• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mitt konto här kapat

Är det någon mer som blivit kontaktad av en ny medlem som vill sälja en klocka via Pm? I mitt fall någon sjö Sandström, har inte fått svar på exakt vad. Började med att ställa massa frågor om jag gillar sjö Sandström för att sedan fråga om jag ville köpa. Allt detta utan att modell ens nämnts. Känns jäkligt fishy. Kanske inte är det, men inte direkt normalt att bara välja någon helt på random och hoppas att denne vill köpa.

Har också blivit kontaktad. Kl 03-04 på morgonen för någon dag sedan.
Samma tillvägagångssätt.

Förutom 2-faktors autentisering är ett bra tips att använda en lösenordshanterare typ Lastpass, 1password mfl. Ett huvudlösenord och sen kan man generera ett unikt lösenord per sida man skapar konto på. Programmet sköter att hålla ordning på rätt login och fyller i det automatiskt. Det innebär att om en sida blir hackad och lösenorden läcker så kan inte det användas för att logga in er på andra sidor. Tänkvärt :)

Finns inbyggt i iPhone och Mac sedan länge. Supersmidigt.

• Like
Reactions: LS
Jag kör själv både 1password och lastpass. Använder google authenticator för mina QR koder. Aktiverade just detta här också. Smidigt tack!

Ja minst sagt. Jag fiskar vidare i konversationen, självklart utan att lämna ut några som helst uppgifter om mig själv.

Nu hittar jag inte hans inlägg, men det låter som samma person som ett antal gånger har lagt ut annons direkt i Sjöö-tråden samt länkat till sina egna eBay- försäljningar. Det finns väl iofs inget i regelverket som hindrar att man skickar PM med säljerbjudande men det är bara märkligt att inte ta den enklaste vägen och posta 20 inlägg.

Förutom 2-faktors autentisering är ett bra tips att använda en lösenordshanterare typ Lastpass, 1password mfl. Ett huvudlösenord och sen kan man generera ett unikt lösenord per sida man skapar konto på. Programmet sköter att hålla ordning på rätt login och fyller i det automatiskt. Det innebär att om en sida blir hackad och lösenorden läcker så kan inte det användas för att logga in er på andra sidor. Tänkvärt :)
Bra tips! Jag kör själv 1Password, som dessutom har inbyggt stöd för OTP. Glöm inte att skriva upp reservkoderna som skapas i samband med att ni slår på tvåfaktorsautentisering.
2fa.png

Nu hittar jag inte hans inlägg, men det låter som samma person som ett antal gånger har lagt ut annons direkt i Sjöö-tråden samt länkat till sina egna eBay- försäljningar. Det finns väl iofs inget i regelverket som hindrar att man skickar PM med säljerbjudande men det är bara märkligt att inte ta den enklaste vägen och posta 20 inlägg.
Det är inte den enklaste vägen för en som skriver ”Oris köpa”. Sannolikt saknas tillräckliga kunskaper i svenska språket för att läsa, förstå och ändra beteende utifrån de instruktioner som tillhandahålls här. Det kanske är läge att fundera på att skapa instruktioner på fler språk?

Är det någon mer som blivit kontaktad av en ny medlem som vill sälja en klocka via Pm? I mitt fall någon sjö Sandström, har inte fått svar på exakt vad. Började med att ställa massa frågor om jag gillar sjö Sandström för att sedan fråga om jag ville köpa. Allt detta utan att modell ens nämnts. Känns jäkligt fishy. Kanske inte är det, men inte direkt normalt att bara välja någon helt på random och hoppas att denne vill köpa.
Samma här.

Det är inte den enklaste vägen för en som skriver ”Oris köpa”. Sannolikt saknas tillräckliga kunskaper i svenska språket för att läsa, förstå och ändra beteende utifrån de instruktioner som tillhandahålls här. Det kanske är läge att fundera på att skapa instruktioner på fler språk?

Det är två olika medlemmar vi pratar om. Den här killen härjade i Sjöö-tråden samt startade ny tråd med hänvisning till sitt ebay-konto.

Angående Oris-mannen så har han varit inblandad i längre diskussioner så nog kan han språket.

Förstår inte riktigt folks missnöje. Grundar det sig i att folk blivit hackade? Det är ju (sannolikt) inte KS fel. Man bör ju ta bort konversationer och dylikt med personlig information, klart att det kan läcka.

Kanske är en bra idé att skapa en tråd med skärmdumpar på suspekta PM (givetvis utan att läcka information). Så att folk kan bli informerade ifall man själv eller andra blivit hackade.

Jag är dålig på såna här saker. Menar ni om jag får ett konto på t.ex ellos hackat, och har samma lösen där som här, så kan de ta sig in här?

Jag är dålig på såna här saker. Menar ni om jag får ett konto på t.ex ellos hackat, och har samma lösen där som här, så kan de ta sig in här?

Just på KS är det nog ganska riktat, men i teorin, ja. Har du samma epost och lösen på olika sidor och sidan är välkänd så tar det inte lång tid innan den andra sidan "kapas" också. Det är det absolut vanligaste tillvägagångssättet för "hackers". Dom tar sig in på en "dålig sida" där du har ett konto, där lösenorden finns i klartext, sen testar man detta lösenordet på flera sidor, då dom med största sannolikhet redan har din mail.

Om dom får lösenord och mail som motsvarar dina uppgifter här så ja, dom ska ju dock hitta till klocksnack, vilket inte är det lättaste. Oftast har dock folk samma lösen till mailen som de har på andra ställen så dom kan snabbt gå igenom mailen och se vart du är medlem :)

Viktigt är att ha unikt lösenord till sin email och bankrelaterade saker (Paypal, sidor där din kontoinformation finns), och även tvåstegsverifikation.

Förutsätter det samma användarnamn på båda?
Nej. Poängen är att om om användarinformation kommer på vift genom dataläckage (hackning etc) så är både eventuellt användarnamn, epost och lösenord ute och "de" lär testa båda. Har du också ett användarnamn som "Rolexman" så finns det en risk att någon kommer försöka logga in på ett klockforum med de uppgifter de hittat.

Hej,

Mitt första inlägg på forumet!
Jag har senaste tiden uppmärksammat att någon på tradera säljer klockor till alldeles för bra priser och uppger något i stil med "gammal användare på klocksnack kan verifiera mig där för säker försäljning" eller något liknande. Flertal annonser upplagda samtidigt.
2-3 dagar efter har kontot avaktiverats av Tradera och alla annonser är borttagna.

Kanske det som den som kapar konton här på KS använder dem till, att framstå som en legit säljare genom att "gå i god" med ett stulet KS konto med bra rykte.

Hej,

Mitt första inlägg på forumet!
Jag har senaste tiden uppmärksammat att någon på tradera säljer klockor till alldeles för bra priser och uppger något i stil med "gammal användare på klocksnack kan verifiera mig där för säker försäljning" eller något liknande. Flertal annonser upplagda samtidigt.
2-3 dagar efter har kontot avaktiverats av Tradera och alla annonser är borttagna.

Kanske det som den som kapar konton här på KS använder dem till, att framstå som en legit säljare genom att "gå i god" med ett stulet KS konto med bra rykte.
Kanske, eller så är det bara ljug för att skapa trygghet hos köpare. Mest sannolikt är ren annonsstöld, har hänt många gånger tyvärr.

Det är två olika medlemmar vi pratar om. Den här killen härjade i Sjöö-tråden samt startade ny tråd med hänvisning till sitt ebay-konto.

Angående Oris-mannen så har han varit inblandad i längre diskussioner så nog kan han språket.
För mig låter det som två personer, en som deltar i längre diskussioner och en annan som börjar konversationer med ”Oris köpa”. Flerspråkig info är alltid bra, engelska inte minst. Det täcker upp för några få. Resten läser inte instruktioner, andra gör det och en tredje grupp förstår dem. Man ska inte ha en övertro på regelverk. Det var egentligen det som var mitt budskap. Den enklaste vägen med 20 inlägg är bara enklast för de som läst och förstått.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp