• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När sund förnuft inte får råda!

BOTL

Panerai
Varit medlem här i knappt en vecka och jag inser att situationen är ohållbar. Jag kan inte vara med här, titta och njuta av alla bilder utan att äga en vettig klocka.

Är det rätt tidpunkt för en student att köpa en klocka månaden innan man får en halv CSN och sedan en längre fördröjning tills sommarjobbslönen kommer? Nej, men sånt trams hindrar inte en livsnjutare.

Det är två klockor jag är intresserad av och jag vore tacksam om ni kunde upplysa mig med lite kunskap och tips. Jag förstår att som ny medlem ska man inte fråga efter mycket utan försöka ge och jag har bidragit med en god ton och hoppas få bygga på med kunskap med tiden!

Jag klär mig oftast i jeans, t-shirt och sneakers (ingen hiphop-stil) är lång och stor (140 kilo) och prick 20 cm runt handleden så klockan ska passa mig och min kropp/stil.
Väldigt tacksam för all input.

Jag blev smått förälskad i denna klocka för en vecka sen, ordet titanium klingar kvalitet/hållbarhet för mig och att den tål lite slitage. Det som oroar mig baserad på noll kunskap är att den är i sammanhanget billig. Strax över 30K.bär den mindre bra? Dåligt andrahandsvärde osv?

Breitling Aerospace Evo, för er som är kräsna. Är detta en klocka som är vettig och kommer hålla? Jag har tänkt att ha den i princip varje dag!
u8u8anuv.jpg


Den andra klockan jag är förtjust i är Rolex Submariner Green Dial. Läst bara gott om den men tycker den ser lite fjuttig ut på min arm (lånade en väns)
9yrurase.jpg


Jag har tittat på handlare i Sverige och har fått uppfattningen att man kan pruta cirka 10%, kanske mer på plats. Jag värdesätter att få prova, känna, få den rätt inställd efter min handled osv mer än 1000 kr i rabatt.

Samtidigt kan jag köpa den utomlands när jag åker på cigarresa för 27000. Men med kostnaden för själva resan är jag snabbt uppe i samma pengar.

Vad är ett bra sätt att etablera en kontakt med en handlare som gör att jag kan köpa fler klockor av samma i framtiden till bra priser, funkar mail/tel? Jag är tacksam för all input.
Vettiga servicekostnader är också bra.



Ben Bockbrännarbolmers
 

B1884

Audemars
2-Faktor
För fan, du kommer ruinera mig. Min rädsla är att den säljer slut innan jag hinner köpa den som andraklocka!


Ben Bockbrännarbolmers
Något du kommer lära dig är att klockbudgeten är till för att sprängas! ;) :D Med det sagt så är Aerospace'n absolut ingen dålig klocka, men enligt min åsikt så kan den inte mäta sig med en Rolex Sub.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Breitlingen ser ut att sitta bra! Subben ser faktiskt lite liten ut på den bilden du visar, och den ligger en bit över din budget :) även fast det är den ultimata allround-vardagsklockan! Har du testat Tudors dykare Black Bay och Pelagos?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Ett bra sätt att etablera en kontakt är att börja serva sina klockor hos handlaren återförsäljaren! Köpa alla tillbehör osv, jag gillar Breitling men med egen erfarenhet så rasar den i pris, med andra ord = dåligt andrahands värde. Tycker nog att Rolex Hulken så helt OK ut på din arm, men med dina mått som du beskriver så skall du ha en ROLEX DeepSea ,

Rolex-sea-dweller-deepsea-2.jpg



med tanke på hur du klär dig så skulle den sitta som en smäck runt handleden din!
 

BOTL

Panerai
Tycker du att Sub:en är för liten, prova DSSD:
http://www.rolex.com/watches/rolex-deepsea/m116660-0001.html

Fast då börjar du närma dig dubbla Breitling-budgeten. (Och personligen anser jag att 116610:an sitter perfekt på din arm.)

Jag kan absolut inte ge mer än 60. Har sneglat åt begagnat men är livrädd att få en klocka som inte är i toppskick då jag inte kan bedöma något och vill helst ha papper från verkstad/dylikt om skicket.



Ben Bockbrännarbolmers
 

David

Bödeln
Jag kan absolut inte ge mer än 60. Har sneglat åt begagnat men är livrädd att få en klocka som inte är i toppskick då jag inte kan bedöma något och vill helst ha papper från verkstad/dylikt om skicket.


Du får en schysst DSSD för 60, och jag tror nog du kan få all hjälp du behöver med att införskaffa en från forumet.
 

BOTL

Panerai
Breitlingen ser ut att sitta bra! Subben ser faktiskt lite liten ut på den bilden du visar, och den ligger en bit över din budget :) även fast det är den ultimata allround-vardagsklockan! Har du testat Tudors dykare Black Bay och Pelagos?

Nej. Jag kan ingenting om det märket.
De enda märke som jag tyckt om och är inom min budget är Rolex och Breitling.
Jag inser att med min begränsade kunskap har jag sållat några märken som enligt er kunniga medlemmar är bra men man måste trivas med sitt köp och jag har svårt att se mig själv betala för nåt som inte känns bra. Skjut mig inte nu men Omega är ett sånt märke, några vänner har men de blir alltid retade av de andra med Breitling och Rolex.
De kan inte ett skit de heller men har fetare plånböcker än jag och ingen cigarrsamling.


Ben Bockbrännarbolmers
 

BOTL

Panerai
Det vore snällt, jag är väldigt mån om att inte komma som ny medlem och ge intrycket att jag inte vill bidra!

Jag hittar den på uret.se för 85000.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Nej. Jag kan ingenting om det märket.
De enda märke som jag tyckt om och är inom min budget är Rolex och Breitling.
Jag inser att med min begränsade kunskap har jag sållat några märken som enligt er kunniga medlemmar är bra men man måste trivas med sitt köp och jag har svårt att se mig själv betala för nåt som inte känns bra. Skjut mig inte nu men Omega är ett sånt märke, några vänner har men de blir alltid retade av de andra med Breitling och Rolex.
De kan inte ett skit de heller men har fetare plånböcker än jag och ingen cigarrsamling.


Ben Bockbrännarbolmers

Förstår hur du tänker! Personligen går Breitling bort för mig, men aero är en av dom snyggare modellerna :) Men Sub är alltid en Sub och kommer alltid vara helt rätt. Sen är prisskillnaden ganska stor, men det som blir bäst i slutändan är att köpa det man vill ha mest även om det kostar mer!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Ett tips om du är i början av din klockresa är att köpa Rolex, gärna i 2:a hand (eller till bra pris nytt) då förlorar du inget till väldigt lite om du vill sälja.

Sen kan en bjässe som dig utan vidare böra Hulken, den gröna, utan att det ser konstigt ut.
 

Bolio

Panerai
Har du ekonomi för det ska du absolut köpa en Sub. Men är det helt ute för dig att köpa begagnat? Du har ju lite oro över andrahands värdet och den oron slipper du ju om du hittar en använd i nyskick och det dyker upp här på köp och sälj väldigt ofta så kolla där.

Breitling är absolut inget allternativ till Rolex och jag hade aldrig köpt en ny då andrahands värdet på dem är sämre en för Rolex, därimot kan det vara ett alldeles lysande begagnat köp då du får mycket för pengarna.​
Har du redan haft ögonen på en Rolex är det den du ska ha men uteslut inte begagnat.
Lycka till.
 

BOTL

Panerai
Min enda rädsla för den billigare Breitling är om det är en sämre klocka än de övriga i deras sortiment för 50-60!

Försöker även hitta skillanden mellan Aerospance och Aerospace EVO. Har sett att det finns begagnade på forumet men en ny vore roligast såklart.

Denna Deep Sea som flera pratar om det ju för jäkla snygg ut. Om någon finns i området Gävle och kan tänka sig mötas upp över en lunch och visa upp sin så bjuder jag på käk, en riktigt bra cigarr och tittar och lyssnar på alla råd.

Som jag förstår det är inte Deep Sea en begränsad upplaga som SUB Green Dial och kommer finnas kvar om 3-5 år?
 

BOTL

Panerai
Jag har men det innebär att jag lär sälja en mycket unik humidor som betyder MASSOR för mig. Men väntar jag nåt år har jag råd med ännu en finare klocka.

Begagnat är inte uteslutet om den är i väldigt fint skick, jag är en putsnörd och köper bara begagnade produkter från andra nördar som värdesätter det där lilla extra. Som medlemmarna här tex verkar göra.

Angående Rolexen, vad är klokast? Köpa en Sub nu som jag tycker ser lite för lite ut eller köpa en Deep Sea om nåt år som verkar passa mig bättre. Om man bara kan köpa en Rolex och måste välja mellan dessa två.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ben, har du kikat på Panerai? Med dina mått kan du säkert bära upp den bättre än Arnold Schwarzenegger.

http://www.nymansur.com/produkter/panerai

Tycker du att Rolex Sub är för litet, ta en titt på Milgauss. Avsaknaden av vridringen gör att den bärs större än Subarna, tycker jag.

Här på min handled (bär vanligtvis en DJ 1603). Mina handleder är 16-17 cm beroende på dagsform, är 178 cm och väger 73 kg.
image.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag har men det innebär att jag lär sälja en mycket unik humidor som betyder MASSOR för mig. Men väntar jag nåt år har jag råd med ännu en finare klocka.

Begagnat är inte uteslutet om den är i väldigt fint skick, jag är en putsnörd och köper bara begagnade produkter från andra nördar som värdesätter det där lilla extra. Som medlemmarna här tex verkar göra.

Angående Rolexen, vad är klokast? Köpa en Sub nu som jag tycker ser lite för lite ut eller köpa en Deep Sea om nåt år som verkar passa mig bättre. Om man bara kan köpa en Rolex och måste välja mellan dessa två.



Deepsea dels för att den kanske passar dig bättre och för det andra att jag tror den kommer stiga i värde om du ser det som en investering! I ditt fall så är den nog perfekt, så jag skulle spara och köpt den klockan som är bäst istället att köpa på sig en Rolex bara för att vara med i klubben.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Välkommen hit!

Jag håller med Af Sjodahl m.fl. i den här tråden, en Rolex Seadweller Deep Sea skulle sitta som en smäck på dig. Du kan säkert få hjälp av kunniga forummedlemmar att hitta ett bra begagnat ex.
 

BOTL

Panerai
Inte tittat på något andra märken än just Rolex och Breitling. Tyvärr så kan jag för lite om de andra för att känna mig bekväm med ett köp.
 

David

Bödeln
Som jag förstår det är inte Deep Sea en begränsad upplaga som SUB Green Dial och kommer finnas kvar om 3-5 år?

Sub med grön tavla (116610LV) är inte det minsta begränsad i upplaga, på något sätt, i alla fall inte jämfört med andra Rolex-modeller i det aktuella sortimentet.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Deepsea dels för att den kanske passar dig bättre och för det andra att jag tror den kommer stiga i värde om du ser det som en investering! I ditt fall så är den nog perfekt, så jag skulle spara och köpt den klockan som är bäst istället att köpa på sig en Rolex bara för att vara med i klubben.

Varför skulle en DeepSea stiga mer i värde än en Submariner..?
 

BOTL

Panerai
Vad kan du om Rolex och Breitling då? Bara en fundering...

Knappt det som står i katalogerna, flera vänner äger klockor från dessa märken och de har varit väldigt nöjda. Bägge märken har som jag förstår det ett rejält arv och producerar bra klockor. De har klass tycker jag och lite prestige. Detta säger inget om de märken som andra nämnt men jag vill börja med en klocka jag känner mig trygg med och låta den naturligs utvecklingen med kunskap få ha sin gång och på det sättet upptäcka andra märken.


Ben Bockbrännarbolmers
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag tycker att Breitlingen sitter bättre av bilderna att döma. Kanske en lite fläskigare Rolex som nämnts tidigare i tråden, om du vill gå på det märket?
 
Topp