• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När är en klocka vintage?

Scaramanga

Patek
2-Faktor
86 gäller....eller stäng avdelningen!

Phu, då klarar vi oss med god marginal!

2abu3egu.jpg
 

trumpetera

Panerai
Vintage har väl inget att göra med vad en klocka betingar i kronor och ören i dagsläget?

Sådant kan ju som bekant fluktuera....
 

BOTL

Panerai
Tycker man borde ha mer krav på att få nyttja det uttrycket än att den har några år på nacken, lite som i vinvärlden där uttrycket kommer ifrån- Hur det ska tillämpas praktiskt vete fan då det kräver mer kunskap om klockor än jag har.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Alla har vi fel! Jag har kollat med SAOL och ordet "Vintage" existerar inte i svenskan...

Byt genast namn på avdelningen till " Årgång" alt "Årgångsklockor"! (Fanimej om det inte är vackrare på hjältarnas språk ;) )
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Alla har vi fel! Jag har kollat med SAOL och ordet "Vintage" existerar inte i svenskan...

Byt genast namn på avdelningen till " Årgång" alt "Årgångsklockor"! (Fanimej om det inte är vackrare på hjältarnas språk ;) )

Alla svenska ord finns inte i SAOL. Eftersom vintage inte endast har med årgångar att göra, även om det etymologiska ursprunget ligger där, blir en sådan översättning missvisande. En engelskspråkig ordbok ger dig många definitioner, bl.a. följande:

the class of a dated object with reference to era of production or use

Eller som adjektiv:

of or pertaining to or representing the high quality of a past time

Frågan har också varit uppe i Vetenskapsradion språket på SR. Betydelsen beskrevs då bl.a. som "gammal god kvalitet".
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Alla svenska ord finns inte i SAOL. Eftersom vintage inte endast har med årgångar att göra, även om det etymologiska ursprunget ligger där, blir en sådan översättning missvisande. En engelskspråkig ordbok ger dig många definitioner, bl.a. följande:

the class of a dated object with reference to era of production or use

Eller som adjektiv:

of or pertaining to or representing the high quality of a past time

Frågan har också varit uppe i Vetenskapsradion språket på SR. Betydelsen beskrevs då bl.a. som "gammal god kvalitet".


Åh fan...:D
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Då jag själv är snart 50 så minst 50 år man vill inte vara vintage;)
Men ok för klockor minst 30 år
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ordets verkliga definition borde ju egentligen enbart syfta på ålder. Det är det enda det handlar om för mig.

Sen när det gäller klockor är det lite som alla andra termer som uppfinns för att göra något lite bättre än vad det egentligen är.

Jag tror Singular är närmast den korrekta definitionen i klockvärlden.
 

Galaxy

Rolex
I beg to differ - här är två 80-talister jag skulle placera i vintagefacket :cool:

6263-6.4milSN,Daytona-AlexMoha-1.jpeg
Vilket snedsteg man gjorde när man bytte design på Daytonan från detta... :(

OnT så tycker jag som många andra att det är ett svårdefinierat begrepp. Använder man en 25-årsregel bör alltså klockor från tidigare än 1990 vara vintage, men det känns... fel. Personligen tror att många faktorer kan spela in (ålder, patinering, tillverkas den fortfarande (identisk)? etc etc...)
 
Det är jag som startade vintagetråden, Hej!
Jag har en mycket bestämd åsikt om vad som gör en klocka vintage.
Åsikten håller jag för mig själv.
Får tråden hållas igång så vankas strax okvädningsord och verbal misshandel.
Jag öppnar en flaska kolsyrat vatten och sätter mig och väntar:nailbiting:
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Intressant frågeställning pre 86 innebär dock att jag är vintage vilket jag inte känner mig helt bekväm med ännu (1985) jag tycker vi justerar pre 85!

Undrar hur framtidens vintage ser ut när man kniper en 64år gammal subc...?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag anser att de flesta av er är ute och cyklar, antik är något gammalt med kvalité, kuriosa som kan vara samtida är utan. Vintage är något som är yngre än antikt men äldre än begagnat med fortfarande inte förtjänat att få kvalitetsstämpeln. Mögel är inte vintage, mögel är som bäst kuriosa och normalt skräp..
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vintage är något som är yngre än antikt men äldre än begagnat...

Om något är begagnat har väl absolut inget att göra med dess ålder?

Jag må ha fel, men angående vintage tänker jag i samma banor som 'veteran' i bil- eller idrotts-sammanhang, dvs. att något har uppnått en viss, i vissa fall förutbestämd, ålder. Sen har det ingenting med objektets subjektiva kvalité att göra. För mig är en Volvo 240 en veteranbil, för mig en ganska ointressant veteranbil, medan en 911 från samma era är en intressant veteranbil. För någon annan är det kanske tvärtom. I bägge fallen skulle bilarna dock högst troligt vara begagnade och inte antika...

Och mögel är ett hittepå-ord. Och enligt den vedertagna definitionen här inne så kan en kvalitativ vintage-dinka också vara möglig.
 

paradis

Audemars
Skulle tro att 25 år borde räcka , för att bli Vintage klocka .Det finns dom som också vill att tavlan ska ha målade index på tavlan, ock lite till........;)
 
Topp