• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Musik!

Icaras

Rolex
För att nämnare några band och album utan inbördes ordning.

Mayhem - De Musteriis dom Satanas
Mörk Gryning - Tusen År Har Gått
Armagedda - Ond Spiritism, Djäfulens Skalder
Satyricon - Dark Medival Times
Marduk - Those of the Unlight
Dissection - The Somberlain
Immortal - Sons of Northern Darkness
Emperor - Nightside Eclipse
Ritual Day - Sky Lake
Sigh - In Somniphobia
Opthalamia - Via Dolorosa
Naglfar - Vittra
Funeral Mist - Salvation
Windir - Likferd
Vreid - Krig
Thyrfing - Vansinnesvisor
Månegarm - Havets Vargar
Arckanum - Fra Marder
Fortíð - Völuspaa part II Nutið
1349 - Beyond the Apocalypse
Dark Funeral - Secret of the Black Arts
Darkthrone - Under a Funeral Moon
Bathory - Bathory
Ondskapt - Djävulens Evangelium
Watain - Sworn to the Dark
Limbonic Art - In Abhorrence Dementia
Behexen - My Soul For His Glory
Gehenna - First Spell
Vinterland - Welcome, My Last Chapter
Gorgoroth - Antichrist
Ulver - Nattens Madrigal
Siebenbürgen - Loreia
Avsky - Malignant
Bra där, ännu en med mycket god musiksmak! Har de flesta av plattorna i din lista på iPoden... :)
Om du bor i de södra delarna av landet (Skåne) så kan ett tips vara att kika på krogen "The Rock" i Köpenhamn, vet inte om de fortfarande håller igång men spelades väldigt mycket underground BM där runt 2007-2009 när jag själv brukade åka dit. Även de mer bisarra föreställningarna med kadaver och blod.. :D
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Bra där, ännu en med mycket god musiksmak! Har de flesta av plattorna i din lista på iPoden... :)
Om du bor i de södra delarna av landet (Skåne) så kan ett tips vara att kika på krogen "The Rock" i Köpenhamn, vet inte om de fortfarande håller igång men spelades väldigt mycket underground BM där runt 2007-2009 när jag själv brukade åka dit. Även de mer bisarra föreställningarna med kadaver och blod.. :D
Haha lite för lång att åka, speciellt när jag inte är 20 längre ;)

Det tråkiga är att det blivit mindre och mindre spelningar som jag går på då jag har exakt en vän som delar musiksmak med mig och han flyttade till norrland för några år sedan :arghh:
 

Preklin

Omega
Så vitt jag vet saknar vi en musik/spotify-tråd här. Vi har ju en filmtråd, så varför inte en musiktråd? Lyssnar sällan på ny musik, så jag börjar med att dela några av mina absoluta favoritalbum. Har uteslutit de mest uppenbara (typ Sticky Fingers och Kind of Blue).

John Coltrane - My favourite things. Behövs någon förklaring? Det här är det bästa som någonsin har spelats in, både musik-, produktions- och musikhistoriemässigt. Om jag någonsin skriver en doktorsavhandling i musikhistoria kommer den handla om den här inspelningen.

http://open.spotify.com/album/3nLStxdTkSzihxm7FTLzCP

John_Coltrane_1961_My_Favorite_Things.jpg


Neil Youngs unplugged-skiva. Jag har gråtit typ två gånger i mitt liv. En gång när jag var åtta och min farfar dog. Andra gången när jag var tretton och hörde den här versionen av Hurricane första gången:

http://open.spotify.com/album/5kkLOZAdBpzxTr51DNN3zy

neil-young-unplugged.jpg


Leftöver Cracks debutalbum, Mediocre Generica. Absolut inte genomgående bra, men har en del guldkorn. Lustigt nog släppt den 11 september 2001. Uppföljaren, Fuck World Trade, är mycket bättre (och är den jag egentligen vill länka) men finns av förklarliga anledningar inte på Spotify.

http://open.spotify.com/album/3qDwPGmdgVjRcrTO38Q71h

Mediocre%2BGenerica%2Bcover.jpg


Megadeth - Rust in Peace. På ett forum jag var medlem på 2005 skrev någon att den här skivan "pissar på allt Metallica någonsin gjort." Det bästa metalalbumet någonsin:

http://open.spotify.com/album/0qaLL09EtF1hiUis7PRvaJ

69714.gif


Fyll på med tips!


Ok här kommer facit på de bästa plattor som gjorts - väljer att endast ange en platta per artist/grupp.
Bob Dylan - Blood on the tracks
Beatles - Revolver
Beach Boys - Surf´s Up
Van Morrison - Astral Weeks
Led Zeppelin - Physical Graffiti
Rolling Stones - Exile on Main Street
John Coltrane - Giant Steps
Miles Davis - Sketches of Spain
Grateful Dead - Europe 72
Sonny Rollins -Saxophone Colossus
Neil Young - Everybody knows this is nowhere
Talking Heads - Remain in Light
Nick Drake - Five leaves left
Velvet Underground - Velvet Underground & Nico
Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn
Jimi Hendrix - Electric Ladyland
Love - Forever changes
David Bowie - Station to Station
The Stone Roses - The Stone Roses
The Doors - L.A Woman
The Who - Who´s next
Tim Buckley - Goodbye and Hello
Elvis Costello - Imperial Bedroom
Gram Parsons - Return of the Grievous Angel
U2 - The Joshua Tree
Elvis Presley - From Elvis in Memphis
Televison - Marquee Moon

Säkert glömt en massa andra bra plattor.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Hur kan ni inte nämnt Pink Floyd's The Wall?! Skärpning nu mina damer och herrar, det är en av världens bästa plattor!

Prog On!
 

Bilagor

  • Pink_Floyd_-_The_Wall.jpg
    Pink_Floyd_-_The_Wall.jpg
    39.7 KB · Visningar: 51

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
.

För er som gillar hiphop/rap och vill hitta något "nytt" som inte spelas här i Sverige särskilt ofta så kan jag rekommendera Canibus, Vinnie Paz, Army Of Pharoes, Jedi Mind Tricks, Hieroglyphics, Deltron, Dr Octagon, Handsome Boy Modelling School, Nas och Common..


Nas, Common och JMT är rätt standard... skall se över dem andra. Själv lyssnar jag mest på A$AP Rocky, Freddie Gibbs, Action Bronson och Danny Brown just nu.....

 

Räven

Cartier
Kul med en musiktråd, finns en gammal tråd också om jag inte minns fel?

Egentligen föredrar jag för det mesta musik som har en story och/eller som bygger upp en stämning genom ett helt album snarare än ett gäng hits tillsammans med "fillers". Men finns såklart undantag som en hel del av albumen nedan :)
Har tyvärr inte spotify men ger några tips på album som kan vara värda att lyssna på. Spenderar väldigt mycket tid till att hitta musik så det blir väldigt blandat genre-mässigt (en del album tar sin tid att uppskatta ;)).

Beastie Boys - Ill Communication (1994)​
ILLCOMMUNICATION.jpg
David Bowie - Hunky Dory (1971)​
david-bowie-hunky-dory.jpg
Explosions in the Sky - The Earth Is Not a Cold Dead Place (2003)​
explosions-in-the-sky-the-earth-is-not-a-cold-dead-place-2003.jpg
Iamamiwhoami - Kin (2012)
iamamiwhoami-kin1.jpg
Iamamiwhoami - Bounty (2013)​
Iamamiwhoami_bounty.jpg
Julie London - Julie Is Her Name (1955)​
julie_london_is_her_name_download.jpg
Minor Threat - Complete Discography (1981/1983)​
minor-threat-complete-discography-yellow_LRG.jpg
Misfits - Walk Among Us (1982)​
Walk-Among-Us-by-Misfits.jpg
Nine Inch Nails - Pretty Hate Machine (1989)​
Nin-pretty_hate_machine.jpg
A Perfect Circle - Thirteenth Step (2003)​
1320087263_18049213.jpg
PJ Harvey - Let England Shake (2011)​
pj-harvey-let-england-shake.jpg
The Knife - Silent Shout (2006)​
RTyVwneojc.png
Tool - Ænima (1996)​
Aenima2.jpg
Tool - Lateralus (2001)​
cover.jpg

V/A - A Christmas Gift for You from Phil Spector (1963)​
(Utan tvekan den bästa julskivan någonsin!)​
HYabN.png
Finns för mycket bra musik... nä nu orkar jag inte skriva upp fler. Kan återkomma med fler senare ;)

Beastie Boys, Misfits, Motown och Julie London i samma post - underbart!
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Kul med en musiktråd, finns en gammal tråd också om jag inte minns fel?

Egentligen föredrar jag för det mesta musik som har en story och/eller som bygger upp en stämning genom ett helt album snarare än ett gäng hits tillsammans med "fillers". Men finns såklart undantag som en hel del av albumen nedan :)
Har tyvärr inte spotify men ger några tips på album som kan vara värda att lyssna på. Spenderar väldigt mycket tid till att hitta musik så det blir väldigt blandat genre-mässigt (en del album tar sin tid att uppskatta ;)).

Beastie Boys - Ill Communication (1994)​
ILLCOMMUNICATION.jpg
David Bowie - Hunky Dory (1971)​
david-bowie-hunky-dory.jpg
Explosions in the Sky - The Earth Is Not a Cold Dead Place (2003)​
explosions-in-the-sky-the-earth-is-not-a-cold-dead-place-2003.jpg
Iamamiwhoami - Kin (2012)
iamamiwhoami-kin1.jpg
Iamamiwhoami - Bounty (2013)​
Iamamiwhoami_bounty.jpg
Julie London - Julie Is Her Name (1955)​
julie_london_is_her_name_download.jpg
Minor Threat - Complete Discography (1981/1983)​
minor-threat-complete-discography-yellow_LRG.jpg
Misfits - Walk Among Us (1982)​
Walk-Among-Us-by-Misfits.jpg
Nine Inch Nails - Pretty Hate Machine (1989)​
Nin-pretty_hate_machine.jpg
A Perfect Circle - Thirteenth Step (2003)​
1320087263_18049213.jpg
PJ Harvey - Let England Shake (2011)​
pj-harvey-let-england-shake.jpg
The Knife - Silent Shout (2006)​
RTyVwneojc.png
Tool - Ænima (1996)​
Aenima2.jpg
Tool - Lateralus (2001)​
cover.jpg

V/A - A Christmas Gift for You from Phil Spector (1963)​
(Utan tvekan den bästa julskivan någonsin!)​
HYabN.png
Finns för mycket bra musik... nä nu orkar jag inte skriva upp fler. Kan återkomma med fler senare ;)

Aenema är helt klart på topp tio album i min bok, t o m top tre! Maynards texter och sång är magiska!


Sent from my iPad using Tapatalk
 

David

Bödeln
Fick jag (just idag, utan ytterligare betänketid) rafsa ihop 15 skivor med den musik jag skulle få lyssna på resten av livet blir det dessa:

Beastie Boys - Licensed to Ill

Generellt tycker jag att Beastie Boys har hållit väldigt skiftande kvalitet, men så är inte fallet med den här skivan. Mästerverk.

Licensed_to_ill.jpg



Earth Crisis - Destroy the Machines

Kanske mer nostalgi än kvalitet, men faktum att den platsar kvarstår.

Earth_Crisis_Destroy_the_Machines_album_cover.jpg



Nas & Damian Marley – Distant Relatives

Perfekt kombination av reggae och hip-hop, jag är förvånad att konceptet inte blivit en egen genre.

Distant_Relatives_(Nas_%26_Damian_Marley_album).jpg



Nirvana - Smells Like Teen Spirit

Att säga att Nirvana uppfann grunge eller tog död på tramspop och glamrock är förstås bara dumt, men man kan med visst fog påstå att de karvade ut en del av radioutrymmet som överlevarna Def Leppard, Guns N' Roses, Mötley Crüe med flera annars hade fyllt ut. Hur som helst håller albumet än.

NirvanaNevermindalbumcover.jpg



Missy Higgins - The Sound of White

Singer-songwriter med Melbourne-dialekt, den skiva som spelats flest gånger sedan jag konverterade hela skivsamlingen till datorbaserad lagring ca 2002.

Sound_of_white_album.jpg



Morbid Angel - Altars of Madness

Under början av 90-talet släpptes det ett kvalitetsmetalalbum i veckan, några som håller än är Bolt Thrower, Napalm Death, Cannibal Corpse, Entombed och Dissection, men listan kan göras hur lång som helst. Till slut står det mellan Deicides Legion och Morbid Angels Altars of Madness. Krona eller klave?

MorbidAngelAltars.jpg



Bloodhound Gang - Hefty Fine

Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss.

Bloodhound_Gang-Hefty_Fine.jpg



Macklemore & Ryan Lewis - The Heist

Det var många år sedan jag köpte en skiva som fick snurra dagligen vecka ut och vecka in. The Heist är utan tvekan en framtida klassiker.

The_Heist_Macklemore.jpeg




Dead Kennedys - Fresh Fruit for Rotting Vegetables

Förklaring överflödig.

Dead_Kennedys_-_Fresh_Fruit_for_Rotting_Vegetables_cover.jpg



Depeche Mode - The Singles 86>98

Ibland kräver livet Depeche Mode. Den här skivan innehåller en hyfsat välavvägd balans.

The_Singles_86-98_-_Depeche_Mode.jpg



NOFX - Punk in Drublic

Given plats, men vilken skiva? S&M Airlines från 1989, White Trash, Two Heebs and a Bean från 1992, Wolves in Wolves' Clothing från 2006 eller kanske till och med Coaster från 2009? Efter moget övervägande blir det Punk in Drublic från 1994 helt enkelt för att den samlar flest klassiker på en skiva.

NOFX_-_Punk_in_Drublic_cover.jpg



Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back

Public Enemy i allmänhet, och den här skivan i synnerhet, förändrade hip-hop för alltid.

PublicEnemyItTakesaNationofMillionstoHoldUsBack.jpg



Refused - The Shape of Punk to Come

Tyvärr verkar det inte ha funnits någon sanning i skivans titel. Blink 182, Green Day, Sum 41, et al. tuggar på som vanligt.

TheShapeOfPunkToCome.jpeg



Oh Laura - A Song Inside My Head, a Demon in My Bed

Fantastiskt bra, synd att det inte verkar komma nytt.

51v9mmBSvqL.jpg



Bad Religion - Suffer

Under slutet av 80-talet lyssnade jag i brist på bättre vetande mycket på Megadeth, Metallica, Slayer, Alice Cooper och Anthrax. Detta tog abrupt slut för alltid när jag fick låna Suffer av en polares brorsa. Fick jag bara välja en skiva att lyssna resten av livet blir det denna.

BadReligionSuffer.jpg
 

leicaphile

Panerai
John Coltrane - My favourite things. Behövs någon förklaring? Det här är det bästa som någonsin har spelats in, både musik-, produktions- och musikhistoriemässigt. Om jag någonsin skriver en doktorsavhandling i musikhistoria kommer den handla om den här inspelningen.

Håller med om att Coltranes skiva är fantastisk, men tycker Modern Jazz Quartets "The complete last concert" som spelades in 1974 i Avery Fisher Hall är helt oslagbar. John Lewis solo i "Softly, as in a morning sunrise" skulle jag kunna lyssna på om och om igen...
 

leicaphile

Panerai
PJ Harvey - Let England Shake (2011)​
pj-harvey-let-england-shake.jpg

Härligt att se andra som uppskattar denna! PJ byter ju stil ganska rejält mellan album och jag vet många som gnällde om just "Let England shake". Tycker det är en skiva som man behöver lyssna på ett antal gånger innan den börjar sjunka in på riktigt, sen blir den bara bättre och bättre. (Även om "White Chalk" fortfarande är min favorit...)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Fick jag (just idag, utan ytterligare betänketid) rafsa ihop 15 skivor med den musik jag skulle få lyssna på resten av livet blir det dessa:

Beastie Boys - Licensed to Ill

Generellt tycker jag att Beastie Boys har hållit väldigt skiftande kvalitet, men så är inte fallet med den här skivan. Mästerverk.

Licensed_to_ill.jpg



Earth Crisis - Destroy the Machines

Kanske mer nostalgi än kvalitet, men faktum att den platsar kvarstår.

Earth_Crisis_Destroy_the_Machines_album_cover.jpg



Nas & Damian Marley – Distant Relatives

Perfekt kombination av reggae och hip-hop, jag är förvånad att konceptet inte blivit en egen genre.

Distant_Relatives_(Nas_%26_Damian_Marley_album).jpg



Nirvana - Smells Like Teen Spirit

Att säga att Nirvana uppfann grunge eller tog död på tramspop och glamrock är förstås bara dumt, men man kan med visst fog påstå att de karvade ut en del av radioutrymmet som överlevarna Def Leppard, Guns N' Roses, Mötley Crüe med flera annars hade fyllt ut. Hur som helst håller albumet än.

NirvanaNevermindalbumcover.jpg



Missy Higgins - The Sound of White

Singer-songwriter med Melbourne-dialekt, den skiva som spelats flest gånger sedan jag konverterade hela skivsamlingen till datorbaserad lagring ca 2002.

Sound_of_white_album.jpg



Morbid Angel - Altars of Madness

Under början av 90-talet släpptes det ett kvalitetsmetalalbum i veckan, några som håller än är Bolt Thrower, Napalm Death, Cannibal Corpse, Entombed och Dissection, men listan kan göras hur lång som helst. Till slut står det mellan Deicides Legion och Morbid Angels Altars of Madness. Krona eller klave?

MorbidAngelAltars.jpg



Bloodhound Gang - Hefty Fine

Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss.

Bloodhound_Gang-Hefty_Fine.jpg



Macklemore & Ryan Lewis - The Heist

Det var många år sedan jag köpte en skiva som fick snurra dagligen vecka ut och vecka in. The Heist är utan tvekan en framtida klassiker.

The_Heist_Macklemore.jpeg




Dead Kennedys - Fresh Fruit for Rotting Vegetables

Förklaring överflödig.

Dead_Kennedys_-_Fresh_Fruit_for_Rotting_Vegetables_cover.jpg



Depeche Mode - The Singles 86>98

Ibland kräver livet Depeche Mode. Den här skivan innehåller en hyfsat välavvägd balans.

The_Singles_86-98_-_Depeche_Mode.jpg



NOFX - Punk in Drublic

Given plats, men vilken skiva? S&M Airlines från 1989, White Trash, Two Heebs and a Bean från 1992, Wolves in Wolves' Clothing från 2006 eller kanske till och med Coaster från 2009? Efter moget övervägande blir det Punk in Drublic från 1994 helt enkelt för att den samlar flest klassiker på en skiva.

NOFX_-_Punk_in_Drublic_cover.jpg



Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back

Public Enemy i allmänhet, och den här skivan i synnerhet, förändrade hip-hop för alltid.

PublicEnemyItTakesaNationofMillionstoHoldUsBack.jpg



Refused - The Shape of Punk to Come

Tyvärr verkar det inte ha funnits någon sanning i skivans titel. Blink 182, Green Day, Sum 41, et al. tuggar på som vanligt.

TheShapeOfPunkToCome.jpeg



Oh Laura - A Song Inside My Head, a Demon in My Bed

Fantastiskt bra, synd att det inte verkar komma nytt.

51v9mmBSvqL.jpg



Bad Religion - Suffer

Under slutet av 80-talet lyssnade jag i brist på bättre vetande mycket på Megadeth, Metallica, Slayer, Alice Cooper och Anthrax. Detta tog abrupt slut för alltid när jag fick låna Suffer av en polares brorsa. Fick jag bara välja en skiva att lyssna resten av livet blir det denna.

BadReligionSuffer.jpg

Om jag nu gör som du och väljer bara en skiva att lyssna på resten av mitt liv är det, utan tvivel, denna:
image.jpg
 

Icaras

Rolex
Fick jag (just idag, utan ytterligare betänketid) rafsa ihop 15 skivor med den musik jag skulle få lyssna på resten av livet blir det dessa:

Beastie Boys - Licensed to Ill

Generellt tycker jag att Beastie Boys har hållit väldigt skiftande kvalitet, men så är inte fallet med den här skivan. Mästerverk.

Licensed_to_ill.jpg




Morbid Angel - Altars of Madness

Under början av 90-talet släpptes det ett kvalitetsmetalalbum i veckan, några som håller än är Bolt Thrower, Napalm Death, Cannibal Corpse, Entombed och Dissection, men listan kan göras hur lång som helst. Till slut står det mellan Deicides Legion och Morbid Angels Altars of Madness. Krona eller klave?

MorbidAngelAltars.jpg




Dead Kennedys - Fresh Fruit for Rotting Vegetables

Förklaring överflödig.

Dead_Kennedys_-_Fresh_Fruit_for_Rotting_Vegetables_cover.jpg



Depeche Mode - The Singles 86>98

Ibland kräver livet Depeche Mode. Den här skivan innehåller en hyfsat välavvägd balans.

The_Singles_86-98_-_Depeche_Mode.jpg




Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back

Public Enemy i allmänhet, och den här skivan i synnerhet, förändrade hip-hop för alltid.

PublicEnemyItTakesaNationofMillionstoHoldUsBack.jpg



Refused - The Shape of Punk to Come

Tyvärr verkar det inte ha funnits någon sanning i skivans titel. Blink 182, Green Day, Sum 41, et al. tuggar på som vanligt.

TheShapeOfPunkToCome.jpeg



Oh Laura - A Song Inside My Head, a Demon in My Bed

Fantastiskt bra, synd att det inte verkar komma nytt.

51v9mmBSvqL.jpg



Bad Religion - Suffer

Under slutet av 80-talet lyssnade jag i brist på bättre vetande mycket på Megadeth, Metallica, Slayer, Alice Cooper och Anthrax. Detta tog abrupt slut för alltid när jag fick låna Suffer av en polares brorsa. Fick jag bara välja en skiva att lyssna resten av livet blir det denna.

BadReligionSuffer.jpg
Riktigt bra smak!
Tycker dock att Death - Leprosy är bättre än Altars of Madness ;)
leprosy_leprosy.jpg
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
NOFX - Punk in Drublic

Given plats, men vilken skiva? S&M Airlines från 1989, White Trash, Two Heebs and a Bean från 1992, Wolves in Wolves' Clothing från 2006 eller kanske till och med Coaster från 2009? Efter moget övervägande blir det Punk in Drublic från 1994 helt enkelt för att den samlar flest klassiker på en skiva.

NOFX_-_Punk_in_Drublic_cover.jpg


Denna skiva är den jag lyssnat överlägset mest av mina skivor under de 20 år den funnits. Ett mästerverk!
 
Topp