• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När blir en klocka för stor?

Såkkett

Omega
När bandhornen sticker ut så tycker jag nog det börjar se ut som ett barn som har en vuxenklocka och det är för stort.
Sedan gillar jag mindre klockor men tycker inte nödvändigtvis att en 44mm är för stor för någon med en 16mm handled som min om bandhornen är inom handledsmåttet även om den är för stor för mig och min smak på mig.
 

Skeeter

Panerai
Denna tror jag bestämt passerat gränsen
Nordschleife-20832-SUPER-PLUS-watch1.jpg
 
(...)Vissa anser en större klocka med oftast medföljande bättre läsbarhet mer praktisk. Manlighet (eller kvinnlighet för den delen)(...).
Storlek och läsbarhet håller jag fullt med om, men främst om det är av typen Flieger / Panerai - en äldre Submariner har lika stor urtavla som en 36mm Explorer om jag inte minns fel. Instrument är instrument och då har ju estetiken knappast relevans.
De kvinnor (inkluderande bilder på den du nämnde med sin DSSD) med större klockor tenderar att bära dom mitt på armen snarare än på handleden.
Exempel:
Wj49OZy.jpg

Kendra Spears
Vad som är estetiskt tilltalande är högst personligt och även om jag kanske tycker att en Hublot Oceanographic 1000m ser löjlig ut på någon annan än Andre the Giant så är det trevlig att den som har den uppskattar den.
Mitt svar på TS fråga: när den som äger den inte tycker om det. Personligen när bandhornen sticker ut.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
När bandhornen sticker ut så tycker jag nog det börjar se ut som ett barn som har en vuxenklocka och det är för stort.
Sedan gillar jag mindre klockor men tycker inte nödvändigtvis att en 44mm är för stor för någon med en 16mm handled som min om bandhornen är inom handledsmåttet även om den är för stor för mig och min smak på mig.
Bara 16mm? Stackare....:sorry:
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Personligen tycker jag att en klocka enbart blir för stor då bäraren av uret börjar ifrågasätta ifall det ser skumt ut, vilket det oftast gör då. Däremot kan dom som vill, bära upp en stor klocka, om du har tillräckligt med pondus för det.

Sen- vem är jag att döma? Personer får för mig bära precis vilken storlek dom vill, stör mig egentligen inte överhuvudtaget. Trivs du med storleken, go for it!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Men måste ju inte vara i ena eller andra diket utan köra nånstans på vägen. Alltså 32-34 mm är i underkant och 45 mm och uppåt är i överkant men givetvis beroende på arm, utformning känsla osv.
Vill men göra det enklare för sig så gäller: känns den för stor så är den för stor, punkt.
Men avgör alltså helt själv.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att en klocka är för stor för mig om bandhornen sticker ut över min arm eller om klockan inte går in under manschetten. Men viktigast av allt är kanske helhetsintrycket och känslan. Känns det bra så tycker kör på det. :)

Ser upplever jag ofta att min klocka ser mkt större ut på foton (särskilt närbilder) än vad den upplevs irl eller på lite avstånd.
 

Snilsson

Cartier
Som de flesta andra tycker jag bandhornen är avgörande. På mig sitter en 42mm Speedmaster betydligt bättre än en 41mm Longines Conquest.
Fast alltid, oavsett så är 36 den magiska siffran. :angel::rolex:
 

Watch out

Cartier


Ibland spelar handleden inte så stor roll heller. Det bara ser eller känns fel, eller rätt.
Klassiskt kaffe med kubb, allt var bättre förr. :)
Endast när man trivs vet man svaret. Mmm klock-zen.


Macho-small-600.jpg


Macho-big-600.jpg


 
Topp