• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Baramats

Audemars
2-Faktor
Jag förstår liknelsen med Rolex, de flesta tavlor är varianter av gamla Panerai Luminor-dykare från 30-40 talet som Steinhart lånat precis som Rolex, Tudor, Oris m fl gjort sedan 50-talet. Edit: förvisso är triangeln kl 12 ditsatt av R, dock ingen hög nivå på innovation då den också funnits på tavlor.


Boetten är en gammal variant som inte tillverkas längre.
Det skulle vara bezeln, den är lik den som Rolex använder. Så hatet mot Steinhart är väldigt mystiskt, de lånar designelement lika mycket som Rolle.
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag förstår liknelsen med Rolex, de flesta tavlor är varianter av gamla Panerai Luminor-dykare från 30-40 talet som Steinhart lånat precis som Rolex, Tudor, Oris m fl gjort sedan 50-talet. Boetten är en gammal variant som inte tillverkas längre.
Det skulle vara bezeln, den är lik den som Rolex använder. Så hatet mot Steinhart är väldigt mystiskt, de lånar designelement lika mycket som Rolle.
Tror du ska läsa på lite mer om vem som fick vad från vem vad gäller Rolex/Panerai.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Ja det var dumt men jag blev arg för att han alltid ska vara så hånfull och nedvärderande mot klockor som vi gillar.

Nu är @sahlback inte den enda som gjort sig skyldig till att gå offtopic och personpåhopp, inte ens bara dem som försvarat Steinhart som gjort det.

Lås tråden.
Det er vel ingen som har sagt at bare dom som gillar Steinhart er skyldige i å gå offtopic? Har dock aldri sett et så lågt nivå på innlegg tidligere som det @sahlback har hatt i denne tråden så forstår at folk er trøtte, även om det er mange andre som også holder et lavt nivå i denne tråden.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Tror du ska läsa på lite mer om vem som fick vad från vem vad gäller Rolex/Panerai.

Det har jag gjort och det du säger är att de samarbetat och släppt designs där de lånat design av varandra?
Det betyder ju att de i ett senare skede 10 år senare INTE kan hävda att det är egen ny design. Vet du vem av R eller OP gjort tavla, case, verk till respektive modell eller har du läst på nätet från någon annan klockentusiast som vill framhäva Rolex bäst-het?

Man ska inte underskatta effekten av över 60 års hjärnvätt (marknadsföring).
 
Senast ändrad:
S

sahlback

Guest
Seriöst försök att svara på OTs fråga. Varför just Steinhart-hat när det finna massor med andra märken som gör "hommager"? Jag tror det är så här. Märken som t.ex. Invicta är billiga men är inte Schweiz-byggda, saknar keramisk Bexel, safirglas, japanskt urverk (som iofs är bra). Andra märken som gör lika bra klockor som Steinhart kostar mycket mer och kan därför avfärdas av det skälet. Kombinationen så hög kvalité till ett så lågt pris gör att de känns som ett hot, och det är ju känt att folk ofta hatar det de känner sig hotade av. Om man endast avskyr Steinhart för att vissa modeller liknar Rolex så bör ju rimligtvis alla andra "hommager" åka med på samma tåg. Egentligen är det ju helt otroligt att folk hata bara för att man köper den ena eller andrar klockan. Jag hatar absolut inte Rolex, hade den också kostat 5000 så varför inte?
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
För att inte tala om nya Blancpain som gör svindyra homager av originalföretagets modeller.

Där finns det dock ett fint hantverk avseende verket.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det har jag gjort och det du säger är att de samarbetat och släppt designs där de lånat design av varandra?
Det betyder ju att de i ett senare skede 10 år senare INTE kan hävda att det är egen ny design. Vet du vem av R eller OP gjort tavla, case, verk till respektive modell eller har du läst på nätet från någon annan klockentusiast som vill framhäva Rolex bäst-het?

Man ska inte underskatta effekten av över 60 års hjärnvätt (marknadsföring).
Förstår inte vad du tycker suben har gemensamt med Rolex modeller de tillverkade till Panerai med design från sina egna modeller?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp