• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nästa drömklocka

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Jag är seriös, gällande klockor betalar man mestadels för märket (om nu inte klockan är av guld eller liknande ädla metaller) snarare än kvaliten på verket, boetten, bandet, etc. Och även om rolexen nu skulle vara bättre kvaliten, så är det inget fel med det, den kostar ju trots allt 10-15 gånger mer än seikon.

MM300 listar på ca 20-25. Suben på ca 60. Du har uppenbarligen örnkoll. :dead:
 

Sond

Patek
Jag gillar ju när klockor flyger under radarn. Men i detta fall så säger jag Rollen alla dagar i veckan. Och denna Rolex flyger inte under radarn. Det är bara inbillning om man tror det.
 

morrism

Audemars
Om du har pengarna, köp Rolex, annars kan du ju köpa en beggad Seiko så länge och fortsätta spara och sälja seikon när det är dags

Mao, varför välja? ;)
 
Har kört MM300 i princip dygnet runt i ett drygt år och är obehagligt nöjd. Har en del annat att byte av med men en bit kvar till Rolexträsket så man kanske är aningen partisk. Hursomhelst kan MM300:an rekommenderas varmt, rejäl utan att vara det minsta klumpig.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag tänker inte vurma för MM300, men är man det minsta historiaintresserad inom Seikos dykarurshistoria tycker jag MM300 är ett måste likaså som att Submariner är det inom Rolex... Jag tror du blir nöjd med en SBDX001, det är inget som säger att du måste utesluta en Sub-C bara för att du köper en MM300... eller vise versa .
 

Kocken

Omega
Har du klämt på någon av dem? Jag tycker att Seikons proportioner är känns helt fel och att länken är usel. Rolexen är känns betydligt mer gedigen. Å andra sidan är den ju också mycket dyrare.

Seikon brukar finnas inne hos Klockmäster i Globen, så åk dit om du bor i närheten av Stockholm!
Ja, mm300 har jag fått prova, tog en kaffe med en ks-medlem som hade vänligheten att låta mig se på hans mm300. Rolexen har jag haft ett par runt mig men mitt intresse för detta är relativt nytt, jag trodde att med min TH och SS behövde jag bara en SMP för att det skulle vara perfekt. Då skulle jag forska lite i våras om inköp av 2 Omega, hitta detta o grannforumet, sen var det kört...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den nya subben gör ingenting för mig och det gör inte GS-dykaren heller. Jag har mycket hellre min mm300 oavsett pris.
Precis som att jag hellre kör min Triumph eller en Ducati framför en Yamaha R1.

Allt handlar inte alltid om vad som har bäst kvalitet, flest hästkrafter, bäst länk osv. Subben är helt opersonlig för mig. Ihopsatt av maskiner för massan, precis som Yamaha R1.

Det handlar inte om kvalitet utan det handlar om tillverkningsprocess, tekniska innovationer, formspråk och detaljer.

Vissa gillar R1or och andra gillar HD, Triumph eller Ducati. Svårare än så är det inte.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Har precis lagt handpenning för en MM300, har sedan tidigare en GMT-C, mitt tips skulle kanske vara något liknande till dig, en beggad GMT-C och en mm300, då får du två olika klockor, men två olika "huvudkomplikationer".

Känner själva att mm300 är otroligt spännande utifrån historiken och att det är en klocka som inte bärs i närheten av den mängd som bär suben,

Lycka till
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
För de som är obekanta med MM300:as ursprung så kan man i stort sätt kalla den för en direkt homeage av Seikos 6159-7000 från 1968 som hade en bas-GS Hi-beat-caliber (cal 6145) antar jag. Dagens MM300 har också en GS-kaliber som bas, (cal 9S55) som bas.

Seiko 6155-7000
picture


och i sin tur hade Seiko 6159-7000 Seiko 6215 från 1967 som föregångare som var Seikos första professionella och första 300m dykare.

Seiko 6245
624.jpg
 

Kocken

Omega
Har precis lagt handpenning för en MM300, har sedan tidigare en GMT-C, mitt tips skulle kanske vara något liknande till dig, en beggad GMT-C och en mm300, då får du två olika klockor, men två olika "huvudkomplikationer".

Känner själva att mm300 är otroligt spännande utifrån historiken och att det är en klocka som inte bärs i närheten av den mängd som bär suben,

Lycka till
Ja, ungefär så tänker jag men ska ner o pilla på en sub idag tänkte jag, behöver korta länk på speedmaster pron, det blir ett besök his rob engström om dagen tillåter.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!

rillesnille

Panerai
2-Faktor
För de som är obekanta med MM300:as ursprung så kan man i stort sätt kalla den för en direkt homeage av Seikos 6159-7000 från 1968 som hade en bas-GS Hi-beat-caliber (cal 6145) antar jag. Dagens MM300 har också en GS-kaliber som bas, (cal 9S55) som bas.

Seiko 6155-7000
picture
Fantastisk, har dock aldrig sett den förut, har du sett några till salu på sistone? Vad brukar de ligga på?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!

EpicS

Omega
rolex utan att ens fundera, 16610 är en underbar modell, riktigt stilren, fungerar till alla stilar av klädesval, lika snyggt på kontoret som med tishan ute på stan! sen andrahandsvärdet går aldrig ner snarare upp! skulle inte ens funderat på omegan! men det är bara jag :)
 
Topp