju ge mig på både den privata säljaren och Chrono24. Någon som varit med om något liknande?
Har du dokumentation på att klockan är köpt via C24 eller är det bara något säljaren påstår?

Har du bilder på den? Känns som man borde kunna avgöra om en Omega är reko, eller fanns det superfakes där för ett par år sedan redan?

Lägg upp bilder, så kan säkerligen få ett preliminärt utlåtande om klockan. Annars inväntar du svar från köparen, från Omega.

Här är bilderna jag tog till Chrono24 vid min försäljning.

Givetvis var cert och serienummer matchande.

Bilagor

• 2021-02-05 16.12.40-1.jpg
    2021-02-05 16.12.40-1.jpg
    305.6 KB · Visningar: 91
  • 2021-02-05 16.13.02-2.jpg
    2021-02-05 16.13.02-2.jpg
    267.7 KB · Visningar: 86
  • 2021-02-05 16.13.10-3.jpg
    2021-02-05 16.13.10-3.jpg
    326.4 KB · Visningar: 83
  • 2021-02-05 16.13.30-4.jpg
    2021-02-05 16.13.30-4.jpg
    263.3 KB · Visningar: 81
  • 2021-02-05 16.13.59-5.jpg
    2021-02-05 16.13.59-5.jpg
    300.3 KB · Visningar: 84
Kan inte se nåt konstigt med framsidan. Referensbilden är dock bra mycket skarpare än din, så det är inte helt lätt att detaljstudera skillnader.

Har du nån där man kan se baksidan, verket alltså?

Ja, det ser ju onekligen illa ut. Så vad nu? Anmäla till Chrono24? Ska jag gå via originalsäljaren? Polisen? Vad göra?
Vänta på ett utlåtande av Omega först.

Sen får du väl ta tillbaka klockan och "reklamera" den till personen du köpte den av. Chrono24 skall kontaktas av köparen som använde sig av Chrono24.

Men vänta nu...du har haft en klocka i flera år och känner till att referensen skall vara i titanium men har själv inte blivit det minsta misstänksam att klockan är i stål?
Det står Ti mitt på tavlan för övrigt.

Finns det något som utan tvivel styrker att säljaren som sålt klockan till dig verkligen köpt den ärligt genom C24?
Om inte, så skulle jag bli förvånad om inte den tidigare säljaren kände till att klockan är fejk, vilket jag tror att den är.
Och landar vi där så lär det bli polisanmälan. Får du tillbaka dina pengar av en blocketsäljare som sålt dig en kopia, är det bara att gratulera.

Men vänta nu...du har haft en klocka i flera år och känner till att referensen skall vara i titanium men har själv inte blivit det minsta misstänksam att klockan är i stål?
Det står Ti mitt på tavlan för övrigt.
Det var en av mina första klockor. Jag reagerade aldrig på det.

Finns det något som utan tvivel styrker att säljaren som sålt klockan till dig verkligen köpt den ärligt genom C24?
Om inte, så skulle jag bli förvånad om inte den tidigare säljaren kände till att klockan är fejk, vilket jag tror att den är.
Och landar vi där så lär det bli polisanmälan. Får du tillbaka dina pengar av en blocketsäljare som sålt dig en kopia, är det bara att gratulera.
Det är ju som sagt certifikatet.

Tillbaka
Topp