Ok, jag har också slavat i butik, så jag vet hur drygt det kan vara när "kunder" använder butiken som showroom.
MEN.
Det är år 2015, alla är uppkopplade. Helt plötsligt kan du klicka hem en obskyr pinal från andra sidan jordklotet, medan du är på väg till jobbet.
Istället för att stå i butiken och muttra om att det minsann var bättre förr, och att Internethandeln bara förstör, så kanske man borde ta sig en funderare.
Varför finns butiken? Man vill tjäna pengar, såklart! Vilka håller i pengarna då? Kunderna.
Om din butik vill tjäna pengar, så gäller det att anpassa er efter kunden. Ni måste erbjuda något som leder till avslut.
Även om ni inte säljer något just den gången, så kanske ni sår ett frö i kunden, som får den att återvända. Köp av ett nytt band, service av klocka, vem vet. Det kanske till och med leder till ett dyrare köp.
Ta till exempel Hi-Fi-klubben som är långt ifrån billigast, men som ändå har lyckats överleva Internethandeln. Hur kommer det sig? Duktig personal, bra service och attraktiva produkter.
Nespresso då?
Vi pratar alltså om kaffe nu... något som kan köpas överallt. Ändå har de lyckats nischa in sig. Kapslarna går åt som smör. Butikerna är stora och lyxiga. Pengarna rullar in.
Summa summarum. Vill du tjäna pengar, anpassa dig efter kunden. Erbjud en unik upplevelse.
Sluta sura över hur saker var förr i tiden.
Och nej, jag uppmuntrar inte folk att använda AD´s som showrooms.
Godnatt.