• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Multitools - Räddaren i nöden?

Jag har ingen speciell relation till Victorinox (förutom att jag alltid har deras minsta i fickan), så jag vet inte hur mycket det ligger i vad denna video säger, men andra kanske kan säga om han har rätt eller fel...

Tycker han delvis har rätt men lite överdrivet är det nog tycker jag. Jag ser inget fel i att ett företag breddar sin portfölj, så länge man håller kärnverksamheten intakt. Victorinox behöver inte vara så innovativa - de är ju kända för att göra klassiska bra multiverktyg som tål tidens tand, där varje producerad enhet håller hög kvalitét - ungefär som Rolex. Jag vill definitivt inte att de ska "innovera" sig till oigenkännlighet som Omega gör (om nu man ska dra paralleller till klockvärlden).

Tycker han delvis har rätt men lite överdrivet är det nog tycker jag. Jag ser inget fel i att ett företag breddar sin portfölj, så länge man håller kärnverksamheten intakt. Victorinox behöver inte vara så innovativa - de är ju kända för att göra klassiska bra multiverktyg som tål tidens tand, där varje producerad enhet håller hög kvalitét - ungefär som Rolex. Jag vill definitivt inte att de ska "innovera" sig till oigenkännlighet som Omega gör (om nu man ska dra paralleller till klockvärlden).
Jag kan förstå hans oro. Det är en sak att sälja resväskor om de nu vill göra det. Men när "nyheterna" bland fickknivar är "In a choice of three fresh styles to express your feminine side" (ja, det är verkligen ett citat ang. "nya" Companion) där det samtidigt påstås att "Innovation is at the heart of this exciting new model that brings ease and style into the everyday."

Farmer X, Farmer samt Compact.
Farmer X med ett fjärde lager pg a saxen gör den extremt tjock. Jämför Farmer med tre lager som t om är lite tunnare än Compact som har två lager. Med det sagt är Compact legendarisk med sin mångsidighet.

PXL_20240503_114133015.jpg

Senast ändrad:
Jag kan förstå hans oro. Det är en sak att sälja resväskor om de nu vill göra det. Men när "nyheterna" bland fickknivar är "In a choice of three fresh styles to express your feminine side" (ja, det är verkligen ett citat ang. "nya" Companion) där det samtidigt påstås att "Innovation is at the heart of this exciting new model that brings ease and style into the everyday."

Bara att Victorinox inte kan göra en mera aktuell bitssats till sina Cybertool är ju botten. Torx och insex är ju mera gångbart idag än en massa olika philips...
Cybertool 34 med rätta bits vore ju en kanonverktyg när man meckar med drönare och radiostyrt...

Victorinox har börjat designa en SAK utan kniv, rent spontant tycker jag detta är en rätt bra idé.
Då knivlagen är lite halv-luddig och godtycklig är det ofta jag lägger undan SAKen som bor i fickan innan jag drar ut på stan, men detta känns som ett förhoppningsvis bra mellanläge.

Victorinox har börjat designa en SAK utan kniv, rent spontant tycker jag detta är en rätt bra idé.
Då knivlagen är lite halv-luddig och godtycklig är det ofta jag lägger undan SAKen som bor i fickan innan jag drar ut på stan, men detta känns som ett förhoppningsvis bra mellanläge.
Låter mkt bra. Har du länk till info?

Jag har ingen speciell relation till Victorinox (förutom att jag alltid har deras minsta i fickan), så jag vet inte hur mycket det ligger i vad denna video säger, men andra kanske kan säga om han har rätt eller fel...
Man kan ju föreställa sig att ett stort företag skulle reagera på olika sätt på en kritisk youtube-video som den jag länkade för ett par månader sedan.
  • Inte se den alls
  • Ignorera den
  • Avfärda den som trams och dumheter av nån youtuber som inte vet vad han pratar om
  • (fyll på med andra dryga reaktioner här)

... eller så gör man så här:
:)

Man kan ju föreställa sig att ett stort företag skulle reagera på olika sätt på en kritisk youtube-video som den jag länkade för ett par månader sedan.
  • Inte se den alls
  • Ignorera den
  • Avfärda den som trams och dumheter av nån youtuber som inte vet vad han pratar om
  • (fyll på med andra dryga reaktioner här)

... eller så gör man så här:
:)

Har också sett den.
Fantastisk respons av Victorinox.

Åkte rådmannen fast för Leatherman eller även för Vicky? Leatherman har nog bladlås?
Eller särskilt allvarligt då man inte får bära kniv inom t ex skolområde, domstol.
Han måste vara lite av en entusiast när han ville ha 3 fickknivar med sig.

Verkar inte vara avgjort än, men skulle säga att han kommer dömas för samtliga tre fickknivar och att var och en av dem ensamt hade räckt för en fällande dom.

En fickkniv på en domstol är i i stort sett samtliga fall brott mot knivlagen. Att sedan inneha dem när man är packad leder garanterat till fällande dom. Tror jag har lyft det tidigare på KS, men jag förstår inte hur alla vågar bära era multitools/knivar på stan utan att vara på väg till/från något där verktyget har ett tydligt användningsområde. Skulle aldrig bära en multitool eller liknande idag oavsett om bladet är under 8 cm eller vilka gamla ”sanningar” som fortfarande florerar.

Men med det sagt hoppas jag att alla fortsätter posta bilder i tråden, älskar att lurka och drömma mig tillbaka till den tiden jag själv vågade bära multitool dagligen 🥲

Verkar inte vara avgjort än, men skulle säga att han kommer dömas för samtliga tre fickknivar och att var och en av dem ensamt hade räckt för en fällande dom.

En fickkniv på en domstol är i i stort sett samtliga fall brott mot knivlagen. Att sedan inneha dem när man är packad leder garanterat till fällande dom. Tror jag har lyft det tidigare på KS, men jag förstår inte hur alla vågar bära era multitools/knivar på stan utan att vara på väg till/från något där verktyget har ett tydligt användningsområde. Skulle aldrig bära en multitool eller liknande idag oavsett om bladet är under 8 cm eller vilka gamla ”sanningar” som fortfarande florerar.

Men med det sagt hoppas jag att alla fortsätter posta bilder i tråden, älskar att lurka och drömma mig tillbaka till den tiden jag själv vågade bära multitool dagligen 🥲

HD's linje är att man ska vara generös med tillämpning av knivlagen ;

Vägledande dom ;

"Lagstiftningen ska alltså inte tillämpas schablonartat utan en nyanserad
bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet ska göras. Mot den
bakgrunden har det i rättspraxis uttalats att ett innehav av en mindre kniv, typ
pennkniv, i de flesta fall ska godtas. Kniven är då visserligen inte helt ofarlig
men ändå på det hela taget inte ägnad att användas som vapen"

"Enligt vad som framhålls finns det ofta legitima skäl att
ha med en kniv i ett fordon och en rimlig förklaring till innehavet bör i dessa
fall godtas. Som exempel nämns i det bakomliggande utredningsbetänkandet
att innehav av en kniv i en verktygslåda i bagageutrymmet i normalfallet ska
anses som befogat."

"Bedömningen av frågan, om det finns speciella omständigheter av detta
slag, får göras utifrån lagstiftningens grundläggande ändamål att motverka
våldshandlingar i samhället. Av stor betydelse är därför i vilken situation
kniven innehas, alltså framför allt tidpunkten och platsen för innehavet. I regel
finns det större risk för bråk och våld nattetid utomhus"

Så bär man inte Gucci-keps, kör Merca och bara är ute på stan dagtid med sin unge lär man inte bli åtalad. ^^
Jag har dock slutat med att bära 91mm Victorinox när jag är på stan.
En liten multitool på nyckelringen hänger dock alltid med.

HD's linje är att man ska vara generös med tillämpning av knivlagen ;

Vägledande dom ;

"Lagstiftningen ska alltså inte tillämpas schablonartat utan en nyanserad
bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet ska göras. Mot den
bakgrunden har det i rättspraxis uttalats att ett innehav av en mindre kniv, typ
pennkniv, i de flesta fall ska godtas. Kniven är då visserligen inte helt ofarlig
men ändå på det hela taget inte ägnad att användas som vapen"

"Enligt vad som framhålls finns det ofta legitima skäl att
ha med en kniv i ett fordon och en rimlig förklaring till innehavet bör i dessa
fall godtas. Som exempel nämns i det bakomliggande utredningsbetänkandet
att innehav av en kniv i en verktygslåda i bagageutrymmet i normalfallet ska
anses som befogat."

"Bedömningen av frågan, om det finns speciella omständigheter av detta
slag, får göras utifrån lagstiftningens grundläggande ändamål att motverka
våldshandlingar i samhället. Av stor betydelse är därför i vilken situation
kniven innehas, alltså framför allt tidpunkten och platsen för innehavet. I regel
finns det större risk för bråk och våld nattetid utomhus"

Så bär man inte Gucci-keps, kör Merca och bara är ute på stan dagtid med sin unge lär man inte bli åtalad. ^^
Jag har dock slutat med att bära 91mm Victorinox när jag är på stan.
En liten multitool på nyckelringen hänger dock alltid med.
Jag känner till det där rättsfallet och bedömer fortfarande att domaren i fråga skulle dömas oavsett vilken av de där tre knivarna han hade med sig till domstolen.

Är du som Svensson ute dagtid med din unge är det säkert låg risk att bli kontrollerad och därefter åtalad, men det är nog samtidigt svårt att förklara varför du behöver ha med dig en kniv när du strosar runt på stan. Jag har tyvärr inom mitt yrke läst tillräckligt med domar för att avskräckas från att dagligen bära något som har ett knivblad om det inte finns något annat syfte än ”bra att ha”. Är visserligen säkert alldeles för försiktig, men den där multitoolen på nyckelknippan kan enkelt glömmas bort när man drar på en AW, när man ska till polisstationen för att hämta sitt pass eller när man likt domaren i artikeln ska komma in packad på jobbet 😁

Lagen är luddig och det är enkelt att tro att man som hederlig Svensson inte kommer hamna i trubbel, det är dock tyvärr enklare än vad man tror och även om man blir friad i en rättegång är det inte kul grej att gå igenom.

Här är mitt så kallade ”loppis kit” jag bär med mig som mitt kompakta EDC-kit; jag har lyckats klämma in det mesta jag kan tänkas behöva när jag är ut på språng/måste småmecka med grejer på loppis. Kanske hör hemma mer i EDC-tråden, men denna var högst upp på forumlistan och jag tänkte det kanske kan vara lite kul inspiration.
IMG_1249.jpeg

IMG_1248.jpeg

Allt är i ett nyckelfodral från 60-talet (Buxton Keytainer, finns för överkomliga priser på Ebay) som jag klämt in följande saker i:
IMG_1251.jpeg

1. Mini-brevvåg (för att få ett ungefärligt uppskattning på hur mycket ädelmetaller väger när man är på loppis)
2. Hemmagjorda klockbandsverktyg (gjorda av en avbruten Bergeon korntång och oljepenna. Funkar öväntat bra faktiskt)
3. Spegel (jag är ytlig)
4. Gowllands x10 lupp (för stämplar etc.)
5. Wenger/Victorinox Classic (byter lite till och från, är stort fan av saxen på Wengern men kittet stängs mycket lättare med en Victorinox)
6. Leatherman Micra (bästa saxen jag sett på ett multitool, sämsta knivbladet dock så jag måste ha en Schweisare med för att täcka den bristen)

Här är mitt så kallade ”loppis kit” jag bär med mig som mitt kompakta EDC-kit; jag har lyckats klämma in det mesta jag kan tänkas behöva när jag är ut på språng/måste småmecka med grejer på loppis. Kanske hör hemma mer i EDC-tråden, men denna var högst upp på forumlistan och jag tänkte det kanske kan vara lite kul inspiration.
IMG_1249.jpeg

IMG_1248.jpeg

Allt är i ett nyckelfodral från 60-talet (Buxton Keytainer, finns för överkomliga priser på Ebay) som jag klämt in följande saker i:
IMG_1251.jpeg

1. Mini-brevvåg (för att få ett ungefärligt uppskattning på hur mycket ädelmetaller väger när man är på loppis)
2. Hemmagjorda klockbandsverktyg (gjorda av en avbruten Bergeon korntång och oljepenna. Funkar öväntat bra faktiskt)
3. Spegel (jag är ytlig)
4. Gowllands x10 lupp (för stämplar etc.)
5. Wenger/Victorinox Classic (byter lite till och från, är stort fan av saxen på Wengern men kittet stängs mycket lättare med en Victorinox)
6. Leatherman Micra (bästa saxen jag sett på ett multitool, sämsta knivbladet dock så jag måste ha en Schweisare med för att täcka den bristen)
Gillar verkligen vågen och den hemmagjorda klämman :)

Gillar verkligen vågen och den hemmagjorda klämman :)
Tack så mycket! Klämman på vågen satt på när jag hittade den och det är den man klipsar fast det objektet man vill väga sen så håller man vågen i ”ringen” där så får man en hyfsat bra uppskattning av vad saken väger. Egentligen för brev men jag märkte att det funkar prima för mindre smycken etc med. Den är utan märke, men den är Tysktillverkad från tidigare 1900-talet, så googlar man ”vintage german pocket letter scale” brukar man få upp dom på google ☺️

Kom över den här på loppis idag och enligt utsago kommer den från den israeliska militären, någon som vet något :D ?
67BCCBFD-A37D-4899-8187-26FE357923D5.jpeg
Ryktet säger ju att israeliska attackdykare ( Shayetet 13) sätter ett extra snöre på klockan som extra säkerhet för att inte tappa den. Så att sätta en snöre på en Leatherman låter ju som något dom skulle göra? Måsta va sant!!
IMG_2592.jpeg

Snyggt hittat btw :)

Tillbaka
Topp