• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Musik!

carlanton

Audemars
Så vitt jag vet saknar vi en musik/spotify-tråd här. Vi har ju en filmtråd, så varför inte en musiktråd? Lyssnar sällan på ny musik, så jag börjar med att dela några av mina absoluta favoritalbum. Har uteslutit de mest uppenbara (typ Sticky Fingers och Kind of Blue).

John Coltrane - My favourite things. Behövs någon förklaring? Det här är det bästa som någonsin har spelats in, både musik-, produktions- och musikhistoriemässigt. Om jag någonsin skriver en doktorsavhandling i musikhistoria kommer den handla om den här inspelningen.

http://open.spotify.com/album/3nLStxdTkSzihxm7FTLzCP

John_Coltrane_1961_My_Favorite_Things.jpg


Neil Youngs unplugged-skiva. Jag har gråtit typ två gånger i mitt liv. En gång när jag var åtta och min farfar dog. Andra gången när jag var tretton och hörde den här versionen av Hurricane första gången:

http://open.spotify.com/album/5kkLOZAdBpzxTr51DNN3zy

neil-young-unplugged.jpg


Leftöver Cracks debutalbum, Mediocre Generica. Absolut inte genomgående bra, men har en del guldkorn. Lustigt nog släppt den 11 september 2001. Uppföljaren, Fuck World Trade, är mycket bättre (och är den jag egentligen vill länka) men finns av förklarliga anledningar inte på Spotify.

http://open.spotify.com/album/3qDwPGmdgVjRcrTO38Q71h

Mediocre%2BGenerica%2Bcover.jpg


Megadeth - Rust in Peace. På ett forum jag var medlem på 2005 skrev någon att den här skivan "pissar på allt Metallica någonsin gjort." Det bästa metalalbumet någonsin:

http://open.spotify.com/album/0qaLL09EtF1hiUis7PRvaJ

69714.gif


Fyll på med tips!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Artist/grupp | låt

Kodaline - typ alla

The Temper Trap - typ alla

Ben Harper - Amen Omen

Jay Z - Lucifer

Coldplay - Fix You

Aaron Neville - Hercules

The National - Fireproof

James Vincent McMorrow - We Don't Eat samt Higher Love

Local Natives - Bowery

Jose Gonzalez - Cycling Trivialities

Bon Iver - Blood Bank

Nico Stai - One October Song

Mumford & Sons - I Gave You All

Custom Kids - alls låtar

James Blake - The Wilhelm Scream

Otis Redding - typ alla

Sigur Rós - Festival

The Tallest Man On Earth - Love Is All

Thomas Dybdahl - But We Did

To Build A Home - The Cinematic Orchestra


Ett litet urval från min Spotify.
 

Diogenes

Cartier
Så vitt jag vet saknar vi en musik/spotify-tråd här. Vi har ju en filmtråd, så varför inte en musiktråd? Lyssnar sällan på ny musik, så jag börjar med att dela några av mina absoluta favoritalbum. Har uteslutit de mest uppenbara (typ Sticky Fingers och Kind of Blue).

John Coltrane - My favourite things. Behövs någon förklaring? Det här är det bästa som någonsin har spelats in, både musik-, produktions- och musikhistoriemässigt. Om jag någonsin skriver en doktorsavhandling i musikhistoria kommer den handla om den här inspelningen.

http://open.spotify.com/album/3nLStxdTkSzihxm7FTLzCP

John_Coltrane_1961_My_Favorite_Things.jpg


Neil Youngs unplugged-skiva. Jag har gråtit typ två gånger i mitt liv. En gång när jag var åtta och min farfar dog. Andra gången när jag var tretton och hörde den här versionen av Hurricane första gången:

http://open.spotify.com/album/5kkLOZAdBpzxTr51DNN3zy

neil-young-unplugged.jpg


Leftöver Cracks debutalbum, Mediocre Generica. Absolut inte genomgående bra, men har en del guldkorn. Lustigt nog släppt den 11 september 2001. Uppföljaren, Fuck World Trade, är mycket bättre (och är den jag egentligen vill länka) men finns av förklarliga anledningar inte på Spotify.

http://open.spotify.com/album/3qDwPGmdgVjRcrTO38Q71h

Mediocre%2BGenerica%2Bcover.jpg


Megadeth - Rust in Peace. På ett forum jag var medlem på 2005 skrev någon att den här skivan "pissar på allt Metallica någonsin gjort." Det bästa metalalbumet någonsin:

http://open.spotify.com/album/0qaLL09EtF1hiUis7PRvaJ

69714.gif


Fyll på med tips!


John Coltrane - My favourite things är oförskämt bra. Gillar du Coltrane så hoppas jag du lyssnat in Chet Baker och Duke Ellington. Då jag själv gärna lyssnar på Jazz får jag rekommendera det svenska jazzbandet Oddjob och det danska bandet Six city Stompers. Är du filmintresserad så kommer du framför allt gilla Oddjob.
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
En tråd jag saknat! Apropå skivor så är en av mina absoluta favoriter Guns N' Roses - Appetite for Destruction.
Om vi ska köra några snabba axplock som är top-of-mind just nu blir det:
Jake Bugg - Seen it all
Guns N' Roses - Estranged (inte den mest populära men ack så bra!
Asher Roth - G.R.I.N.D. (Get ready it's a new day)
Rage Against the Machine - Guerrilla radio
Rolling Stones - Sympathy for the devil (eller Gimme Shelter för den delen)
Stealers Wheel - Stuck in the middle with you
Little Marbles - Make it rain
Kanye West - Gold digger
Stereophonics - Dakota
Dire Straits - Money for nothing (Det introt ger mig fortfarande gåshud ibland!)
Bruce Springsteen - Jungleland (saxofonspelandet av Clarence Clemmons)
John Mayer - Something like Olivia
Jay Z - F.U.T.W
Pink Floyd - Money
Primal Scream - Movin' on up

Där har ni, spretigt värre precis som min musiksmak, enjoy! :cigar:
 

carlanton

Audemars
John Coltrane - My favourite things är oförskämt bra. Gillar du Coltrane så hoppas jag du lyssnat in Chet Baker och Duke Ellington. Då jag själv gärna lyssnar på Jazz får jag rekommendera det svenska jazzbandet Oddjob och det danska bandet Six city Stompers. Är du filmintresserad så kommer du framför allt gilla Oddjob.

Chet Baker Sings är nog en av de skivor jag lyssnat mest på de senaste åren, mycket för att jag har sjungit en del jazz och hans register är ungefär samma som mitt. Storbandsjazz har jag aldrig gillat så Duke Ellington går bort. Undantaget är Chet Bakers The Legacy-plattor, alltså de sista liveinspelningarna han gjorde innan han dog. Att han gick från superkändis och flickidol till sliten och hemlös missbrukare tycker jag gör The Legacy till en de sorgligaste instrumentala skivorna någonsin. Någon gång på 70-talet fick han alla tänder utslagna i ett slagsmål vilket förändrade hans trumpetton.


Det blir mycket Neil Young! (Natural Beauty är nog en av det vackraste låtar som finns)!

Även Gillian Welch, Steve Earle och Sophie Zelmani rullar ofta!

Gillar du americana kommer du älska Calexico, om du inte redan hört dem.

http://open.spotify.com/album/6TYFpm7VI1AMAYjnvkPvao

16 horsepower är/var också svinbra. Slidegitarrer, polkadragspel, banjo och riktigt mörka religiösa texter. Här är Hoarse, en av de elakaste countryplattorna som gjorts:

http://open.spotify.com/album/0ABEtij25VriiJBX1L6JAU

David Eugene Edwards nuvarande enmansband Wovenhand är också svinbra. Lite mindre punkigt och mer likt Efterklang eller Trentemöller, fast med akustiska instrument.

http://open.spotify.com/album/2x0xi0bEQDyy4YSb1VOZEn
 

Icaras

Rolex
Kul med en musiktråd, finns en gammal tråd också om jag inte minns fel?

Egentligen föredrar jag för det mesta musik som har en story och/eller som bygger upp en stämning genom ett helt album snarare än ett gäng hits tillsammans med "fillers". Men finns såklart undantag som en hel del av albumen nedan :)
Har tyvärr inte spotify men ger några tips på album som kan vara värda att lyssna på. Spenderar väldigt mycket tid till att hitta musik så det blir väldigt blandat genre-mässigt (en del album tar sin tid att uppskatta ;)).

Beastie Boys - Ill Communication (1994)​
ILLCOMMUNICATION.jpg
David Bowie - Hunky Dory (1971)​
david-bowie-hunky-dory.jpg
Explosions in the Sky - The Earth Is Not a Cold Dead Place (2003)​
explosions-in-the-sky-the-earth-is-not-a-cold-dead-place-2003.jpg
Iamamiwhoami - Kin (2012)
iamamiwhoami-kin1.jpg
Iamamiwhoami - Bounty (2013)​
Iamamiwhoami_bounty.jpg
Julie London - Julie Is Her Name (1955)​
julie_london_is_her_name_download.jpg
Minor Threat - Complete Discography (1981/1983)​
minor-threat-complete-discography-yellow_LRG.jpg
Misfits - Walk Among Us (1982)​
Walk-Among-Us-by-Misfits.jpg
Nine Inch Nails - Pretty Hate Machine (1989)​
Nin-pretty_hate_machine.jpg
A Perfect Circle - Thirteenth Step (2003)​
1320087263_18049213.jpg
PJ Harvey - Let England Shake (2011)​
pj-harvey-let-england-shake.jpg
The Knife - Silent Shout (2006)​
RTyVwneojc.png
Tool - Ænima (1996)​
Aenima2.jpg
Tool - Lateralus (2001)​
cover.jpg

V/A - A Christmas Gift for You from Phil Spector (1963)​
(Utan tvekan den bästa julskivan någonsin!)​
HYabN.png
Finns för mycket bra musik... nä nu orkar jag inte skriva upp fler. Kan återkomma med fler senare ;)
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Jag är jävligt osvår när det kommer till musik. Föredrar tydliga melodier och enkel istrumentering. Ibland distade gitarrer, ibland akustiskt. Gärna en butter britt som sjunger också. Gärna från Manchester. Gärna Liam Gallagher. Typ så här:

 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En tråd jag saknat! Apropå skivor så är en av mina absoluta favoriter Guns N' Roses - Appetite for Destruction.
Om vi ska köra några snabba axplock som är top-of-mind just nu blir det:
Jake Bugg - Seen it all
Guns N' Roses - Estranged (inte den mest populära men ack så bra!
Asher Roth - G.R.I.N.D. (Get ready it's a new day)
Rage Against the Machine - Guerrilla radio
Rolling Stones - Sympathy for the devil (eller Gimme Shelter för den delen)
Stealers Wheel - Stuck in the middle with you
Little Marbles - Make it rain
Kanye West - Gold digger
Stereophonics - Dakota
Dire Straits - Money for nothing (Det introt ger mig fortfarande gåshud ibland!)
Bruce Springsteen - Jungleland (saxofonspelandet av Clarence Clemmons)
John Mayer - Something like Olivia
Jay Z - F.U.T.W
Pink Floyd - Money
Primal Scream - Movin' on up

Där har ni, spretigt värre precis som min musiksmak, enjoy! :cigar:

Primal Scream! Bra där! Det och Stone Roses så är man ju hemma. :D
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
För att nämnare några band och album utan inbördes ordning.

Mayhem - De Musteriis dom Satanas
Mörk Gryning - Tusen År Har Gått
Armagedda - Ond Spiritism, Djäfulens Skalder
Satyricon - Dark Medival Times
Marduk - Those of the Unlight
Dissection - The Somberlain
Immortal - Sons of Northern Darkness
Emperor - Nightside Eclipse
Ritual Day - Sky Lake
Sigh - In Somniphobia
Opthalamia - Via Dolorosa
Naglfar - Vittra
Funeral Mist - Salvation
Windir - Likferd
Vreid - Krig
Thyrfing - Vansinnesvisor
Månegarm - Havets Vargar
Arckanum - Fra Marder
Fortíð - Völuspaa part II Nutið
1349 - Beyond the Apocalypse
Dark Funeral - Secret of the Black Arts
Darkthrone - Under a Funeral Moon
Bathory - Bathory
Ondskapt - Djävulens Evangelium
Watain - Sworn to the Dark
Limbonic Art - In Abhorrence Dementia
Behexen - My Soul For His Glory
Gehenna - First Spell
Vinterland - Welcome, My Last Chapter
Gorgoroth - Antichrist
Ulver - Nattens Madrigal
Siebenbürgen - Loreia
Avsky - Malignant
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Neil Young är en stor favorit som jag fått se live några gånger, helt underbar spelning i globen runt ~2000 som jag inte kommer att glömma :) Favoritspåret just nu är "Eldorado" eller hela "Le Noise"-skivan, underbar producent som styrde upp den..

Annars lyssnas det på allt från Leadbelly och Pete Seeger till Rotting Christ, Kavinsky och Krewella..

För er som gillar hiphop/rap och vill hitta något "nytt" som inte spelas här i Sverige särskilt ofta så kan jag rekommendera Canibus, Vinnie Paz, Army Of Pharoes, Jedi Mind Tricks, Hieroglyphics, Deltron, Dr Octagon, Handsome Boy Modelling School, Nas och Common..

Lyssnade en hel del på kvinnliga sing&songwriters/lo-fi för ett tag sedan också och lyckades se en del live också. Här kommer lite namedropping, gillar ni några av dessa så kan det vara värt att kolla upp resten även om det inte alltid är samma typ av musik..
Natalie Merchant, Heather Nova, Rachael Yamagata, Edith Backlund, Ane Brun, First Aid Kit, Fiona Apple, Cat Power, PJ Harvey, Anna Ternheim, Kasey Chambers, Eliza Gilkyson, Susie Suh, Patti Smith, Marianne Faithful, Joan Baez, Zelmani, Sofia Karlsson, Alison Krauss, Gillian Welch, Norah Jones, Nina Simone, Roberta Flack, Kimya Dawson var vad som fanns på playlisten nu..
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Råkat bli en del dubstep, trance och trap också..
Schoolboy, Doctor P, Zomboy, Krewella, Headhunterz, Flux Pavilion, Knife Party, Figure, Seven Lions, Skism, Roksonix, Harwell, Alvin Risk
 
Topp