• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Myteriet på Bounty - ta över valfritt märke

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Inför Basel så har Breitling´s kapten Georges Kern aviserat att quartz-dagarna till stor del är över för deras del. Jag är ingen Breitling-expert, men för mig så är det en stor del av deras DNA, och då inte endast för Emergency-serien. utan över hela linjen. Det är ett stort beslut att genomföra en så pass drastisk åtgärd, och kanske speciellt i den så vanligtvis försiktiga klockbranschen. Nedan är Georges Kern svar på @yonsson ´s fråga på Instagram.

Skärmavbild 2018-01-30 kl. 13.25.47.png

https://klocksnack.se/threads/den-officiella-breitlingtråden.24133/page-756#post-2182530

Man har också beslutat att kalla vad majoriteten av Breitling-maffian benämner en ny AVI-modell för Navitimer av anledningar som är höjda i dunkel.

Skärmavbild 2018-01-30 kl. 13.28.02.png

När @Aurum skrev nedanstående så började jag fundera på vilka bolag som de olika medlemmarna på KS skulle vilja ta över, och i sådana fall i vilken riktning man skulle styra skutan. Ta bort vissa modeller helt? Ändra till bara in-house/köra ETA över hela linjen? Profilera sig på helt nya sätt?

Skärmavbild 2018-01-30 kl. 13.30.31.png

Så...vilket märke skulle just du vilja ta över och hur skulle det märkas att det var en ny kapten vid rodret? :)

Samtliga bilder och hänvisningar till inlägg är hämtade från Breitling-tråden :heart::breitling::heart:

Inför Basel så har Breitling´s kapten Georges Kern aviserat att quartz-dagarna till stor del är över för deras del. Jag är ingen Breitling-expert, men för mig så är det en stor del av deras DNA, och då inte endast för Emergency-serien. utan över hela linjen. Det är ett stort beslut att genomföra en så pass drastisk åtgärd, och kanske speciellt i den så vanligtvis försiktiga klockbranschen. Nedan är Georges Kern svar på @yonsson ´s fråga på Instagram.

Skärmavbild 2018-01-30 kl. 13.25.47.png

https://klocksnack.se/threads/den-officiella-breitlingtråden.24133/page-756#post-2182530

Man har också beslutat att kalla vad majoriteten av Breitling-maffian benämner en ny AVI-modell för Navitimer av anledningar som är höjda i dunkel.

Skärmavbild 2018-01-30 kl. 13.28.02.png

När @Aurum skrev nedanstående så började jag fundera på vilka bolag som de olika medlemmarna på KS skulle vilja ta över, och i sådana fall i vilken riktning man skulle styra skutan. Ta bort vissa modeller helt? Ändra till bara in-house/köra ETA över hela linjen? Profilera sig på helt nya sätt?

Skärmavbild 2018-01-30 kl. 13.30.31.png

Så...vilket märke skulle just du vilja ta över och hur skulle det märkas att det var en ny kapten vid rodret? :)

Samtliga bilder och hänvisningar till inlägg är hämtade från Breitling-tråden :heart::breitling::heart:
Öppna inte den dörren :)

Jag, @Palenkovich , @azcii , @mårt , @micke_s mfl tar över Panerai. Nu jäklar händer det grejer!
Steg 1) Skrota Due-linjen
Steg 2) Behåll alla modifierade OP-verk
Steg 3) Ta bort texterna "Automatic" och "8 days" från alla tavlor

Vad säger ni övriga? Vad ska vi hitta på?

IWC: köra en mer stabil röd tråd. Inte skifta 1 mm i storlek hit eller dit... Behålla en och samma modell längre.

Tudor: göra en ny Heritage Chrono, tänker framför allt på den blåa. Tunnare och med bättre länk.

JLC: gå ner i storlek på dressklockorna. Hellre 37 mm än 40 mm.

Rolex: Explorer 1 och 2 i guld.

IWC: köra en mer stabil röd tråd. Inte skifta 1 mm i storlek hit eller dit... Behålla en och samma modell längre.

Tudor: göra en ny Heritage Chrono, tänker framför allt på den blåa. Tunnare och med bättre länk.

JLC: gå ner i storlek på dressklockorna. Hellre 37 mm än 40 mm.

Rolex: Explorer 1 och 2 i guld.
+1 på ditt förslag för Tudor!

Du har fria händer :) Det skulle vara kul att höra något exempel på vad du hade tänkt dig.
Oj..

VC handlar om att hitta tillbaka till sin själ. Förenkla designen och gå mot less is more. Minska produktportföljen rejält.

Zenith är så lost så det är svårt att ens veta var jag skulle börja. Initialt så måste man kanske sikta om sig mot sin målgrupp. Även här så är det viktigt att sluta spreta så förbannat och vara konsekvent. Inte hitta på nya saker varje år bara för att inget annat fungerar. Försöka få klassisk Zenith att vara snyggt utan att påminna om allt som var 70-talsfult.

Jag vet inte. Jag är inget klockproffs. Jag tycker bara att det är två varumärken som har bra potential sett emot var de står idag. För all del väldigt olika men ganska vilsna strategier de senaste 10-20 åren.

Sinn vore det ju häftigt att ta över rodret på. Men eftersom nästan allt görs så rätt så tror jag nog ändå att jag vill behålla nuvarande ledning. :)

Om det ändå skulle ändras något så vore det häftigt med inhouse-verk istället för de något själlösa ETA-verken. Sedan så skulle jag försöka förbättra länkarnas spännen. De nuvarande är inte i linje med Sinn's övriga standard.

Öppna inte den dörren :)

Jag, @Palenkovich , @azcii , @mårt , @micke_s mfl tar över Panerai. Nu jäklar händer det grejer!
Steg 1) Skrota Due-linjen
Steg 2) Behåll alla modifierade OP-verk
Steg 3) Ta bort texterna "Automatic" och "8 days" från alla tavlor

Vad säger ni övriga? Vad ska vi hitta på?

Due får jättegärna vara kvar - men med uppdaterad WR samt ett gummiband som passar, om det inte redan finns?
Håller dock med något så i i helvete att "Automatic" och "8 days" ska bort, det är hemskt.

Sen får ni gärna skapa en Bronzo i 44mm - för ett hyggligt pris. Gärna med grå eller svart tavla. Fan vad fett det vore. Tack!

Due får jättegärna vara kvar - men med uppdaterad WR samt ett gummiband som passar, om det inte redan finns?
Håller dock med något så i i helvete att "Automatic" och "8 days" ska bort, det är hemskt.

Sen får ni gärna skapa en Bronzo i 44mm - för ett hyggligt pris. Gärna med grå eller svart tavla. Fan vad fett det vore. Tack!

Du vet att även du själv kan chefa över Panerai i den här tråden ;) Då behöver du inte ta hänsyn till vad någon annan tycker överhuvudtaget :)

Jag tar över Cartier.

Inga klockor som är större än 40 (rund boett). Kanske Calibre Diver och Ballon Bleu som har max 42 - måste tänka pa alla amerikaner som gillar big stuff.
Inga klassiker i stål - Tank, Santos, Baignore, Crash m.fl har enbart guld eller platina boett. Inga kvarts verk. Minskad årlig produktion. Grand feu urtavlor för platina modeller.

Tillbaka
Topp