• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Skönt avslut och rolig grej att ha upplevt ett F1-lopp på plats.

Tyvärr hade ÖBB (deras SJ/MTR) stora problem hela helgen och under resvägen till/från fick man ta ersättningsbuss 50 min vilket förlängde den redan 2,20h långa resan från Wien. Igår när strulet började på hemvägen tog det nästan 4 timmar. Samma sak i morse. Byte av tåg, felskyltade tåg. Som tur var var vi många som skulle åt samma håll så alla hjälptes åt så alla förstod vad som hände med den lilla infon ÖBB gav.

Det var knappast klantigt, snarare skulle jag säga att Rosberg tappat det på samma sätt som han gjorde på Spa -14. Han inser att han håller på att förlora ytterligare en titel trots att han sitter i den bästa bilen och nyss ledde stort. Dessutom måste det ju börja gå upp för honom att om han inte lyckas bli världsmästare nu blir han det aldrig. Hamilton blir kvar i Mercedes samtidigt som Ferrari och kanske också Red Bull är på väg att ta in de tre senaste årens försprång, som han alltså inte förmått omvandla till en förartitel. Det finns inga uppenbara öppningar där han kommer att vara bäst, han har svårt att slå Hamilton i Mercedes och han kommer att ha svårt att slå Vettel om han skulle få Räikkönens plats i Ferrari. Red Bull har två långsiktiga förare och fyller själva på från Toro Rosso. Det går väl att tänka sig en plats i något annat stall på väg upp men han är inte speciellt ung längre. Han är enormt frustrerad och jag tror inte att det är den sista idiotmanövern han gör den här säsongen. För en idiotmanöver var det, han försökte inte ens lämna plats utan avsåg trycka Hamilton av banan och vinna. När han gjort det låg han dessutom kvar på vänstersidan trots att han förstås visste att Hamilton var på väg in på banan igen. Hade inte framvingen varit skadad hade det lyckats.
Kunde ju inte ha sagt det bättre själv! :) Just Spa 2014 och från och med idag Österrike 2016 är, för mig, två solklara exempel på att Rosberg är svagare än Hamilton, både körmässigt och i skallen.

Här får Johnny Herbert och Simon Lazenby faktiskt Toto Wolff att medge att Rosberg borde ha vridit på ratten och att det inte var något bromsproblem som gjorde att han tryckte av Hamilton och skadade sin egen bil. Det syns dessutom tydligt att han bara vrider ratten en aning tills han är säker på att Hamilton inte har någon plats och därefter vrider fullt. Ingen som ser Nicos ombordbilder kan rimligen tvivla på att det var avsiktligt, det här är nästan lika pinsamt övertydligt som Schumachers parkering i Rascasse i Monaco -06.

Wolff säger också att något måste göras och att de nu överväger teamorder. Hoppas det inte innebär att Mercedes ger Rosberg titeln gratis. Han förtjänade den inte tidigare och ännu mindre nu sedan han två gånger på fem race orsakat krascher när den klart snabbare teamkollegan ska köra om.

Här får Johnny Herbert och Simon Lazenby faktiskt Toto Wolff att medge att Rosberg borde ha vridit på ratten och att det inte var något bromsproblem som gjorde att han tryckte av Hamilton och skadade sin egen bil. Det syns dessutom tydligt att han bara vrider ratten en aning tills han är säker på att Hamilton inte har någon plats och därefter vrider fullt. Ingen som ser Nicos ombordbilder kan rimligen tvivla på att det var avsiktligt, det här är nästan lika pinsamt övertydligt som Schumachers parkering i Rascasse i Monaco -06.

Wolff säger också att något måste göras och att de nu överväger teamorder. Hoppas det inte innebär att Mercedes ger Rosberg titeln gratis. Han förtjänade den inte tidigare och ännu mindre nu sedan han två gånger på fem race orsakat krascher när den klart snabbare teamkollegan ska köra om.

Inte för att HAM var snabbare i detta race.. Han starta i Pole och ROS som 5:a ändå har han problem att vinna. Det som avgjorde detta race i slutet var ju att HAM valde rätt däck och ROS fel. Förra kraschen kan man ju knappast enbart skylla på ROS, där tog båda alldeles för stora risker så tidigt i ett race.

Dock håller jag med att ROS inte tillhör de bästa aktiva förarna. Där håller jag Vettel, Alonso och Ham. Fast det finns många världsmästare som enbart vunnit pga av bilen. Kolla bara på Button..

Hoppas inte de börjar med teamorder, kul att se deras interna kamp :)

Om man lyssnar till Wolff och Lauda var anledningen till att Rosberg kunde passera att Mercedes trodde att Vettel skulle köra enstoppare och de därför var tvungna att göra samma för Hamilton. Det visade sig att det inte fungerade med ett stopp, tydligast för Vettel, men det gjorde att Rosberg fick möjlighet till undercut. Mercedes hade inte tänkt ta in Hamilton för ett andra stopp men vågade sedan inte chansa.

Och jag håller inte alls med om att Button enbart hade sin bil att tacka för sin WDC. Han körde jämnt med Hamilton under deras tre år i McLaren, 2010 vann Hamilton ganska klart. 2011 var Button en bra bit före och 2012 skilde det bara två poäng till Hamiltons fördel. Det är dessutom de enda två av hans sex säsonger i McLaren som han inte slagit sin teamkamrat. Perez, Magnussen och Alonso har alla placerat sig efter Button när de kört tillsammans i McLaren. Också tidigare har han bra statistik, han slog Barrichello tre av de fyra säsonger de körde i samma stall och han slog Villeneuve och Trulli. Sato besegrade han två gånger. På 16 säsonger har han alltså förlorat mot stallkamraten fem gånger varav två var hans två första säsonger mot mer rutinerade förare. Han har slagit alla tre världsmästare han kört mot. Dessutom är han den ende som någonsin besegrat Hamilton över en säsong i samma material.

Otäck smäll i barriären utav Eriksson. Sjukt hur ratten flög av osv. Han verkar ju vara endå vara okej. Och sauber lär få svårt nu.

Visst var kraschen otäck.. Märkligt att ratten åkte av men tur att Marcus var snabb med att släppa den innan själva smällen. Hade kunnat bli skador i händer/handleder annars.

Visst var kraschen otäck.. Märkligt att ratten åkte av men tur att Marcus var snabb med att släppa den innan själva smällen. Hade kunnat bli skador i händer/handleder annars.
Funderar på säkerheten i deras bilar kontra andra stall? Hade det verkligen hänt att ratt flyger av och knäna hoppar upp på det sättet? Nu var det ju en frontalkrock iofs. Men såg farligt ut

Funderar på säkerheten i deras bilar kontra andra stall? Hade det verkligen hänt att ratt flyger av och knäna hoppar upp på det sättet? Nu var det ju en frontalkrock iofs. Men såg farligt ut
FIA kontrollerar alla aspekterna på samtliga bilar, inte minst deras säkerhet. Eftersom bilen kördes från första början måste den ju ha varit godkänd. Svårt att säga om detsamma hade hänt i en identisk olycka i en Ferrari, Force India eller McLaren. Kan mycket väl vara så enkelt att "allt stämde" för att ratten skulle åka av och knäna höjdes.

Lådbils nivå är min känsla, men som du säger måste det ju va. Aldrig sätt det hända tidigare.

Lådbils nivå är min känsla, men som du säger måste det ju va. Aldrig sätt det hända tidigare.
Kan hålla med, känns inte helt hundra att det ens händer. Enligt SkyF1 så åkte ratten i Renault av i Monaco när Palmer kraschade, kommer själv inte ihåg det men de brukar ha järnkoll.

IMG_20160709_161413786_HDR.jpg
dom här då , samma kavaj , samma mick. Samma hårfäste.:D

Johnny Herbert berättade på Sky att han frågat någon hos Sauber och att det var Ericssons knä som tryckte på ratten så att den lossnade.

Har trots ledighet bara orkat kolla Tour de France senaste tiden där det verkar hända lite mer grejer än i F1.

Verkligen trist med Marcus krasch och allt, hoppas han kan harva i Sauber ytterligare ett år.
Gissar tyvärr att resten av säsongen blir ett sömnpiller då Hamilton nu verkar ha det mentala övertaget han behövde för att stänga dörren för Rosberg.

Om alla rykten om svenskt övertagande av Sauber stämmer sitter han väl säkert där och det är definitivt inte en dålig sits. Förr eller senare slutar Räikkönen, Massa, Button och kanske ytterligare några och då blir det lediga platser. Då är det naturligtvis en fördel att ha ett antal års erfarenhet och sedan återstår att se hur det räcker mot Grosjean, Hulkenberg, Perez, Sainz och övriga konkurrenter.

Jag tror också att Hamilton vinner och jag tror inte att Rosberg någonsin kommer att ta en WDC. Nästa nya världsmästare av de som ännu inte har en titel (alltså Hamilton, Vettel och kanske Alonso som nog alla kan ta fler beroende på vilka stall som är starka) blir nog Verstappen.

Om alla rykten om svenskt övertagande av Sauber stämmer sitter han väl säkert där och det är definitivt inte en dålig sits. Förr eller senare slutar Räikkönen, Massa, Button och kanske ytterligare några och då blir det lediga platser. Då är det naturligtvis en fördel att ha ett antal års erfarenhet och sedan återstår att se hur det räcker mot Grosjean, Hulkenberg, Perez, Sainz och övriga konkurrenter.

Jag tror också att Hamilton vinner och jag tror inte att Rosberg någonsin kommer att ta en WDC. Nästa nya världsmästare av de som ännu inte har en titel (alltså Hamilton, Vettel och kanske Alonso som nog alla kan ta fler beroende på vilka stall som är starka) blir nog Verstappen.

Svenskt övertagande av Sauber? Måste läsa på lite nu tror jag. :)

Verstappen it is. Med RBRs resurser och Adrian Neweys förmåga att bygga bilar har han en bra chans 2017.

Verstappen it is. Med RBRs resurser och Adrian Neweys förmåga att bygga bilar har han en bra chans 2017.
Ja Max har ju verkligen visat att han förtjänat den chans han fått! Kul också att gapet till Mercedes så sakteliga minskar! Blir ju lite trist när de intressanta duellerna nästan "alltid" handlar om platserna 3 och nedåt......

Ryktas om svenskt övertagande internationellt, typ Konsortiet som ligger bakom Marcus satsning. Ryktas vara Rausing (Tetra Pack), Persson (HM), m fl. Känns lite långsökt...

Har inte Sauber nästan matchande faciliteter som toppteamen? Har för mig Janne och Eje brukar prata om att de har allt för att kunna ta fram en grym bil men inga pengar och för dåligt folk för att göra det?

Hur efterblivet är det att en förare får ett drive through-straff för "otillåten radiokommunikation"?! Buttons bromspedal går i golvet och han får inte kontakta teamet för assistans eftersom det inte är "ett säkerhetsrelaterat problem" :bored:. Börjar bli smått trött på modern F1...

Hur efterblivet är det att en förare får ett drive through-straff för "otillåten radiokommunikation"?! Buttons bromspedal går i golvet och han får inte kontakta teamet för assistans eftersom det inte är "ett säkerhetsrelaterat problem" :bored:. Börjar bli smått trött på modern F1...
Han fick väl straffet för att stallet sa åt honom att inte växla för att inte skada växellådan. Löjliga regler ändå, alla de här konstruerade reglerna skadar sporten. Vill man att förarna ska köra själva kan de väl ta bort en del av elektroniken istället, vill man att banans gränser ska respekteras är det väl enkelt nog att bygga elakare curbs.

Själv skulle jag gärna se mindre elektronik, V12 eller V10, massor av effekt men mindre effektiv aerodynamik. Obegränsat med motorer, växellådor och däck och valfria depåstopp. Få regler som ändras sällan och svårkörda men lättkonstruerade bilar som belönar bästa föraren och minskar behovet av betalförare.

Han fick väl straffet för att stallet sa åt honom att inte växla för att inte skada växellådan. Löjliga regler ändå, alla de här konstruerade reglerna skadar sporten. Vill man att förarna ska köra själva kan de väl ta bort en del av elektroniken istället, vill man att banans gränser ska respekteras är det väl enkelt nog att bygga elakare curbs.

Själv skulle jag gärna se mindre elektronik, V12 eller V10, massor av effekt men mindre effektiv aerodynamik. Obegränsat med motorer, växellådor och däck och valfria depåstopp. Få regler som ändras sällan och svårkörda men lättkonstruerade bilar som belönar bästa föraren och minskar behovet av betalförare.
Det är möjligt men det är ändå bakvänt. Vad är syftet med radiokommunikation om de ska begränsa den? Större straff för att köra utanför banan ja, men sandfållor är bättre eftersom höga kantstenar kan få bilen att lyfta.

V12 och V10 är inte vad som behövs för att det ska bli bättre. Konkurrensen blir inte bättre av en skrikande motor. Tycker snarare att F1 ska vara med och utveckla teknik som de gör nu. Obegränsat av allt håller jag med om men det är ju hiskeligt dyrt...

Min högst personliga åsikt är att F1 börjar tappa sitt uthållsvärde med saker som Buttons straff och "kör inte utanför vita linjerna, men är det mindre än 20cm över så går det bra", allting blir sandlådenivå. Har följt F1 sedan 2010 och WEC sen premiären 2012 och sedan drygt 1 år tillbaka är WEC mer underhållande med överlägsen marginal. Större variation, närme och hårdare racing och mer tekniskt avancerat. Förr gick ett GP alltid före ett WEC-lopp men jag känner faktiskt inte så längre.

Kina tror jag nog.....
Kul med ett race där det händer mycket. Har dock inte lyckat se alla lopp i år....

Tillbaka
Topp