• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Montblanc Calendar VS JLC Master Calendar

Asplund

Patek
2-Faktor
Baume-Mercier-Clifton-2-570x455.jpg


Den här va jag nära på att klippa för ett tag sedan men vart såld framför näsan på mig, hade nog flippats ganska snabbt i all fall då den är för stor.
 

Chagall

Cartier
Om du ska ha den att skriva med, köp Montblanc.
Om du ska ha en klocka köp JLC
Aaaaah! Blir så jäkla galen över den där typen av arugument. Nu kanske den från JLC är bättre rent objektivt (hell, min realistiska graal till och med) men varför skulle den från MB vara sämre bara för att de är mest kända för en annan produkt? Fattar inte den slutsatsen. Alls. (Sen kanske de är sämre rent objektivt, men det är irrelevant i sammanhanget)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aaaaah! Blir så jäkla galen över den där typen av arugument. Nu kanske den från JLC är bättre rent objektivt (hell, min realistiska graal till och med) men varför skulle den från MB vara sämre bara för att de är mest kända för en annan produkt? Fattar inte den slutsatsen. Alls. (Sen kanske de är sämre rent objektivt, men det är irrelevant i sammanhanget)
Men det var en rolig kommentar. :)
 

DrDre

Patek
Jag känner inte till så mkt om vad man har för planer på Mont Blanc, men de senaste åren verkar man ha fått upp farten ordentligt. Det man sett på senare tid tycker jag förtjänar en hel del cred. Om man jämför med många välkända märken som seglat upp de senaste decenierna, som Hublot, Breitling och Panerai, så har ju dessa tills nyligen byggt sin affärsmodell på fina boetter och andra yttre faktorer men gjort det enkelt för sig gnm att köpa in relativt enkla standardverk. Mont Blanc på senare tid sitter hemma i verkstaden och gör sin hemläxa från grunden och kommer med massor av ny spännande (och rasande vacker) teknik. Utan att ha superkoll, så tycker jag nog att om de fortsätter så här även i framtiden, så nog borde deras inhouse få nämnas i samma mening som andra nykomlingar som Glashutte och Lange? Sedan har de väl en del mer "vanliga klockor" och de väl kanske mindre spännande. Men kolla de här tex. Inte dumma alls:

grande-chronograph-regulator-montblanc-watch.jpg

b9c312c61ff78bf474137b254d5a0931.jpg
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag tycker Mont Blanc gör mycket bra. Och deras Villeret är haute horlogerie - ett arv och utveckling av Minerva.

Med det sagt så tycker jag JLC drar det längsta strået här. Snyggare siffror, dramatiskare datumfönster, stiligare datum-visare, snyggare index, bättre (och snyggare) placering av logga och överlag en tajtare tavla - vilket jag tycker passar bättre på en sådan hör semi-dressare.

Vilken som är mest prisvärd kan man diskutera... ;)
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Tycker def att Montblancen ser fräsch ut.
Men du måste ju bevara uniform i samlingen, så JLC är rätt val. Om än omotiverat dyrt i jämförelse...
Kanske tänka om, sälja Deepseakronografen, investera i Montblancen och en ny GS?
 

Sond

Patek
Roligt att MB presenterar så mycket fint. Här tycker jag att vid en hastig blick så vinner MB. Sedan är väl finishen mycket bättre på JLCn, men den kostar ju mer också. Så frågan är vad jag tycker om jag var i ditt ställe, öpa MB eller inte? Tja det beror nog mest på hur länge du tror att du har den kvar. Skulle du köpa klockor och behålla dem så tycker jag MBn är en bra affär. Risken är dock att du flippar den och då är nog värdet rejält sänkt.

Det finns en designmiss på MBn enligt mig. Och det är den kantiga datumvisaren, de ska helt enkel vara formade som en halvmåne på trippel date! Skulle därför ha svårt att köpa den för eget bruk. Till skillnad från @Rozzy så gillar jag alphavisare mer än dauphine, vilket nästan väger upp den kantiga datumvisaren.
 
Topp