• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mywatch nere efter ”tragisk olycka”. Någon som vet mer?

Även jag har jobbat en hel del med kommunikativ krishantering. Jag vill även påstå att jag har rätt god insikt i iaf hur de större aktörerna rådger och ingen, då menar jag ingen(!) skulle rådge sina kunder att dra en fejk-story inkluderat personliga tragedier för att ”köpa tid”. Det mest oetiska jag hört är i paritet med att gå under jorden el(Hoppas att skiten blåser över).

Modern krishantering handlar tvärt om att vara transparent, tydlig med vad som skett och vilka åtgärder som kommer vidtas för att situationen ska: a) hanteras och b) inte uppstå igen. Däremot ska man äga narrativet och inte låta enskilda medier eller journalister förvrida vad som hänt. Men det är en annan historia.

Har du verkligen varit med om detta förut?
Givetvis har dessa inte haft en kommunikationsbyrå till hjälp, det är helt uppenbart. Därav den märkliga formuleringen (bortförklaringen?).

Även jag har jobbat en hel del med kommunikativ krishantering. Jag vill även påstå att jag har rätt god insikt i iaf hur de större aktörerna rådger och ingen, då menar jag ingen(!) skulle rådge sina kunder att dra en fejk-story inkluderat personliga tragedier för att ”köpa tid”. Det mest oetiska jag hört är i paritet med att gå under jorden el(Hoppas att skiten blåser över).

Modern krishantering handlar tvärt om att vara transparent, tydlig med vad som skett och vilka åtgärder som kommer vidtas för att situationen ska: a) hanteras och b) inte uppstå igen. Däremot ska man äga narrativet och inte låta enskilda medier eller journalister förvrida vad som hänt. Men det är en annan historia.

Har du verkligen varit med om detta förut?
Kanske svårt att få någon av er att komma och krishantera när man har -1miljon(2019)på banken? antar att ni inte är gratis.
Av ren nyfikenhet hur skulle man jobbat med transparens här och vända det till något positivt?

En titt i den senaste årsredovisningen samt dokument från Kronofogden och tingsrätten ger följande bild:

• Bolaget har sedan länge obetalda skatteskulder.
  • Den egna revisorn sågar Mywatch för att bolaget inte upprättat kontrollbalansräkning, något som ledningen varit skyldig att göra.
  • Kronofogden har nu börjat jaga klocksajten för att driva in skulderna. Nyligen gjorde myndigheten en utmätning av 25 lyxklockor tillhörande Mywatch. Dessa ska nu auktioneras ut för att få in pengar till att betala av skulderna.
  • En av företrädarna bakom Mywatch dömdes 2016 till åtta månaders fängelse för flera fall av grovt bokföringsbrott.

Haha, jaså? Ja just de har jag aldrig varit ens nära att rådge. Min dåvarande byrå hade rel. tajta band till S. Men de föesta kunderna var bolag.

Det finns en del väldigt roliga exempel, några på riksnivå också. Konstigt, för det finns inget som triggar en journalist så som en uppenbar lögn från politiker.
Kanske svårt att få någon av er att komma och krishantera när man har -1miljon(2019)på banken? antar att ni inte är gratis.
Av ren nyfikenhet hur skulle man jobbat med transparens här och vända det till något positivt?

En titt i den senaste årsredovisningen samt dokument från Kronofogden och tingsrätten ger följande bild:

• Den egna revisorn sågar Mywatch för att bolaget inte upprättat kontrollbalansräkning, något som ledningen varit skyldig att göra.
  • Kronofogden har nu börjat jaga klocksajten för att driva in skulderna. Nyligen gjorde myndigheten en utmätning av 25 lyxklockor tillhörande Mywatch. Dessa ska nu auktioneras ut för att få in pengar till att betala av skulderna.
  • En av företrädarna bakom Mywatch dömdes 2016 till åtta månaders fängelse för flera fall av grovt bokföringsbrott.
”En företrädare kämpade in i det längsta med att vända ekonomin, men pandemin och avbokade ordrar på klockor vi köpt in gjorde det omöjligt. Tyvärr föll en del annat mellan stolarna när vi jobbade hårt för att göra kunderna nöjda bla bla bla och nu tvingas vi till det här men ska göra allt för att ingen ska komma lidande ur det och tar nya tag bla bla bla.” Man kunde gått den vägen och gjort det lite lättare för sig...

Jag är på kundsidan numer men jag hade inte tagit i det här bolaget ens med radiostyrd tång. Inte för allt smör i Småland.

Men säg att du sitter i en ekonomisk knipa:

- Först och främst måste ju bolaget ha en reell plan för att hantera sitsen man sitter i. Du kan ju knappast kommunicera en plan som inte finns. Den måste också granskas för att se att den håller.

- Du ser till att boka upp rätt journalister och redogöra för hur bolaget hamnat där man är. Antingen tete a tete eller via pressträff. Här kan det vara smart att vara tydlig med de eventuella misstag som skett så det inte kommer upp senare och du tappar all trovärdighet. Vänd stenarna innan journalisterna gör det själv.

När bolag är i kris är journalisters jobb lätt. Varenda jävla nisse som anser sig felbehandlad de senaste 20 åren kommer självmant höra av sig. Detta oavkortat om Per-Åkes avsked berodde på att han stulit i 3 år eller sovit på jobbet 60% av tiden. Han kommer ta sin chans att ge igen. Se till att all skit kommer upp på bordet direkt innan det släpps i media senare. (Och framförallt är det betydligt bättre att ta allt i ett svep än flera avslöjanden över tid).

- Sen redogör du för hur planen ser ut framåt för att komma ur gyttjan. (Att alla får tillbaka sina pengar osv).

- Därefter hur ni avser att säkerställa att bolaget inte hamnar i samma sits framöver.

Pudla där det behövs, va ödmjuk inför situationen och mer påläst än din motpart.

Finns hela böcker skrivna om ämnet och det här va inte min expertgren, men i korta dra så hade jag gått tillväga ungefär så.

Det finns en del väldigt roliga exempel, några på riksnivå också. Konstigt, för det finns inget som triggar en journalist så som en uppenbar lögn från politiker.

”En företrädare kämpade in i det längsta med att vända ekonomin, men pandemin och avbokade ordrar på klockor vi köpt in gjorde det omöjligt. Tyvärr föll en del annat mellan stolarna när vi jobbade hårt för att göra kunderna nöjda bla bla bla och nu tvingas vi till det här men ska göra allt för att ingen ska komma lidande ur det och tar nya tag bla bla bla.” Man kunde gått den vägen och gjort det lite lättare för sig...

Det gynnar inte direkt det nämnda partiet att varenda journo i Sverige hatar dem heller 😂

Jag beställde en klocka från mywatch i september, det skulle ta upp till 12 dagar. Efter 12 dagar mailade jag dem och dem sa att det kommer att ta upp till 2 månader (dem måste beställa den från Breitling). 2 månader senare läser jag om "olyckan" och nu finns inte hemsidan kvar.

Jag har kontaktat min bank för en kortreklamation, polisanmält och även pratat med konsumentverket.

Min fråga är, finns det någon mer som är i samma sits som mig och har fått tillbaks sina pengar? Eller finns det någon som har varit i en liknanade situation och fått tillbaka pengarna? Vad mer kan jag göra?

Jag beställde en klocka från mywatch i september, det skulle ta upp till 12 dagar. Efter 12 dagar mailade jag dem och dem sa att det kommer att ta upp till 2 månader (dem måste beställa den från Breitling). 2 månader senare läser jag om "olyckan" och nu finns inte hemsidan kvar.

Jag har kontaktat min bank för en kortreklamation, polisanmält och även pratat med konsumentverket.

Min fråga är, finns det någon mer som är i samma sits som mig och har fått tillbaks sina pengar? Eller finns det någon som har varit i en liknanade situation och fått tillbaka pengarna? Vad mer kan jag göra?
Jävligt olycklig situation med många frågor just nu. Vet inte vad mer du kan göra. Klart du ska få tillbaka stålarna, men vänta på vad banken säger.

Edit: Ofta brukar det gå snabbt att få lösning på problem efter lite smutskastning via sociala medier, men när det verkar som bolaget har imploderat så kommer det tyvärr inte vara mycket till hjälp i det här fallet haha.. :hilarious:

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: #99

ingen aning om det stämmer (fortfarande) men det här låter iaf positivt:
"Konsumentkreditlagen säger att du som konsument kan ställa samma krav på kreditgivaren som mot säljaren. Det innebär till exempel att om varan du beställt på nätet inte dyker upp eller om företaget går i konkurs kan du reklamera köpet hos kortutgivaren. Men det gäller alltså bara kreditkort."
https://www.privataaffarer.se/articles/2014/02/27/det-okanda-sattet-att-reklamera/

• Like
Reactions: #99
"Konsumentkreditlagen säger att du som konsument kan ställa samma krav på kreditgivaren som mot säljaren. Det innebär till exempel att om varan du beställt på nätet inte dyker upp eller om företaget går i konkurs kan du reklamera köpet hos kortutgivaren. Men det gäller alltså bara kreditkort."
https://www.privataaffarer.se/articles/2014/02/27/det-okanda-sattet-att-reklamera/
Därför man använder kreditkort, typ

Tack för svar jag ska prova detta också. Jag har fortfarande inte fått något svar från swedbank (jag skickade in ärendet till dem för 3v sedan). Jag har ringt dem 2 gånger och inte fått något besked. Enligt Swedbank tar det allt ifrån 2v till flera månader att titta på caset.

Ville bara säga att jag har fått tillbaks hela beloppet :D😍💰 Det finns hopp om mänskligheten

Tillbaka
Topp