• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nästa steg automatisk klocka

Chefen

Basic
Hej alla klockgalningar.

Jag går och funderar på nästa köp. Har gått ifrån min Quartz-Tag heur till en nyinskaffad Victorinox Airboss Chronograf med valjoux 7753. Det är min vardagsklocka och den känns robust och hållbar, väldigt mycket klocka för ca 10k.

Min fråga nu, har ni något tips på snygg klocka, gärna med gummiarmband. Gärna annat än Oris som alla har. Budget upp till 20k. Jag har stora armar, så den måste vara 40-45mm.

När vi ändå har er uppmärksamhet, hur ser ni på Victorinox? Personligen håller jag min Airboss betydligt högre än min Tag som dock har några år på nacken.
333466DD-3381-4B06-885D-E0455C736922.jpeg

Hej
Ja, sinn kanske skulle kunna vara något. Gillar tanken med att inte alla andra har samma klocka på armen.
Nån som har erfarenhet av Hamilton? Hittar dock ingen på gummi.

Hej alla klockgalningar.

Jag går och funderar på nästa köp. Har gått ifrån min Quartz-Tag heur till en nyinskaffad Victorinox Airboss Chronograf med valjoux 7753. Det är min vardagsklocka och den känns robust och hållbar, väldigt mycket klocka för ca 10k.

Min fråga nu, har ni något tips på snygg klocka, gärna med gummiarmband. Gärna annat än Oris som alla har. Budget upp till 20k. Jag har stora armar, så den måste vara 40-45mm.

När vi ändå har er uppmärksamhet, hur ser ni på Victorinox? Personligen håller jag min Airboss betydligt högre än min Tag som dock har några år på nacken.
Välkommen hit!
Kolla in inox tråden!
Vi tycker nog att Victorinox är en hållbar klocka! :)
Har du tittat på Sinn? Då kommer du ifrån Oris och får en tålig klocka, visserligen tysk.
Kan du tänka dig begagnat?
Då får du ett jätreutbud för 20k!
Ta en funderare!

Hej alla klockgalningar.

Sjöö Sandström Worldtimer är svaret, 41mm men bärs något större skulle jag säga.
Fantastisk klocka på gummit!

Gummi,stora klockor och ca 20k?
Breitling så klart! (Begagnad då)
Seawolf eller Avenger II GMT röstar jag för :)
Håller med! Gillar man Victorinox så bör man dessutom gilla Breitling vilka i princip är Victorinox storebror. Hyfsat liknande stuk på designen men roligare märke. För 20k finns rätt mycket roligt beggat från Breitling, exempelvis denna som jag precis sålde:
2BCFE152-8E72-43B2-9683-59A03C949DAC.jpeg

Senast ändrad:
Victorinox gör fina klockor.
Kvaliteten är bättre än andra dyrare märken.
Har själv en Inox men har även ägt andra modeller såsom Chrono Classic 1/100 eller Dive Master. Mycket klocka för pengarna.

Håller med, men verklighetens folk har inte ens hört talas om Sinn.
Tänkte också på det där med KS världen och den riktiga världen!
Ska vi döma efter KS lilla värld blir Sinn vanliga och den vanligaste klockan kan bli Rolex Explorer II, två andra klockor som ligger bra till är Breitling Aerospace och Daytona/DD!
Vårat underbara, vrickade, härliga klockträsk!

Många fina alternativ ni nämner. Breitling är ju ett alternativ, men ska man in på begagnatmarknaden så är det ju alltid lite mer riskabelt.

Förtydligande om min syn på Oris, jag tycker dom gör riktigt fina klockor, men väldigt många i min omgivning bär Oris. Det var därför jag valde min Airboss, jag ville inte ha samma klocka som fem polare.
I Östergötland säljs begagnade Oris hela tiden så det finns iofs möjlighet att göra bra affärer.

2FC2B04B-3DA0-4ECC-9D12-747B56B865A8.jpeg
Ibland går det fort . Kollade in Robvintage alternativ från Sjöö Sandström, Worldtimer. Den är ju helt perfekt! Riktigt snygg på gummi. Verkar kunna landa på ca 20-21k. Kul med en svensk klocka, vet någon om de köper ETA eller om dom bygger sina egna verk?
Blir nog att köpa en till helgen hur som.

Ibland går det fort . Kollade in Robvintage alternativ från Sjöö Sandström, Worldtimer. Den är ju helt perfekt! Riktigt snygg på gummi. Verkar kunna landa på ca 20-21k. Kul med en svensk klocka, vet någon om de köper ETA eller om dom bygger sina egna verk?
Riktigt bra alternativ som dessutom har många tavlor att välja mellan, tror du kommer bli positivt överraskad när du provar den.

Det är en riktigt fin klocka! Tror dock du kan få den för betydligt bättre pris här, har väl vart ute några stycken för runt 15 000kr? :)

Tyvärr är det mest ETA som finns i SS klockor och snart kommer företaget nog att gå över till Sellita eftersom ETA endast kommer att leverera inom Swatch group.

Jag hoppas det, bilden blev jag kär i. Men sen ska den ju kännas bra på. Känns som perfekt att varva med min Airboss och Tag.

Mycket bra förslag måste jag säga! I klockan sitter ett nytt in-house verk och det är ett verkligen svårslaget pris för så mycket klocka. S&S ter sig dyra i jämförelse med vad man får i caliber-väg från Tudor.
Många klockor ter sig dyra i förhållande till vad man får. Du kan däremot inte dra alla ETA över en kam. Breitling och IWC har också modeller med ETA i men de kör ju bästa kvalitetsversionen samt optimerar och justerar verken själva.

En Sinn eller SS lär inte hålla sig +-1 sekund/dygn vilket en bra inställd Breitling/IWC gör. Det är även en viss kvalitetsskillnad på boett, band, länk, lås, visare, tavla och annat mellan olika märken. Det är inget fel på Sinn men när det gäller finishering är de inte märkvärdiga.

Många klockor ter sig dyra i förhållande till vad man får. Du kan däremot inte dra alla ETA över en kam. Breitling och IWC har också modeller med ETA i men de kör ju bästa kvalitetsversionen samt optimerar och justerar verken själva.

En Sinn eller SS lär inte hålla sig +-1 sekund/dygn vilket en bra inställd Breitling/IWC gör. Det är även en viss kvalitetsskillnad på boett, band, länk, lås, visare, tavla och annat mellan olika märken. Det är inget fel på Sinn men när det gäller finishering är de inte märkvärdiga.
Menade inte att dissa ETA på något vis eftersom ETA ändå producerar verken efter sina egna höga krav på kvalité och finish likt dem flesta tillverkare som gör egna in-house verk. Dock så tycker jag att skillnader i priset på klockor med ETA-verk är för tokiga och att det därför blir lite svårt att motivera varför en klocka ska kosta 50k istället för 10k när det sitter samma urverk i. Håller med om att det är skillnad i kvalité på boett, visare, länk osv men ej tillräckligt för att motivera prisskillnader på hundratals procent. När det kommer till att motivera prisskillnader pga justering så är detta svårt eftersom en riktigt bra urmakare skulle kunna justera verket lika precist som någon nisse på Breitling eller IWC. Vill ge en tumme upp till JoeBravo som rekommenderade en Pelagos. Företaget har ju säkerligen lagt ner tiotals miljoner euro på att utveckla verket som sitter i och då verkar prislappen på slutprodukten till kund tämligen låg i jämförelse med vad IWC och Breitling har att erbjuda i samma prisklass.

Menade inte att dissa ETA på något vis eftersom ETA ändå producerar verken efter sina egna höga krav på kvalité och finish likt dem flesta tillverkare som gör egna in-house verk. Dock så tycker jag att skillnader i priset på klockor med ETA-verk är för tokiga och att det därför blir lite svårt att motivera varför en klocka ska kosta 50k istället för 10k när det sitter samma urverk i. Håller med om att det är skillnad i kvalité på boett, visare, länk osv men ej tillräckligt för att motivera prisskillnader på hundratals procent. När det kommer till att motivera prisskillnader pga justering så är detta svårt eftersom en riktigt bra urmakare skulle kunna justera verket lika precist som någon nisse på Breitling eller IWC. Vill ge en tumme upp till JoeBravo som rekommenderade en Pelagos. Företaget har ju säkerligen lagt ner tiotals miljoner euro på att utveckla verket som sitter i och då verkar prislappen på slutprodukten till kund tämligen låg i jämförelse med vad IWC och Breitling har att erbjuda i samma prisklass.
Min poäng är just att du inte kan jämföra ett ETA i en Sinn eller SS med ett i IWC/Breitling. Kvalitetsskillnaderna på resten av delarna är lika stora de. Du väljer själv vad du vill betala för men jo, det finns anledningar till att vissa klockor med ETA kostar 10 och andra 50, det sitter nämligen inte ”samma ETA” i.

Tillbaka
Topp