• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mystik & varumärken?

Zenith - Klockmärket som mest är känt för urverket inuti. Det finns något pirrigt i just det, att de faktiskt bryr sig om analog mekanisk tidshållning så till den milda grad att de gör klockor som mekaniskt kan mäta ner till hundradelar och oscillatorer som ger en teoretisk tidsmätning till tusendelar i Lab-serien. Knäppt egentligen, science fiction eller snarare steam punk.

Och Nomos då. Det enkla, rena, befriat från förljugen företagshistoria och marknadsföringslarv om forn stora dagar. De gör enkla klockor enligt en modernistisk designfilosofi och är stolta över det.

Mystiskt? Kanske inte. Vet inte om mystik någonsin lockat mig, snarare handlar klockeriet om att förstå vad det är som försiggår i tidspassningen, något jag bedömt aldrig helt kommer lyckas med.

Zenith - Klockmärket som mest är känt för urverket inuti. Det finns något pirrigt i just det, att de faktiskt bryr sig om analog mekanisk tidshållning så till den milda grad att de gör klockor som mekaniskt kan mäta ner till hundradelar och oscillatorer som ger en teoretisk tidsmätning till tusendelar i Lab-serien. Knäppt egentligen, science fiction eller snarare steam punk.

Och Nomos då. Det enkla, rena, befriat från förljugen företagshistoria och marknadsföringslarv om forn stora dagar. De gör enkla klockor enligt en modernistisk designfilosofi och är stolta över det.

Mystiskt? Kanske inte. Vet inte om mystik någonsin lockat mig, snarare handlar klockeriet om att förstå vad det är som försiggår i tidspassningen, något jag bedömt aldrig helt kommer lyckas med.
Håller med om Zenith. De är på väg upp nu, vilket är kul å se. Får se om de når Zenit ;)

Zenith har genom åren delvis (haft) fina in-house verk — t ex i gamla Daytona, Ebel Chronograph, och egna El Primero — men sällan ”ha-begär” eller ”mystik” när det gäller helheten som eget klockmärke. Men själv skulle jag gärna köpa en gammal Ebel Chronograph med Zeniths El Primero-verk. Och detta oavsett Franky Zapatas bedrift i dagarna över kanalen (efter andra försöket), som i långa loppet inte betyder något för Zenith. Således är Zenith ett märke som för mig tyvärr varken har mystik eller starkt varumärke. Detta säger jag med sorg, eftersom jag verkligen uppskattar in-house manufakturer. Men LVMH som ägare släpper tyvärr sällan fram annat än yttre utseende, om det inte är i rätt marknadssegment.

De sponsrade ju galningen som flög på bräda över engelska kanalen häromdagen. Höjde mitt sug efter en Zenith med ca 750%.
För mig är slår Baumgartner-sponsen ändå högre.
”Herr Baumgartner, du ska alltså flyga ballong till rymden?”
”Jawohl.”
”Därefter ska du ställa sig upp, öppna en dörr och hoppa ner till jorden igen?”
”Iklädd en astronautdräkt.”
”Iklädd en astronautdräkt, precis. Tja...låter spännande. Jag ringer Jacques på manufakturen och ber dem veva fram en modell åt dig. Bonne chance!”
”Danke.”

Tillbaka
Topp