• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nästa steg automatisk klocka

Min poäng är just att du inte kan jämföra ett ETA i en Sinn eller SS med ett i IWC/Breitling. Kvalitetsskillnaderna på resten av delarna är lika stora de. Du väljer själv vad du vill betala för men jo, det finns anledningar till att vissa klockor med ETA kostar 10 och andra 50, det sitter nämligen inte ”samma ETA” i.
Instämmer helt. Enligt Tim på Watchuwant/Govberg etc. skall det finnas fyra olika nivåer i kvalitet på ETA urverk (?) så det är i sådana fall definitivt stora skillnader på ”highest grade ETA” som jag gissar IWC, Breitling, Hublot etc. kör med oftast och ”entry level” varianten som finns de billigaste klockorna med ETA urverk.

Kolla även in Eterna om du inte vill ha ett supervanligt märke. Ganska stora modeller, t ex kontiki-serien. Har själv en sån här, valde den för att den är ovanlig men snygg och bra, går oftast inom +/- 2 sek:

86B712A0-0E47-45BF-807D-A01FC94180F3.jpeg

Instämmer helt. Enligt Tim på Watchuwant/Govberg etc. skall det finnas fyra olika nivåer i kvalitet på ETA urverk (?) så det är i sådana fall definitivt stora skillnader på ”highest grade ETA” som jag gissar IWC, Breitling, Hublot etc. kör med oftast och ”entry level” varianten som finns de billigaste klockorna med ETA urverk.
Bas, Elaboré, Top, COSC. Men IWC och Breitling specialbeställer ju dessutom sina verk samt justerar dem själv. Allt handlar såklart inte om ruckning, känns som fel tråd för detta men givetvis har IWC och Breitling strängare interna krav än SS och Sinn.

ETA levererar fyra olika nivåer på sina urverk. Dessa är, standard (ebauche som kommer i lösa delar), elabore (hög finish), top (vet ej vad som gör den till top) samt COSC- nivå (ETA gör allt och sedan får de urverket certifierat av COSC). Vet att Hamilton köper elabore (finare finish) men Breitling (som du nämnde) vet jag köper in standard-nivån för att kunna göra finishen själva och de justerar även för att sedan skicka vidare till COSC som testar och utfärdar certifikat (om urverket håller sig inom COSC:s gränser för avvikelse).

2FC2B04B-3DA0-4ECC-9D12-747B56B865A8.jpeg
Ibland går det fort . Kollade in Robvintage alternativ från Sjöö Sandström, Worldtimer. Den är ju helt perfekt! Riktigt snygg på gummi. Verkar kunna landa på ca 20-21k. Kul med en svensk klocka, vet någon om de köper ETA eller om dom bygger sina egna verk?
Blir nog att köpa en till helgen hur som.
@donnie har en ute på säljes för 15000kr

Oj @yonson såg ej att du hade skrivit om de olika nivåerna. Hursomhelst så vill jag till sist bara säga att vilken nivå man än får i sin klocka så är den största skillnaden finish. Justering till COSC-standard kan ju fixas till i efterhand, dock så går det inte att få certifikat utfärdat för att urverket håller sig inom standarden EFTER att den har monterats in i en klocka.

Håller med tidigare talare att det är nog bättre att köpa en klocka med länk och sedan köpa gummi separat. Eftersom pelagos redan nämnts så borde Black bayn också nämnas. Här är min på Hirsch performance
20180127_100014.jpg

20180127_100046.jpg

Oj @yonson såg ej att du hade skrivit om de olika nivåerna. Hursomhelst så vill jag till sist bara säga att vilken nivå man än får i sin klocka så är den största skillnaden finish. Justering till COSC-standard kan ju fixas till i efterhand, dock så går det inte att få certifikat utfärdat för att urverket håller sig inom standarden EFTER att den har monterats in i en klocka.
Det är mer än olika ruckning, mellan bas och topp skiljer balanshjul också, samt något mer jag inte minns just nu. Man kan dessutom som sagt beställa modifieringar, som exempel har Tudors ETA i BlackBay andra bryggor, annat stötsystem och annan ruckning.

COSC är skit samma om de interna kraven är högre.

Jättemycket värdefulla kommentarer och synpunkter, särkilt för mig som får ses som nyinvigd i klockvärden.
S&S och Tudor Pelagos är två fina tips som är precis det stuk jag är ute efter.

Får sova på saken, sen fundera på om begagnat är något för mig, spontant så tycker jag värdeminskningarna inte alltid väger upp att de faktiskt är begagnade. Samtidigt är det ju ett bevis för ett bra andrahandsvärde.

Det är mer än olika ruckning, mellan bas och topp skiljer balanshjul också, samt något mer jag inte minns just nu. Man kan dessutom som sagt beställa modifieringar, som exempel har Tudors ETA i BlackBay andra bryggor, annat stötsystem och annan ruckning.

COSC är skit samma om de interna kraven är högre.

COSC är ett mervärde ivf i och med att det trots allt inneburit en kostnad för företaget att få certifieringen och att det är en garanti och säkerhet för kunden. "Interna standarder" i all ära men tills man sätter det som garanti så är det bara ett exempel på att man inte "walk the walk".

Jag gillar dessutom att motiveringen för prisskillnaden mellan 5000 kr ETA och 35000 kr ETA bestyckad klocka är skillnaden i urverk. Prisskillnad mellan Top och bas är i runda slängar 100 dollar, yippie kay yey...

Jag gillar dessutom att motiveringen för prisskillnaden mellan 5000 kr ETA och 35000 kr ETA bestyckad klocka är skillnaden i urverk. Prisskillnad mellan Top och bas är i runda slängar 100 dollar, yippie kay yey...
Du kanske ska läsa mer än en kommentar. Skillnad på finish av boett, tavla, glas mm.

Tillbaka
Topp