• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

nästa innemärke?

fc2

Rolex
Lemania är ju fortfarande ruskigt billigt om man tänker på kvalitet och historia!?

Länge hävdat att Lemania kanske är det mest prisvärda märket där ute. Köpte en fin 50-talare med tavla i kanonskick för en femhundring på tradera. Även de dyraste Lemani:eek:rna är prisväda enligt mig, tex 18K cal. 2310 eller Viggen. Däremot vet jag inte hur man gör med service till en cal. 2310 Lemania.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Glashutte är ett märke jag tror kan få en rejäl uppsida då du får vintagemodellerna i stort sett gratis sett till dagens nypriser.

Problemet som jag ser det med Lemania, är väl att de slutat produktionen? Jag tror det kan vara svårt att få en stor uppgång i ett märke som inte längre finns?

Vad gäller (Tag) Heuer så kan det mycket väl finnas en uppsida där med, dock så ligger de redan ganska högt? så en så stor procentuell höjning tror jag inte det finns.

Precis som någon skrev ovan så har nypriset på Tissot stigit de senaste åren.
Jag tror en stor del av varför märket har en relativt låg image i Sverige kan bero på den inflation av Tissot-klockor som finns här. Vad jag förstår så var Omega, Tissot och Certina dominerande i det lägre märkessegmentet under 50-60 och till viss del 70- talet i Sverige. På grund av det stora utbudet som såldes och finns här, tror jag är en del av anledningen till att priset i Sverige relativt utomlands (ebay t.ex.) ofta ligger betydligt lägre procentuellt (arbitragemöjligheter?) ;)

Tissot har enligt mig en trevlig och lång historia (startade 1853) och hade under lång tid ett nära samarbete med Omega. De har länge varit stora sponsorer för diverse sportevenemang, har utmärkande klassiska vintagemodeller samt fortfarande relativt mycket reservdelar i lager.

Oris,Zenith och Rado är andra märken som kan vara intressant att följa prisutvecklingen av.

Det här är såklart enbart mina egna amatörtankar, och jag är (om än väldigt intresserad) vädigt färsk på området :)
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
De verkar ha stigit konstant. Speciellt utomlands. Men det är rätt petigt att det ska vara rätt grejer på klockorna. Men om allt är rätt så ligger de betydligt högre i pris jämfört med Sverige. Här verkar smärtgränsen för en heuer ligga på typ 13k. :)

Konstigt det där med Heuer i Sverige. Du kan hitta en superfin Autavia här för under 14 papp. Det känns om om det är omöjligt i utlandet. Varför är Heuer så svårsålda här? Hade för övrigt en skön dykare, black coral, som i princip var helt osäljbar på forumet (visserligen quartz).
 
Topp