• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Förresten, angående pengar. Läste en artikel om hur mycket prispengar vardera team får i slutet av året. Manor, som slutade sist 2015, fick motsvarande ca 380 miljoner SEK. Ferrari fick för övrigt mest även om de "bara" blev tvåa: ca 1,5 miljarder.

Min poäng är att även om Koenigsegg må ha pengar så krävs det fantasisummor i F1. Manor kan ju inte förlita sig 100% på prispengar utan måste säkerligen lätt ha lika mycket i egna intäkter. Så ca 750 miljoner SEK ger dig en plats i bottenskiktet i F1. Så jävla sjukt egentligen :D

Kan det har varit den här artikeln du tänkte på? http://www.crash.net/f1/news/221835/1/f1-2015-team-budgets-published-but-which-team-spends-most.html
Nu är det visserligen gamla siffror så summorna är större iår.

image.jpeg

Q2 och före nasr är fan VG enligt mig , med tanke på vad det är för stall han konkurrerar mot. HAAS har inte gått så bra denna helg dock. Spännande! Och jäkla roligt att Räikkönen är snabb som få. Hejja!

Nu är det bara att hoppas på att det blir ett bra race imorgon och att Eriksson inte blir inblandad i någon incident under första varvet.
Jag tror helt seriöst på att han kan plocka hem poäng om bilen bara kommer att hålla hela racet. :)

Riktigt underhållande race! Skönt att se Hamilton åka på lite smisk också. Vettels beef med Kvyat var ju också rolig. Synd dock att Ricciardo fick punka, annars hade han kanske kunnat ge piss-Rosberg en match.

Vad som är lika sjukt är att även top-teamen i F1 verkar gå rätt knackigt ekonomiskt. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men det verkar vara lite för mycket ekonomisk turbulens för sportens bästa.

- Mercedes F1 gick 77 miljoner pund back under 2014, vilket säger en del om vilka finansiella uppoffringar som krävs för att lyckas i F1.
- Williams gick 43 miljoner pund back under 2014 och jag tror även de gick back 2015. Hört att de räknar med att gå plus i år i alla fall.
- McLaren går knackigt ekonomiskt utan titelsponsor och poäng.
- Force India är ett frågetecken när Roy "Sahara" skakar galler och teambossen Vijay Mallja söks för diverse skumraskaffärer.
- Sauber går dåligt och måste ha mer pengar konstant.

Den enda medicinen är billigare motorer och pensionering av Bernie.

Vad som är lika sjukt är att även top-teamen i F1 verkar gå rätt knackigt ekonomiskt. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men det verkar vara lite för mycket ekonomisk turbulens för sportens bästa.

- Mercedes F1 gick 77 miljoner pund back under 2014, vilket säger en del om vilka finansiella uppoffringar som krävs för att lyckas i F1.
- Williams gick 43 miljoner pund back under 2014 och jag tror även de gick back 2015. Hört att de räknar med att gå plus i år i alla fall.
- Force India är ett frågetecken när Roy "Sahara" skakar galler och teambossen Vijay Mallja söks för diverse skumraskaffärer.

Ingen går back om man ska se till det stora hela.

Allt handlar om att göra av med sponsorers pengar. Alltså inte tjäna pengar.
Men sponsorer och tillverkare tjänar multum på att synas i F1.

Ingen går back om man ska se till det stora hela.

Allt handlar om att göra av med sponsorers pengar. Alltså inte tjäna pengar.
Men sponsorer och tillverkare tjänar multum på att synas i F1.

Japp, Sponsorerna tjänar fina pengar på exponeringen. Dock är det svårt att uppskatta hur många burkar Red Bull eller hur många Mercedes-bilar som säljs tack vare deras respektive F1-satsningar.

Riktigt underhållande race! Skönt att se Hamilton åka på lite smisk också. Vettels beef med Kvyat var ju också rolig. Synd dock att Ricciardo fick punka, annars hade han kanske kunnat ge piss-Rosberg en match.
förstår hans frustration. speciellt efter Kvyats svar och reaktion. Klart man ska satsa på luckorna, men man kan ju inte göra det till folkrace. är ju inte något regelbrott, men man kan vara lite sportslig också.
I övrigt så är Grosjean redigt irriterad på Eriksson

Ron Dennis svara på frågan om att vara utan huvudsponsor:

"McLaren är ett stort framgångsrikt företag idag. McLaren är inte längre bara namnet på ett F1-stall! Vi kan driva ett GP-team ekonomiskt som tekniskt utan en huvudsponsor."

Sedan gav han ett par siffror på hur mycket McLaren drog in i vinst förra året på bara bilförsäljning och allt annat de var involverade i. Om jag minns rätt så nämnde han en summa på 4 miljarder pund! :greedy:

Ron Dennis svara på frågan om att vara utan huvudsponsor:

"McLaren är ett stort framgångsrikt företag idag. McLaren är inte längre bara namnet på ett F1-stall! Vi kan driva ett GP-team ekonomiskt som tekniskt utan en huvudsponsor."

Sedan gav han ett par siffror på hur mycket McLaren drog in i vinst förra året på bara bilförsäljning och allt annat de var involverade i. Om jag minns rätt så nämnde han en summa på 4 miljarder pund! :greedy:

Ja, McLaren är ett framgångsrikt företag som biltillverkare, men även för ett framgångsrikt företag kan det göra ont att ha ett svart hål. McLaren F1 är en annan femma; få sponsorer, höga lönekostnader för Alonso och Button och saftiga overheadkostnader tillsammans med uteblivna resultat kan nog till slut vara svårt att rättfärdiga för ägarna i Bahrain och TAG. McLaren kommer ändå alltid finnas kvar i F1.

Det finns en hel del skrivet om sponsorflykten hos McLaren F1:
http://www.forbes.com/sites/csylt/2...uels-25-million-loss-at-mclaren/#585bb53c721a

Ja, McLaren är ett framgångsrikt företag som biltillverkare, men även för ett framgångsrikt företag kan det göra ont att ha ett svart hål. McLaren F1 är en annan femma; få sponsorer, höga lönekostnader för Alonso och Button och saftiga overheadkostnader tillsammans med uteblivna resultat kan nog till slut vara svårt att rättfärdiga för ägarna i Bahrain och TAG. McLaren kommer ändå alltid finnas kvar i F1.

Det finns en hel del skrivet om sponsorflykten hos McLaren F1:
http://www.forbes.com/sites/csylt/2...uels-25-million-loss-at-mclaren/#585bb53c721a

Givetvis!
Men det måste ju finnas pengar för att betala löner, utvecklingskostnader, reservdelar osv både för gatbilarna och F1-stallet även utan en huvudsponsor en viss tid. Utan F1-stallet så skulle säkert vinsten bli mycket högre för själva företaget, men utan F1 så hade inte McLaren vart ett sådant framgångsrikt företag idag. Så jag är tveksam om McLaren F1 kan fortsätta en längre tid (mer än en säsong) utan en huvudsponsor trots vad Ron Dennis säger. :)

Lite OT, men är det bara jag som även följer WEC här? Tycker racingen är minst lika bra som F1 (ibland betydligt bättre) samtidigt som den tekniska konkurrensen är underbar att nörda ner sig i. Säsongspremiären var förra helgen på Silverstone, där för övrigt Brendon Hartley nästan flippade en Porsche 919 :wideyed:

Lite OT, men är det bara jag som även följer WEC här? Tycker racingen är minst lika bra som F1 (ibland betydligt bättre) samtidigt som den tekniska konkurrensen är underbar att nörda ner sig i. Säsongspremiären var förra helgen på Silverstone, där för övrigt Brendon Hartley nästan flippade en Porsche 919 :wideyed:

Jag följer inte hela serien, men 24tim Le Mans är ett måste att titta på varje år och Indy 500!

Ericsson sist i kvalet i Sotji, herregud... :confused:

Frågan är om det här är slutet vi ser för Sauber F1, svårt att tro att de kommer att ha råd med nästa säsong. Kan iofs vara så att de har satsat allt på 2017 och låter 2016-bilen bara glida runt som en reklampelare? :wtf:

Hur som helst, synd om Marcus. Han kanske skulle byta chassi också. Verkade ju hjälpa lite för Naser. :angel:

Frågan är om det här är slutet vi ser för Sauber F1, svårt att tro att de kommer att ha råd med nästa säsong. Kan iofs vara så att de har satsat allt på 2017 och låter 2016-bilen bara glida runt som en reklampelare? :wtf:

Hur som helst, synd om Marcus. Han kanske skulle byta chassi också. Verkade ju hjälpa lite för Naser. :angel:
Kan mycket väl vara slutet. Enda lösningen vore väl någon supersponsrad snorunge som hjälper stallet någon säsong till. I sådant fall lär nog Marcus få lämna

Tillbaka
Topp