• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

fick prova denna idag. Satans ett sånt mysmögel! Tyvärr inte min.
IMG_9693.jpeg

Tänkte göra ett litet tribut till min ”största” dykare jag bär i min dagliga rotation. Det är min ”svarta 36mm dykare” i samlingen, ett format som är som vi alla vet en odödlig klassiker i klockor.
IMG_2603.jpeg

IMG_2604.jpeg
IMG_2605.jpeg
IMG_2606.jpeg

Det är en Excellent Super-Automatic från runt 1965, med en Richard Pfiester TS200-boett med ett PUW 1461 (Pforzheim Uhrenwerken) 25 stenars verk på en Fischer-länk med en underbar liten fjäder i låset. Alla komponenter i klockan+länk är tillverkade runt mitten av 60-talet i staden Pforzheim i dåtida västtyskland vilket gör att den känns väldigt sammanhängande estetiskt och kvalitetsmässigt. Boetten är som en tysk motsvarighet till EPSAs kompressor-boetter, så locket är en snapback men trots det utlovade 200m vattentäthet när den var ny och med tanke på det trevliga skicket på tavlan så verkar den hållit tätt - i praktiken så gör det att boetten är den mest slimmade helstål dykarboetten i 36mm jag stött på vilket är precis som jag gillar mina klockor enligt mina smaker. PUW-verket tickar på riktigt fint i min klocka och är enligt diverse folk på olika klockforum ungefär likvärdiga prestanda-mässigt som standard ETA-verk från denna tid vilket duger fint för mig.
IMG_2607.jpeg

Glahütte Original (som under 60-talet var belagda i Östtyskland) använde sig av dessa TS 200-serie boetter för en serie dykare och deras moderna version av Spezmatic TS 200 har fått namnet efter märkningen på boetterna men det var alltså Richard Pfeister som märkte dessa i deras boettfabrik så klockor med dessa boetter var aldrig menade att kallas TS 200 så det är alltså fel av Glashütte och gör tyvärr att det är lite svårare idag att hitta information om själva boettilverkaren.
IMG_2608.jpeg

En bild på fjädern i låset på Fischer-länken. Genial i sin enkelhet; det känns som att det inte vore så svårt att ta detta konceptet och utarbeta det lite så att man skulle kunna installera fjäder-biten i vilket annan vanlig länk som helst och på så sätt kunna få till en osynlig ”extension” samt trevlig komfortfunktion, men det är ett av mina små nördiga drömprojekt jag har en lista på man ska bita av någon gång…

I allafall, hoppas ni gillade min 36mm skindiver - det är min enda västtyska klocka och min enda 36mm dykare. Jag själv föredrar finare damdykare mestadels men ville alltid testa en i 36mm för det är så klassiskt och denna gjorde mig inte besviken. Den bärs rätt stort på min armled vilket gör att den inte är min mest använda dykare, men när man väl får suget för denna är den alltid där för en och jag är glad att jag har den i samlingen och är helt okej med att det är denna som får gälla för mig istället för mer kända 36mm skindivers så som Titus Calypsomatic, Lanco Barracuda, Technos Skydiver etc på grund av hur jag budgetprioterar mina klockköp men jag klagar verkligen inte ✌️☺️

Tillbaka
Topp