• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

När en automatisk klocka stannar...

"Men tänk om det visar sig att du kände skomakaren eller att du träffade en bekant eller ditt livs kärlek inne på din sko. Om skon inte gått sönder hade du inte gått in i affären... Inget meningsfullt ändå?"

Klart det är "meningsfullt" men det betyder inte att det är förutbestämt eller att just det ögonblicket eller händelsen avgjorde förloppet. Hade tunnelbanedörrarna öppnats en sekund senare en vecka innan denna händelse så hade jag inte träffat henne inne hos skomakaren. Varför är inte det ett ögonblick att grubbla över i så fall. Detta leder till att precis alla val blir tyngda av ett inbillat framtida öde. Ett sådant tänkande är patologiskt.

Hade inte morfar trampat i en klick hundbajs på St Eriksplan 1949 så hade jag inte existerat. So what.

Jag säger inte att man behöver grubbla över det. För min del har det mer vart process av acceptans av att händelser och saker faktiskt har mening och att allt inte är meningslöst.
Jag kan liksom inte gå tillbaka nu, inte när jag har 26 fruar som är beroende av mig :-D.
Som jag ser det kan man uppleva tiden både fram och baklänges, ju mer i fas man är i båda hållen (genom att vara öppen och ärlig, tänker jag) desto bättre i synk är de båda hållen.

Men jag gick igenom ordentliga existenstvivel och trodde att verkligheten var en kreation i mitt huvud.. Det va obehagligt vill jag lova.
Jag kom förbi detta genom att inse att andra människor bär på information som jag inte möjligtvis hade kunnat ha tillgång till.
Så om allt är en illusion så täcker illusionen hela min tidslinje och är alltså inget att oroa sig över. Och jag tror inte att det är en illusion, för mängden information som jag inte har tillgång till är oändlig medans min tid här är ändlig.

Och gällande att jag anser att jag har möjligheten att avgöra om vad mina val får för konsekvenser så är det inget som påverkar mina handlingar, vill jag tro. Jag bara gör och accepterar att det blir som det blir. Oavsett hur det blir.

Senast ändrad:
Jag har hört om ploten på filmen, kan du utveckla varför du tror att den har relevans för mig nu? Om du vill förstås.

Är det pga idén om parallella universum?
Jag accepterar den möjligheten, skulle säga att mitt förhållningssätt skapar färre nya sannolikheter. Vilket jag inte lägger någon värdering i.

Tänker ofta hur mitt liv ser ut innan jag äter en semla, och sen hur ser det ut efter. Oftast är det likadant men det är en intressant fråga.
0EAAFBC6-1D59-4B56-BEBF-8E8CC4817F46.png
Jag tolkade detta som ett skämt och ett sätt att förlöjliga mitt synsätt, vilket är fine, men tänker nu att det kanske ligger något mer i detta?
Har du lust att expandera på det i så fall?
Jag kan inte relatera till semlor på det sättet tyvärr men är öppen att ta del av funderingarna!

Jag har väldigt många klockor, som alltså ofta stannat då jag ska ta och använda dem. Relativt ofta så har någon av dessa klockor stannat inom +/- 5 min från det klockslag som är då jag ska ta klockan.
Jag väljer då -nästan- allttid den klockan.

Jag tolkade detta som ett skämt och ett sätt att förlöjliga mitt synsätt, vilket är fine, men tänker nu att det kanske ligger något mer i detta?
Har du lust att expandera på det i så fall?
Jag kan inte relatera till semlor på det sättet tyvärr men är öppen att ta del av funderingarna!
Absolut inte, alltid vart svag för existensiella frågor. Tex som nu i veckan när jag tog flyget till Frankfurt... varför gjorde jag det? Det var ju till Helsingfors jag skulle o_O Får en att fundera eller hur.

Absolut inte, alltid vart svag för existensiella frågor. Tex som nu i veckan när jag tog flyget till Frankfurt... varför gjorde jag det? Det var ju till Helsingfors jag skulle o_O Får en att fundera eller hur.
Vad hände i Frankfurt? Något meningsfullt?
Förutom att du åkte till Frankfurt förstås :)
Jag vet inte om jag skulle fundera så mycket mer än att vara glad att något oväntat hände, och se det som ett äventyr.

Glad att jag insåg att jag förmodligen hade fel i min första tolkning av ditt inlägg!

Jag har väldigt många klockor, som alltså ofta stannat då jag ska ta och använda dem. Relativt ofta så har någon av dessa klockor stannat inom +/- 5 min från det klockslag som är då jag ska ta klockan.
Jag väljer då -nästan- allttid den klockan.
Varför då? Är det för att du känner att du ger dem liv?

90% chans att klockan är 07:14 när jag kör bil och glor på bilklockan.
Jag jobbade inom vården för 20 år sen.
En dansk herre hade dörrnummer 714 som jag hade bra kontakt med. Mest störande är klockslaget 07:14.

@Wyborova
Jag kan berätta precis vad jag tror
Butterfly effect....en indisk smeds hammrande på sitt städ i Delhi, via en lång rad kedjehändelser, fick tillslut din klocka att stanna 20.45 baaam.
Om du uppfattar att saker har mening så får dom mening.
I detta fall bedömer jag att tiden är ur led och detta var det samlade budskapet till dig.
Detta bör intressera dig, lite långrandigt tidvis
https://player.fm/series/factor-29/ep-25-superforecasting-get-ahead-by-anticipating-the-future

Även detta kan begrundas inom djupet för trådstarten
drawing-hands.jpg!Large.jpg

Men jag gick igenom ordentliga existenstvivel och trodde att verkligheten var en kreation i mitt huvud.. Det va obehagligt vill jag lova.
Jag kom förbi detta genom att inse att andra människor bär på information som jag inte möjligtvis hade kunnat ha tillgång till.
Så om allt är en illusion så täcker illusionen hela min tidslinje och är alltså inget att oroa sig över. Och jag tror inte att det är en illusion, för mängden information som jag inte har tillgång till är oändlig medans min tid här är ändlig.
Verkligheten är delvis en illusion, det är din tolkning av det pågående skeendet/momentum.
Be en miljon människor titta på samma skeende enskilt för att sen återberätta....det kommer bli en miljon olika uppfattningar av samma händelse.
Sen fortgår detta av att hjärnan förenklar och börjar förutsätta saker, vardagliga saker som man förutsätter att dom pågår för att man tror att så är normalbilden.

Nummer tre så har vi kollektiva uppfattningar av saker, berättelser blir till sanningar för att dom står i böcker och mals in från tidig ålder, för att tillräckligt många tror på dem.
Sanning, illusion, tolkning, bedömning och rena falsarier......gränsen är rakbladsfin

90% chans att klockan är 07:14 när jag kör bil och glor på bilklockan.
Jag jobbade inom vården för 20 år sen.
En dansk herre hade dörrnummer 714 som jag hade bra kontakt med. Mest störande är klockslaget 07:14.
Det intressanta är, tänker jag, att du gör den kopplingen om och om igen. Det är ju ett fint sätt att minnas den danske herren.
Jag har för närvarande också kontakt med en fin dansk herre i vården en f.d. Kärnkraftsingenjör som är övertygad om parallella universum samt kampen mellan de som driver AI och resten av världen.
Jag har bytt snoddar till min väska dragkedjor med hans från sin jacka, så jag kommer minnas honom med fysiska artefakter efter min upplevelse här.
Hade även liknande med att jag oftara än slumpmässigt lyckades titta på klockan 13:37 förr när jag spelade mycket spel. Inte 90% men definitivt märkbart.

@Wyborova
Jag kan berätta precis vad jag tror
Butterfly effect....en indisk smeds hammrande på sitt städ i Delhi, via en lång rad kedjehändelser, fick tillslut din klocka att stanna 20.45 baaam.
Om du uppfattar att saker har mening så får dom mening.
I detta fall bedömer jag att tiden är ur led och detta var det samlade budskapet till dig.
Detta bör intressera dig, lite långrandigt tidvis
https://player.fm/series/factor-29/ep-25-superforecasting-get-ahead-by-anticipating-the-future

Även detta kan begrundas inom djupet för trådstarten
drawing-hands.jpg!Large.jpg
Tack så mycket för detta insiktsfulla inlägg och för tipset! Jag har en kandidatutbildning i kognotionsvetenskap och har klurat mycket på bayes formel, teorem och kognitiva biases som de lyfter i avsnittet. Väldigt intressant att höra om att det används praktiskt av dessa "super forecasters". Ska följa den podden helt klart!

I det övriga så har håller jag med dig till fullo. Jag har fått möjligheten att välja att se saker som meningsfulla, jag gör det inte aktivt med allt för det blir för överbelastande för min kognition. Men när något händer som uppenbarligen är meningsfullt så accepterar jag det och godtar meningen och slutar grubbla på det.
Det är starten på detta nya sätt att se saker för mig. Kan absolut komma att förändras om situationer kräver det.

Tack igen!

Verkligheten är delvis en illusion, det är din tolkning av det pågående skeendet/momentum.
Be en miljon människor titta på samma skeende enskilt för att sen återberätta....det kommer bli en miljon olika uppfattningar av samma händelse.
Sen fortgår detta av att hjärnan förenklar och börjar förutsätta saker, vardagliga saker som man förutsätter att dom pågår för att man tror att så är normalbilden.

Nummer tre så har vi kollektiva uppfattningar av saker, berättelser blir till sanningar för att dom står i böcker och mals in från tidig ålder, för att tillräckligt många tror på dem.
Sanning, illusion, tolkning, bedömning och rena falsarier......gränsen är rakbladsfin
Jag ska medge att jag har lite svårt med att se förbi att du gör ett antagande av vad min upplevelse är då du inte har tillgång till all data, men jag får samtidigt medge att det stämmer väldigt bra in på den paranoida fasen av denna resa.
Jag ser det nu som att människor har olika uppfattningar om samma saker och att jag inte har rätt till att förneka deras upplevelse, lika lite som de har rätt att förneka min. Jag får dock ifrågasätta <deras agerande> baserat på <min upplevelse av deras agerande> som en konsekvens av hur jag upplever deras agerande. Det ser jag inget problem med.
(använde <> för att försöka förenkla tolkningen av den krångliga formuleringen)

Skulle du säga, ang. förenklandet, att ju mer i linje med verkligheten din illusoriska (?) meningsfullshetsuppfattning är desto bättre förutspåelser?
Eller anser du att vi skapar världen med våra verklighetsuppfattning som Ernest Nightingale hävdade i "The strangest secret Never told"

Ju fler människor jag får in i min uppfattningsillusion desto bättre kan jag agera utifrån den och förvänta mig resultat i linje med den, tolkar jag det rätt?

Senast ändrad:
Svamp, LSD, E osv är inte bra för hjärnan.
Ta det lugnt ute i trollskogen nu!
Har inte testat någon av substanserna. Endast cannabis, vilket jag känner mig väldigt klar med nu.

Men du får gärna visa någon forskning som styrker ditt påstående för som jag förstår så finns det människor som dedikerat sina liv till att tvätta bort stämpeln som du så enkelt använder. Microdosering av LSD ska tydligen göra underverk mot depression t.ex.

Jag ska medge att jag har lite svårt med att se förbi att du gör ett antagande av vad min upplevelse är då du inte har tillgång till all data, men jag får samtidigt medge att det stämmer väldigt bra in på den paranoida fasen av denna resa.
Jag ser det nu som att människor har olika uppfattningar om samma saker och att jag inte har rätt till att förneka deras upplevelse, lika lite som de har rätt att förneka min. Jag får dock ifrågasätta <deras agerande> baserat på <min upplevelse av deras agerande> i som en konsekvens av hur jag upplever deras agerande. Det ser jag inget problem med.
(använde <> för att försöka förenkla tolkningen av den krångliga formuleringen)

Skulle du säga, ang. förenklandet, att ju mer i linje med verkligheten din illusoriska (?) meningsfullshetsuppfattning är desto bättre förutspåelser?
Eller anser du att vi skapar världen med våra verklighetsuppfattning som Ernest Nightingale hävdade i "The strangest secret Never told"

Ju fler människor jag får in i min uppfattningsillusion desto bättre kan jag agera utifrån den och förvänta mig resultat i linje med den, tolkar jag det rätt?
Egentligen försökte jag inte anta något av din upplevelse eftersom precis som du säger saknar jag underlag för den bedömningen, men osökt så gjorde jag antaganden om din process baserat på vad du uttryckt tidigare.
Så meningen var inte att landa rakt på men väl inom gräns höger och gräns vänster.

Jag skulle säga att ju mer i linje du ligger med andras illusioner (andra=människor inom räckvidden för omedelbar påverkan) desto tydligare verklighet= bättre förutsägelser.

Ja vi bidrar till att skapa både världen och verkligheten med våran egen verklighetsuppfattning.

"Ju fler människor jag får in i min uppfattningsillusion desto bättre kan jag agera utifrån den och förvänta mig resultat i linje med den, tolkar jag det rätt?"

Korrekt
Ju fler människor som delar din uppfattningsillusion ju bättre förutsägelser och mer strömlinjeformat samspel och mer dynamiskt samspel mellan deltagarna blir det. Tillsammans skapar ni sanning i illusionen, den blir kollektiv och således högfungerande.

Jag ska skriva ett litet stickspår på mitt förra inlägg.
Människor behöver affirmation av sin illusion/verklighet, detta vill man ha av flera och kollektivt.
Så tolkningen blir givetvis att samhället är den största illusionen, som vi gemensamt skapat och födds in i där vi håller sinnet i schack med hjälp av kollektiv bekräftelse eller kollektiv justering av våra enskilda illusioner.
Faller man lite utanför ramverket för detta så blir du en tänkare eller ett original.
Faller man mycket utanför så medicinerar man eller behandlar på andra sätt dennes "diagnos" för att man inte skall bli en störning för den gemensamma illusionen.

Här är balansgången. Att kunna tänka runt sin och andras verkligheter samtidigt som man är högfungerande i illusionen.
Inte allas kopp men det finns ett antal som klarar att producera sin egen bekräftelse utan att hamna i en kategori som stör andra.

Tillbaka
Topp