• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

När är en klocka vintage?

Det här kanske man borde veta, men när menar man att en kocka är vintage?
Letade efter en tråd eller nåt om det men hittar inget, jag har väl inte sökt tillräckligt... så, en enkel men viktig fråga - När är en klocka vintage?

Flytande tycker jag. Vissa säger att det ska vara plexi och gulnade index. Sen har man ju begreppet semivintage.
Bilar blir väl veteran när de är 30 år?

Måste man fråga så är klockan inte vintage. :)
Vintage?
4b7bd727-49ae-4a46-a299-dff23874cfd4-jpeg.759119

Men känns fel, 90-tal? Inte enkel men @Singular s svar ovan är närmast sanningen skulle jag säga. Svårt att förklara för tredje part att samtida Rolex inte är vintage för att de är för tidlösa...
Samtidigt så blir inte ålder per automatik ett värde om saker bara är gamla och trötta. Men visst; folk får definiera hur de vill. Min kommentar var med glimten i ögat då det i iaf mina ögon ofta är så.

Samtidigt så blir inte ålder per automatik ett värde om saker bara är gamla och trötta. Men visst; folk får definiera hur de vill. Min kommentar var med glimten i ögat då det i iaf mina ögon ofta är så.
Ska inte argumentera mot dig då jag tror vi tycker rätt lika, men svårt att övertyga någon som köpt Rolex att deras klocka inte är vintage för att designen är för bra/tidlös.

Flytande tycker jag. Vissa säger att det ska vara plexi och gulnade index. Sen har man ju begreppet semivintage.
Bilar blir väl veteran när de är 30 år?
För bilar är vintage tillverkade före 1933 (eller 1931 beroende på vem man frågar). Veteran eran är före vintage och slutar 1918 (sedan har engelsmännen en särskilld förkärlek för bilar tillverkade för 1905, som får vara med i London-Brighton racet)

Min personliga åsikt är att alla mekaniska ur tillverkade före "kvarts-revolitionen" är vintage, dvs klockor tillverkade till och med slutet på 70-talet.

Sett till den ursprungliga definitionen så är ju även kvalitet en faktor utöver åldern. Personligen tycker jag t.ex. att tidiga kvartsur mycket väl kan vara vintage på samma sätt som ett stämgaffelur eller en 80-tals Lemaniabaserad kronograf. Jag tycker det är roligt med teknikskifte och extra roligt med de tidiga modeller som drev utvecklingen. Ska man se till ålder så tänker jag nog, enkom magkänslebaserat, åtminstone runt 30 år.

Intressant fråga. Tänk 116610, när blir den vintage? Ska bli kul när man sitter på himmett och följa

Fan, om det här är vad som gäller för att bli vintage är det ett tag kvar innan jag får titeln som vintage!! :(

Vintage ät ju lite av en känsla, så svårt att sätta en exakt gräns men 25-30 år väl någon riktlinje för mig iallafall. Sen tänker jag att om sätter en exakt gräns vi säger 30 år, då har vi en klocka som är 30 då är ju den ju vintage men har vi en exakt lika dan klocka som bara är 28 är inte den vintage då? Sen när går klockan från vintage till antik?

Känns som att gränsen för vintage är väldigt diffus. Spontant tycker jag att en klocka är vintage om designen är utdaterad, men det håller samtidigt inte riktigt då det finns många klockor med en tidlös design. En annan definition kan ju vara att när en klocka är ”charmigt föråldrad” (och att det i sig höjer värdet på klockan) så är den vintage. Dock är det väldigt subjektivt.

Kopia är som sagt att ta i, re-issue av deras worldtimer från 1950-talet, fast med ett modernare ETA-verk, vilket är orsaken till att tryckknappen klockan 2 saknas. De gjorde en till re-issue 2016(?) men där blåste de upp storleken till 43mm. :)

Förstod att det var en reissue men att kalla det kopia känns som ungefär som att att säga att de nya speedmaster modellerna är kopior då det inte är originalet..

Nja. Mer som att säga att 2915-reissuen är en kopia av originalet. :)
Förstod att det var en reissue men att kalla det kopia känns som ungefär som att att säga att de nya speedmaster modellerna är kopior då det inte är originalet..
Vilket den är. Trött på omskrivningar. Man får kalla dem vad man vill men det är kopior och det borde inte förvåna någon.

Vilket den är. Trött på omskrivningar. Man får kalla dem vad man vill men det är kopior och det borde inte förvåna någon.
Om drar gränsen så hårt kan jag inte säga något. Men jag tycker inte det är kopior om man använder en design som företaget äger och även utvecklat en gång i tiden. Att göra kopior är väl att använda en design som man säknar rättigheter till :) Men man behöver ju inte kalla de nya modellerna något som homage då det ändå är en ny modell/klocka bara :)

Exakt kopia är det ju egentligen inte - saknar ju tryckknappen. ;)

Men, I can see where you're coming from - och jag kan hålla med om det du säger - men de är ju inte kopior i bemärkelsen fake, vilket ofta är det man tänker på när nån säger kopia.

Tillbaka
Topp