• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När lämnade DU in en klocka för service senast?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Pleximannen skrev:
Jag räknar med 5-7 år mellan serviceintervallerna. Eller när de beter sig konstigt. Lämnade in min Speedy Pro till Kristoffer Polblad genom Infinitum (Göteborg) för nån vecka sedan, exempelvis. Skulle inte klassa det som billigt men förhoppningsvis bra. Självklart utan polering =)
Vågat!
 

vonhall

Rolex
Aurum skrev:
Pleximannen skrev:
Jag räknar med 5-7 år mellan serviceintervallerna. Eller när de beter sig konstigt. Lämnade in min Speedy Pro till Kristoffer Polblad genom Infinitum (Göteborg) för nån vecka sedan, exempelvis. Skulle inte klassa det som billigt men förhoppningsvis bra. Självklart utan polering =)
Vågat!
Är Infinitum dåliga på något vis? Har själv aldrig varit där!
 
Servar vintageuren vid behov. Gör enklare saker själv.
Fick en Omega seamaster DeVille servad med (icke original) glasbyte, rengöring, ny originalkrona och kronaxel. Ultraljudstvätt av verk och boett. Ny uppdragsbom (kan den heta så?), smörjning och ruckning samt packningsbyte.
Allt till det facila priset av 1150:-.
"Mindre service", rengörning och oljning, brukar kosta runt hundralappen.
Jag har turen att få hjälp av en urmakare som håller på att gå i pension. Han sysslar mest med batteribyten och service av lite större ur. Det syns att han blir glad när det kommer in ett äldre ur för service. Han tycker om att arbeta med de äldre verken. Ju krångligare reparation desto bättre trivs han, tror jag.
Anledningen till de otroligt låga priserna är att han tycker det är viktigt att gamla ur hålls igång. Han tror inte att någon skulle betala 1000-lappen eller mera för en service, då skulle klockorna bara bli liggande.
Det här handlar om en urmakare på en liten ort. Han blev klar på urmakarskolan i slutet av 60-talet.
Han arbetar nu 3 dagar i veckan och lägger ner verksamheten till nästa sommar.
För mig kommer det att innebära att samlingen av vintageur inte kommer att vara i så fungerande skick som nu, eller också får jag sälja av mera och kanske bara ha ett 10-tal välfungerande vintageur.
Eller skaffa ett annat intresse :lol:
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Aurum skrev:
Pleximannen skrev:
Jag räknar med 5-7 år mellan serviceintervallerna. Eller när de beter sig konstigt. Lämnade in min Speedy Pro till Kristoffer Polblad genom Infinitum (Göteborg) för nån vecka sedan, exempelvis. Skulle inte klassa det som billigt men förhoppningsvis bra. Självklart utan polering =)
Vågat!


Ursäkta men varför i helvete skriver man en sådan kommentar utan att utveckla svaret? :evil:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Zed skrev:
Aurum skrev:
Pleximannen skrev:
Jag räknar med 5-7 år mellan serviceintervallerna. Eller när de beter sig konstigt. Lämnade in min Speedy Pro till Kristoffer Polblad genom Infinitum (Göteborg) för nån vecka sedan, exempelvis. Skulle inte klassa det som billigt men förhoppningsvis bra. Självklart utan polering =)
Vågat!


Ursäkta men varför i helvete skriver man en sådan kommentar utan att utveckla svaret? :evil:
För att jag gillar Polblad som person men han är inte riktigt i "form" om man säger så... Tror det är få som inte insett det? Jag kan iofs ha haft otur, men efter två missar har han inte mitt förtroende längre.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Aurum skrev:
Zed skrev:
Aurum skrev:
Pleximannen skrev:
Jag räknar med 5-7 år mellan serviceintervallerna. Eller när de beter sig konstigt. Lämnade in min Speedy Pro till Kristoffer Polblad genom Infinitum (Göteborg) för nån vecka sedan, exempelvis. Skulle inte klassa det som billigt men förhoppningsvis bra. Självklart utan polering =)
Vågat!


Ursäkta men varför i helvete skriver man en sådan kommentar utan att utveckla svaret? :evil:
För att jag gillar Polblad som person men han är inte riktigt i "form" om man säger så... Tror det är få som inte insett det? Jag kan iofs ha haft otur, men efter två missar har han inte mitt förtroende längre.

Jag hade ingen aning om det. Det är bra att veta. Han är rätt gammal nu iofs.
 

Målarn

The Steak
Det måste vart över ett år sen när jag lämnade in min guld Speedy på service hos Erikson urhandel i Sundbyberg
 
En månad sen lämnade jag in min 16710 för en snabbkoll, visade sig att där va lite småpill dom skulle ordna upp. Hämtade ut den i fredags.

2 veckor sedan så lämnade jag in min sub också och där vet jag inte vad som felas men där var fel på den och det var väl en 5 veckor sa dom så när jag kommer hem från New York borde den vara i skick att hämtas ut :)
 

Ljuv

Omega
Davvan skrev:
Ljuv skrev:
Lämnade in min 1680 på service för tre veckor sedan och hämtade ut den idag.

Nå...berätta lite mer för en servicetorsk....detaljer please...


Haha du med?

Är över anal med service på mina pjäser, Och väntar aldrig mer än 5 år mellan varven, Samt har jag köpt något med osäker service historik åker dom på spa bums :mrgreen:

Me det sagt så vart det en standard service hos Nymans utan några verkdelar som behövdes bytas ut (förutom glas förstås)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ljuv skrev:
Davvan skrev:
Ljuv skrev:
Lämnade in min 1680 på service för tre veckor sedan och hämtade ut den idag.

Nå...berätta lite mer för en servicetorsk....detaljer please...


Haha du med?

Är över anal med service på mina pjäser, Och väntar aldrig mer än 5 år mellan varven, Samt har jag köpt något med osäker service historik åker dom på spa bums :mrgreen:

Me det sagt så vart det en standard service hos Nymans utan några verkdelar som behövdes bytas ut (förutom glas förstås)

5 år...helt klart i längsta laget för mig....överanal...ett ord....är bara förnamnet. Ångesten börjar samma dag man hämtar ut klockan.... Lyckligast är jag vid inlämning :)

Vågar du lämna en rödsub till Nymans.... Modigt!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
denna bejbin kom hem igen i fredags:
full service + tillverkning av ny bomskruv = 2000:-.... o så säger de att det är dyrt att äga high-end? här: kunnig icke AD som servar ett manuellt verk i mycket GOTT skick utan att behöva nya delar -pang!
Snyggt jobbat, den där fiiin!
 

Genta

Cartier
Köpte en sliten AP ROO och ville få den tiptop så det blev APs servicecenter i Holland för att poleringen skulle bli bra.

Mkt nöjd, men så behövde lite delar i urverket bytas också och så blev jag 21 tkr fattigare.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: När lämnade DU in en klocka för service senast?

Aurum skrev:
Zed skrev:
Aurum skrev:
Pleximannen skrev:
Jag räknar med 5-7 år mellan serviceintervallerna. Eller när de beter sig konstigt. Lämnade in min Speedy Pro till Kristoffer Polblad genom Infinitum (Göteborg) för nån vecka sedan, exempelvis. Skulle inte klassa det som billigt men förhoppningsvis bra. Självklart utan polering =)
Vågat!


Ursäkta men varför i helvete skriver man en sådan kommentar utan att utveckla svaret? :evil:
För att jag gillar Polblad som person men han är inte riktigt i "form" om man säger så... Tror det är få som inte insett det? Jag kan iofs ha haft otur, men efter två missar har han inte mitt förtroende längre.
Är det endast Gastons som gäller i gbg nu då?
 

Everglade

Omega
2-Faktor
Visst är det skönt att veta att nu kommer den att ticka på ett tag utan krångel. Men jag lämnar in mina klockor om de börjar hålla tiden dåligt eller börjar få kort gångreserv. Jag har min lokale urmakare som har hållt på i 40 år och har hittills både varit bra hantverk och okej pris.
De jag ämnar att dyka med gör jag trycktest på vart tredje år.
Att lämna in klockor bara för eget välbefinnande har jag aldrig funnit anledning till. Jag är faktiskt lite nojig och rädd att klockan skall komma bort (brorsans DykCitizen försvann i ett service/reklamationsärende när den skickades iväg) eller att någon gör bort sig och gör något fult märke på klockan.

Näst på tur att åka på spa är nog frugans AirKing.
 

Knät

Cartier
Genta skrev:
Köpte en sliten AP ROO och ville få den tiptop så det blev APs servicecenter i Holland för att poleringen skulle bli bra.

Mkt nöjd, men så behövde lite delar i urverket bytas också och så blev jag 21 tkr fattigare.

:shock: Å jag gnällde över att bilservicen hade gått upp 1400:- sen förra gången..
 

Kson

Patek
2-Faktor
Köpte en Omega Geneve från 77, lämnade in de och efter tre låååånga veckor va den klar :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Diskussioner kring service av klockor är för mig lika ångestbringande som det röda pensionskuvertet. :)
Faktum är att jag skjuter upp en hel del saker som går att skjuta upp. När det gäller klockor specifikt så stör det mig inte att en klocka har en gångavvikelse som de flesta skulle störa sig på. Att vissa funktioner inte fungerar är inte hela världen heller, jag bär klockor som står still ibland och njuter då av deras form och känslan av att ha dem på armen. Jag kan fastna för vissa detaljer och totalt missa andra, har fått hem klockor där det dröjt veckor innan jag sett att något saknas, kan vara ett index, sekundvisare eller annat. :) Visst, synen är inte perfekt men det är inte dålig syn som gör att jag missar detaljerna.

Kanske är det en förutsättning när man som jag gillar att ha många klockor och helt fokuserar på vintage, servicekostnaden skulle bli övermäktig om jag skulle hålla alla i skick och frankly skulle de inte vara värda den kostnaden. Majoriteten av mina klockor har ett lägre marknadsvärde an vad det skulle kosta att få dem servade. I vissa fall struntar jag i den affärslogiken och servar dem ändå, tiltalar de mig tillräckligt mycket så spelar inte pengar någon roll.

En del av charmen ligger i att de inte är perfekta, de har varit med och sett ett och annat. Ärrade, mögliga och så långt bortom perfekt yta man kan komma. De har en historia att berätta, låter gamla, doftar speciellt...de är fulla av själ och värda att vårda till en viss gräns. Visst finns det en tjusning i välbevarade vintageklockor, att hitta en NOS med 60 år på nacken som legat i en låda hos herr pensionerad urmakare kittlar på ett annat sätt. Vad är motsatsen till överanal?

Tillbaka till frågan, skickade in en Omega Seamaster 600 till urmakaren innan påsk och fick nu besked om att en ny fjäder och enklare genomgång av verket kommer att kosta mig 800 bagis. Denne urmakare ser dåligt, är darrhänt och otroligt egensinnig samt usel på att rucka - passar mitt bristande sinne för detaljer. :)
 

Knät

Cartier
1675:an nu tillbaka med sekundvisaren på rätt ställe och alla visare justerade till rätt läge. Snabbt (den var klar redan i måndags, jag hann inte hämta tidigare) och billigt.. En hunka och en budapeststubbe.. :)
 

Pleximannen

Cartier
Re: Sv: När lämnade DU in en klocka för service senast?



Jag återrapporterar när jag fått min Speedy :)



Var och plockade upp Speedyn idag. Så långt ser allt toppen ut. Inga skador eller andra konstigheter. Allt går och flyter som det ska. Rent och fint. Således bättre resultat än de två olika urmakare som tidigare servat samma klocka. Ok, det var kanske inte världens snabbaste service, och definitivt inte billigaste, men i övrigt är jag nöjd och skulle inte tveka att lämna in fler klockor till Kristoffer. Disclaimer: detta är baserat på några timmars observation.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Jag köper mest nyare klockor så jag har bara behövt serva en av mina tidigare klockor. Det var min Panerai PAM088 som jag lämnade in på Nymans Ur i Stockholm. Det blev en "basservice" + någon ytterligare del som behövde bytas ut. Landade då på 6.100 kr. Det fanns även en liten repa/nagg i glaset men det skulle kostar ytterligare 3.000 kr så jag tyckte att det var ett lite saftigt pris så jag lät det vara. Ångrade mig dock efter någon vecka och de bytte även ut glaset.
 

Archie

Cartier
Hur vet man NÄR man ska serva en klocka då? (Förutom uppenbara saker som att det är IMMA på glaset, eller att den drar sig mycket) Finns det någon anledning att serva en klocka som går perfekt? I så fall vad avgör hur ofta den ska servas? Tiden som passerat eller hur mycket den använts/gått?
 
Topp