• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

När är en klocka vintage?

Om drar gränsen så hårt kan jag inte säga något. Men jag tycker inte det är kopior om man använder en design som företaget äger och även utvecklat en gång i tiden. Att göra kopior är väl att använda en design som man säknar rättigheter till :) Men man behöver ju inte kalla de nya modellerna något som homage då det ändå är en ny modell/klocka bara :)
Förändrar inte det faktum att det är en kopia. Ingen illegal eller piratkopia, men en kopia.

Om man behöver vrida och vända på definitionen vintageur för att kunna passa in sin klocka som vintage så är det förmodligen inte det som sagt.
Många av de attribut som blev ”omoderna” på klockor runt sent 70, tidigt 80-tal som plexi, matta tavlor etc. gör inte en klocka till vintage ensamma.
För mig är inte heller behovet att hitta den perfekta definitionen på vintage eller antikt för klockor viktigt för mig, jag vet vilka attribut och egenskaper jag jagar i en klocka.. det räcker bra för mig:)
Oftast landar det i gamla, charmiga och tooliga klockor.

Är väl jag som lägger för mycket tyngd på ordet ;)
Gör nog de flesta, är jag som är i minoritet. Tycker @grodslukarenx Tissot är riktigt fin, så är ju egentligen inget ont om klockan. Tycker bara att förskönande omskrivningar blir lite tröttsamt i längden. Iofs mest när de används på icke oem designkopior. Detta är dock en annan diskussion som inte hör till denna tråd.

Gör nog de flesta, är jag som är i minoritet. Tycker @grodslukarenx Tissot är riktigt fin, så är ju egentligen inget ont om klockan. Tycker bara att förskönande omskrivningar blir lite tröttsamt i längden. Iofs mest när de används på icke oem designkopior. Detta är dock en annan diskussion som inte hör till denna tråd.
I min värld så borde den kallas hommage. Om vi faktiskt kallar hyllningar för hyllningar så kan vi låta varumärkessnyltare kalla sina kopior för något annat.

I min värld bör man tillföra något för att kalla det en hyllning. Re-edition däremot behöver ju ingen vidare förklaring.
Tror faktiskt den kallades re-edition när den släpptes, vilket ju faktiskt är vad det är - ett uppdaterat nysläpp av en gammal modell.

Edit: Alltid kul när du tycker ens klockor är fina - ser det som en ganska tungt vägande stamp of approval. :D

I min värld bör man tillföra något för att kalla det en hyllning. Re-edition däremot behöver ju ingen vidare förklaring.
Normalt så brukar hyllningsmodeller vara typ 30-40 år nyare. Då finns det troligtvis något tillfört. Den du benämner som kopia är väl knappast en ren kopia av originalet från 50-talet? :)

Normalt så brukar hyllningsmodeller vara typ 30-40 år nyare. Då finns det troligtvis något tillfört. Den du benämner som kopia är väl knappast en ren kopia av originalet från 50-talet? :)
Så nära de kunde? Kan säkert missa något men då tycker jag inte det är något speciellt tillfört.

Så nära de kunde? Kan säkert missa något men då tycker jag inte det är något speciellt tillfört.
Jag kan för lite om Tissot men jag ser det som fullt rimligt att tillverkare själva gör reissues, hommager etc. Oavsett hur mycket man ”uppdaterar”. Oftast kan jag tycka att man petar för mycket i designen men då är jag förmodligen för fast i vintage för att uppskatta moderniteterna.

Nu är vi som vanligt långt ifrån trådstarten. :)

Det här kanske man borde veta, men när menar man att en kocka är vintage?
Letade efter en tråd eller nåt om det men hittar inget, jag har väl inte sökt tillräckligt... så, en enkel men viktig fråga - När är en klocka vintage?

1. Too old to be considered modern, but not old enough to be considered antique. Often used to describe items for sale online such as ebay auctions or craigslist posts though may also be found in printed listings such as classified ads. Can also be a euphemism for "heavily used" items.
1:2 An item of age, usually from around the 1920's to approx 20 years ago. The items could be anything from furniture, children's toys, to clothing and household bits and pieces.
2. Retro, recently out of style with potential to make a comeback *källa google ;)

Personligen skulle jag förutom ålder (typ före 1980) i sig också säga när designen är gammal och tidstypisk för den tid den är ifrån, och också vilja påstå att jag tycker den skall vara använd för att få kallas vintage. NOS (New Old Stock) är alltså inte en vintage klocka för mig, det är en gammal men oanvänd klocka.
Blandar man in både Retro och Antikt i smeten blir det ju ännu roligare

Jag har också funderat en del kring detta. Roligt topic! Skulle ni säga att en Zenith Daytona är vintage? Tickar många boxar förutom möjligtvis åldern?

Återigen den här groteska diskussionen. Begreppet Vintage är helt i betraktarens ögon, att inte acceptera det och vilja föra det i diskussion vore åtminstone för mig ett personligt tillkortakommande.
Med det sagt så: JAG ÄLSKAR VINTAGE ! :)

25 år tycker jag. Smak, trender, urverk, material oaktat.

Det bär förvisso mig emot att kalla safirrollar för vintage men det är för de oftast är så trista och saknar både charm och patina. Svårt att blanda in personligt tycke men frågan lär ju fortsätta dyka upp.

Svår fråga. Min egna regel var tidigare att om klockan är äldre än vad jag själv är = vintage. Men åren går ju, och så har jag några 80- och 90-talare som känns jäkligt vintage.

Denna känns väldigt vintage t ex. Jag tycker den är vintage trots safir. :)
IMG_2186.JPG

Svår fråga. Min egna regel var tidigare att om klockan är äldre än vad jag själv är = vintage. Men åren går ju, och så har jag några 80- och 90-talare som känns jäkligt vintage.

IMG_2186.JPG
Jag hatar och älskar att du har den där, helt perfekt är den!

IMG_2186.JPG
Fin färg på index! Årtal?

Vänta bara, årtiondena springer snabbt ifrån oss. :)
Samtidigt ändrar det inte definitionen för mig såvida inte moderna klockor tar nya kliv. Gamla nya klockor blir inte vintage för mig bara för de fyllt år tillräckligt många gånger.

Jag stör mig dock inte på att definitionen i sig är väldigt flytande. Jag vet bara vad jag själv förväntar mig om vi pratar vintage.

Tillbaka
Topp