• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Morfars klockor

Är hemma hos mina föräldrar och kommer på att fråga om min morfar lämnade efter sig några klockor när han gick bort -94. Visar sig att det finns några nedslängda i en låda. Bland annat dessa:

Seiko Seahorse 7625-8031. Går igång men med otroligt låg amplitud, 20 grader kanske. Sekundvisaren roterar men minut- och timvisaren står stilla vid gång. Tiden kan ställas med kronan som dock ser väldigt liten och tunn ut (original?). Minutvisaren är böjd i änden liksom sekundvisaren.

Atlantic Värdsmästarur. Saknar sekundvisare men tickar på med betydligt högre amplitud än Seikon (gissningsvis 60 kanske). Visarna roterar som de ska. Mycket missfärgningar på plexit och vad som ser ut som lysmassepluppar som ser väldigt ojämna ut utanför index.

20160321_151430~2.jpg


20160321_151659~2.jpg


20160321_151728~2.jpg


Vad säger forumet om dessa ur? Några årtal? Jag gillar Seikon mer utseendemässigt. Vad skulle det kosta att få dem i fungerande skick så att man kan bärs dem till vardags? Gissar att det är en förlustaffär att serva dem men kan tänka mig upp till 2000-3000 för att få en fungerande klocka från morfar.
 

Exxet

Rolex
Seikon är från Januari -66, Atlanticen är nog ngt liknande, kanske tidigare, hör med någon av forumets "klockpillare" kan rekomendera McGyver, kostnaden beror också vad som ev. behövs bytas ut, värdet är nog mer emotionellt än ekonomiskt, i bra fungerande skick runt en 5-hundring styck, lycka till. Skulle tro att minutröret behöver nypas i hop lite på Seikon.
 
Seikon är från Januari -66, Atlanticen är nog ngt liknande, kanske tidigare, hör med någon av forumets "klockpillare" kan rekomendera McGyver, kostnaden beror också vad som ev. behövs bytas ut, värdet är nog mer emotionellt än ekonomiskt, i bra fungerande skick runt en 5-hundring styck, lycka till. Skulle tro att minutröret behöver nypas i hop lite på Seikon.

Vad roligt med en klocka som är ganska exakt 50 år. Tar gärna emot hjälp från någon på forumet som är kunnig, exempelvis @McGyver. Hur mycket skulle det kunna gå på mellan tummen och pekfingret baserat på ovanstående beskrivning av skick?
 

Martin Lovasz

Audemars
Atlantic klockan är snarare från mitten av 50-talet och var en lite finare modell med ett 21 juvelers urverk och Atlantic har ett högre värde utanför Sverige då märket har återuppstått och intresset bara ökar.
 
Topp