• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Mankebank

Cartier
Enligt Sky släppte Ericsson på stallets order förbi Wehrlein. Jag gissar att det var för att minska hotet från Vandoorne, framför fanns ju ingen. Han skulle dock få tillbaka tiondeplatsen i slutet av loppet men det fick han inte. Ska man gissa på lite stel stämning mellan förarna också i framtiden.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Enligt Sky släppte Ericsson på stallets order förbi Wehrlein. Jag gissar att det var för att minska hotet från Vandoorne, framför fanns ju ingen. Han skulle dock få tillbaka tiondeplatsen i slutet av loppet men det fick han inte. Ska man gissa på lite stel stämning mellan förarna också i framtiden.
Wehrlein hävdade att han var rädd för att bli omkörd av Vandoorne ifall han skulle släppa Marcus mot slutet. Dock hade det inte spelat någon roll om han kommit 11a eller 12a, eftersom han inte fått poäng oavsett. Bra tänkt, Wehrlein.

Racet i övrigt: herregud. Bästa på länge, nagelbitarmaterial utan dess like. Synd på Ocon som trängde Perez, hade rimligen blivit en 1-2 om de inte kört ihop.

Vettel förtjänar mer bestraffning än han fick i min åsikt, och då hejar jag ändå på honom VM. Till exempel, Sainz fick två poäng på sitt license i Kanada plus tre platser nedflyttning inför denna helgen, pga ett "potentiellt farligt" misstag. Vettel fick tre poäng i söndags, för en solklar farlig manöver där han medvetet prejar Hamilton. Att det skiljer så lite mellan ett klantigt misstag och en ren och skär idiotisk krasch tycker jag känns konstigt.
 

MånsT

Rolex
Wehrlein hävdade att han var rädd för att bli omkörd av Vandoorne ifall han skulle släppa Marcus mot slutet. Dock hade det inte spelat någon roll om han kommit 11a eller 12a, eftersom han inte fått poäng oavsett. Bra tänkt, Wehrlein.
11a eller 12a spelar roll, speciellt för Sauber-förarna. Om flera förare har samma poäng (dvs. 0) så räknar man bäst placeringar istället.
 

Mankebank

Cartier
Wehrlein hävdade att han var rädd för att bli omkörd av Vandoorne ifall han skulle släppa Marcus mot slutet. Dock hade det inte spelat någon roll om han kommit 11a eller 12a, eftersom han inte fått poäng oavsett. Bra tänkt, Wehrlein.
Bra tänkt eftersom det fungerade. Förutsatt att han klarar sig från repressalier från teamet sätter det honom förmodligen i en starkare position mot Ericsson också. Nu tycks han komma undan med att först köra på sin teamkamrat och skada dennes bil, sedan med hänvisning till skadan på bilen som han själv orsakat bli omsläppt mot löfte att byta tillbaka och till slut strunta i att göra det och ta poängen själv.
Vettel förtjänar mer bestraffning än han fick i min åsikt, och då hejar jag ändå på honom VM. Till exempel, Sainz fick två poäng på sitt license i Kanada plus tre platser nedflyttning inför denna helgen, pga ett "potentiellt farligt" misstag. Vettel fick tre poäng i söndags, för en solklar farlig manöver där han medvetet prejar Hamilton. Att det skiljer så lite mellan ett klantigt misstag och en ren och skär idiotisk krasch tycker jag känns konstigt.
Jag håller med. Det är kul att det blir lite känslor mellan Vettel och Hamilton men att avsiktligt köra på andra bilar hör inte hemma i dagens F1.
11a eller 12a spelar roll, speciellt för Sauber-förarna. Om flera förare har samma poäng (dvs. 0) så räknar man bäst placeringar istället.
Inte för Wehrlein som redan hade fyra poäng. Osannolikt att antal elfteplatser ska spela roll för honom som redan hade en åttondeplats och en elfteplats. Dessutom bör det inte vara något problem alls att släppa Ericsson med en halv billängd på mållinjen om han ville. Men det ville han förstås inte.
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Grymt start och race av Bottas som gör honom till en av kämparna till titeln.
Nu vill jag inte höra nåt mer från Lewis att Bottas ska sakta in för att släppa fram honom.
Känns som Bottas fått drag under galoscherna :cool:
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Så trött på Hamilton och Vettel och det ständiga tjatet med dessa herrar. Jag hoppas stenhårt på Bottas och Kimi, den sistnämnda verkar dock inte hänga med toppen längre.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Grymt start och race av Bottas som gör honom till en av kämparna till titeln.
Nu vill jag inte höra nåt mer från Lewis att Bottas ska sakta in för att släppa fram honom.
Känns som Bottas fått drag under galoscherna :cool:
Underbart att de inte släppt starten även vid prisceremonin och hävdade att det var tjuvstart även då :happyhappy:
Bottas tjuvstartar
Hamilton bromstestar
Tur Vettel har svar på alla frågor, synd att han alltid har fel :)
 

MånsT

Rolex
Så trött på Hamilton och Vettel och det ständiga tjatet med dessa herrar. Jag hoppas stenhårt på Bottas och Kimi, den sistnämnda verkar dock inte hänga med toppen längre.
Kimi har inte hängt med de senaste säsongerna. Dags att lämna över till någon annan i mitt tycke.
 

Mankebank

Cartier
Så trött på Hamilton och Vettel och det ständiga tjatet med dessa herrar. Jag hoppas stenhårt på Bottas och Kimi, den sistnämnda verkar dock inte hänga med toppen längre.
Kimi Räikkönen har inte vunnit ett lopp sedan 2013 trots att den andra Ferrariföraren ändå vunnit sex lopp under tiden. Jag tycker att det är obegripligt att han inte fått sparken redan men antar att det beror på att Vettel samarbetar bra med honom och lagt in sitt veto. Dessutom passar det väl Ferrari bra att ha en andraförare som plockar stabila poäng utan att göra misstag, han behöver inte utmana om segrar. Men ytterligare en WDC ter sig osannolik.
 

MånsT

Rolex
Kimi Räikkönen har inte vunnit ett lopp sedan 2013 trots att den andra Ferrariföraren ändå vunnit sex lopp under tiden. Jag tycker att det är obegripligt att han inte fått sparken redan men antar att det beror på att Vettel samarbetar bra med honom och lagt in sitt veto. Dessutom passar det väl Ferrari bra att ha en andraförare som plockar stabila poäng utan att göra misstag, han behöver inte utmana om segrar. Men ytterligare en WDC ter sig osannolik.
Tror faktiskt det handlar om det, Ferrari är ju klassiskt för att ha en första- respektive andraförare. Se bara Alonso/Massa eller Schumacher/Barrichello.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Precis, Pérez har väl Ferrari-kontakten och är en förare jag tycker är riktigt bra.
Ja det är väl det mest troliga valet känns det som. Frågan är om han accepterar att vara andraförare. Han kan ju få mer uträttat i en Ferrari än i en Force India så han har väl inget att förlora egentligen.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Kimi har inte hängt med de senaste säsongerna. Dags att lämna över till någon annan i mitt tycke.
Utan tvekan säger jag att detta är Kimis sista säsong. Han platsar helt enkelt inte längre. Roligt race igår också, kul att Ricciardo höll Hamilton bakom sig. Kvyat har jag inte mycket positivt att säga om dock
 

Mankebank

Cartier
Utan tvekan säger jag att detta är Kimis sista säsong. Han platsar helt enkelt inte längre. Roligt race igår också, kul att Ricciardo höll Hamilton bakom sig. Kvyat har jag inte mycket positivt att säga om dock
Kimi fick en säsong till men det måste ju vara den sista. Nästa år finns väldigt många förare tillgängliga. Ricciardo säger nu att han inte är beredd att bli andreförare men vem vet hur Ferrari respektive Red Bull presterar nästa år. Sainz har kontrakt med Red Bull för att köra Toro Rosso 2018 men vill uppåt, helst till Ferrari. Verstappen har kontrakt 2019 också men alla vet att han vill ha en bättre bil. Bottas får antagligen förlängt över 2018 men Mercedes kommer förr eller senare att vilja ha in någon av sina juniorer, jag gissar på Ocon, för att säkra återväxten. Det är inte omöjligt att han är tillgänglig om ett år trots att han presterar bra i Mercedes. Perez vill förstås ha platsen men jag hoppas att Ferrari inte vill ha honom, samma gäller Grosjean. Leclerc får troligen ett år i Sauber och kanske bedöms redo för Ferrari 2019.

Alla dessa förare borde hur som helst vara mer intressanta än Raikkönen som inte vunnit på snart tio år trots många säsonger i toppstall.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Kimi fick en säsong till men det måste ju vara den sista. Nästa år finns väldigt många förare tillgängliga. Ricciardo säger nu att han inte är beredd att bli andreförare men vem vet hur Ferrari respektive Red Bull presterar nästa år. Sainz har kontrakt med Red Bull för att köra Toro Rosso 2018 men vill uppåt, helst till Ferrari. Verstappen har kontrakt 2019 också men alla vet att han vill ha en bättre bil. Bottas får antagligen förlängt över 2018 men Mercedes kommer förr eller senare att vilja ha in någon av sina juniorer, jag gissar på Ocon, för att säkra återväxten. Det är inte omöjligt att han är tillgänglig om ett år trots att han presterar bra i Mercedes. Perez vill förstås ha platsen men jag hoppas att Ferrari inte vill ha honom, samma gäller Grosjean. Leclerc får troligen ett år i Sauber och kanske bedöms redo för Ferrari 2019.

Alla dessa förare borde hur som helst vara mer intressanta än Raikkönen som inte vunnit på snart tio år trots många säsonger i toppstall.
Låter som en bra analys. Vad tros om Palmer? ;)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag tror Marcus troligen kör vidare i Sauber, men det finns en chans i Williams också som ersättare till Massa. Tror Marcus är på samma nivå som en Massa anno 2017 och han kan bidra ekonomiskt till stallet.
 

Mankebank

Cartier
Eriksson då finns det hopp i annat stall
De enda tänkbara stallen är väl Force India och Williams. Ericsson var enligt uppgifter nära den plats som sedan gick till Ocon så det är väl inte alldeles omöjligt. Hos Williams blir det väl konkurrens om Massas styrning och en stabil förare med fyra säsongers erfarenhet borde väl inte vara utesluten om han kan ta med sig finansiering. Dock vet jag inte hur det ser ut nu, hans finansiärer sägs ju vara inblandade i Sauber. Jag tror på Sauber 2018 och den allmänna meningen är väl att Ferrari placerar Leclerc i den andra Saubern.

Låter som en bra analys. Vad tros om Palmer? ;)
Noll poäng i samma material som Hülkenberg kört in på poängplats sex gånger och på så sätt samlat totalt 34 poäng. Nja, det låter inte som det bästa sättet att hamna i Ferrari. Det vore däremot kul om Hülkenberg kunde få chansen i ett toppstall men han har kontrakt med Renault för 2018.
 

wlk

Omega
Ser ju tyvärr ut att bli stiltje i toppstallen även över säsongen 2018 vilket kommer göra att det inte skyfflas om särskilt mycket nedåt heller.
Palmer gör sin sista säsong då han inte har levererat alls och finns risk för att Marcus också åker ut, som blir utpresterad helt och hållet av Wehrlein. Det är många förare som vill in och Ferrari kommer sätta press för att få minst en junior i en Sauber. Stroll är kvar i Williams och tveksamt om Massa slutar/flyttar på sig. Det finns ingenstans att gå.
Så det är väl om Marcus lyckas knipa en plats i Renault men den känns ju tveksam.
 

Hawk100

Rolex
Ja vad det gäller Marcus har vi nu väntat länge på att han ska blomma upp. Visst är bilen skräp, men att åka på stryk av "andreförare " för ofta imponerar ju tyvärr inte.....
 

Mankebank

Cartier
Ja vad det gäller Marcus har vi nu väntat länge på att han ska blomma upp. Visst är bilen skräp, men att åka på stryk av "andreförare " för ofta imponerar ju tyvärr inte.....
Andreförare? Pascal Wehrlein var vid 19 års ålder den yngste att vinna ett DTM-lopp och vid 20 års ålder den yngste mästaren i DTM någonsin. Dessutom är han med i världsmästarstallets juniorsatsning och har åtminstone tidigare inte setts som osannolik för en Mercedesstyrning inom några år. Han är definitivt inte en andreförare och Ericsson har kört jämnt med honom men tyvärr inte haft hundradelarna på sin sida i år.
 
Topp