• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MKII project GMT - designskisser

Axiom

Panerai
2-Faktor
Jag måste fråga en sak. Jag gillar inte kopior, end of discussion.
Men ni som hatar homager och blir irriterade på steinhart, invicta och davosa, hur ser ni på mer erkända tillverkare som kopierat submarinerns utseende?
Top of mind är tag heuer, citizen, orient?
Det här är inte för att ställa till problem, jag är bara nyfiken på varför vissa märken förskonas och andra hängs ut när det bygger på samma premiss.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Jag måste fråga en sak. Jag gillar inte kopior, end of discussion.
Men ni som hatar homager och blir irriterade på steinhart, invicta och davosa, hur ser ni på mer erkända tillverkare som kopierat submarinerns utseende?
Top of mind är tag heuer, citizen, orient?
Det här är inte för att ställa till problem, jag är bara nyfiken på varför vissa märken förskonas och andra hängs ut när det bygger på samma premiss.
Jag tycker aldrig att det är OK att rakt av kopiera något annat märkes design. Oavsett vem som gör det :)
 
Jag måste fråga en sak. Jag gillar inte kopior, end of discussion.
Men ni som hatar homager och blir irriterade på steinhart, invicta och davosa, hur ser ni på mer erkända tillverkare som kopierat submarinerns utseende?
Top of mind är tag heuer, citizen, orient?
Det här är inte för att ställa till problem, jag är bara nyfiken på varför vissa märken förskonas och andra hängs ut när det bygger på samma premiss.

Tror att folk tycker det är skillnad på företag som Invicta, Steinhart, MKII uteslutande försöker leva på andras designer...visst många kända märken har modeller som är lika andras men dom har ju även sina egna designer....typ TH har ju modeller som nog kan liknas vid subben, men det är ju inte en kopia rakt av samt att dom har ju flertalet ikoner själva som Monaco, Carrerra, Monza m.fl...
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Om jag skulle se någon bära en sådan på lite avstånd skulle jag direkt tro "åh en ROLEX GMT, snygg!" Sen om jag skulle komma närmare och kolla på den är besvikelsen och pinsamheten ett faktum..
 

Emil

Cartier
Nej, nej och åter igen nej!
Förstår inte vitsen med dessa homemage som är kopierade rakt av, varför vill man som köpare/tillverkare efterlikna originalet så identiskt?
Att försöka bära upp ett varumärke helt på falska grunder...

Men vad vet jag, föredrar den dyrare färskpressade juicen före den kemiska billiga blandningen. I slutändan får man vad man betalar för.
 
Det är bara det att diskussionen Mkii har figurerat mer än en gång. Frågan om 'varför Bills klockor anses finare än t.ex Steinhart' osv. Han är nån slags helig ko i branschen.
Jag håller med Spence, märkligt att snubben pysslar med homager med all den kunskap han besitter.


Nu landar trots allt tråden i den trista "för eller mot homage" diskussionen.

Panerai - som ju i princip bara har namnet och delar av design-konceptet gemensamt med det ursprungliga företaget - är inte de också "homager" om man följer resonemanget du/ni ger uttryck för?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Nu landar trots allt tråden i den trista "för eller mot homage" diskussionen.

Panerai - som ju i princip bara har namnet och delar av design-konceptet gemensamt med det ursprungliga företaget - är inte de också "homager" om man följer resonemanget du/ni ger uttryck för?

Panerai har alltid varit panerai, oavsett ägarbyten.. De flesta stora tillverkarna är uppköpta så det resonomanget faller ganska fort?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tja… kärleken till hantverket och klassisk design, och inte bara varumärkesfixering. Det senare är ofta en produkt av skicklig marknadsföring snarare än genuint hantverk.

Så Rolex GMT 6542 var bara crap som de lyckades marknadsföra slugt..... och nu bygger MK den som den ska byggas.....eller...?

Snyltare som MK mannen har ju inget att komma med utan lyckad marknadsföring och varumärkesfixering.....
 
C

China

Guest
Vad ska man säga...

images


Homager i alla ära men varför blir desaa MKII ständigt hyllade när dom är rena homager och till råga på allt DYRA...



Kan du förklara det tack....vad är hantverket i Bill Yao's klockor? att han monterar dom själv? alla microbrands är ju gjorda på samma sätt...typ Wilson Watch Works, men dom är åtminstånde lite egna...

Är det högra kvalitet på dessa än Steinhart?, han om någon har ju lyckats med marknadföring trots att han bara säljer överprisade designplankningar...det SKA han ha cred för...

Det blir som kejsarens nya kläder, men är det inte i slutändan bara en hommage i mängden som är dyrare för att det är en lite välkänd karaktär som gör dom?

Det trista i sammanhanget är att det inte handlar om något hantverk, då de flesta microbrands och s.k homager är producerade av en handfull OEM tillverkare när det kommer till kritan. Hade någon tillfört hantverk i den här ekvationen, som t.ex. handgjorda urtavlor eller manuellt slipade/graverade boetter, så hade jag applåderat det projektet. Nu känns det bara som samma gamla vanliga plankningar för att mjölka klockköparna.
 
En sista inflikning, kom att tänka på när man hör folk prata om kopior och säger, MEN det är en 'bra' kopia typ som att det vore lite mer okej då?

Så känns det lite för mig med MKII, att folk typ säger att den är en mer okej hommage för at kvalitén är bättre?...(om nu kvaliten är bättre?)

If you put lipstick on a pig, is it still a pig....
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
En sista inflikning, kom att tänka på när man hör folk prata om kopior att, MEN det är en 'bra' kopia typ som att det vore lite mer okej då?

Så känns det lite för mig med MKII, att folk typ säger att den är en mer okej hommage för at kvalitén är bättre?...(om nu kvaliten är bättre?)

If you put lipstick on a pig, is it still a pig....

Jag har ju haft en hel del homager, och visst MKII stingray jag hade var fin för vad man får för 3k begagnad. MKII's nya homager är ju inte "billiga" direkt på samma sätt som innan även fast kvalitén säkert är bra. Men visst vore det mkt roligare om han gjorde någon egen design kan tyckas någongång :-/

(det har ju till och med Steinhart lyckats med, bra också, i tritonmodellerna).
 

Pope

Cartier
Nu landar trots allt tråden i den trista "för eller mot homage" diskussionen.

Panerai - som ju i princip bara har namnet och delar av design-konceptet gemensamt med det ursprungliga företaget - är inte de också "homager" om man följer resonemanget du/ni ger uttryck för?

Tror du missuppfattade mig...lite i alla fall. Menar bara att det är märkligt att en sån till synes kunnig man inte gör nåt eget och att han är den enda som kan göra hommager som är accepterade på ett annat sätt än andras dito (därav 'Helig Ko').
Har själv drägglat efter Kingston när den fanns och även på andra hommager av just gamla Bondklockan då äkta vara skulle kräva rån av värdetransport för att kunna ropas hem. Men ju mer jag lärt mig, framför allt här, så får armbandsur ett annat värde för mig. Svårt att sätta ord på den grejen faktiskt.
Var detta begripligt eller fullständigt luddigt? :confused:
 
Ok - jag vill inte hamna i något "skyttegravskrig" om Bill Yao - och jag kan inte personligen gå i god för hans tillverkningsmetoder då jag inte besökt hans tillverkning osv. Men - den bild man får av honom när man läser utländska forum och ett antal välrenommerade journalister och bloggare är mycket positiv. Och att han är en person med "kärlek till hantverket" - om han sedan personligen slutmonterar sina klockor vet jag inte ;-)

Problemet är just detta med homager, och då speciellt när de hämtar inspiration av Rolex. Bills "Paradive" har nog ingen på foruet problem med (och den måste nog anses var bättre än originalet).
Men när han närmar sig klassiska och extremt sällsynta Rolex-modeller - då flödar föraktet...

Blir inte detta lite väl "religiöst"?
Typ - du får modda din Seiko till allt från Black Bay till Fifty Fathoms - bara den inte liknar en Rolex...
 
Tror du missuppfattade mig...lite i alla fall. Menar bara att det är märkligt att en sån till synes kunnig man inte gör nåt eget och att han är den enda som kan göra hommager som är accepterade på ett annat sätt än andras dito (därav 'Helig Ko').
Har själv drägglat efter Kingston när den fanns och även på andra hommager av just gamla Bondklockan då äkta vara skulle kräva rån av värdetransport för att kunna ropas hem. Men ju mer jag lärt mig, framför allt här, så får armbandsur ett annat värde för mig. Svårt att sätta ord på den grejen faktiskt.
Var detta begripligt eller fullständigt luddigt? :confused:

Tror jag förstår ;-)

Håller med om Kingston var mycket fin och den fick i mitt tycke ett existensberättigande då Rolex inte kör några egna "retro" grejor - undantaget modellerna som aldrig vill dö (typ Air King). Men Tudors Black Bay och fyller ju den luckan - och jag håller nog med dig - hellre en "homage" från originaltillverkaren! Precis som ett B-Uhr från Stowa, Laco, IWC mfl originaltillverkare alltid är lite roligare än en aldrig så dyr variant från en tillverkare utan historisk anknytning.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag har den största respekt för Bill Yao (han är både skittrevlig, otroligt kunnig och gör klockor i en riktig höjdarkvalitet), men det är faktiskt rätt trist när det som i det här fallet är en mer eller mindre ren designplankning (inklusive en massa nörddetaljer som liten GMT-visare, gilt, minutspår etc), dessutom av en modell som är hyfsat aktuell och åtkomlig, lite som när Eddie Platts gjorde en ren ripoff på IWC Mark XV (och sen lipade över att någon, Zeno?, i sin tur gjorde en plankning - en sån ironi...). Skillnaden finns där mot övriga "homage"-märken men den blir allt mindre. Det är synd (eftersom märket har alla förutsättningar att göra riktigt bra skit).
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ok - jag vill inte hamna i något "skyttegravskrig" om Bill Yao - och jag kan inte personligen gå i god för hans tillverkningsmetoder då jag inte besökt hans tillverkning osv. Men - den bild man får av honom när man läser utländska forum och ett antal välrenommerade journalister och bloggare är mycket positiv. Och att han är en person med "kärlek till hantverket" - om han sedan personligen slutmonterar sina klockor vet jag inte ;-)

Problemet är just detta med homager, och då speciellt när de hämtar inspiration av Rolex. Bills "Paradive" har nog ingen på foruet problem med (och den måste nog anses var bättre än originalet).
Men när han närmar sig klassiska och extremt sällsynta Rolex-modeller - då flödar föraktet...

Blir inte detta lite väl "religiöst"?
Typ - du får modda din Seiko till allt från Black Bay till Fifty Fathoms - bara den inte liknar en Rolex...
Rätta mig om jag har fel, men dessa Seiko mods är väl inget man kan köpa utan något man får pilla ihop själv eller be urmakaren?
Att det är några nördar (i min vänligaste mening) som försöker eftersträva kända ikoniska modeller tror jag de flesta (lite roat)har överseende med, likt en nittonåring som försöker förvandla sin volkwangsbubbla till en Ferrari med hjälp av ett kit-set. ;)
Men när företag gör det samma i kommersiellt syfte är det inte lika sött.
 
Ok - jag vill inte hamna i något "skyttegravskrig" om Bill Yao - och jag kan inte personligen gå i god för hans tillverkningsmetoder då jag inte besökt hans tillverkning osv. Men - den bild man får av honom när man läser utländska forum och ett antal välrenommerade journalister och bloggare är mycket positiv. Och att han är en person med "kärlek till hantverket" - om han sedan personligen slutmonterar sina klockor vet jag inte ;-)

Problemet är just detta med homager, och då speciellt när de hämtar inspiration av Rolex. Bills "Paradive" har nog ingen på foruet problem med (och den måste nog anses var bättre än originalet).
Men när han närmar sig klassiska och extremt sällsynta Rolex-modeller - då flödar föraktet...

Blir inte detta lite väl "religiöst"?
Typ - du får modda din Seiko till allt från Black Bay till Fifty Fathoms - bara den inte liknar en Rolex...

Vill väl mest stryka under på Paradivern först. Där finns det ju inget att klaga på enligt mig. Sen håller jag ju även med att det gärna blir lite väl religiöst när det kommer till Rolex av någon anledning. Nu är vi väl två som svurit i kyrkan antar jag. :p

Dock håller jag nog med flertalet i tråden om att det är trist att göra så kallad hommage som inte sticker ut på något vis bara sorgligt efterlikna originalet till billigare pris. Men men är jävla träskmark att klafsa genom detta ämnet.
 
C

China

Guest
Jag har den största respekt för Bill Yao (han är både skittrevlig, otroligt kunnig och gör klockor i en riktig höjdarkvalitet), men det är faktiskt rätt trist när det som i det här fallet är en mer eller mindre ren designplankning (inklusive en massa nörddetaljer som liten GMT-visare, gilt, minutspår etc), dessutom av en modell som är hyfsat aktuell och åtkomlig, lite som när Eddie Platts gjorde en ren ripoff på IWC Mark XV (och sen lipade över att någon, Zeno?, i sin tur gjorde en plankning - en sån ironi...). Skillnaden finns där mot övriga "homage"-märken men den blir allt mindre. Det är synd (eftersom märket har alla förutsättningar att göra riktigt bra skit).

Jag har faktiskt ganska svårt att se kvalitetsskillnaden, då mycket knäck kokas i samma gryta. Snarare är det så att den gamla myten om Asiatiska klockor och Kinesiska i synnerhet, är just en myt. Ser man på många Schweiziska klockmärkens produkter så är det i realiteten Kinesisk produktion, det intressanta är hur den uppfattas som mer exklusiv med lite marknadsföring och en symbolisk finslipning för att bli Swiss Made. Med det sagt så har jag väldigt svårt att se mervärdet i Bill Yaos olika projekt, visst har klockorna en hög kvalité, men det kan å andra sidan sägas om dussintals mer eller mindre kända Kinesiska varumärken. Och nej, Bill Yao har ingen egen tillverkning.

Homage stuket är från min synpunkt en genväg till ökad försäljning, utan att lägga några värderingar i begreppet. Prissättningen blir också ganska skev, men det handlar som bekant ofta om att få respons och möta den efterfrågan som faktiskt finns på homage. Det jag tycker är intressant är hur Kinesisk standardproduktion uppfattas, beroende på hur den marknadsförs.
 
Topp