• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt intåg in i klockvärlden

JayJay

Rolex
Oj det låter synnerligen ångestdrivet. Förekommer det liknande spekulation som med nyproducerade bostadsrätter?
Ja... det gör det naturligtvis. Dock betalar du inte vad den kostar vid beställning utan vad den listar vid uttag. Om man har otur kan den ha stigit 20%. Dock finns det naturligtvis alltid ngn som är villig att betala ett ännu högre pris för att få warpa väntetiden... förutsatt att den inte är avplastad.
 

osc10

Panerai
2-Faktor
Bra start, grattis! Har själv köpt och flippat en del för att prova mig fram i detta träsk. Beroende; ja rena giftet! Men riktigt roligt där kombon nyare sub tillsammans med lite vintage ser ut som min melodi. Lycka till och testa dig fram.
 

58:an

Breitling
Modellen du skaffat tycker jag är riktigt fin. Risken (chansen) är nog stor att det snart blir fler inköp.
 

jandan

Panerai
Grattis! Njut av den och under tiden spanar du i lugn och ro efter nästa. Jakten efter nästa är ju fantastiskt kul,
och måste givetvis ta lite tid. Annars försvinner ju det roliga att leta alldeles för snabbt!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
En liten uppdatering.

Steg 2 har tagits!

Stärkt av erfarenheten från köpet på Nymans traskade jag idag in på RobE. Efter att en diplomatisk miniräknare åkt fram och tillbaks kom vi överens om pris och hem kom jag med Omegas månklocka 311.30.42.30.01.005.

image.jpg


Jag är barnsligt förtjust. På en så upprymd nivå att jag passade på att ta en dubbeldinkawristshot á la Fidel Castro:

image.jpg


w9ttls.png


Måste säga att vi skiljer oss åt lite i smak men dubbla guldrollar är ändå ett statement som heter duga.

Så nu har jag då en badklocka för sommaren samt en krono att klocka värmningstider på Valla med.

Up next?

Dresser.

På återseende!
 
Senast ändrad:

Rum Runner

Patek
2-Faktor
En liten uppdatering.

Steg 2 har tagits!

Stärkt av erfarenheten från köpet på Nymans traskade jag idag in på RobE. Efter att en diplomatisk miniräknare åkt fram och tillbaks kom vi överens om pris och hem kom jag med Omegas månklocka 311.30.42.30.01.005.

image.jpg


Jag är barnsligt förtjust. På en så upprymd nivå att jag passade på att ta en dubbeldinkawristshot á la Fidel Castro:

image.jpg


w9ttls.png


Måste säga att vi skiljer oss åt lite i smak men dubbla guldrollar är ändå ett statement som heter duga.

Så nu har jag då en badklocka för sommaren samt en krono att klocka värmningstider på Valla med.

Up next?

Dresser.

På återseende!
Dra på trissor! Snyggt jobbat och stort grattis! Två skottsäkra klockval på raken:)
Speedmastern är dessutom oomstridd inkörsport till tungt missbruk av klockarmband. Nato, zulu, perlon, bund, läder, Cordura... Möjligheterna är oändliga:woot:
Edit: måste ju ha en bild med.
image.jpeg
 
Senast ändrad:

galácticon

Patek
2-Faktor
Kul läsning och bra val! Tycker att du, särskilt när du är så ombytlig i din smak, ska vila lite innan du köper något nytt. Njut av din klocka och längta lite efter nästa.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Dra på trissor! Snyggt jobbat och stort grattis! Två skottsäkra klockval på raken:)
Speedmastern är dessutom oomstridd inkörsport till tungt missbruk av klockarmband. Nato, zulu, perlon, bund, läder, Cordura... Möjligheterna är oändliga:woot:
Edit: måste ju ha en bild med.
image.jpeg
Ser fram emot att "bruka" armband. Redan lagt en beställning på ett gäng :)
 

JKanon

Omega
Måste säga att ditt nick inte riktigt passar dig längre. Du verkar i alla fall ha lite koll på vilka fina klockor du på så kort tid införskaffat dig.
Stort grattis! :)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Måste säga att ditt nick inte riktigt passar dig längre. Du verkar i alla fall ha lite koll på vilka fina klockor du på så kort tid införskaffat dig.
Stort grattis! :)
Äsch jag är supernoob. Tänkte köpa en enklare klocka snart och montera ner och tillbaks igen så man i alla fall fattar grunderna och kan uppskatta slutprodukterna ännu mer. Någon som har något förslag? Tänkte plöja hemslöjdavdelningen snart och kika lite :)
 
Vetetusan om någon orkar läsa men tänkte skriva av mig lite angånde mitt intåg i klockvärlden. Det blir väl en ganska lång rant men för er riktigt inbitna kanske det kan vara intressant att få en inblick i hur en total novis upplever det hela.

Det började för ca 3 veckor sedan. Jag satt och slögooglade "rolex vintage" och sprang på den här:

1hmV7co.jpg


Tankarna började spinna, jag har ändå passserat 30 och det kanske är på tiden att köpa sig sin första ordentliga klocka. Ingen ny. En vintage. Jag blev farsa för ett par månader sedan och tanken på att sonen skulle komma att ärva en klocka som då skulle vara över 100 år gammal kändes tillfredställande.

Personligen gillade jag verkligen det subtila med klockan. Trots att den var i guld. Det vägdes upp av läderarmbandet.

Jag var helt låst på att hitta just denna DJ och skapade till och med en tråd här på KS där jag fumlade ner några posts och tacksamt fick hjälp på traven.

Dagarna gick och jag blev mer o mer besatt av att hitta klockan och lära mig lite mer om den. Det gick lite si sådär då jag inte hittade exakt den modellen utan mer och mer snöade in på alla 4-siffriga Rolex DJ som jag kunde hitta och gav mig ut på sidospår som att scouta modeller med pie pan tavlor. Tjocka pojken varianten är riktigt go!

AbR3rtM.jpg


Fokus kom till slut att landa i hur själva köpet skulle gå till.

Tordes jag klicka hem en från C24? Svaret blev nej med motiveringen att för att göra sådana köp bör man nog kunna lite mer än ingenting om klockor. Jag bestämde mig för att första köpet skulle ske f2f och helst inne på lokal som kunde göra en värdering och intyga äkthet.

För att lära mig mer om prisbilden satte jag upp bevakningar för "Rolex Datejust" på Kaplans, Tradera, Lauritz, Bukowskis, Pantbanken, Selfina, Stockholms Auktionsverk, Uret vintage, Dr Watch och självklart tittade jag in på köp och sälj här på KS och TTT. C24, Ebay och Blocket valdes bort då de kändes för stökiga och jag ville begränsa projektet.

Men nu hände något, i och med att jag tittade på allt fler andra klockor började intresset för en DJ att svalna. Det fanns fortfarande lite glöd men det var ju så mycket mer som jag fick adrenalin av att titta på! Detta kändes förstås kul men också lite uppgivet, det är ingen liten värld att traska in i och tröskeln är ganska stor för att sondera terängen innan man bestämmer sig för ett köp.

Hoppet kom dock att tändas igen. Jag snubblade över "Trippeltråden" och poletten trillade ner att man faktiskt kan äga mer än en klocka och att jakten på den ultimata klockan just för mig kanske inte borde slutföras. Målet blev nu istället att med tiden införskaffa sig 3 klockor och ifall intresset för en fjärde skulle uppstå skulle jag alltid kunna flippa vidare någon av de första 3 (nog lättare sagt än gjort men tror det är en ”sund” försvarsmekanism att tänka så).

Det kändes viktigt att den första klockan skulle utgöra en bra grund i trippeln. Efter många många timmars läsande föll sig valet på Rolex Submariner 114060. Tack till @Pleximannen för recensionen! Ett kanske lite märkligt hopp att gå från en vintage DJ till en Sub men efter att ha prövat klockan på Nymans tog det inte många minuter innan köpet var genomfört. Jag försökte pruta någon tusenlapp men mitt pokerface var inte det stramaste så det var bara att acceptera listpriset.

1rc6dsd.jpg


Så nu sitter jag här och är nöjd med mitt inköp men känner mig bara lite halvmätt ändå. Kanske är lite girigt men jag vill ha mer!

Så var tar resan mig nu då?

Jag har inte släppt tanken på en vintage och hade jag känt mig lite mer trygg i mitt vetande hade jag nog satsat på att köpa en sub från äldre dagar redan som förstaköp. Jag gillar både själen och det visuella hos exemplar med gulnande index och risiga lumes.

oe9cJXe.jpg


Är också insiktsfull över att jag är i ett stadie där min smak är extremt ombytlig. Från att ena kvällen vara helt besatt av Omega Speedmaster är jag numera inne på Grand Seiko.

4BB7KYw.jpg


Jag har även blängt ganska mycket på El primero.

YdrTUTV.jpg


Självklart kommer mycket inspiration från er här på KS men också från hodinkee och random googlande. Jag har fortfarande extremt mycket att läsa bakåt på!

Så vad tycker ni, ska man fortsätta köpa på sig ur redan nu i level 2 eller ska man ge det lite tid och mogna mer i sin smak?

Rent ekonomiskt är jag i en bra position just nu efter ett flertal lyckade bostadsaffärer och det känns lite trist att låta smeten ligga på all time low ränta alternativt ha för mycket på skakiga börsen.

Är rädd att det här intresset kommer att eskalera och att sonen till slut kommer få ärva en låda med kantiga AP´s och strössliga helguldsrollar.

Allt gott!
Kul att du delade med dig av detta! Bra val av klocka förresten!
 
Topp