• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Montblanc Calendar VS JLC Master Calendar

Donkii

Boushh
2-Faktor
Nej då, jag läser allt. Du lägger ju upp bilder på två olika klockmodeller med det ser du väl? :)
Hur menar du nu?
Den första som ligger sida vid sida med JLC gillade jag bättre än den du själv postat tidigare.. och därefter postade jag fler bilder på den ditt inlägg handlade om.. har jag missat nått :) ?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denna MB? Gillar placeringen bättre av logon bland annat. Uppskattar avsaknaden av sekundvisare på MB.
comparison_annual_calendar.jpg



However, fler bilder på den som nämns i TS första post.
Finishen tycker jag ser ut sådär när man kikar på månfasen där det är nått skit i stjärnan och datumindikatorn centrar inte heller.
http://gearpatrol.com/2015/06/23/review-montblanc-heritage-chronometrie-quantieme-complet/
20150720201437_zsimx1hquhp.jpg

MontblancHeritage-gear-patrol-4.jpg

MontblancHeritage-gear-patrol-1.jpg
MontblancHeritage-gear-patrol-3.jpg
MontblancHeritage-gear-patrol-2.jpg
Skarpögt att du såg att inte datumvisningen är centrerad. Jag har sett JLC Perpetuals som inte haft helt centrerade visare. Skön ångest man måste få om man pungar över 200 papp och visarna inte centrerar som de ska. :D
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Skarpögt att du såg att inte datumvisningen är centrerad. Jag har sett JLC Perpetuals som inte haft helt centrerade visare. Skön ångest man måste få om man pungar över 200 papp och visarna inte centrerar som de ska. :D
Lite trist om den har en övergång på flera timmar kontra ett gött hopp vid 12. Skulle störa mig nått enormt på att indikatorn helt plötsligt centrerar mitt emellan datum.. usch.
 

Sputniq

Panerai
Tycker JLC'n är okej, medan MB'en är riktigt bra. MB vinner klart rent designmässigt i mina ögon, även om man kan ifrågasätta hur de kom fram till sin design...
 

Oew

Rolex
image.jpeg
Tycker att mellan dessa så vinner JLC, svårt att slå dem när det kommer till bang for buck! Vill också slå ett slag för Blancpain som jag tycker gör en fantastisk kalenderklocka
 

Isodor

Audemars
JLC, snyggare visare, index, sunburst på tavla.. Kronan passar bättre.. Dessutom sekundvisare som är riktig fin, vilket MB saknar..
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Det är säkert så att dagvisningen skiftar långsamt 22-03. @Niklas borde veta. :)

Tror du att jag är vaken kl. 00:00? :D
Skojja bara, klart jag är vaken. Det är då jag sitter och kollar på mina zombie filmer och är livrädd..

Har faktiskt inte tänkt på hur den byter datum även fast jag drog fram den över 00:00 i morse då jag skulle använda den idag.
Den byter dag/datum/månad i intervaller.
Dvs. inte alla visare på en gång och om jag kommer ihåg rätt så drar den över visarna och inte flippar dem snabbt när man låter klockan gå över 00:00.
Bilden yonsson postade tyder det på att den byter veckodag sist och det bör vara vid 02:00.

Däremot så flippar den över alla visare samtidigt och snabbt när man trycker på justeringsknappen.

För att denna post inte ska bli helt värdelös så postar jag en bild på klockan som sitter på nu :)

IMG_6210.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror du att jag är vaken kl. 00:00? :D
Skojja bara, klart jag är vaken. Det är då jag sitter och kollar på mina zombie filmer och är livrädd..

Har faktiskt inte tänkt på hur den byter datum även fast jag drog fram den över 00:00 i morse då jag skulle använda den idag.
Den byter dag/datum/månad i intervaller.
Dvs. inte alla visare på en gång och om jag kommer ihåg rätt så drar den över visarna och inte flippar dem snabbt när man låter klockan gå över 00:00.
Bilden yonsson postade tyder det på att den byter veckodag sist och det bör vara vid 02:00.

Däremot så flippar den över alla visare samtidigt och snabbt när man trycker på justeringsknappen.

För att denna post inte ska bli helt värdelös så postar jag en bild på klockan som sitter på nu :)

IMG_6210.JPG
Tror inte jag hängde med riktigt, om du tittar på klockan när datum-mekanismen är igång, alltså kl 22 och framåt, rör sig då dagvisaren långsamt och är alltså inte centrerad förrän datumändringen är färdig kl 03? Att visaren är centrerad under dagtid förstår jag.

Alltså som en datumändring på en mekanisk klocka utan quick shift...
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Tror inte jag hängde med riktigt, om du tittar på klockan när datum-mekanismen är igång, alltså kl 22 och framåt, rör sig då dagvisaren långsamt och är alltså inte centrerad förrän datumändringen är färdig kl 03? Att visaren är centrerad under dagtid förstår jag.

Alltså som en datumändring på en mekanisk klocka utan quick shift...

Precis så. Men reservation för att jag kommer ihåg rätt så är det inte Quick shift vid normalt datumskifte utan visarna dras långsamt. En i taget.
(Quick shift sker endast när man byter datum via justering knappen när klockan varit död i några dagar.)

Kommer inte ihåg exakt ordning eller exakta tider men typ något sådant här:
Mellan 23:30 - 00:00 byter den månad
23:45-00:15 byter den dag
00:00-00:30 byter den datum
00:15-00:45 ändrar den månfasen

Dvs. inte samtidigt utan var för sig och överlappande.

Det är så jag kommer ihåg det men kan som sagt inte ta gift på det.
Vill inte dra fram datumet nu då jag hamnar i framtiden och måste låta klockan vila i en dag för att komma ikapp.
Ska försöka komma ihåg att titta mer noggrant nästa gång jag ska ställa den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis så. Men reservation för att jag kommer ihåg rätt så är det inte Quick shift vid normalt datumskifte utan visarna dras långsamt. En i taget.
(Quick shift sker endast när man byter datum via justering knappen när klockan varit död i några dagar.)

Kommer inte ihåg exakt ordning eller exakta tider men typ något sådant här:
Mellan 23:30 - 00:00 byter den månad
23:45-00:15 byter den dag
00:00-00:30 byter den datum
00:15-00:45 ändrar den månfasen

Dvs. inte samtidigt utan var för sig och överlappande.

Det är så jag kommer ihåg det men kan som sagt inte ta gift på det.
Vill inte dra fram datumet nu då jag hamnar i framtiden och måste låta klockan vila i en dag för att komma ikapp.
Ska försöka komma ihåg att titta mer noggrant nästa gång jag ska ställa den.
Tack för utförligt svar, viktigt att få koll på dessa grejer. :)
 
Topp