• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Jag tänkte att jag skulle klargöra detta med allt hat mot klockmärket Steinhart.....och ja, jag äger en Steinhart ocean 1.

Om vi börjar med att det är en plankning av en klocka som vi alla vet vilken det är så kan väl alla hålla med om att designen är "snodd". Men varför ska det vara så hårt inom just klockvärlden med plankningar när klockan i sig heter Steinhart och inte Rolex. Det jag menar är att i dagens samhälle så plankar i stort sett alla tillverkare just designen. titta bara i elektronikvärlden eller varför inte nämna bilindustrin som några exempel.

Om vi sedan går vidare till att det är så många som pratar skit om kvaliteten på Steinharts klockor här på forumet så kan jag inte riktigt förstå detta? Jag har några vänner som äger bla. Rolex, Omega och Breitling, och alla som har klämt på klockan "in real life" har trott att den kostat 3-4 ggr mer än den gör och tyckt att kvaliteten är skrämmande bra när klockan inte kostar mer än 4000 svenska riksdaler.

Jag personligen har inte råd med en Rolex submariner i dagsläget men jag avgudar designen och anser att det är den snyggaste klockan som någonsin gjorts så varför ska man inte kunna få ha en klocka med samma design som en Rolex sub men i en annan prisklass? Jag är dessutom en person som köpte Steinhart för att det var det som ekonomin tillät just då, men i framtiden kommer jag att slå till på en Rolex sub (GARANTERAT), MEN jag kommer aldrig att prata skit om Steinhart när jag en gång i framtiden kommer att bära min Rolex på handleden. Varför? Jo därför att Steinharten är ett riktigt prisvärt alternativ som håller väldigt hög kvalite i min mening.

Det jag vill få fram är att jag tycker att hatet mot Steinhart är lite väl överdrivet, för kvaliteten är faktiskt absolut inte dålig som många påstår här på forumet (tror aldrig ni klämt på en Steinhart).

Samtidigt som Seikos modell Skx007 osv alltid nästan får beröm runt om på forumen får Steinhart skit, och jag har själv ägt en skx007 och kvaliteten går faktiskt inte att jämföra med Steinhart. Själv tyckte jag att Seikon rent av känns som en leksaksklocka om man jämför. Visst det är en (halvegen design) och en beater, men kvalitetsmässigt, njaaa....

Nu har jag skrivit ur mig lite, hoppas ni inte blir tokiga nu Rolexnissar ! ;)

Med vänliga hälsningar Robin
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Haha Spencer du har nog rätt;) Jag säger inte att Skx007 är en dålig klocka, jag älskade den faktiskt när jag ägde den , men kvalitetsmässigt så tycker iallafall jag att den inte står i samma klass som Steinharten :D !
 
  • Like
Reactions: cbt

mace

Cartier
2-Faktor
Okej att man i de flesta branscher lånar av varandra (eller kallar det för "samhällsströmningar" som gör att produkter får likartad form) men direkta kopior är svårt att försvara - oavsett om det är märkt med ett annat namn eller inte.

Jämför med bilvärlden och kolla de oblyga kopiorna som dyker upp i Kina och är rena plankningar på populära modeller - dock under eget namn. Skulle man kunna rulla in i en xxxx som ser identiskt (nåja) ut som en Mercedes och säga "jag har inte råd med en merca, men jag gillar designen - dessutom håller den bättre kvalitet än Hyundai som alla höjer till skyarna"?

Nu lämnar jag över till seikogänget. ;)
 
  • Like
Reactions: Man

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Finns nog många med riktiga Rolex-kopior som resonerar ungefär som du gör. Jag skulle säga att det är ungefär samma sak. Det handlar om grader i helvetet så att säga. ;)

För mig är varken Steinhart eller kinakopian ok. För andra är den ena helt ok och för vissa är bägge helt ok att bära. Är du nöjd med din Steinhart så är väl det huvudsaken.

Hoppas inte mitt tråkiga inlägg nu dödar ditt intresse. Jag är övertygad om att du med tiden kommer att komma till lite förnuft. ;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
sleep.gif
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
mace skrev:
Okej att man i de flesta branscher lånar av varandra (eller kallar det för "samhällsströmningar" som gör att produkter får likartad form) men direkta kopior är svårt att försvara - oavsett om det är märkt med ett annat namn eller inte.

Jämför med bilvärlden och kolla de oblyga kopiorna som dyker upp i Kina och är rena plankningar på populära modeller - dock under eget namn. Skulle man kunna rulla in i en xxxx som ser identiskt (nåja) ut som en Mercedes och säga "jag har inte råd med en merca, men jag gillar designen - dessutom håller den bättre kvalitet än Hyundai som alla höjer till skyarna"?

Nu lämnar jag över till seikogänget. ;)

Rena plankningar kallar jag klockor som har exakt samma design, men håll i en steinhart och jämför den med rolexmodellen vi syftar på så kommer du att se att boetten inte alls är särskilt lik ;) Men jag ska inte sticka under stolen med att jag tycker den är väldigt lik ursprunget , men en ren plankning, NEJ ;)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Ajax skrev:
Folk som köper en Steinhart för att dom gillar Rolex design men inte har råd har min fulla respekt. Folk som köper en kinakopia i hopp om att folk ska tro att den är äkta har den inte.


Håller helt med dig i detta, alla har faktiskt inte pengarna eller rent av vill lägga dom pengarna på en klocka. Så vill man ha en snygg design och bra kvalité så ser jag inte varför folk inte kan få välja Steinhart utan att det ska klankas och dankas hit och dit :) ! Klockor ska jämföras i den prisklassen dom ligger i anser jag, inte mot något dom inte är.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Fifflio skrev:
Lägg gärna klockan på sidan och ta en bild så får vi se hur lika dom är ;) !

Spelar det egentligen någon roll? Kinakopiorna på Mercedes ser knappast likadana ut undertill som en riktig Merca, om man nu ska jämföra med något.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Själv tycker jag numer att diskussionen om att snylta på design har mycket litet intresse. Jag skulle inte tveka att köpa en Steinhart eller något annat micromärke som har snyltat på designelement från finare varumärken - under förutsättning att jag går igång på klockan - och då spelar pengar en viss roll.

I bilvärlden är det, som ju nämnts ovan, mycket vanligt med designsnyltning. Bara härom dagen såg jag en Peugeot med likadana karosseriveck på framflygel/huv som Volvo S80 var först med. När det gäller klockor så är det ungefär likadant. Många kostymur är förvillande lika och många kronografer från femti- och sextitalen har likadana tryckknappar. Listan kan göras lång :lol:.

Avslutar med en gissningstävlan. Vilka är bilmärkena?
Bil1

Bil2
 

Bilagor

  • Rear1.JPG
    Rear1.JPG
    12.9 KB · Visningar: 1,425
  • Rear2.JPG
    Rear2.JPG
    10.6 KB · Visningar: 1,415

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Fryken skrev:
Fifflio skrev:
Lägg gärna klockan på sidan och ta en bild så får vi se hur lika dom är ;) !

Spelar det egentligen någon roll? Kinakopiorna på Mercedes ser knappast likadana ut undertill som en riktig Merca, om man nu ska jämföra med något.

Egentligen inte, men det jag vill få fram är att jag tycker inte att folk skall klanka ner på Steinhart och säga att det är en dålig klocka, när dom aldrig har klämt på en, sen tycker jag att man måste respektera att alla kanske inte har pengarna till att köpa en Rolex för ett exempel, men dom älskar designen, vad gör man då ? Köper en annan klocka som man tycker är ful bara för att inte få likna en submariner ?. Jag personligen skulle aldrig i min fantasi köpa en annan klocka i 4-5000 klassen om jag absolut inte gillade designen.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Pappikjolo skrev:
Själv tycker jag numer att diskussionen om att snylta på design har mycket litet intresse. Jag skulle inte tveka att köpa en Steinhart eller något annat micromärke som har snyltat på designelement från finare varumärken - under förutsättning att jag går igång på klockan - och då spelar pengar en viss roll.

I bilvärlden är det, som ju nämnts ovan, mycket vanligt med designsnyltning. Bara härom dagen såg jag en Peugeot med likadana karosseriveck på framflygel/huv som Volvo S80 var först med. När det gäller klockor så är det ungefär likadant. Många kostymur är förvillande lika och många kronografer från femti- och sextitalen har likadana tryckknappar. Listan kan göras lång :lol:.

Avslutar med en gissningstävlan. Vilka är bilmärkena?
Bil1

Bil2

Håller helt med i ditt resonemang ! Äntligen någon som verkar förstå vad jag menar ! :) !

Den första bilden måste väl vara Bmw ?

Den andra ? Hmmmm Seat ?......
 

RDFG

Cartier
Det enda jag undrar i sammanhanget är varför man exempelvis "får" bära en davosa ternos eller mkII men steinhart är pesten? Kan vara så att detta är något som jag missuppfattat men har ändå fått det intrycket.

Köpte för övrigt en steinhart ocean 1 som beater när jag gick brandmansutbildning, dels pga ekonomiska anledningar, men även för uppenbar och överhängande skaderisk och dels för att jag för tillfället tyckte 42mm var en mer passande storlek än 40mm (det sistnämnda gjorde att det blev steinhart istället för exempelvis davosa eller något annat). Har precis som TS haft våta drömmar om en sub hela livet egentligen och tvivlar inte en sekund på att en 1680/5513 tids nog kommer befinna sig på handleden.

(Hade även en skx009 ett tag som var väl värd sina 1600:- precis som steinharten (i mitt tycke) var värd sina 4000:)

Annars tycker jag alla ska få tycka som dom vill, tyvärr bidrar ju hackande på vad andra väljer att bära endast dålig stämning på forumet.

Som parentes kan ju nämnas att steinharten tog sig igenom både skarpa rökdykningar samt vattenlivräddning vintertid :)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
RDFG skrev:
Det enda jag undrar i sammanhanget är varför man exempelvis "får" bära en davosa ternos eller mkII men steinhart är pesten? Kan vara så att detta är något som jag missuppfattat men har ändå fått det intrycket.

Köpte för övrigt en steinhart ocean 1 som beater när jag gick brandmansutbildning, dels pga ekonomiska anledningar, men även för uppenbar och överhängande skaderisk och dels för att jag för tillfället tyckte 42mm var en mer passande storlek än 40mm (det sistnämnda gjorde att det blev steinhart istället för exempelvis davosa eller något annat). Har precis som TS haft våta drömmar om en sub hela livet egentligen och tvivlar inte en sekund på att en 1680/5513 tids nog kommer befinna sig på handleden.

(Hade även en skx009 ett tag som var väl värd sina 1600:- precis som steinharten (i mitt tycke) var värd sina 4000:)

Annars tycker jag alla ska få tycka som dom vill, tyvärr bidrar ju hackande på vad andra väljer att bära endast dålig stämning på forumet.

Som parentes kan ju nämnas att steinharten tog sig igenom både skarpa rökdykningar samt vattenlivräddning vintertid :)

Håller helt med i detta inlägg ! Det är egentligen hela orsaken till att jag startade denna tråd då jag också fått uppfattningen om att davosa eller mkII känns mycket mer okey än just en Steinhart :)!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
RDFG skrev:
Det enda jag undrar i sammanhanget är varför man exempelvis "får" bära en davosa ternos eller mkII men steinhart är pesten? Kan vara så att detta är något som jag missuppfattat men har ändå fått det intrycket.

Köpte för övrigt en steinhart ocean 1 som beater när jag gick brandmansutbildning, dels pga ekonomiska anledningar, men även för uppenbar och överhängande skaderisk och dels för att jag för tillfället tyckte 42mm var en mer passande storlek än 40mm (det sistnämnda gjorde att det blev steinhart istället för exempelvis davosa eller något annat). Har precis som TS haft våta drömmar om en sub hela livet egentligen och tvivlar inte en sekund på att en 1680/5513 tids nog kommer befinna sig på handleden.

(Hade även en skx009 ett tag som var väl värd sina 1600:- precis som steinharten (i mitt tycke) var värd sina 4000:)

Annars tycker jag alla ska få tycka som dom vill, tyvärr bidrar ju hackande på vad andra väljer att bära endast dålig stämning på forumet.

Som parentes kan ju nämnas att steinharten tog sig igenom både skarpa rökdykningar samt vattenlivräddning vintertid :)

Jag tycker de flesta accepterar Steinhart eller åtminstone lika många som accepterar Davosa. Själv tycker jag båda är skit men accepterar att andra bär dem.
 

carlanton

Audemars
Kan någon som är mer insatt i varumärkes- och mönsterrätt än jag förklara varför de schweiziska giganterna inte tar itu med plankarna? Till exempel Mag Lite har ju varit inblandade i en mängd processer och fått både mönsterskydd och upphovsrättsligt skydd. Min gissning är att submarinerns form anses vara generisk och sakna särskiljningsförmåga hos den genomsnittlige konsumenten på den relevanta marknaden. Fast det låter ju konstigt, när få företag har varit så konsekventa i sin marknadsföring som Rolex.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
carlanton skrev:
Kan någon som är mer insatt i varumärkes- och mönsterrätt än jag förklara varför de schweiziska giganterna inte tar itu med plankarna? Till exempel Mag Lite har ju varit inblandade i en mängd processer och fått både mönsterskydd och upphovsrättsligt skydd. Min gissning är att submarinerns form anses vara generisk och sakna särskiljningsförmåga hos den genomsnittlige konsumenten på den relevanta marknaden. Fast det låter ju konstigt, när få företag har varit så konsekventa i sin marknadsföring som Rolex.

Kan det vara så enkelt att dom vet att det förmodligen hade skadat varumärket mer än vinsten av det ?
Jag hävdar som jag alltid gör att dessa märken samt kopior bara gör Rolex ännu starkare eftersom det blir urbilden, det ultimata orginalet som alla vill ha om dom kunde.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Jag tycker de flesta accepterar Steinhart eller åtminstone lika många som accepterar Davosa. Själv tycker jag båda är skit men accepterar att andra bär dem.[/quote]

Förstår inte hur du kan säga att det är skit?:) har du klämt på några?
 
Kopior o sånt.
Några drog parallellen med bilar. Alla mellanklass bilar i Europa ser ju till förväxling likadana ut. Tråkigt. Men något gnäll har jag aldrig hört. För mig är det viktiga om upphovs mannen skadas. Jag tror inte Rolex skadas av alla look-a-like där producenten sätter sitt eget namn på produkten. Riktiga kopior där det står Rolex eller Panerai etc det är äkta skit för det förnedrar originalet.
Den kopian vars namn är förbjudet att nämnas på detta furus är äkta skit.
Granger
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fifflio skrev:
Jag tycker de flesta accepterar Steinhart eller åtminstone lika många som accepterar Davosa. Själv tycker jag båda är skit men accepterar att andra bär dem.

Förstår inte hur du kan säga att det är skit?:) har du klämt på några?[/quote]

Efter ha varit aktiv på klockforum i sex år så kan ärligt säga att jag klämt på en del.. Jag ifrågasätter inte kvalitén utan designstölden.
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Jag har absolut ingenting emot Steinhart, jag har deras Apollon Chronograph. Men jag tycker att steget mellan Seiko SKX007/009 och Ocean One inte så stort, aningen bättre finish på Steinhart:en.
 

RDFG

Cartier
Jag antar att det Spencer och de flesta andra åsyftar när de skriver "Det är skit" är just konceptet att planka en design och det får man ha full förståelse för. Det enda man kan be om är att dessa personer i den händelse att någon lägger upp en paketöppningstråd eller liknande innehållande steinhart/davosa/mkII håller dryga kommentarer för sig själv.

Precis som alla gör om det gäller en klocka man själv kanske tyckte var ful som stryk/kasst urverk/whatever.

To each his own och det finns ingen anledning att klanka ner på varandras köp, det är allt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
RDFG skrev:
Jag antar att det Spencer och de flesta andra åsyftar när de skriver "Det är skit" är just konceptet att planka en design och det får man ha full förståelse för. Det enda man kan be om är att dessa personer i den händelse att någon lägger upp en paketöppningstråd eller liknande innehållande steinhart/davosa/mkII håller dryga kommentarer för sig själv.

Precis som alla gör om det gäller en klocka man själv kanske tyckte var ful som stryk/kasst urverk/whatever.

To each his own och det finns ingen anledning att klanka ner på varandras köp, det är allt.
Det gör vi inte heller. Här var det ju dock en fråga och därav att vi svarar. Som sagt; whatever floats your boat. ;)
 

masterkiller

Sifu
2-Faktor
Kvalitén kontra pris är det nog inget fel på, MEN det känns inge kul att bära en kopia/hommage oavsett vad det står på tavlan och det gäller Davosa, och MKII oxå, finns fullt av sköna dinkor i samma prisklass från Seiko, Citizen m.fl som inte har 'lånad design'...

Dom lånar väl liiite mer än vad som känns okej för mig iallafall....

563142SteinhartOcean1VintageRedL.jpg


032033638_031652432661212d640744492f110fa377df8f46318d0f45e.jpg


DSC_7670.jpg


347985b6.jpg


Sedan får folk köpa vad dom vill och det viktigaste är väl att man är nöjd själv, men är man det med en hommage?????
 

max

Dancing Queen
Det är en kopia, och du får nog leva med det. Har du en och trivs, fine underbart och kanon.
Att försöka hävda att det inte är kopior är naivt men det blir lätt så när man själv har en, att det är ett ok ur rent kvalitetsmässigt är det ingen som ifrågasätter, att designen är en kopia är som sagt en självklarhet och i " skit" tror jag åsyftas just detta då även jag anser att ett företag som plankar en design rakt av från ett annat företag är ett slappt och ointressant företag inklusive dess produkter.
Skall man tillverka en unik sak som en klocka så tycker jag man bör rita lite själv och inte bara köra ctrl+c ctrl+v.

Så välkommen och trevligt att du funnit ett ur som du gillar, slit det med hälsan! Skall du försöka predika för oss om att steinhart är en underbar och unik tillverkare så har du nog dock ett svårt jobb framför dig :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp