• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Vad tror ni om Alpine iår? Jag tycker dem har sett snabba ut och bägge förarna har en del säsonger under bältet. Förutsatt att grabbarna håller sams borde de kunna plocka en del poäng, eventuellt slå ferrari?

Då kör vi, äntligen race (sprint) week! Det är dock nytt format på sprinten, bör bekräftas under dagen. Så det blir två kval, ett till racet och ett eget kval till sprinten. Dvs sprinten avgör inte ordningen på GP, vilket låter lite mer logiskt.

Tider för Azerbaijan Sprint & GP nedan. (Med reservation för ändringar)

Fredag, FP1 kl 11:30, kval till GP kl 15:00
Lördag, Sprint kval kl 11:30. Spint race kl 15:30
Söndag, Grand Prix kl 13.

hz55egsfutva1.jpg

Då kör vi, äntligen race (sprint) week! Det är dock nytt format på sprinten, bör bekräftas under dagen. Så det blir två kval, ett till racet och ett eget kval till sprinten. Dvs sprinten avgör inte ordningen på GP, vilket låter lite mer logiskt.

hz55egsfutva1.jpg
Känns lite melodifestivalen över det hela. Men får se hur det ger sig. Kanske blir bra 👍

hz55egsfutva1.jpg
Oj, helt missat att det är 2 kval. Bara 1 träning kan bli intressant. Men kval och sprint är ju klart roligare än massa friträning så jag hoppas de landar bra 😇

20 min in i FP1 och rena kalabaliken redan, snacka om fel bana att testa nya formatet på. Kval kl 15 blir väldigt tight för några team.

Välförtjänt Perez!
Russell kör smutsigt som vanligt, men det är det enda som funkar för att ha en chans mot RBR.
Tsunoda & AT, herrejösses - typiskt.

Max sågar hela konceptet, med all rätt - topp teamen får ännu mer poäng och resten hamnar ännu mer bakom.

Personligen föredrar jag det vanliga formatet, om något så ta bort en träning.

Fu4vSGgWIAEBYjz

d9nc47dzpvwa1.jpg

Välförtjänt Perez!
Russell kör smutsigt som vanligt, men det är det enda som funkar för att ha en chans mot RBR.
Tsunoda & AT, herrejösses - typiskt.

Max sågar hela konceptet, med all rätt - topp teamen får ännu mer poäng och resten hamnar ännu mer bakom.

Personligen föredrar jag det vanliga formatet, om något så ta bort en träning.

Fu4vSGgWIAEBYjz

d9nc47dzpvwa1.jpg
Oväntat omspännande lopp tyckte jag. Men rätt att testa nya format. Hade gärna sett det på en bana där det är ännu lättare att köra om. Såg MotoGP:s första(?) sprintlopp för några veckor sedan och det var grymt spännande med massor av omkörningar och dramatik. Nästan som ett Moto3-lopp. Tänk om vi kunde få lika spännande F1-lopp.
Men med RB så överlägsna känns årets racesäsong tyvärr nästan lika ointressant som på den tiden när Mercedes var lika överlägsna. Trist för sporten!!!

Oväntat omspännande lopp tyckte jag. Men rätt att testa nya format. Hade gärna sett det på en bana där det är ännu lättare att köra om. Såg MotoGP:s första(?) sprintlopp för några veckor sedan och det var grymt spännande med massor av omkörningar och dramatik. Nästan som ett Moto3-lopp. Tänk om vi kunde få lika spännande F1-lopp.
Men med RB så överlägsna känns årets racesäsong tyvärr nästan lika ointressant som på den tiden när Mercedes var lika överlägsna. Trist för sporten!!!
Nog för att RB är snabbast men fältet har aldrig varit så jämt som det är nu, skiljer 1-2 sek från pole till nederdelen av fältet.

Inte ens nära, Mercorna brukade ha sekunders försprång efter något enstaka varv, väldigt många år. Inte så det ser ut just nu.
Toppen, då tycker ni alltså att det är spännande i år?? Tyvärr håller jag ju inte med, men det är ju bra att det bra är jag som redan ”gett upp” om att det ska bli spännande igen den här säsongen.
Nåväl, en DNF eller två för Max så kanske även jag kan få tillbaka intresset….

Fortfarande inte lika överlägsna. Ja RBR har bäst aero & sjuk fart med DRS öppen men Redbull är inte så pass överlägsna att dem skruvar ned kraften likt Mercedes.

Sömnpiller till race förövrigt, märks ju även här inne. Farlig bana där endast krascher kan göra racet spännande. Kunde blivit riktigt farligt i slutet med Ocon & depån. Perez, kingen av stadsbanor. Ny vecka & nytt race!

Vet inte vad jag tycker om nya sprintformatet. Å ena sidan får man en ny chans i GP om man kraschar i sprinten å andra sidan blir det 2 nästan identiska grids. Jag tycker nog att reversed grid på de första 10 vore bättre och med fulla (eller nästan) poäng.

Vet inte vad jag tycker om nya sprintformatet. Å ena sidan får man en ny chans i GP om man kraschar i sprinten å andra sidan blir det 2 nästan identiska grids. Jag tycker nog att reversed grid på de första 10 vore bättre och med fulla (eller nästan) poäng.
Jag håller med. Tror bara att det är svårt att övertyga teamen om att köra reverse grid. När Sprint skulle introduceras diskuterades det, men teamen längst fram ville inte ha omvänd startordning, eftersom de skulle få det svårare att ta poäng. Jag minns att Williams (som då hade den klart långsammaste bilen) vägrade, då de inte ville att deras enda TV-tid skulle bli att bli omkörd av 18 förare.

Tror och hoppas att Perez goda form håller i sig i några lopp till och om så blir fallet så kan vi förhoppningsvis få en kamp om titeln. Mycket ska falla på plats och Perez måste prestera på topp, men omöjligt är det inte. Perez vet dessutom att det är i år han har sin stora chans. Verstappen har redan tagit två titlar och känns ibland nästan lite blasé. Jag tror han saknar kampen med Hamilton.

Två av tre DRS-sträckor har kortats ned, risk för tråkigare race, som i Baku..

RBR skapade tävling & PR om tillfälligt livery under Miami, vilket anti-klimax när det endast var 3 färgade stripes på bilen. Förmodligen sponsorerna som fick sista ordet..

skysports-red-bull-miami-livery_6143001.jpg

Här har ni en bild på mångsysslaren DJ Steiner.

z66hw7dklyxa1.jpg

Galen avslutning på kvalet! Ja om Perez ska ha chans på mästerskapet, så är det just sån här tur han behöver. Hans pole var absolut välförtjänt, men att Verstappen startar först nia efter Leclercs krasch får ändå betraktas som rejält jävla flyt!

Senast ändrad:
Skulle kunna bli riktigt spännande om PER skulle vara tabelledare efter morgondagens race….
Hur skulle Max ta det?

Men risken/chansen är nog stor att vi hittar VER på pallen i morgon som vanligt trots katastrofal Q3:a….
Han är ju en jäkel på att köra och sitter i bästa bilen, så….

Tillbaka
Topp