• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Myteriet på Bounty - ta över valfritt märke

Öppna inte den dörren :)

Jag, @Palenkovich , @azcii , @mårt , @micke_s mfl tar över Panerai. Nu jäklar händer det grejer!
Steg 1) Skrota Due-linjen
Steg 2) Behåll alla modifierade OP-verk
Steg 3) Ta bort texterna "Automatic" och "8 days" från alla tavlor

Vad säger ni övriga? Vad ska vi hitta på?
Bejaka både grön- och ecrulume, förbjud loggan på tavlan, rensa bort snäpplås och tillåt bara riktiga bultar, gå all in på skruvade baksidor, våga ha täckta bakstycket om det saknas ett vackert urverk att beskåda, bredda straplinjen och tillåt broderade, mönstrade och tuffare/vintageinspirerade straps, fler tuffa tunga länkar, återgå till produktion av 40 mm Radiomir i ädelmetaller, våga en modellserie med blånerade visare mot ljus tavla och minst 100 m WR, satsa fullt ut på basemodeller med sandwishdail. Rör inte sandwich dail, den är Panerais dna tillsammans med painted på tool-modellerna.

känns som någon måste trycka på stoppknappen här ... :stop::stop::stop:
vi kan ju inte bli mer och mer som dom dödliga mugglarna som använder dom dära

räcker med den dära lilla knud gadd thingen som spökade lite då å då för ett bra tag sedan!

:angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel:
Sa någon Knut Gadd? :p
20170728_193533.jpg

Oj här finns att göra.

- AP: börja jobba mot att skapa ett märke som inte enbart förknippas och förlitar sig på en modellserie. I RO och ROO-serierna skalas antalet modeller ner, antaler färger och special editions likaså. Få tillbaka dressiga kronografer med manuella verk.

- Omega: allt som heter fake patina bannlyses. Modellserierna slimmas ner (allvarligt, Omega har sjukligt många modeller och varianter). Museumkollektionen ska finnas men nu är det denna som får axla ansvaret att hantera vintage-inspired enbart, och denna gång med vintage-verk, dvs tillbaka med gamla trotjänare som 5xx-serien, 30T2 etc. Sedan ska museumkollektionen även erbjuda cal. 321 igen, ett verk som symboliserar Omega när de var som bäst.

- Zenith: Lite samma som för AP, inte alla ägg i samma korg. Men istället för att märket kopplas till en modell så kopplas Zenith idag till ett urverk.

- Longines: Dra ut detta märke från dess produktplacering under Swatch paraply och höj statusen. Ut med alla ETA-verk, minska ner vintagekollektionen och återinför verk såsom 13ZN, 30CH och 12.68z.

- Viktigaste förändringen:
- Lemania: återskapa detta märke, märket med klockvärldens kanske bästa logga. Märket vill jag ska representera ingenjörens val, med fokus på utveckling av (kronograf)verk, precis som förr i tiden. Klockorna ska vara "tooliga", robusta och prisvärda. Antalet modeller behöver inte vara stort, och prismässigt kan Swatch lägga de lite över Longines i pris.

Inser att jag låter som en riktig bakåtsträvare men om det är nån branch som förlitar sig på gamla tiders teknik och historia är det klockbranchen.

Oj här finns att göra.

- AP: börja jobba mot att skapa ett märke som inte enbart förknippas och förlitar sig på en modellserie. I RO och ROO-serierna skalas antalet modeller ner, antaler färger och special editions likaså. Få tillbaka dressiga kronografer med manuella verk.

- Omega: allt som heter fake patina bannlyses. Modellserierna slimmas ner (allvarligt, Omega har sjukligt många modeller och varianter). Museumkollektionen ska finnas men nu är det denna som får axla ansvaret att hantera vintage-inspired enbart, och denna gång med vintage-verk, dvs tillbaka med gamla trotjänare som 5xx-serien, 30T2 etc. Sedan ska museumkollektionen även erbjuda cal. 321 igen, ett verk som symboliserar Omega när de var som bäst.

- Zenith: Lite samma som för AP, inte alla ägg i samma korg. Men istället för att märket kopplas till en modell så kopplas Zenith idag till ett urverk.

- Longines: Dra ut detta märke från dess produktplacering under Swatch paraply och höj statusen. Ut med alla ETA-verk, minska ner vintagekollektionen och återinför verk såsom 13ZN, 30CH och 12.68z.

- Lemania: återskapa detta märke, märket med klockvärldens kanske bästa logga. Märket vill jag ska representera ingenjörens val, med fokus på utveckling av (kronograf)verk, precis som förr i tiden. Klockorna ska vara "tooliga", robusta och prisvärda. Antalet modeller behöver inte vara stort, och prismässigt kan Swatch lägga de lite över Longines i pris.

Inser att jag låter som en riktig bakåtsträvare men om det är nån branch som förlitar sig på gamla tiders teknik och historia är det klockbranchen.
Ja, Longines. Ett annat legendariskt märke som misshandlats och kunde varit så mycket bättre om de inte var insorterade nedanför Omega.

Oj här finns att göra.

Låter som vi två kan gå in som co-owners på Lemania och Longines, skulle just skriva mer eller mindre exakt samma sak.
Skaffa topp-urmakare och göra modeller baserade på deras klassiska urverk, spetsade med moderna produktionsmetoder och material. Jag tänker mig Longines som inriktade på lite mer prestige, mer ädelmetaller medan Lemania blir ett mer value brand, mer tooligt. Ska vi göra dykare så pillar vi nog in det under Lemania också ifall vi inte adderar ett tredje brand under paraplyet specifikt för detta, typ Squale.

Låter som vi två kan gå in som co-owners på Lemania och Longines, skulle just skriva mer eller mindre exakt samma sak.
Skaffa topp-urmakare och göra modeller baserade på deras klassiska urverk, spetsade med moderna produktionsmetoder och material. Jag tänker mig Longines som inriktade på lite mer prestige, mer ädelmetaller medan Lemania blir ett mer value brand, mer tooligt. Ska vi göra dykare så pillar vi nog in det under Lemania också ifall vi inte adderar ett tredje brand under paraplyet specifikt för detta, typ Squale.
Låter som att jag hittat en co-owner som vet vad som behövs i klockbranchen :D Håller helt med, Longines är mer prestige, Lemania mer tool. Kan även tänka mig att Lemania får börja ta fram väldigt strykråliga klockor till det militära.
En Longines 18K med 13ZN och en Lemania kronograf med 2310 i stål. Det vore något.:wideyed:

En hel del som vill göra något åt Omega. Känns som det finns mycket kärlek till märket men att folk känner att de inte är där de borde vara, och de flesta tror jag identifierar för många modeller, spretigt utbud och för mkt limited editions som problemområden. Lite förvånad att AP inte får mer kritik. Ett märke som är väldigt omtyckt här på KS men folk känns lite för förblindade för att se att det är ett märke som enligt mig målat in sig i ett hörn med endast en modellserie som de lever på.

Skulle göra något med en av de rikaste historierna samt den finaste loggan i svängen; Eterna.
Få märket att stå för innovation och stort värde! Skapa klockor med hög bang-for-buck med bra komplikationer fullt in-house. Eventuellt inkludera Vulcain i gruppen för och lansera ultratunna Big Date med mekaniskt alarm integrerat på ett elegant vis. Långsamt positionera märket som ett självklart val i prisklassen 30-40k samt fixa gulddressare runt 38mm i prisklassen 70-80k. Det ska liksom inte gå att tänka ”prisvärd elegant klocka som går lite under radarn” utan att tänka Eterna. Bibehålla Kon-Tiki dom sportserie men då även tunna ut dem och göra dem attraktiva i pris och storlek. Vara öppen och ärlig med servicekostnader, nyttja det som säljargument för att nå entusiasten som redan har för många klockor.

Gå balls deep på kundgruppen som önskar en PP, AP, VC men faktiskt i sina hjärtan känner att priset är en faktor som gör att ovan märken nog aldrig kommer landa i lådan.

AP:
Efter övertaget finns det bara en modell av Royal Oak och den ser ut som originalet, 5402 A. Den har dock blivit vattentät till 100 meters tryck och fått årskalender (som bara visar datum) utan att bli en millimeter tjockare :D Glasbaksida är tillval.
Offshore får fortsätta vara den lite knasiga och spretiga linjen, dock årskalendrig den med.
Jules Audemars får bantas vad gäller modellmängden och återstående modeller ges en mer fickursaktig design. In med romerska och kanske t o m arabiska siffror.
Millenary får mer Jaquet Droz-rena urtavlor och antalet modeller bantas friskt.

Zenith:
Börja om från början! Börja om på nytt!
Först behöver vi en helt och hållet omärkvärdig kronograf i Daytona-stil.
Defy:erna får snegla mot Armin Strom för att lära sig se designmässigt begripliga och ändå skelettiga ut.
Elite:erna sjunker 10000:- i pris och blir vattentätare.
Piloterna får nån annan se över. Jag bry mig inte.

Longines:
Hoppsan! Jag tog bort alla datumfönster så de blev lite fina.

Skulle ta över Rolex, sänka priserna till vad de var förr, införa gamla pepsi och Coke Gmt! Samt köpa Longines-kontraktet i världscupen alpint, satsa på mer spännande sporter än golf och tennis!

Utveckla mer sportmodeller i stål och fimpa ädelmetall!

Zenith, herregud. Nån måste ju gå in där och strypa ut vem det nu är som driver igenom alla samarbeten med bilföretag, ciggarrföretag och avdankade musiker....jisses. Sen direkt vidare in i nästa kontor och sparka den som vill göra 8000 varianter på el primeron i 42mm. Sen Storma vidare in i avdelningen för skeleton tavlor och bara gå beserk! Lyfta upp Julien Tornare och i stil med drill seargeant Hartman i full metal jacket skrika ”you best unfuck yourself and start shitting me nice wathes in 38-40mm without skeleton dials or i Will Seriously Fuck you up”

(Allt skall ses med humoristiska ögon, jag förespråkar inte våld. Kännde denna brasklapp behövdes så ingen blir kränkt)

Tillbaka
Topp