• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

När bör min Rolex servas?

lazy

Basic
Hej allesammans!

Jag har en Rolex 116710BLNR som jag lyckats behålla ända sedan 2014, och undrar när man bör serva denna?

Klockan går fint och jag upplever inte att det är något fel på den på något vis.

Brukar normaltvist inte behålla samma klocka så länge, därför har jag aldrig behövt serva något tidigare. Därför har jag väldigt dålig erfarenhet när det kommer till service :)

/Lazy

Brukar normaltvist inte behålla samma klocka så länge, därför har jag aldrig behövt serva något tidigare. Därför har jag väldigt dålig erfarenhet när det kommer till service :)

/Lazy
Vad har du för ”dålig erfarenhet”? (eller menar du att du har liten eller ingen erfarenhet av serviceärenden?)

Möjligtvis overkill men jag servar vart 5:e år och alltid verkar det vara något som behöver åtgärdas...

När det behövs? När jag köpte min 214270 sa säljaren 7-8 år men upp till 10.
Möjligtvis overkill men jag servar vart 5:e år och alltid verkar det vara något som behöver åtgärdas...
Kan ju vara så att de byter i förebyggande syfte då? Typ att den här delen kommer inte hålla 5 år till så vi byter den även fast den hade funkat perfekt 3 år till.

Senast ändrad:
Mekaniska grejer behöver underhållas kontinuerligt, samma som med bilen. Det skall smörjas, kollas och ibland bytas delar. Det handlar väl mest om en individuell riskbedömning.

Korta serviceintervall -> hög servicekostnad men lägre kostnad för delar

Långa serviceintervall -> lägre servicekostnader, större risk för dyra delar. Risk att eventuell köpare tycker att prylen är illa omhändertagen.

Jag väntade 7 år innan jag servade min 16610, då gick den fortfarande helt perfekt dock.

Hur ofta använde du den, och vad sa uris om skicket? Mycket som behövde bytas ut?
Jag använde den dagligen mer eller mindre bortsett från sista året då jag varvade lite. De sa att den var i mycket fint skick och det var endast något litet som fick bytas bortsett från det vanliga.

Jag köpte den ny i början av 2010 och servade den i December 2017 om jag minns rätt.

Min är från 2014 oxå och jar tänker inte serva min än. Den går fint och jag är super försiktig med klockorna. Utsätter de för "bastu", "tvålning i duschen", "ölmarinering" osv.

Jag lät serva min i förebyggande syfte. Gick på ca 5000kr hos AD vilket det lätt var värt.

Såklart de åtgärdar och byter grejer :D det byts ju alltid massor av delar som grundservice, sen om de skulle behövas bytas är en helt annan femma på så nyservade klockor. Det är business. Att serva ett Rolex-verk var femte år behövs verkligen inte normalt sett. Rent av slöseri med pengar.

Saxat från Rolex egen hemsida:

To guarantee continued accuracy and waterproofness, Rolex recommends that you periodically return your watch to an Official Rolex Retailer or Service Centre for professional servicing. It is recommended to service your Rolex approximately every 10 years depending on the model and real-life usage.

Rätt svar på den här frågan är:

Se till att ha en urmakare du litar på. Be hen kolla värdena på klockan samtidigt som du gör obligatoriska packningsservicen vartannat år eller vad det nu är. Serva när urmakaren bedömer att klockan börjar gå sämre.

Saxat från Rolex egen hemsida:

To guarantee continued accuracy and waterproofness, Rolex recommends that you periodically return your watch to an Official Rolex Retailer or Service Centre for professional servicing. It is recommended to service your Rolex approximately every 10 years depending on the model and real-life usage.
Fast det där är ju ganska luddigt... beror på modell och användande... när kan man vänta i 10 år och när behövs det service vid säg 6 år?

Fast det där är ju ganska luddigt... beror på modell och användande... när kan man vänta i 10 år och när behövs det service vid säg 6 år?
Det har väl dessutom lagts till det senaste året eller så och gäller troligtvis endast moderna exemplar med de senare verken. Att man uttrycker sig luddigt är givetvis för att kunna friskriva sig från ansvar i de fall tätare service är lämpligt. Jag skulle dock tro att varje 7-10 år är lämpligt om den inte utsätts för extrema påfrestningar och/eller uppvisar symtom på servicebehov men det är så klart bara baserat på magkänsla.

Vill man lämna in den var femte år för att vara säker på att allt är tiptop är det inte något fel i det men ur ekonomiskt perspektiv känns det, åtminstone för mig, som aningen onödigt och slösaktigt. Det är ju inte heller så att slitageskador är oåterkalleliga, det kostar bara mer att åtgärda med tiden.

Det skadar inte heller att lämna in den oftare än så för bedömning och det föreligger inget servicetvång bara för att man ber någon att ta en titt på det, det kan lika gärna konstateras att den är i toppskick vilket kan underlätta sömnen för somliga. ;)

Tillbaka
Topp